Toon posts:

Internetproblemen: wat is de boosdoener?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al gedurende meer dan een half jaar hebben we hier thuis de volgende internetproblemen:
Het betreft een thuis-internetsituatie met een ADSL modem-router (4-port switch + wireless): Linksys Wireless G WAG54G ver. 1.2
edit:
op verpakking:
Annex A
Model no. WAG54G-EU

Op de router zelf staat: WAG54G ver. 1.2

Gegevens bij inloggen op router:
Gateway Firmware version 1.01.6 Feb 9, 2004
Wireless Firmware version 1.0.4.3
Hierop zitten 3 pc's (Windows XP Pro als dit relevant is) aangesloten met ethetnetkabel die alle 3 gebruik maken van het internet. Van de wireless functie maken we geen gebuiken, en deze hebben we een paar maand geleden ook uitgeschakeld. Het uitschakelen hiervan heeft geen invloed gehad op het probleem (dus zowel voor als na het uitschakelen deed/doet het probleem zich voor).
Adsl-abonnement is een Scarlet ADSL Premium (belgie).
Er is een Alcatel 1000 ADSL LP splitter geinstalleerd in de garage waar de telefoon lijn binnenkomt. Deze splitst het gemengd signaal naar telefoon en naar ADSL. Vanuit deze splitter vertrekt er een aparte kabel met het telefoonsignaal naar de benedenverdieping. Naar de bovenverdieping vertrek een UTP cat 5E kabel met het gesplitte telefoon en ADSL signaal. Boven staat dan de modem/router hierop aangesloten.

Het probleem is het volgende. Het internet werkt gedurende een willekeurige tijd goed. Vervolgens doet het probleem zich voor dat een nieuwe verbinding niet meer gemaakt kan worden. Een bestaande verbinding blijft wel behouden. Ik weet niet of ik me juist uitdruk, maar met een nieuwe/bestaande vebinding bedoel ik het volgende:

Wanneer telkens een nieuwe pagina/link wordt aangeklikt tijdens het surfen is dit een nieuwe vebinding. Op het moment dat het probleem zich voordoet, kunnen we dus geen nieuwe pagina meer opendoen.

Een bestaande verbinding: bijvoorbeeld een download die bezig is (zowel in IE als download programmas). Op het moment dat het probleem zich voordoet (dit merk ik doordat ik geen niewe pagina meer kan openen tijdens het surfen) terwijl ik een bestand aan het downloaden ben, kan het ganse bestand nog wel helemaal verder gedownload worden. Ook bijvoorbeeld een MSN conversatie kan nog zonder problemen verdergezet worden wanneer het probleem zich voordoet.

Wanneer het probleem zich voordoet, helpt het om de modem/router met zijn aan/uit knop gewoon uit en terug aan te zetten. Wanneer de modem/router terug geinitialiseerd/terug opgestart is, werkt het internet terug zoals het moet (er kunnen dus terug nieuwe verbindingen gemaakt worden).

Frequentie van het probleem: het probleem doet zich willekeurig voor. Het gebeurt wel zodanig vaak dat het vreselijk irritant is: een paar keer tot minstens een 10-tal keer per dag.

Buiten dit probleem werkt het internet altijd goed, geen last van vertraagde snelheden ofzo (bij het downloaden altijd ongeveer 330kilobyte/s, is een 3.3Mb/s lijn)

Ik vraag me dus af waar het probleem zou kunnen liggen (bij Scarlet, bij de splitter, bij de modem, elders, combinatie van factoren, ...) en hoe ik dit kan testen en oplossen.

Wanneer het probleem zich nog eens voordoet ga ik alvast het volgende eens testen: we kunnen dan niet meer op internet, maar ik ga dan eens kijken of ik via het netwerk gewoon nog op mijn zus haar pc kan. Dit kan mischien al het een en ander uitsluiten als ik dit weet. Ook kan ik dan eens testen of de telefoon het nog doet.
edit> Probleem heeft zich net weer voorgedaan en heb getest: telefoon doet het dan nog, en gewoon een bestand via het netwerk van de ene op de andere pc zetten gaat ook nog.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 14:54 ]

Verwijderd

P2P of andere toestanden lopen ergens ?

