Welke soort geheugen in een Dell Optiplex Gn?

Pagina: 1
Acties:

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:44
Een vriendin van mij heeft een Dell Optiplex Gn PC (Pentium MMX 200Mhz). Daarin zit Edo geheugen, echter op DIMM formaat, 3.3V met een snelheid van 60 Nsec.

Dell heeft me nog de volgende info toegemaild:

Architecture 64-bit (nonparity) or 72-bit (parity) EDO, noninterleaved
Wait states near 0
DIMM sockets 2, gold contacts
DIMM capacities 16-, 32-, 64-, and 128-MB nonparity (Gn uses unbuffered DIMMs)
Standard RAM 16 MB
Maximum RAM 256 MB
Cache memory 256-KB pipelined-burst, direct-mapped, write-back SRAM or,
512-KB pipelined-burst, direct-mapped, write-back SRAM on systems with Enhanced Manageability (EM)
BIOS address F0000h

The 2 DIMM sockets on the system board can accommodate combinations of 16-, 32-, 64-, and 128-MB EDO DIMMs up to a total memory capacity of 256 MB.

Main memory consists of 64-bit nonparity DIMMs. For optimum performance, install DIMMs beginning with socket DIMM_A. Although nonparity DIMMs are recommended, 72-bit parity DIMMs can also be installed.

Kan hier ook SDRAM in? Zo ja, welke soort SDRAM? Bijgevoegd twee foto's van het huidige geheugen.

Afbeeldingslocatie: http://agteres.net/gfx/tweakers/mem1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://agteres.net/gfx/tweakers/mem2.jpg

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan hier ook SDRAM in? Zo ja, welke soort SDRAM? Bijgevoegd twee foto's van het huidige geheugen.
Simpel: kan op basis van deze info niet gezegd worden, je DIMMs zijn 60ns 3.3V unbuffered EDO. Sommige chipsets die dat slikken kunnen ook 3.3V unbuffered SDR-SDRAM draaien, andere niet.

Zie het PMG Beleid - zoek volle specs op, met name chipset, dan kunnen we je helpen. Die info vragen we niet voor de lol, anders valt niets te zeggen...

Oslik blyat! Oslik!

• musicfreak
Bij deze verdere specificaties. Dell geeft aan dat het om een Intel 430TX PCI chipset gaat, SiSoft Sandra geeft het volgende:

Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows 98 SE
OS Service Pack -
Internet Explorer 6.0.2600.0000 (IE 6.0 - Windows XP)
DirectX 4.06.03.0518 (DirectX 6.1a)

Moederbord:
CPU Type Intel Pentium MMX, 200 MHz
Moederbordnaam Dell OptiPlex Gn+ 5200L EM
Moederbord Chipset Intel Triton 82430TX
Systeemgeheugen 32 MB (EDO)
BIOS Type Phoenix (12/18/97)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM2)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm:
Video kaart S3 Trio64V2-DX/GX (775/785) (2 MB)
Monitor Dell D1025HE [17" CRT] (66052974MP18)

Multimedia:
Geluidskaart Creative ViBRA16X Audio Adapter

Opslag:
IDE apparaat Intel 82371AB/EB PCI Bus Master IDE-controller
IDE apparaat Primaire IDE-controller (dubbele fifo)
IDE apparaat Secundaire IDE-controller (dubbele fifo)
Diskettestation GENERIC NEC FLOPPY DISK
Harde schijf GENERIC IDE DISK TYPE55
Optische Station TOSHIBA CD-ROM XM-6102B (24x CD-ROM)
SMART Status harde schijf Onbekend

Partities:
C: (FAT32) 4102 MB (2466 MB vrij)

Invoerapparaten:
Toetsenbord Standaard- (101/102 toetsen) of Microsoft Natural-toetsenbord
Muis PS/2 compatibele muispoort

Netwerk:
Netwerkkaart 3Com 3C90x Ethernet Adapter (83.85.166.53)
Netwerkkaart PPP Adapter.
Modem Trust 56k V92 External Modem

Peripherieapparaten:
Printer Epson Stylus COLOR 200
USB1 apparaat Intel 82371AB/EB PIIX4 - USB Host Controller

Is dit voldoende?

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Volgens mij moet er iets vrij bijzonders in, want Crucial zegt dat ze geen modules voor de Optiplex Gn verkopen, terwijl ze wel standaard EDO en SDRAM verkopen. Blijkbaar heb je dus een aangepaste soort nodig ofzo...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-05 12:06
Hee, dat is hetzelfde geheugen als in m'n Dell Workstation 400 moest. Daar heb ik echt maanden naar lopen zoeken :|

Als je nog 64mb van dat spul wil hebben, mail me maar even. Die doos ligt halfgestripped op zolder en gaat toch naar de sloop straks.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

i430TX ondersteunt officieel EDO en SDRAM tot 64Mb chipdichtheid, officieus wil 128Mb chipdichtheid ook nog lukken.

Als dit een standaard 168p-DIMM slot is, zou je gewoon SDR-SDRAM kunnen proberen. Maarja, grote "als", ik garandeer iig niets, maar aangezien het allemaal 3.3V is, kan er verder niets kapot gaan. Het werkt of het werkt niet.

Let op de standaard Intel beperkingen met SDR-SDRAM (alleen chips met 8 of 16 datalijnen dus), chips met 4 datalijnen gaat sowieso niet werken.

Overigens lezen al die screenshots en idioot overdreven printout-lijsten van progs als Everest erg lastig. Als je gevraagd wordt om chipset, geef dan chipset. Dat kan in een woord (i430TX), dat kun je uit welgeteld een enkele regel van die waslijst van je halen:
Moederbord Chipset Intel Triton 82430TX
Voortaan aub alleen dat posten (+ andere specs op gelijke wijze), dat is een stuk overzichtelijker (plus dat je er dan zelf ook wat van leert...)

