Nieuwe HDD zorgt voor vastlopers

Pagina: 1
Acties:

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
In 5 maanden tijd zijn 2 Maxtor hardeschijven kapot gegaan. Gelukkig viel dit binnen de garantie en heb ik afgelopen vrijdag weer een nieuwe hardeschif kunnen ophalen. Het gaat hier om een 'Maxtor 200 GB 8MB SATA300 7200'

Het opnieuw installeren van windows en het indelen van de partities ging allemaal goed. Maar toen ik vanochtend mijn pc aan deed, bleef hij haken in het bios scherm en m'n hdd begon erg te ratelen en zacht te piepen. Als ik de stroomkabel naar de hardeschijf los koppel, boot hij direct door en loopt niet vast.
Met een Maxtor tooltje heb ik gecontroleerd of deze (net nieuwe) hdd defect is, maar dat is niet het geval.
Nadat ik een paar keer de reset knop gebruikt heb, boot hij wel door. Verder is in windows ook alles goed. Programma's laden snel, geen vastlopers etc. Het zit hem dus alleen in het opstarten.
Ook als mijn computer een tijdje aan heeft gestaan en ik doe hem uit en weer aan blijft hij niet hangen. Net alsof wanneer deze hdd koud is, hij niet wil werken...

Ik heb de SATA- en stroomkabels vervangen voor nieuwe, maar hier ligt het niet aan. Mijn moederbord beschikt over de nieuwste bios.

Kan iemand mij helpen om dit probleem op te lossen?

[ Voor 8% gewijzigd door Me_Again op 11-03-2006 23:46 ]

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
edit:
Waardeloze reply 8)7

[ Voor 84% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 12-03-2006 00:07 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-02 18:36
voeding te zwak?

doe eens een stres test en geef de temp en voltages onder stres

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-02 00:45
heb je de stabiliteit van de spanning als gecontroleerd?
(bij harde schijven die dood gaan denk ik altijd aan de voeding)

bij het opstarten verbruikt een HD meer stroom dan tijdens het draaien, misschien is de voeding iets te licht om goed te kunnen booten?

[ Voor 37% gewijzigd door catfish op 12-03-2006 11:23 ]

• Me_Again
Ik heb een Zalman 300 Watt voeding. De volgende onderdelen heb ik in m'n pc zitten:

- Intel P4 3GHz = 89 W
- 4 fans = 6,2 W
- WC pomp = 15 W
- DVD speler = 15 W
- HDD = 18 W
- Videokaart = 100 W :?

Dan zit ik dus ongeveer op 250 Watt en zou mijn voeding genoeg vermogen moeten leveren.

Dit zijn mijn temperaturen en voltages:
Afbeeldingslocatie: http://img104.imageshack.us/img104/110/image27dn.jpg

De 12 en 5 volt lijnen heb ik gemeten en die zijn als volgt:
12 V = 11,78
5 V = 5,01

[ Voor 5% gewijzigd door Me_Again op 12-03-2006 11:37 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:34
Hoeveel ampere kan je voeding op de 12V-lijn leveren, dat is belangrijk. Zelf de vermogens uitrekenen is slechts een ruwe indicatie en zegt eigenlijk niets.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Persoonlijk vind ik de 12V wat aan de lage kant, maar goed, wie ben ik?!?

Ik zie dat je een SATA300 schijf hebt gekregen. Heb je die met behulp van een jumpertje wel terug gezet naar SATA150? Volgens mij snapt jou mainboard niets van SATA300. Dat zou volgens mij de problemen wel eens kunnen veroorzaken.

• Me_Again
BredeP schreef op zondag 12 maart 2006 @ 11:47:
Persoonlijk vind ik de 12V wat aan de lage kant, maar goed, wie ben ik?!?

Ik zie dat je een SATA300 schijf hebt gekregen. Heb je die met behulp van een jumpertje wel terug gezet naar SATA150? Volgens mij snapt jou mainboard niets van SATA300. Dat zou volgens mij de problemen wel eens kunnen veroorzaken.
Dat zou best wel eens kunnen, want mijn vorige schijf was een SATA150 en deze nieuwe SATA300. Maar zou deze schijf dan meer vermogen/stroomsterkte nodig hebben dan m'n vorige?

Ik zal nu even kijken op de site van Asus of er iets opstaat over SATA300...

Ampère:
Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/3272/image24gr.jpg

EDIT
Op Asus staat het volgende:

ICH5R met Geïntegreerde SATA en RAID 0:
Intel is ‘s werelds eerste chipsetfabrikant die Seriële ATA (SATA) en RAID 0, 1 functies heeft geïntegreerd in de South Bridge. De nieuwste ICH5R-chipset biedt nu 150MB/s snelle gegevensoverdracht (SATA) en striping-prestaties om de computerefficiëntie te verbeteren.

SATA150 is dat 150 MB/s? Want als dat het geval is ondersteunt mijn moederbord geen SATA300, toch?

[ Voor 33% gewijzigd door Me_Again op 12-03-2006 12:04 ]

• Brede P
Schijf zal op zich niet meer power nodig hebben denk ik. Maar de electronica op de schijf wil zich als een SATA300 gedragen, en dat snapt je mainboard gewoonweg niet. Als het goed is kun je die SATA300 gedraging uitschakelen door een jumpertje op de achterkant op de 2 linker pinnetjes te zetten. Dan gedraagt de HDD zich weer als een SATA150, dat vind je mainboard vast leuker.
Je kan later, zonder dataverlies, gewoon weer switchen naar SATA300.