Veel routertjes hebben de neiging zichzelf nogal snel op te hangen als je een of meerdere programma's draait die (te) veel connecties (proberen) openen.

Zelf heb ik hier een simpel Belkin wireless routertje en dat ding flipt zich al te pletter als je iets dom als Limewire openzet terwijl m'n usenet client alles aan het updaten is, er mail binnenkomt, en icq oid. verbonden is.

Lastig en ik heb enkele dagen geleden een nieuwe firmware gevonden die ik er eerstdaags eens ga insteken.

Maar hetgeen jij beschrijft kom je wel vaker tegen bij simpele routertjes die te zwaar belast worden. En het ligt wel degelijk aan die toestelletjes want als ik deze Belkin vervang door mijn oude linux router dan is er geen enkel probleem...

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik denk dat het hem in je router zit, maar wat versta je onder 'downloadprogramma's'?

Verwijderd

Topicstarter
P2P gebruik ik niet (meer). Wel verscheidene IE venstertjes (al dan niet met meerdere gebruikers op de 3 pc's).
Download programma's: Gewoon downloaden in IE, Donwload Accelerator Plus, Free Download Manager, FlashFXP, RapidGet. Dit is het zowat.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 13:07 ]

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 13:03:
P2P of andere toestanden lopen ergens ?

Veel routertjes hebben de neiging zichzelf nogal snel op te hangen als je een of meerdere programma's draait die (te) veel connecties (proberen) openen.

Zelf heb ik hier een simpel Belkin wireless routertje en dat ding flipt zich al te pletter als je iets dom als Limewire openzet terwijl m'n usenet client alles aan het updaten is, er mail binnenkomt, en icq oid. verbonden is.

Lastig en ik heb enkele dagen geleden een nieuwe firmware gevonden die ik er eerstdaags eens ga insteken.

Maar hetgeen jij beschrijft kom je wel vaker tegen bij simpele routertjes die te zwaar belast worden. En het ligt wel degelijk aan die toestelletjes want als ik deze Belkin vervang door mijn oude linux router dan is er geen enkel probleem...
Tja, daar zat ik zelf ook aan te denken. Maar...
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 13:07:
P2P gebruik ik niet (meer). Wel verscheidene IE venstertjes (al dan niet met meerdere gebruikers op de 3 pc's).
Download programma's: Gewoon downloaden in IE, Donwload Accelerator Plus, Free Download Manager, FlashFXP, RapidGet. Dit is het zowat.
Dat zijn nou niet echt programma's die veel verbindingen maken.

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Het lijkt op een probleem dat ik een aantal jaren geleden had.
Je kunt dit testen op de volgende 2 manieren.

1) verplaats je splitter tot vlak voor je router.
Vervelende van deze test is dat je telefonie even afgekoppeld moet worden (hopelijk heb je een telefoon in de buurt van je router zodat je deze functie ook kunt testen. Deze telefoon kun je dan even rechtstreeks op de spitter aansluiten).

2) verplaats je router naar de meterkast.
Nadeel van deze test is dat je maar 1 pc kunt testen of het fenomeen zich nog voordoet (je hebt tenslotte maar 1 (CAT-5) kabel naar boven lopen).
Ik ga er vanuit dat het op alle 3 pc's voordoet... dus ook als er maar 1 aanstaat.... ergo: deze test moet dat dan ook uitwijzen.

Het gaat er dus om dat de afstand tussen de router en splitter zo kort mogelijk is (kabellengte).

Probeer het eens... wat heb je te verliezen ;)

[ Voor 1% gewijzigd door MetalRush op 12-03-2006 13:28 . Reden: Typo('s) verbeteren ]

