Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe mp3 speler. Ik heb nu een MP3 CD speler van iRiver (iMP 550), maar deze begint wat kuren te vertonen. Ik wilde graag een mp3 speler waar ik gewoon me hele muziekcollectie op kan backuppen. Dat is een kleine 30 GB op het moment, dus 40 gig is het minimum. Mijn eisen:
  • 40+ GB
  • Remote
  • Lange batterijduur
  • Niet té groot
  • Ondersteuning voor zoveel mogelijk formaten (MP3, (protected) WMA, Ogg Vorbis...)
Ik hoef er geen films of foto's op te kunnen kijken, het gaat puur om muziek. USB Host is een pre voor op vakantie, maar de meeste mp3 spelers werken niet met Canon camera's begreep ik (en laat ik nu net een canon hebben). Prijs is niet echt een issue, prijs/kwaliteit verhouding wel.

Uiteraard heb ik zelf al wat zitten zoeken:

iRiver H430
Lelijk design (imho), wel alles wat ik wil behalve een remote (WHY?!). Optioneel leverbaar, maar waar en voor hoeveel is me niet duidelijk.

iPod 60 GB
Das...Apple. Ik ben gevoelsmatig een beetje anti-iPod. Mede door het verplichten van iTunes (dus ook niet makkelijk aan te sluiten op andere PC's op bv de universiteit of het werk), het gebrek aan een remote en omdat het een mode-apparaat is. Ok, die laatste is een slecht argument, maar toch telt het voor mij ;).

Cowen iAudio X5(L)
De L versie heeft een langere batterijduur, maar is alleen in 30 GB verkrijgbaar. Dus eigenlijk kijk ik dan naar de X5. Die heeft weer niet standaard een remote en beschermhoes. Vooral het gebrek aan remote blijft me een raadsel.

Archos Gmini 500
Is er in 40 GB smaak, maar speelt alleen WMA en MP3 af. Op zich nog niet zo een heel groot probleem, hoewel ik wel wat Ogg bestanden heb. Dat is nog te overzien. Daarnaast is het gewoon een multimedia machine, iets wat ik niet zoek of ga gebruiken. Ook heeft het apparaat geen remote. De duurdere Archos apparaten vallen eigenlijk al af. Je betaalt dan gewoon te veel voor alle multimedia functies die ik toch niet wil gebruiken. Mooie dingen hoor, maar niet nuttig voor mij.

Creative Zen
Van de Creative apparaten hoor ik tegenwoordig niet zoveel goeds meer. Althans, ze zijn wat achterhaald. Klopt dat? Verder zou je er ook aparte software voor nodig hebben om muziek toe te voegen?

Sony en Samsung hebben alleen 20 GB spelers. Vallen dus af.

Kortom: ik weet het niet meer. Zo zwaar zijn mijn eisen toch niet, waarom is er niks geschikts? De iRiver H140 (voorganger van H340 dus) voldoet eigenlijk wel, maar die is nergens te krijgen (voor een lagere prijs dan de H340 dan). Iemand nog tips?

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

De perfect speler zal niet bestaan voor je. Vooral die lange batterijduur (al weet ik niet wat je daaronder verstaat) is lastig in combinatie met een grote harde schijf. De speler met 40GB en de langste batterijduur die ik kan bedenken is de Creative Zen Touch (24 uur). Maar die is dan weer groot, ondersteunt niet zoveel formaten en de optionele afstandbediening is zooi.

De iPod, H340 en X5 voldoen verder wel aardig aan je eisen (de iPod laat alleen wat steekjes vallen bij de ondersteunde formaten, maar heeft wel weer een langere batterijduur). De H140 is inderdaad ook nog steeds een goede speler (zeker met Rockbox-firmware, die er ook voor de H340 is), maar daarvoor zul je op de tweedehandsmarkt terecht moeten.

De usb-host van de X5 werkt trouwens wél met veel Canon camera's (topic op iaudiophile.net).

@Hieronder: De Zen Sleek is maar 20GB.

