Toon posts:

Performance verschil oude PC tov. evt. nieuwe PC (ruil)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de mogelijkheid mijn systeem te ruilen met een ander (server)systeem wat niet meer in gebruik is. Aangezien er tussen de systemen in mijn ogen nogal wat verschil zit vroeg ik me af of ik er uberhaupt op vooruit zou gaan en waarom jullie dat denken of niet denken.

Op dit moment doe ik het met hetvolgende systeem:

AMD Athlon XP 2800+ (Boxed)
ASUS A7N8X Deluxe
2 x 512 MB PC2700 Kingston (Dual Channel)
XFX Geforce 6800 LE 128 mb
Seagate 20GB 5400 rpm

Mijn pluspunten voor deze setup:
- Dual Channel geheugen.
- Geluid / netwerk aan boord met degelijke kwaliteit.
- GFX Kan nog goed meekomen naar mijn idee en wensen.

Mijn minpunten voor deze setup:
- Naar mijn idee trage HDD, nooit vervangen gezien het feit ik de PC alleen voor gamen gebruik en max 10 GB HDD ruimte op het moment in gebruik heb.

Systeem wat ik eventueel kan ruilen tegen huidige systeem: (En de GFX kaart overgezet)

Dual AMD Athlon MP 2600+
Gigabyte GA-7DPXDW+
4 x 512 MB PC2100 ECC Registred geheugen
XFX Geforce 6800 LE 128mb
2 x Maxtor 80 GB 7200rpm 8mb cache liquid bearing (eventueel natuurlijk in raid te plaatsen)

Wat ik denk dat er pluspunten zijn aan deze PC:
- De dubbele CPU, ik weet dat alleen applicaties die hiermee om kunnen gaan een performance winst laten zien, maar met de huidige games die dit volgens mij ondersteunen zal het een voordeel zijn in mijn ogen?
- De hedendaagse spellen gebruiken veel geheugen, de 2GB moet volgens mij op dit moment meer dan voldoende zijn. Dit is ten opzichte van mijn huidige setup een verdubbeling.
- De harde schijven hebben zowiezo een hogere rpm en kunnen eventueel in raid gezet worden om snellere prestatie's te halen. Ook aangezien ze een stukje meer opslagruimte bieden kan ik eventueel een soort hobby/thuis fileserver opzetten voor mijn andere bestanden.

Wat ik denk dat de minpunten zijn aan deze PC:
- Hierboven staat dat de verbetering van 1GB naar 2GB mij gunstig lijkt, ondanks vraag ik me af of het wel zo'n verbetering is aangezien bij deze setup geen dual channel mogelijk is en dat bij mijn huidige systeem wel zo is.
- De AGP bus die op het moederbord zit ondersteund maar 4X dit lijkt me aanzienlijk langzamer, maar ik weet dit niet zeker? Mijn huidige bord ondersteund 8X
- Er zit sound onboard, alleen deze is van slechte kwaliteit hiervoor zou ik dus een apparte sound card moeten halen, dit is echter geen groot probleem.

Waar gebruik ik de PC voor?
Ik gebruik de PC alleen voor gamen, en in het algemeen kan je dit herleiden naar BattleField 2, gezien ik gehoord heb dat deze game dual CPU ondersteund zou dit in mijn ogen een verbetering zijn. Verder schijnt BF2 veel geheugen te gebruiken 1400mb, dit zou makkelijk op te vangen moeten zijn met de 2GB.

Verder zou ik als ik de PC ruil voor de PC ook wat nieuwe taken hebben, aangezien de schijven groter zijn kan ik die ook voor bestandopslag gebruiken, uiteraard is hier een P1 al genoeg voor.

Wat zijn mijn vragen aan uwe deskundigheden?
- Maak ik denkfouten of zie ik iets totaal verkeerd?
- Ga ik er op vooruit en in hoeverre zal dit merkbaar zijn?
- En eventuele andere dingen die jullie opvallen?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-02 21:58
Tja, je pc zal ten eerste vlotter overkomen, als je 1 zwaar programma draait kun je wel nog gewoon doorwerken. Dat je geheugen geen dual channel draait is als je het mij vraagt niet enorm erg, een enkele Athlon XP heeft weinig baat bij dual channel, het kan best dat een dual setup er meer aan heeft maar ik betwijfel het.