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Verwijderd

Topicstarter
Probleem heeft zich net weer voorgedaan en heb getest: telefoon doet het dan nog, en gewoon een bestand via het netwerk van de ene op de andere pc zetten gaat ook nog.
Op het moment dat het zich voordeed, was er niet bepaald veel internetactiviteit, dus ik veronderstel ook niet veel nieuwe connecties...
MetalRush schreef op zondag 12 maart 2006 @ 13:28:
verplaats je router naar de meterkast.
Nadeel van deze test is dat je maar 1 pc kunt testen of het fenomeen zich nog voordoet (je hebt tenslotte maar 1 (CAT-5) kabel naar boven lopen).
Er lopen 2 UTP kabels naar boven, toen we deze gelegd hebben dachten we "ineens 2, je weet maar nooit. Ik zal dadelijk eens vragen aan onze pa of telefoon en adsl beiden via 1 van de 2 kabels gaat, ofdat elk van de 2 signalen gebruikt maakt van een eigen kabel
Ik ga er vanuit dat het op alle 3 pc's voordoet... dus ook als er maar 1 aanstaat.... ergo: deze test moet dat dan ook uitwijzen.
Probleem doet zich idd op de 3 pc's voor tegelijkertijd.
Het gaat er dus om dat de afstand tussen de router en splitter zo kort mogelijk is (kabellengte).

Probeer het eens... wat heb je te verliezen ;)
Zal zodadelijk eens vragen aan pa. :)

Edit> afstand kabel splitter->router is ongeveer een 15 à 20m hoogstens.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 13:36 ]

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

15/20 meter is teveel... dat is mijn ervaring iig.
Ik begreep er destijds ook geen kloot van... het ene moment ben je lekker aan het surfen/gamen/sponzen en het volgende moment is je verbinding gewoon pleite... geen aanwijsbare reden. Soms kwam de verbinding zelf weer terug maar vaak moest ik mijn gateway/router een schop geven.

Weddenschappen kunnen nu (hier) afgesloten worden :+

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb exact dezelfde router, ervan uitgaande dat je de WAG354G bedoelt, en ook exact hetzelfde probleem. Op willekeurige momente valt de DNS weg en is het soft rebooten van de router noodzakelijk. Dan werkt alles weer correct. Het gebruik van p2p-software heeft hierop geen invloed, aangezien het probleem zowel voorkomt als ik p2p-software gebruik als op momenten dat er geen p2p-software aanstaat. Bij mij hangt de router op 30 cm afstand van de splitter, dus daar gaat het niet echt mis ofzo.

Op internet kwam ik iets tegen dat QoS (Quality of Service) hier invloed op zou kunnen hebben, maar dat staat zowel op de router als op mijn Windows-systeem uitgeschakeld, en dat was dus niet de oplossing. Ik snap niet zo goed wat het probleem is en een oplossing heb ik ook niet voor je helaas.

Verwijderd

Topicstarter
Harm schreef op zondag 12 maart 2006 @ 13:58:
uitgaande dat je de WAG354G bedoelt
Nee, er staat letterlijk op: WAG54G Ziet er exact uit zoals op deze foto: Afbeeldingslocatie: http://www.meditronik.com.pl/doc/mini/wireless-wag54g.jpg
Op internet kwam ik iets tegen dat QoS (Quality of Service) hier invloed op zou kunnen hebben, maar dat staat zowel op de router als op mijn Windows-systeem uitgeschakeld, en dat was dus niet de oplossing. Ik snap niet zo goed wat het probleem is en een oplossing heb ik ook niet voor je helaas.
Op de onderzijde van de router staat ook een klein rond plakkertje waar opstaat "QS OK"
Quality of Service? (wat het ook moge zijn...)

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
firmware al geupdated nu ?

kabel is vlgens mij niet te lang, anders hadden we op school ook al lang problemen, daar liggen kabels van 20-30 meter. (nu ge het zegt, okéé, we hebben af en toe wel problemen :) :P , ma da ligt aan de isp van school)

Verwijderd

Topicstarter
Firmware heb ik al een tijdje geleden héél wat naar zitten opzoeken. Was niet makkelijk om te vinden en dan was er nog iets van Annex A of B, en je moest eerst 100% zeker zijn dat je de juiste had, en omdat ik er geen flauw gedacht van had, ben ik er toen niet mee verdergegaan. Je had toen ook firmware voor versies 2.x en 1.x enzovoort. Ik vond het allemaal een beetje riskant om het met de verkeerde firmware te proberen.
Ik zal er nog eens naar kijken nu.