[ Voor 3% gewijzigd door Piggen op 11-03-2006 21:54 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Creative Zen Sleek, gaat 18uur mee, is een dock voor en ook een remote, je hebt apparte software nodig maar met mediaplayer 10 schijn je er ook je nummers op te kunnen zetten, ook kan je met een plug-in (soort van) gewoon explorer gebruiken

verder waren de Zen micro's (1ste generatie) inderdaad niet erg best maar ik heb met mijn Sleek geen problemen, verder is de service als er wat mis is van creative goed :)

zover het sleek reclame praatje :)

Verwijderd

Ik kan je de iPod aanraden. Als je een hekel hebt aan iTunes moet je er niet aan beginnen, maar iPod blijft de gebruiksvriendelijkste speler. Het videoscherm is echt fantastisch, je zult verrast zijn dat je op zo'n klein schermpje zo goed film kunt kijken. Filmpjes die op je scherm een beetje pixelig zijn, zien er goed uit op je iPod omdat de resolutie daarvan lager is. Het lijkt echter alsof de kwaliteit veel hoger is.

Een voorbeeld:
- In iTunes kun je je via de iTunes Music Store abonneren op podcasts, maar ook op videopodcasts. Het aanbod is behoorlijk groot, en veel videopodcasts zijn op het iPod-video-formaat. Je klikt simpel op 'abonneer', en vanaf dat moment komt elke nieuwe aflevering automatisch op je iPod. Je kunt bijvoorbeeld abonneren op Barend & van Dorp en NSE van Talpa, of op 3VOOR12-programma's van de VPRO. Als je het een beetje leuk gaat vinden kun je nog behoorlijk verslaafd raken aan pod- en vodcasts; en dan kun je niet meer zonder een iPod, omdat geen enkele speler zo gemakkelijk geintegreerd is. Een ander voordeel voor mij is dat iedereen weet hoe ie werkt, dus als iemand een liedje van je wil luisteren zit ie zich niet te ergeren.

Ik kan je ook een iriver of iaudio aanraden. De geluidskwaliteit hiervan is erg goed, en ze kunnen vaak de meest exotische formaten aan, zodat je geen converters nodig hebt. Ook zitten er vaak vrij goede radio- en opnamefuncties op. Houd er wel rekening mee dat de bediening gewoon klote werkt bij de meeste van deze spelers. Alhoewel, als je hem doorhebt, is dat niet zo'n groot probleem meer.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 20:22:

iPod 60 GB
Das...Apple. Ik ben gevoelsmatig een beetje anti-iPod. Mede door het verplichten van iTunes (dus ook niet makkelijk aan te sluiten op andere PC's op bv de universiteit of het werk), het gebrek aan een remote en omdat het een mode-apparaat is. Ok, die laatste is een slecht argument, maar toch telt het voor mij ;).
Ik kan je wel vertellen dat je niet verplicht bent iTunes te gebruiken. Winamp heeft er in de laatste versie zelf al ondersteuning voor, en er is een plugin voor. Andere alternatieven zijn bijvoorbeeld Anapod, die ik zelf gebruik.

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:03
Roamor schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 22:38:
[...]

Ik kan je wel vertellen dat je niet verplicht bent iTunes te gebruiken. Winamp heeft er in de laatste versie zelf al ondersteuning voor, en er is een plugin voor. Andere alternatieven zijn bijvoorbeeld Anapod, die ik zelf gebruik.
Is dat echt zo? Want dan vind ik een iPod misschien ook wel interessant worden!

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-11 21:41
Neem vooral eens een kijkje in:
[rml][ MP3/Ogg] iRiver H-3x0 serie[/rml]
[rml][ iPod] iPod 5G Ervaringen & Discussie Deel 3[/rml]
[rml][ MP3/OGG] Cowon iAudio HDD MP3 spelers[/rml]
[rml][ MP3/HDD] Het Archos Gmini 500 topic[/rml] & Het Archos AV500 topic deel 1
[rml][ MP3/HDD] Het Creative Zen Vision:M topic[/rml]

