Toon posts:

Veiligheid interne firewalls routers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na installatie van de belkin wireless 54 g router met twee bedrade pc's, twee draadloos en een netwerkprinter vraag ik mij af of de interne firewall in combinatie met een goede viruskilller welvoldoende bescherming oplevert. Twee firewalls draaien is vragen om problemen. Dus het is letterlijk kiezen of (de firewall) delen. Wie kan er goed advies geven ?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

je bedoelt de firewall in de router neem ik aan? Dan heb ik dezelfde vraag. is de firewall in mijn asus wl500g deluxe (oleg 1.9.2.7-6b) voldoende? zo ja, hoe moet ik deze dan instellen voor optimale bescherming?? (zodat ik geen firewalls op de pc's hoef te installeren)

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 11-03-2006 23:04 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Voor inkomend verkeer is dat voldoende ja. Maar als je bang bent voor spyware is 't wellicht geen slecht idee om ook een firewall op je computer te installeren die uitgaand verkeer monitort.

Op zich gaat 't geen problemen opleveren om een firewall voor je netwerk en op je computer te hebben-- hoogstens dat je een poort twee keer moet openzetten o.i.d.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Met spyware heb ik minder problemen, daar is naast ene firewall ook andere software voor. Bijvoorbeeld om er weer vanaf te komen. Alle pc's op de mijne na wordt gebruikt door personen zonder beheerdersrechten. Op alle machines wordt op zijn tijd naar spyware gezocht.
Voor Bart, ja het is de interne firewall van de router (Belkin).

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CyBeR schreef op zondag 12 maart 2006 @ 00:05:
Voor inkomend verkeer is dat voldoende ja. Maar als je bang bent voor spyware is 't wellicht geen slecht idee om ook een firewall op je computer te installeren die uitgaand verkeer monitort.

Op zich gaat 't geen problemen opleveren om een firewall voor je netwerk en op je computer te hebben-- hoogstens dat je een poort twee keer moet openzetten o.i.d.
dus als ik de firewall van me router gebruik (hoe stel ik die "optimaal" in?) icm NOD32 antivir is mijn pc goed beschermd? En spyware... ach gewoon elke paar weken de online scan van panda ff laten scannen.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 12-03-2006 18:15 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Er is geen "optimale" firewallinstelling. Iedereen heeft andere behoeften.

Maar als je dat ding instelt zodanig dat 'ie alleen doorlaat wat jij nodig hebt (bijvoorbeeld een webserver, p2p poortje, etc.) en de rest gewoon dropped kom je een heel eind.

Aangezien alle ISPs hier zuigen heb je gegarandeerd NAT in je router (private IP-adressen vertalen naar een publieke.) Dat alleen al is een aardig obstakel omdat je die private IP-adressen gewoon niet kunt bereiken vanaf het internet. Het is geen bescherming van 100%, maar voor particuliere doeleinden komt 't zodanig dicht in de buurt dat meer bescherming eigenlijk al niet echt nodig is. Firewall er bij en je bent ruim voldoende beschermd voor inkomend verkeer. (Again, tegen bijvoorbeeld spamruns door virussen/spyware/trojans die je bijvoorbeeld via je e-mail binnenhaalt doet het weinig.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1