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Harm, heb jij wel eens een andere router geprobeerd (als je die mogelijk hebt (gehad))?
Ik vermoed dat jouw probleem een andere is dan die van de TS. Eerder in de buurt van 'storing op de lijn' cq 'kwaliteit van de verbinding'.
Sommige routers kunnen hier erg slecht mee overweg.
Het meest ideale is om er een 'dom modem' voorop te zetten met een switch/hub erachter. Helaas wil iedereen tegenwoordig een 'alles-in-1-apparaat'.

Dit zou natuurlijk bij de TS ook het probleem kunnen zijn... handig is echter om stapje voor stapje te onderzoeken (dat hoef ik eigenlijk hier niet te zeggen :+)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Kijk ook eens in je eventviewer van windows naar tcp-ip errors. (file->run->evetnvwr) . Zoja google deze errors eens.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Harm
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 14:13:
[...]

Nee, er staat letterlijk op: WAG54G Ziet er exact uit zoals op deze foto: [afbeelding]
Andere router dus, zelfde probleem. Dat wel.
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 14:13:
[...]

Op de onderzijde van de router staat ook een klein rond plakkertje waar opstaat "QS OK"
Quality of Service? (wat het ook moge zijn...)
QoS is iets anders, dat is een feature om prioriteiten toe te kunnen wijzen aan verschillende soorten netwerkverkeer. Dat is niet iets wat je aan een stickertje kan zien, maar wat je via de adminpagina's van je router al dan niet kan aanzetten en instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Dit gaat voorbij mijn kennis, dus misschien kan iemand anders een kijken aub?
Afbeeldingslocatie: http://img46.imageshack.us/img46/7589/eventviewer6pq.th.jpg

Even naar Firmware gezocht op de site van Linksys, onder sectie downloads van ik het toestel
WAG54G 1.0 en
WAG54G 2.0
Bij beiden was er geen firmware versie beschikbaar.
We hebben trouwens geen 1.0 of 2.0, maar een 1.2 :|

edit
Ondertussen ook eens op de verpakking op zolder gaan kijken.
Op de verpakking staat:
ADSL
Annex A
Model no. WAG54G-EU

Op de router zelf staat: WAG54G ver. 1.2

Ik ben ook een het proberen in te loggen op de router door in IE gewoon 192.168.1.1 in te tikken, maar dat wilt maar niet lukken (geeft gewoon "this page can not be displayed"). Echter heb ik nog een papier teruggevonden van toen we vroeger er eens op hadden ingelogd waarop we gegevens hadden geschreven waaronder de firmware versies:
Gateway Firmware version 1.01.6 Feb 9, 2004
Wireless Firmware version 1.0.4.3

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 14:51 ]

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
edit: Wel lezen. *g* oeps. Nevermind.

[ Voor 98% gewijzigd door Hamish op 12-03-2006 14:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Hamish:
telefoonkabel komt van buiten binnen in de buurt van de meterkast. Direct dan de splitter op geplaatst.
Aan de telefoon uitgang van de splitter: 2*2 draadjes vastgeschroefd. Het eerste paar draadjes is nog van de originele kabel die in het huis lag voor de telefoon voor benedenverdieping. Het tweede paar draadjes is van 1 vd 2 UTP kabels die naar boven gaan. Deze kabels zijn tussen de 15m en de 20m lang (weten niet meer uit het hoofd).
Aan de ADSL uiitgang van de splitter: 2 draadjes vastgeschroefd van de 2de UTP kabel die naar boven gaat (zelfde lengte als 1st utp, beide utp's lopen naast elkaar). Beide utp's komen in een kamer van de bovenverdieping uit, waar we een contactdoos in de muur hebben geplaatst met een RJ11 en een RJ45 stekker. Op de RJ11 hebben we de draadjes geplaatst van de eerste utp (in de binnenkant van de contactdoos dus) waarop het telefoonsignaal zit (en dan nog uitgesplitst voor fax/telfoon/nummerherkenning). Op de RJ45 hebben we de draadjes geplaatst (ook binnenin de contactdoos dus) van de 2de utp kabel met het adsl signaal. Vervolgens is er in die RJ45 stekker een utp-kabel geplugd van 2 a 3 meter lang die naar de router gaat. Op de router dan 3 utp kabels die naar elk van de 3pc's gaan: respectievelijk 50m, 25m, en een paar meter. (echter werkt het netwerk nog op het moment dat het probleem zich voordoet, dus dit zal de oorzaak niet zijn).