AGP 4X tegenover 8X maakt bijna niets uit, ook een 6800LE heeft meer dan genoeg bandbreedte op AGP 4X

2 GB geheugen ten opzichte van 1 GB is wel nuttig, ik heb zelf 3x 512 MB en ik kon het verschil wel merken tegenover 2x 512 MB

Netwerk, sound enzovoorts kun je als je het mij vraagt nog altijd het beste met losse kaartjes doen, haal een 3com 905tx op een beurs voor 3 euro en duw een soundblaster live kaartje in je pc en je weet niet wat je overkomt tegenover onboard zut.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je alleen gamed/BF2'd , is de kern van de beoogde ruil zeker niet sneller.

Minder snelle processor, want BF2 gebruikt zo ver ik weet geen 2 procs?
Minder snel geheugen, het MPX platform ging maar tot 266mhz, en geen dual channel.

Gamen zal op je huidige pc denk ik sneller zijn. Je kan beter die wat upgraden (schijf/ram/graka), of doorsparen voor een goedkoop socket 939 setje.

Zou je CAD/CAM en grafisch werk doen dan kun je het overwegen, maar 1 van de redenen dat ik mijn MPX / 2*XP2400 weggedaan heb kwam doordat het hele geheugen gebeuren gewoon niet meer goed meekwam.

[ Voor 22% gewijzigd door maratropa op 11-03-2006 21:54 ]

specs

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Er loopt een heel ervaringen draadje hier op GoT over DuaL CPU Setups (Dual AMD Athlon en Xeon).
Heb er zelf ook tijden mee gewerkt, werkt heerlijk. Vond de 2500+ workstation die ik ernaast had langzamer dan de 2 x 2400+ MP.
Dual Channel of niet, merk je in praktijk niet echt extreem veel van is mijn ervaring bij AMD Athlon XP's. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je 2800+ waarschijnlijk een Barton (333MHz FSB) is, die 2 x 2600+ zijn processoren met een 266MHz FSB. Daar lever je dus wel iets op in.
De AGP Bus van het serverboard is een AGP Pro slot volgens mij, max. AGP 4x als ik me niet vergis.
Zou betekenen dat je er ook daar iets op toe moet leggen. Zeker met een wat stevigere game, die veel van de kaart vergt, dus veel bandbreedte nodig heeft, loop je hier echt tegen beperkingen aan.

Al met al denk ik dat je er voor de gameprestaties verstandig aan doet het te laten zoals het is.
Als je meer dan alleen games doet, meteen ruilen. Multitasken gaat zo lekker hiermee.
En die 2 x 80GB werkt ook wel lekker als je een 5400rpm bent gewend.

Verwijderd

Topicstarter
GH45T schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 21:51:
Tja, je pc zal ten eerste vlotter overkomen, als je 1 zwaar programma draait kun je wel nog gewoon doorwerken. Dat je geheugen geen dual channel draait is als je het mij vraagt niet enorm erg, een enkele Athlon XP heeft weinig baat bij dual channel, het kan best dat een dual setup er meer aan heeft maar ik betwijfel het.

AGP 4X tegenover 8X maakt bijna niets uit, ook een 6800LE heeft meer dan genoeg bandbreedte op AGP 4X

2 GB geheugen ten opzichte van 1 GB is wel nuttig, ik heb zelf 3x 512 MB en ik kon het verschil wel merken tegenover 2x 512 MB

Netwerk, sound enzovoorts kun je als je het mij vraagt nog altijd het beste met losse kaartjes doen, haal een 3com 905tx op een beurs voor 3 euro en duw een soundblaster live kaartje in je pc en je weet niet wat je overkomt tegenover onboard zut.
Mijn dank is aanwezig voor de reactie,

De onboard netwerkkaart is een Intel 82550 10/100 mbps is het dan alsnog aan te raden er een los kaartje in te schroeven aangezien ik dacht dat de onboard intel nic's altijd wel aardig weten te presteren. De soundblaster live 5.1 kaart kan ik zo ophalen bij een maatje van me voor 5 euro. Maar zoals je zegt is het de 3 euro waarschijnlijk wel waard om een PCI nicje te halen.

