Toon posts:

Vraag ivm Kapotte Chip Cooler.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
System Specs:

Asus A8n Sli Nforce 4
AMD 3800x2
asus 7800gtx

Mijn Chipcooler (van de nforce 4 chip) heeft het vandaag begeven, na 2 maanden te hebben geratteld (niet 24 uur per dag, maaar af en toe, begon bij koude start tot in idle stand) doetie het nu egt niet meer.

Nou mijn vraag is kan ik gewoon doorgaan op de pc, of moet ik ff tot morgen wachten en er een nieuwe op doen? Ik heb hem niet overklokt en/of andere aanpassingen gedaan waardoor die extra heet zou kunnen worden.

Mijn andere pc's hebben ook geen cooler erop.

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:23

link_mario

Ofwa?

Ik zou wachten, en een andere halen(desnoods pasieve Zalman oid, ben je er meteen van af dat het ventilatortje kapot kan gaan). De nforce4 red het niet zonder cooling namelijk ;)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Je andere pc's hebben waarschijnlijk ook geen nForce4 chipset. Ik zou het risico niet nemen om je pc uberhaupt aan te zetten. :)

[ Voor 15% gewijzigd door _the_crow_ op 12-03-2006 11:52 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Link_Mario, je spreekt jezelf een beetje tegen, al snap ik wel wat je bedoelt.
De NForce 4 chip moet je inderdaad niet ongekoeld laten, maar een passieve koeling kan voldoende zijn. Mijn Gigabyte K8N Ultra SLi werkt prima, met een passieve chipsetkoeling (origineel).

het is met die Asus borden natuurlijk niet zo dat er maar zo een fannetje in het luchtledige boven hangt, er zit iets van een koellichaam over die chipset, waar die fan in hangt.

Als ik de TS was, zou ik me er niet extreem veel zorgen over maken, maar het systeem toch ook niet te veel belasten, en gewoon morgen even een nieuw fannetje, of een passieve chipsetkoeler scoren.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je niet nog ergens een fan liggen? (hoeft niet zelfde formaat te zijn). Schroef dan het fannetje van je moederbord, zodat alleen de heatsink blijft zitten. Monteer die andere fan er dan even provisorisch op met 1 schroefje of een tie-wrap ofzo.

Ik zou hem in geen geval zonder fan laten draaien. Die heatsinkjes zijn zo klein dat ze zonder fan nutteloos zijn.

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:23

link_mario

Ofwa?

BredeP schreef op zondag 12 maart 2006 @ 11:54:
Link_Mario, je spreekt jezelf een beetje tegen, al snap ik wel wat je bedoelt.
De NForce 4 chip moet je inderdaad niet ongekoeld laten, maar een passieve koeling kan voldoende zijn. Mijn Gigabyte K8N Ultra SLi werkt prima, met een passieve chipsetkoeling (origineel).

het is met die Asus borden natuurlijk niet zo dat er maar zo een fannetje in het luchtledige boven hangt, er zit iets van een koellichaam over die chipset, waar die fan in hangt.

Als ik de TS was, zou ik me er niet extreem veel zorgen over maken, maar het systeem toch ook niet te veel belasten, en gewoon morgen even een nieuw fannetje, of een passieve chipsetkoeler scoren.
Nu snap ik niet hoe ik mezelf tegenspreek, maar het gaat me er nu even om dat de chipset cooler op jouw moederbord anders is dan die op zijn Asus.(ik zit nu ook met een a8n sli(wel deluxe hier maar oke). Zoals ik kan zien is dit echt alleen een fan, kijk ook maar hier, ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: http://www.d-cross.com/cgi-bin/show_article/upload/228/ASUS-A8N-SLi-Deluxe-mb.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor jullie reactie's!

Nou staan mijn pc's 24 uur per dag aan, en sinds gister maakte die helemaal geen herrie meer (vond ik al raar).

Gewoon de hele avond/nacht gegamed (cod2).

Start vannochtend pc opnieuw, en kreeg toen de melding dat er een chip fan @ low speed was.

Dus zo ben ike r achter gekomen, heb hem toen ook maar uitgezet.

Maar hij heeft dus al die tijd zonder fan gedaaid.

En alle temps zijn goed:
CPU: Vrijwel altijd tussen de 38 en 41 graad.
MB : Ook zoiets
VK : 49

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 12:09 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 12:07:
Maar hij heeft dus al die tijd zonder fan gedaaid.

En alle temps zijn goed:
CPU: Vrijwel altijd tussen de 38 en 41 graad.
MB : Ook zoiets
VK : 49
Tsja, het kan op zich goedgaan, maar persoonlijk zou ik het risico niet willen lopen. En voor die twee dagen wachten.... :)
Daarnaast zit er ín de northbridge geen sensor, dus dat is een pure gok hoe warm die wordt. Je kan je hand er eventueel tegenaan houden en dan een schatting doen.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ging naar de winkel waar ik die moederbord had gekocht, met me pc.

Nou hebben ze er een nieuw moederbord ingezet, aangezien zo'n passieve cooler niet goed is voor deze chipset (nforce4), hebben ze er maar een heel nieuw mobo ingehangen, probleem is dus opgelost.

Bedankt voor de reactie's _/-\o_

Groeten...
Pagina: 1