Telefoon hebben we nooit problemen gemerkt, of nooit ruis gehoord (ook nog niet speciaal op gelet).

Soms gaat het ledje op de router van de indicatie "Internet" rood braden (vaak vlak nadat de router heropgestart is), als ik dan een halv minuutje ofzo wacht springt het automatisch op groen en werkt dan alles terug.
Ledje van DSL geeft bij mij weten nooit een probleem.
Rest van de vragen weet ik niet meer, maar weet nog wel dat ik er niets van begreep (dB enzo...) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 15:16 ]

Verwijderd

Het kan zijn dat de DNS proxy van het modem na een tijdje vast loopt.

Probeer eens of je bij een "vastloper" nog wel kunt pingen naar 62.69.168.13 .

Lukt dit wel naar het IP en niet naar de dns naam ( nu.nl ) dan kan je het probleem oplossen
door de DNS servers van je ISP rechtstreeks in je XP bakjes in te voeren.

• Harm
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 09:34:

Lukt dit wel naar het IP en niet naar de dns naam ( nu.nl ) dan kan je het probleem oplossen
Dat is het proberen waard :) . Ik ga eens zien of dat werkt vanavond. Wel raar dat dit probleem voorkomt dan... is daar niet van Linksys een oplossing voor te geven?

Verwijderd

Harm schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:06:
[...]

Dat is het proberen waard :) . Ik ga eens zien of dat werkt vanavond. Wel raar dat dit probleem voorkomt dan... is daar niet van Linksys een oplossing voor te geven?
Dit is natuurlijk iets wat met een nieuwe firmware op te lossen zou moeten zijn, wat linksys inderdaad zou moeten doen ;).

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

[quote]Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 14:40:
Dit gaat voorbij mijn kennis, dus misschien kan iemand anders een kijken aub?
[afbeelding]

Niet het probleem dat ik verwacht had. Maar dhcp lijkt een probleem te hebben (niet heleaal te beoordelen uit deze lijst) . Mogelijke oorzaken.
1. Kabel. De kabel tussen je PC en router is brak.
2. router. Dee router is brak.

Voor gevalletje 1 zou je kunnen gaan testen met een kabel waarvan je zeker weet dat het goed is. en die als enigeste kabel aansluiten.

Doe ook eens een copy/past van de output van " ipconfig /all" en "ipconfig /renew" vanaf een pc (vanaf de cmd prompt")

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Verwijderd

Ik heb met dezelfde Linksys Wireless G WAG54G ver.1.2 maanden lang exact dezelfde problemen gehad (Planet Internet). Fimware geupgrade naar 1.01.6, maar het probleem bleef. Bij toeval merkte ik dat als ik ingelogd was op de RouterStatus pagina van de modem/router het probleem weg was.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~lu.di/RouterStatus.jpg

Dus voortaan ben ik via 1 pc continu ingelogd op die pagina en sindsdien nooit meer problemen gehad (6+ mnd). Helemaal begrijpen doe ik 't niet, maar de verbinding met m'n provider blijft nu wel gewoon bestaan/wordt niet verbroken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 10:58 ]

Verwijderd

[natte vinger werk]
Misschien is dit een probleem met het vernieuwen van de DHCP lease.
Wanneer dit niet (op tijd) gebeurt zal de router van je ISP op een gegeven moment jouw IP niet meer "herkennen" en zullen verbindingen wegvallen.
Vaak gebeurt dit in een herkenbaar patroon (e.g. om de 2, 4 of 8 uur).

De status pagina open houden zal er wellicht voor zorgen dat de lease toch (of vaker) vernieuwd wordt waardoor het probleem zich niet meer voordoet.
[/natte vinger werk]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:50:
Ik heb met dezelfde Linksys Wireless G WAG54G ver.1.2 maanden lang exact dezelfde problemen gehad (Planet Internet). Fimware geupgrade naar 1.01.6, maar het probleem bleef. Bij toeval merkte ik dat als ik ingelogd was op de RouterStatus pagina van de modem/router het probleem weg was.