Mijn laatste vraag is of BF2 ook gebruik gaat maken van de Dual CPU, ik heb wel gelezen dat er met bijvoorbeeld de AMD Athlon 64 X2 processors met dual core wel ondersteuning plaatsvind maar dat dit nog wel wat kinderziektes met zich meedraagt, maar er ook mensen zijn die er super positief over zijn. Ik weet niet of er verschil zit hoe de PC de Dual core van de X2's ziet of de dubbele fysieke CPU's dit in mijn eventuele nieuwe setup zijn te vinden.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-02 21:58
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 21:56:
[...]

Mijn dank is aanwezig voor de reactie,

De onboard netwerkkaart is een Intel 82550 10/100 mbps is het dan alsnog aan te raden er een los kaartje in te schroeven aangezien ik dacht dat de onboard intel nic's altijd wel aardig weten te presteren. De soundblaster live 5.1 kaart kan ik zo ophalen bij een maatje van me voor 5 euro. Maar zoals je zegt is het de 3 euro waarschijnlijk wel waard om een PCI nicje te halen.
Intel on-board voldoet ook :)
Mijn laatste vraag is of BF2 ook gebruik gaat maken van de Dual CPU, ik heb wel gelezen dat er met bijvoorbeeld de AMD Athlon 64 X2 processors met dual core wel ondersteuning plaatsvind maar dat dit nog wel wat kinderziektes met zich meedraagt, maar er ook mensen zijn die er super positief over zijn. Ik weet niet of er verschil zit hoe de PC de Dual core van de X2's ziet of de dubbele fysieke CPU's dit in mijn eventuele nieuwe setup zijn te vinden.
Kan ik je echt niet mee helpen, ik ben zelf geen gamer (meer) en ik weet echt niet welke games meerdere cpu's of core's ondersteunen, quake 3 en 4 heb ik in ieder geval gehoord dat ze het ondersteunen maar volgens mij BF2 niet echt.

Je zal er wel hier en daar wat op terugleggen maar je krijgt wel een stuk vlotter overkomende computer.

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 21:54:
Er loopt een heel ervaringen draadje hier op GoT over DuaL CPU Setups (Dual AMD Athlon en Xeon).
Heb er zelf ook tijden mee gewerkt, werkt heerlijk. Vond de 2500+ workstation die ik ernaast had langzamer dan de 2 x 2400+ MP.
Dual Channel of niet, merk je in praktijk niet echt extreem veel van is mijn ervaring bij AMD Athlon XP's. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je 2800+ waarschijnlijk een Barton (333MHz FSB) is, die 2 x 2600+ zijn processoren met een 266MHz FSB. Daar lever je dus wel iets op in.
De AGP Bus van het serverboard is een AGP Pro slot volgens mij, max. AGP 4x als ik me niet vergis.
Zou betekenen dat je er ook daar iets op toe moet leggen. Zeker met een wat stevigere game, die veel van de kaart vergt, dus veel bandbreedte nodig heeft, loop je hier echt tegen beperkingen aan.

Al met al denk ik dat je er voor de gameprestaties verstandig aan doet het te laten zoals het is.
Als je meer dan alleen games doet, meteen ruilen. Multitasken gaat zo lekker hiermee.
En die 2 x 80GB werkt ook wel lekker als je een 5400rpm bent gewend.
De 2800+ is inderdaad een Barton 333MHz dit is dus wel meer als de dual mp.

Verder is je beargumentatie wel logisch, misschien is het voor mij verstandiger om er nog 2 x 512MB bij te zetten en eventueel een 7200rpm schijfje van Maxtor of WD op de kop te tikken waardoor mijn systeem net even iets sneller is.

2 x 512 MB ongeveer 80 euro
80 GB IDE ATA 133 schijfje 7200 rpm 50 euro en mocht ik de raid mogelijkheid willen gebruiken ongeveer 100 euro voor 2 schijfjes, eventueel zou een sata schijf ook te overwegen zijn aangezien de aanwezigheid van sata controler

Dus dan zou ik klaar zijn met een louche 130/180 euro.

Een complete upgrade naar Socket 939 is voor mij op dit moment not done, vanwege de financieel gezien slechte tijd ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 22:07 ]

Pagina: 1