• Me_Again
Op de hd staat een mooi plaatje met daarop de beschrijving welk jumpertje ik moet verwijderen om op SATA150 te komen (ipv SATA300 met jumper). Maar werkt mijn hd nu wel op S300? Want de jumper zit er nog steeds op. Het booten gaat dan wel traag en vervelend, maar als ik éénmaal in windows ben loopt het perfect :P

• Brede P
Afhankelijk van welke versie van de schijf je hebt, heb je ofwel 2, ofwel 4 pinnetjes waarop je de jumper kan plaatsen. Als het er 4 zijn, moet de jumper voor SATA150 op de linker 2 (het dichtst tegen de datakabel aan). Als er maar 2 zitten, moet je volgens mij de jumper er op plaatsen voor SATA150, en er af laten voor SATA300. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Je moet je schijf in ieder geval instellen op SATA150. Je merkt er niets van qua snelheid, je controller kan toch niet hoger aan, en alle andere features (NCQ, 16MB Cache etc) blijven gewoon beschikbaar.

• Me_Again
Okay dan ga ik dat nu proberen. Bedankt voor jullie hulp en hopelijk lost dit het probleem op!

EDIT
Er zitten 4 pinnetjes op, waarvan op de linker 2 een jumper zit. Ik heb deze eraf gehaalt en op de rechter twee gezet. Als het goed is draait hij nu op SATA150.

EDIT 2
Mijn hardeschijf draait nu op SATA150 en nog steeds blijft hij haken in de bios en boot niet verder. Ook beschik ik over de nieuwste mobo bios. Heeft iemand nog een idee waar het aan kan liggen? Met mijn vorige hdd had ik geen problemen, en verder heb ik niks aan mijn systeem veranderd of geupdate.

EDIT 3
Ik heb de hoop opgegeven. Maxtor komt nooit meer in mijn PC. Vrijdag kan ik mijn hdd omruilen voor een WD 200GB SATA150 8MB Cache :*)

[ Voor 98% gewijzigd door Me_Again op 15-03-2006 19:33 ]

• Me_Again
Volgens de pcboer is mijn hardeschijf stuk gegaan doordat ik elke dag (teveel) data erop zette en vervolgens weer verwijderde.

Aan de ene kant kan dit wel kloppen, want met nieuwsgroepen heb ik binnen 2 uurtjes een dvd (4.5GB) binnen. Deze pak ik uit (dus weer 4.5GB), vervolgens verwijder ik de 'niet uitgepakte' en kopieer ik de image op een dvd. Hierna verwijder ik de image van mijn hardeschijf.

Is dit erg slecht voor een HDD (of valt dat wel mee?), als je ervan uitgaat dat dit 1x op een dag gebeurt?
Stel dat dit wel slecht is, zijn er dan manieren om te voorkomen dat hij stuk gaat, zoals elke dag defragmenteren?

Hopelijk kunnen jullie mij hier antwoord op geven, want ik wil niet dat mijn nieuwe WD het over een half jaar weer begeeft...

[ Voor 4% gewijzigd door Me_Again op 20-03-2006 22:52 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:32

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Me_Again schreef op maandag 20 maart 2006 @ 22:51:
Volgens de pcboer is mijn hardeschijf stuk gegaan doordat ik elke dag (teveel) data erop zette en vervolgens weer verwijderde.
Lol, ik zou snel op zoek gaan naar een PCshop waar men wel verstand van zaken heeft. Het slaat echt werkelijk nergens op. Zeker niet met de hoeveelheid data waar jij over spreekt.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-02 18:36
veel kopieren en uitpakken en verwijderen is niet slecht voor een hd, deze is daarvoor gemaakt.
maar je kunt wel kontroleren naar de temp van de hd, deze mag niet hoger zijn dan 50 graden.
checken met hd-tune.
dus pc flink gebruiken(opwarmen) dan hd temp kontroleren.
start cpu burn-in 2 keer en doe met hd-tune op alle schijven schijfkontrole.

je kan geloof ik beter seagate hd kopen deze hebben langere garantie.

• Me_Again
Bedankt voor jullie antwoorden!

Volgens mij heb ik een brakke temp sensor, want hij geeft aan 50 idle en 54 stressed, terwijl ik hdd koeling heb, en hij koud aanvoelt (gecontroleerd met Evertest Ultimate Edtition).

[ Voor 13% gewijzigd door Me_Again op 21-03-2006 08:20 ]

Verwijderd

Een consumer (non scsi) harde schijf wordt meestal geschat op een gebruiksduur van 8 uur per dag rekening houdende met de MTBF. Maar je mag echt naar hartelust zoveel data transferen als je wil. Zolang die niet overhit (+55 graden) mag dat geen probleem zijn.

Welke merk moederbord en welke biosversie heb je?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:32

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Me_Again schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 08:19:
Bedankt voor jullie antwoorden!

Volgens mij heb ik een brakke temp sensor, want hij geeft aan 50 idle en 54 stressed, terwijl ik hdd koeling heb, en hij koud aanvoelt (gecontroleerd met Evertest Ultimate Edtition).
Everest is niet echt een betrouwbare bron als het om temperatuurmetingen gaat helaas.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:20

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Mag ik aannemen dat het een DM 10 is?

Daar heb ik dezelfde problemen mee, maar het jumpertje moet wel degelijk op de linker 2 pinnetjes (bij mij althans) :?

Ik had mijn schijf bij een maat van me getest, en daar doet hij het prima.
Gisteren sloot ik mijn schijf weer eens aan en prompt deed hij het prima.
Ik heb het gevoel dat het aan de S-ATA drivers ligt, ik had dan ook een driverpakket gedownload (MSI) maar ik snap nog niet echt hoe ik hem moet installeren 8)7

Wat ik dus wil zeggen: probeer zoveel mogelijk drivers en dergelijke te updaten, hij moet aan de praat te krijgen zijn. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1