[afbeelding]

Dus voortaan ben ik via 1 pc continu ingelogd op die pagina en sindsdien nooit meer problemen gehad (6+ mnd). Helemaal begrijpen doe ik 't niet, maar de verbinding met m'n provider blijft nu wel gewoon bestaan/wordt niet verbroken.
Ik heb een WRT54GS met hetzelfde probleem. Eigenlijk pas sinds deze week, daarvoor nooit last van gehad.

Stomme is dat deze 'oplossing' voor mij ook lijkt te werken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 09:34:

Dit is het resultaat van het pingen wanneer het probleem zich niet voordoet. Ik post het vast misschien kan er al iets uit afgeleid worden, maar zover ik weet is dat dus in orde.
Afbeeldingslocatie: http://img108.imageshack.us/img108/5626/pinggeenprobleem9cq.th.png

Van zodra het probleem zich terug eens voordoet test ik het ook en laat ik het resultaat weten.
leuk_he schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:15:
Niet het probleem dat ik verwacht had. Maar dhcp lijkt een probleem te hebben (niet heleaal te beoordelen uit deze lijst) . Mogelijke oorzaken.
1. Kabel. De kabel tussen je PC en router is brak.
2. router. Dee router is brak.

Voor gevalletje 1 zou je kunnen gaan testen met een kabel waarvan je zeker weet dat het goed is. en die als enigeste kabel aansluiten.
Het probleem doet zich voor op alle 3 de pc's tegelijk, dus dan moeten alle 3 de kabels al slecht zijn? Lijkt me niet waarschijnlijk. Daarbij blijft het netwerk zel nog perfect werken wanneer het probleem zich voordoet. Kan nog bestanden op men zus haar pc plaatsen op dat moment.
Doe ook eens een copy/past van de output van " ipconfig /all" en "ipconfig /renew" vanaf een pc (vanaf de cmd prompt")
Dit is het resultaat van het ip-config wanneer het probleem zich niet voordoet. Ik post het vast misschien kan er al iets uit afgeleid worden.
Afbeeldingslocatie: http://img224.imageshack.us/img224/4116/ipconfiggeenprobleem0vd.th.png
Van zodra het probleem zich terug eens voordoet test ik het ook en laat ik het resultaat weten.

Ik weet dat op mij pa zijn pc zij ip-adres en DNS server handmatig zijn ingegeven. Op mijn pc, en mijn zus haar pc, niet. Daar staat aangevikt:
Obtain IP-adress automatically.
Obtain DNS server adress automatically.
Misschien is dit ook relevant.
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:50:

[afbeelding]

Is die firmware dan ook voor Annex A? Kan je die eventueel ergens uploaden, zodat ik die kan downloaden? (ook al lost die het probleem niet op, wie weet komt die ooit van pas)
Het probleem is dat ik niet meer ingelogd geraak op de router :? Ik heb gisteren al een ganse dag tientallen keren zitten proberen (gewoon in IE 192.168.1.1 intikken), 2 keer heb ik een kadertje gekregen waar ik username en password moest invullen, maar dat nam hij niet aan (en hij deed er lang over). Weet niet meer of hij toen een boodschap gaf, of gewoon "this page can not be displayed".
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:01:
[natte vinger werk]
Misschien is dit een probleem met het vernieuwen van de DHCP lease.
Wanneer dit niet (op tijd) gebeurt zal de router van je ISP op een gegeven moment jouw IP niet meer "herkennen" en zullen verbindingen wegvallen.
Vaak gebeurt dit in een herkenbaar patroon (e.g. om de 2, 4 of 8 uur).

De status pagina open houden zal er wellicht voor zorgen dat de lease toch (of vaker) vernieuwd wordt waardoor het probleem zich niet meer voordoet.
[/natte vinger werk]
Ok, hier heb ik niet veel kaas van gegeten. Ik zie niet direct een vast patroon in het probleem, maar zal het in het oog houden.
Als dit de oorzaak zou zijn, zou er dan nog een oplossing voor zijn, buiten de status pagina open te houden?

Kan iemand zeggen hoe ik net in de statuspagina kan geraken, is de hierboven beschreven manier wel juist? Hoe komt het dan dat ik er niet ingeraak?

