Toon posts:

SATA2 schijf op SATA controller ?

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, dit is mijn eerste topic hier, maar mag dacht ik niets uitmaken.

Ik heb hier een Asus mobo met een SATA controller er op, nu heb een nieuwe harddisk gekocht, maar dat is een SATA2. Nu weet ik dat de SATA2 controllers downward compatible zijn met SATA1 schijven, maar is dat andersom ook zo?

Groet,

Azaroth

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

S-ATA 1 en S-ATA 2 kan je mixen zoals je dat wilt :Y)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik heb namelijk een ook een nieuw mobo gekocht met een sata2 controller erop, maar de proc is nog niet binnen. maar dan zou ik dus mijn nieuwe HD alvast kunnen formateren vanaf mijn oude systeem. daar ging het me even om, scheelt dan bij het over bouwen een hoop tijd dacht ik.

ik ga het proberen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Welkom op GOT. :) Even iets over S-ATA. Er bestaat niet zoiets als een S-ATA en S-ATA standaard. Je hebt alleen maar de S-ATA standaard. S-ATA II is een projectgroepe geweest die extra features heeft verzonnen voor de S-ATA standaard. Een controller of een hardeschijf mag het label S-ATA II dragen alleen wanneer één van deze features wordt ondersteund.

S-ATA II features zijn onderandere: SATA300, NCQ en Staggered spinup.

Dus ja, je kunt een S-ATA controller en een S-ATA hardeschijf met S-ATA features met elkaar mixen en anders om.

Overigens dat een schijf of controller het label S-ATA II draagt hoeft niet te betekenen dat alle features ondersteund worden. Om een voorbeeld te noemen, de Maxtor Diamondmax 10 serie (hardeschijven) hebben alleen het label S-ATA II, alleen de eerste serie DM 10 schijven hadden nog geen SATA300, maar een SATA150 interface, dat is pas sinds midden/eind vorig jaar het geval. Ze ondersteunen wel allemaal NCQ en staggered spinup, dus mogen ze beide het label S-ATA II dragen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

_Dune_ schreef op zondag 12 maart 2006 @ 10:38:
Welkom op GOT. :) Even iets over S-ATA. Er bestaat niet zoiets als een S-ATA en S-ATA standaard. Je hebt alleen maar de S-ATA standaard. S-ATA II is een projectgroepe geweest die extra features heeft verzonnen voor de S-ATA standaard. Een controller of een hardeschijf mag het label S-ATA II dragen alleen wanneer één van deze features wordt ondersteund.

S-ATA II features zijn onderandere: SATA300, NCQ en Staggered spinup.

Dus ja, je kunt een S-ATA controller en een S-ATA hardeschijf met S-ATA features met elkaar mixen en anders om.
Dat gaat helaas niet altijd op. De Via VT8237 controller (SATA1) geeft problemen met SATA2 schijven...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 11:14:
[...]

Dat gaat helaas niet altijd op. De Via VT8237 controller (SATA1) geeft problemen met SATA2 schijven...
Ja, oke in pincipe zou het moeten werken. Alleen zijn sommige fabrikanten niet netjes met de S-ATA standaard en de specificaties van S-ATA II features omgegaan. Zo kun je ook problemen krijgen met de combinatie Nforce4 en Maxtor Diamondmax 10 schijven. Waarbij de meeste mensen denken dat de schijven de grote boosdoeners zijn, maar Nvidia schijnt zich ook niet helemaal netjes met de specificaties omgegaan te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 12-03-2006 11:22 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

_Dune_ schreef op zondag 12 maart 2006 @ 11:20:
[...]

Ja, oke in pincipe zou het moeten werken. Alleen zijn sommige fabrikanten niet netjes met de S-ATA standaard en de specificaties van S-ATA II features omgegaan. Zo kun je ook problemen krijgen met de combinatie Nforce4 en Maxtor Diamondmax 10 schijven. Waarbij de meeste mensen denken dat de schijven de grote boosdoeners zijn, maar Nvidia schijnt zich ook niet helemaal netjes met de specificaties omgegaan te zijn.
Volgens mij heeft het niks te maken met het niet netjes omgaan met de S-ATA standaard en de specificaties van SATA2. Controller VT8237 is al een heel oude chipset van VIA en deze was alleen bedoeld voor SATA1 schijven (SATA2 bestond toen nog niet denk ik). Alleen VIA en de moederbordfabrikanten zijn zo lui geweest om deze chipset te blijven gebruiken. Zelfs in sommige socket 939 moederborden zie je deze oude VT8237 nog wel eens :X Waarschijnlijk om kosten te sparen....

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:34
Meer moederborden die slechts SATA150 ondersteunen hebben stabiliteitsproblemen met SATA300 schijven (als deze dan ook op 300MB/s staan ingesteld). Er wordt ook gewaarschuwd dat je alleen SATA300 inschakelt, als het moederbord het dan ook daadwerkelijk ondersteund. Dus je moet op de hardeschijf zelf de jumper correct zetten of met een klein programmaatje (voor Hitachi schijven bijv.) de snelheid aanpassen.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Over welke problemen gaat het precies i.v.m. de via VT8237 sata controller? Ik heb deze ook op m'n mobo zitten. :(

Ik ben sowieso niet tevreden van VIA, ik koop nooit nog een moederbord die met zo'n chipset werkt.

• The__Virus

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Heb ik zopas doorgelezen. :)

Bestaat er toevallig een lijst van incompatibele schijven?

En mag men ervanuit dat ieder mobo dat deze chipset implementeerd dan ook dezelfde problemen opleverd, m.aw. dat het volledig chipset specifiek is en niet mobo specifiek?

[ Voor 3% gewijzigd door Tom_G op 12-03-2006 12:01 ]

• The__Virus
Het zit hem eigenlijk in geen van beide. De hardeschijf moet gewoon op SATA150 worden ingesteld, om problemen te voorkomen. Dat werd mij door Hitachi's Feature Tool ook gezegd (zet hem niet op 300MB/s als het moederbord dit niet aankan, kan zorgen voor niet opstarten, instabiliteit etc.). Dus het is niet echt een probleem, je moet je gewoon aan de voorschriften houden.

Verwijderd

Topicstarter
he mensen,

Ik heb ze aan gesloten en het werkt inderdaad prima.

Het gaat hier om een Asus P4C800 mobo met een Intelchip en 2x Maxtor Diamondmax 10 300 GB met ondersteuning voor SATA300

Bedankt voor alle info (erg interessant)

Groet Azaroth :*)
Pagina: 1