[ Voor 33% gewijzigd door dion_b op 13-03-2006 13:57 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 08:32
Hmm. volgens mij zit dat geheugen ook in mijn PowerEdge 2200 Dell Server.
Gaat volgens mij geen SDRam in; In mijn PowerEdge past dat ook niet.

Als ik een SDRam DIMM tegen de EDO DIMM van mijn PowerEdge hou, dan is de inkeping in het midden net een beetje afwijkend.. Ik krijg in mijn poweredge dus geen SDRam DIMMs gepropt.

Pvouput live

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-05 12:06
Krypt schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:01:

Als ik een SDRam DIMM tegen de EDO DIMM van mijn PowerEdge hou, dan is de inkeping in het midden net een beetje afwijkend.. Ik krijg in mijn poweredge dus geen SDRam DIMMs gepropt.
Nee, dan heb je of 5V dimms of buffered. Ik kan in mijn Workstation 400 gewoon SD geheugen stoppen, past perfect alleen werkt het dus niet.

Die inkepingen van een dimmm staan voor het volgende: (korte stukje links houden)

1e: Gereserveerd, Buffered, Unbuffered
2e: 5.0V, 3.3V, Gereserveerd.

Bij een DDR Dimm heb je overgens alleen een voltage inkeping. (lange stuk links)

2.5V, 1.8V, Gereserveerd.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Krypt schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:01:

Die PowerEdge servers gebruikten iirc 5V buffered EDO DIMMs. Buiten het feit dat ze 168p hebben en EDO-DRAM chips bevatten kunnen ze niet meer verschillen :z

Het feit dat dit 3.3V unbuffered is, kun je gewoon uit de inkepingen in de pics in de TS opmaken, dat het EDO is kun je aan de chipcodes uitlezen (plus dat er "EDO" op de sticker staat :z ). Verder bepaalt de chipset welke types ondersteund zijn. Die PowerEdges hadden iirc i440FX chipsets (PPro), welke redelijk met de i430HX te vergelijken is qua features, dus EDO en FP, maar geen SDRAM support. Dit betreft een i430TX, die qua geheugencontroller identiek is aan de i440EX en dus wel SDRAM ondersteunt.

Oslik blyat! Oslik!

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-05 14:37

There is no knowledge, that is not Power!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 08:32
Ok.. dat buffered en unbuffered wist ik niet.. maar mijn module is wel 3.3Volt.
MT18LD472G-6 staat er bij mij op; Bij de TS MT16LD464AG-6.

Had het reepje niet voor me; en ik dacht dat het dezelfde waren..

[ Voor 30% gewijzigd door Krypt op 13-03-2006 17:28 ]

Pvouput live

• musicfreak
dion_b schreef op maandag 13 maart 2006 @ 13:55:
Let op de standaard Intel beperkingen met SDR-SDRAM (alleen chips met 8 of 16 datalijnen dus), chips met 4 datalijnen gaat sowieso niet werken.
Hoe herken ik of de chips 8 of 16 datalijnen hebben?
Overigens lezen al die screenshots en idioot overdreven printout-lijsten van progs als Everest erg lastig. Als je gevraagd wordt om chipset, geef dan chipset. Dat kan in een woord (i430TX), dat kun je uit welgeteld een enkele regel van die waslijst van je halen.
Ik vond het aantal specs zelf ook wel wat overdreven, maar je had het over "zoek volle specs op", en dat heb ik dus geïnterpreteerd als kopieer alles. Niet zo slim wellicht achteraf.

• musicfreak
Vorlon schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:57:
Als je nog 64mb van dat spul wil hebben, mail me maar even. Die doos ligt halfgestripped op zolder en gaat toch naar de sloop straks.
Dank, doe ik! :*)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

musicfreak schreef op maandag 13 maart 2006 @ 18:59:
[...]
Hoe herken ik of de chips 8 of 16 datalijnen hebben?
Combinatie van opzoekwerk en redeneren...

Per bank geheugen heb je bij een 168p DIMM in totaal 64 datalijnen. Een enkelzijdige DIMM heeft er 64, een dubbelzijdige is gedefinieerd als eentje met twee banken, dus in totaal 128 datalijnen. Let op dat het al dan niet fysiek hebben van chips aan beide kanten van de DIMM niets zegt over enkel/dubbelzijdigheid :o

Met 8 of minder chips op een DIMM zit je altijd veilig, immers 8x4 datalijnen zou 32 zijn, dat is te weinig. Met 16 chips op een DIMM moet je oppassen, dan kan ofwel 16 stuks 4 lijnen (enkelzijdig) of 16 stuks 8 lijnen (dubbelzijdig) zijn. Enige manier dat je die uit elkaar kunt houden is op chipcode zoeken (dus wat er op de chips zelf geschreven staat). Als je dat niet ziet zitten kun je geheugen nemen waarvan je weet dat het in een bak met Intel chipset gedraaid heeft, Intel chipsets hebben nooit chips met 4 datalijnen op unbuffered/registered DIMMs ondersteund :7

Bovenstaande staat trouwens al in de RAM FAQ.
[...]

Ik vond het aantal specs zelf ook wel wat overdreven, maar je had het over "zoek volle specs op", en dat heb ik dus geïnterpreteerd als kopieer alles. Niet zo slim wellicht achteraf.
Mooi :)

Gewoon kwestie van het wezenlijke van het onbelangrijke te scheiden :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1