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 16:17 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 15:47:

Dit is het resultaat van het ip-config wanneer het probleem zich niet voordoet. Ik post het vast misschien kan er al iets uit afgeleid worden.
[afbeelding]
Heu, verkeerde copy/paste?

Overings kun je de text uit een dos box met de hand kopieren en gewoon als text hier in een [code] blok pasten.

Kun je van die eventvwr ook eens op een rode dhcp fialure klikken en vertellen of hier nog iets zinvolle info uit komt? Komen de tijdstippen van de "dhcpfailure" uit de eventvwr overeen met je nukken van internet?

(en behalve p2p software kan ook virus/spyware software software je uitgaande netwerkverkeer overbelasten)

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:10:
[...]

Heu, verkeerde copy/paste?

Overings kun je de text uit een dos box met de hand kopieren en gewoon als text hier in een [code] blok pasten.

Kun je van die eventvwr ook eens op een rode dhcp fialure klikken en vertellen of hier nog iets zinvolle info uit komt? Komen de tijdstippen van de "dhcpfailure" uit de eventvwr overeen met je nukken van internet?

(en behalve p2p software kan ook virus/spyware software software je uitgaande netwerkverkeer overbelasten)
Plaatje aangepast.

Ik zie net dat bij mijn pa zij pc er een andere Subnet mask nummer staat ingevuld (handmatig) dan dat er bij mij verschijnt bij het pingen. Ook andere DNS server nummers.
Weet niet of het relevant kan zijn, maar ik vermeld het maar, je weet nooit, zal zodra ook eens posten wat het op zijn pc het geval is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 15:47:
[...]

Is die firmware dan ook voor Annex A? Kan je die eventueel ergens uploaden, zodat ik die kan downloaden? (ook al lost die het probleem niet op, wie weet komt die ooit van pas)
Het probleem is dat ik niet meer ingelogd geraak op de router :? Ik heb gisteren al een ganse dag tientallen keren zitten proberen (gewoon in IE 192.168.1.1 intikken), 2 keer heb ik een kadertje gekregen waar ik username en password moest invullen, maar dat nam hij niet aan (en hij deed er lang over). Weet niet meer of hij toen een boodschap gaf, of gewoon "this page can not be displayed".
Je kan wel inloggen als je je modem gereset hebt (en waarschijnlijk ook na het uit en aanzetten). Daarom hield ik die pagina ook open en kwam ik er achter dat dat het probleem oploste.

Volgens je eigen openings post heb jij firmware versie 1.01.6 al (ik toen nog niet).

Ingelogd blijven op de RouterStatuspagina is voor mij geen probleem omdat ik toch een paar pc's 7/24 aan heb staan voor DC. Anders moet je gewoon na het opstarten als eerste even die pagina opvragen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img111.imageshack.us/img111/189/gegevenspa1yr.th.png

Hier hetgeen van mij pa zijn pc. Ipconfig /renew lukt niet omdat daar parameters handmatig zijn ingegeven veronderstel ik (zie rechts op de printscreen).

Merk op dat men pa en ik een verschillende DNS server hebben (hij handmatig ingesteld, ik automatisch) evenals een Subnet mask nummer. Relevant? Is het beter dat ik het bij hem ook automatisch instel?

EDIT> kan niet volgen om iedereen zijn vragen te beatwoorden :P
leuk_he schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:10:
Afbeeldingslocatie: http://img456.imageshack.us/img456/2075/error0dq.th.png

Ik zie overigens niet direct een verband met de tijdstippen waarop het probleem zich voordoet, en de tijdstippen van dit soort errors. Ook nog niet opgelet hoor. Heb nu aan iedereen de opdracht gegeven thuis, dat als het probleem zich voordoet, om het exacte uur dan op te schrijven, en indien ik thuis ben, vooraleer te resseten, mij eerst te komen halen zodat ik die pin en ipconfig kan testen.
PC's worden heel clean gehouden. Mijne wordt overigens elke maand geherinstalleerd.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 16:43 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:32:
Merk op dat men pa en ik een verschillende DNS server hebben (hij handmatig ingesteld, ik automatisch) evenals een Subnet mask nummer. Relevant? Is het beter dat ik het bij hem ook automatisch instel?
Dns maakt niet uit aangezien jullie dezelfde problemen hebben. subnetmask zou ik gelijk zetten (kies er 1, b.v. 255.255.255.0) maar heeft geen invloed op dit probleem.

Wellicht weer effe een overzichtje maken , want als jij het al niet volgt dan zullen ook anderen het heir niet meer volgen. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Kan wel volgen qua inhoud, maar niet qua tempo ;)
ik zal alles proberen in de topic start samen te vatten.
ik zal ook pa zijn instelling op automatish zetten...

Ok, ondertussen ook pc van pa zijn settings op automatisch gezet. Geeft nu in cmd ongeveer hetzelfde als bij mij. Subnetmask staat op 255.255.255.0
Net op zijn pc in kunnen loggen op modem. (dit is toch wat jullie met status pagina bedoelen, niet?)
Hier komen de printscreentjes (met linkjes)
Ik zie er alvast zaken tussenstaan waar je instellingen kan zetten mbt DHCP , leasetime etc. Ik heb daar niet veel kaas van gegeten, maar als iemand een instelling ziet die door verandering eventueel het probleem zou kunnen oplossen, laat aub weten:
Setup -> Basic Setup hier precies relevante instellingen
Setup -> DDNS
Setup -> Advanced Routing
Wireless (gedisabled dus)
Secuity -> Firewall
Security -> VPN
Access Restrictions
Administration management
Status -> Gateway
Satus -> Local Network Ook zeer relevant lijkt me!
Status -> DSL Connection

Voila dit zijn ze. Als er nog zaken weggevaagd moeten worden, laat aub weten. Als ik ergens een ander instelling kan proberen die mogelijk het probleem oplost, laat aub weten.

Ik probeer zo veel mogelijk te editen, maar dit altijd doen is ook geen doen, omdat ik dan hopeloos achterloop en niemand dan doorheeft dat ik nieuwe antwoorden heb.

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 17:34 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Een google op DHCPNACK i.c.m. je router merk geeft aan dat dit wellicht een probleem van je router firmware is. Nu nog uitvinden of het met de probleemtijdstippen te maken heeft.

offtopic:
Tja, soms edit je vorige poste en dat is wel zorgvuldig, maar het gaat wel hard ja.

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Ceiling for number of connections reached, dropping packet
dat is zeker wat er in de router logs staat? heb ik sinds zaterdag opeens last van met een iets meer dan een jaar oude wag54g v1.2 :X

//edit, eerst eens lezen wat er op pagina 2 staat voor het posten in het vervolg }:O

[ Voor 18% gewijzigd door woest85 op 13-03-2006 18:46 ]

[Signature]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem heeft zich zonet nog eens voorgedaan (ondertussen al een tijdje geleden). Ik heb proberen te pingen: dit lukt naar adressen binnen het netwerk, maar niet naar adressen op het internet.
Met de ipconfig commandos lijkt alles hetzelfde als wanneer het probleem zich niet voordoet.
In de eventviewer verschijnt er niets van error ofzo. De laatste error/waarschuwing was al van een paar uur geleden.

Afbeeldingslocatie: http://img372.imageshack.us/img372/5828/probleem7ok.th.png

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Ook hier een WAG54G eigenaar met exact hetzelfde probleem.

Ik gebruik de router voor 2 machines en allebei wireless. Ik heb overigens een Planet Internet abbo..

Ik zit dus lekker te surfen en opeens krijg "pagina niet gevonden" meldingen. Mijn webradio blijft wel doorspelen :? Op pings naar bijv. google.nl krijg ik dan timeouts de melding dattie google.nl helemaal neit kan vinden. De ipconfig ziet alles er goed/normaal uit.

Dat van de statuspagina wist ik half. Wat ik altijd deed was de connectie verbreken en weer verbinden via die pagina en daarna werkte alles weer. Ik wist niet dat je 'm alleen maar hoeft op te zoeken...

Oorzaak: geen flauw idee.
Oplossing: ook geen flauw idee.
Workaround: de statuspagina.

Wel grappig, ik wilde net vanavond er een topic over gaan openen...

even een update, zodra ik op mijn router inlog, doet alles het weer :? (Dus ik hoef niet de status-pagina op te vragen)

[ Voor 26% gewijzigd door Standeman op 17-03-2006 13:42 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1