Het eerste dat mij opvalt is jouw rijtje, is het noemen van de Gmini 500 in plaats vna de Gmini 40x terwijl je muziek belangrijker vind dan geluid en de speler compact moet zijn. Die eerste is namelijk 100% een PMP, waarmeer hij ook erg gerich is op video, war hem duurder een groter maakt.
Met die verandering is het een rijtje met spelers die enorm aan elkaar gewaagd zijn. Het hangt helemaal van jouw af wat jij wilt. Ze hebben hun sterke en hun zwakke punten, en leveren allen hoge kwaliteit geluid.
Twee dingen wil ik echter bij je wegnemen. Creative is niet zwak, na hun eerste speler zijn ze eigenlijk alleen maar gegroeid! Met de Vision:M heb je bijvoorbeeld een top speler in huis... als je hem eenmaal hebt. Hij is namelijk erg moeilijk leverbaar.
Zoals Raomor al aangeeft ben je zeker niet afhankelijk van iTunes. Sterker nog, je kan hem volledig UMS gebruiken. Hiervoor moet je wel RockBox gebruiken. Het is nog niet uitontwikkeld, maar op de iRiver H1x0 en H3x0 heeft het zijn kwaliteiten al meer dan bewezen. Op de iPod zal het daar niets aan onder doen.
Als imagetank raad ik je de Archos Gmini 400 aan. Deze heeft namelijk een Compact Flash slot, waardoor je Canon camera geen enkel probleem meer is...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Verwijderd

@Frank83
Is een AB echt een "must" voor jou? (waarom ik deze vraag stel :> )
De iAudio X5(L) klinkt zonder de AB ertussen echt uitstekend.
Echter met de AB ertussen is het echt niet te pruimen! De AB voegt echt zoveel ruis toe aan het signaal dat de muziek zwaar verziekt wordt :( (was mijn ervaring met de X5L vroeger).
Misschien een punt van aandacht. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 23:50 ]

Verwijderd

Rossi46 schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 23:33:
[...]

Is dat echt zo? Want dan vind ik een iPod misschien ook wel interessant worden!
Dat is zeker zo! :)
Je hebt echt heel veel iTunes alternatieven waarvan Anapod Explorer de beste is (Explorer integratie, drag & drop, etc. Verschijnt ook als speciale drive in Deze Computer). Maar ook voor WinAMP is er een plug-in: http://www.winamp.com/plugins/details.php?id=138888

En dan heb je ook nog EphPod, YamiPod... Je hebt echt keuze genoeg :)
Als dat nog niet genoeg is, kun je ook nog kijken naar iPodLinux waarmee je Linux op de iPod kunt zetten en via iPodlinux kun je volgens mij gewoon MP3 bestanden in de Disk-mode naar de iPod kopieren en afspelen zonder problemen :)

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:14
Probeer eens een Sony Vaoi harddiskspeler met 40 gig te scoren .Die hebben alles wat je wilt, wellicht ietwat weinig afspeelformaten.

Helaas, geen mooi linkje.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Er is wel degelijk een remote voor de iPod, trouwens. Tegenwoordig met FM radio ingebouwd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

iPod remote gebrek? die zijn er juist in overvloed, met of zonder draad...
kijk maar eens op http://www.ilounge.com/index.php/directory/ bij Remote Manufacturers ;)

Verwijderd

Topicstarter
MPmad schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 21:46:
De perfect speler zal niet bestaan voor je. Vooral die lange batterijduur (al weet ik niet wat je daaronder verstaat) is lastig in combinatie met een grote harde schijf. De speler met 40GB en de langste batterijduur die ik kan bedenken is de Creative Zen Touch (24 uur). Maar die is dan weer groot, ondersteunt niet zoveel formaten en de optionele afstandbediening is zooi.
De meesten geven in de specificaties iets van 16 uur op. In praktijk zal dat dan waarschijnlijk een uur of 10 zijn. Dat is op zich ok. Dat moet ie alleen over 2 jaar dan wel nog steeds halen. En niet alleen als je de FM radio gebruikt en verder niks :P. Batterijduur is dus niet echt een belangrijke issue.
De iPod, H340 en X5 voldoen verder wel aardig aan je eisen (de iPod laat alleen wat steekjes vallen bij de ondersteunde formaten, maar heeft wel weer een langere batterijduur). De H140 is inderdaad ook nog steeds een goede speler (zeker met Rockbox-firmware, die er ook voor de H340 is), maar daarvoor zul je op de tweedehandsmarkt terecht moeten.
iPod doet ook geen Ogg zeker? En WMA? Tweedehands zie ik niet zo zitten. Zeker met mp3spelers niet, die je toch altijd onderweg meeneemt en zo makkelijk stoot en beschadigt.
De usb-host van de X5 werkt trouwens wél met veel Canon camera's (topic op iaudiophile.net).
Ah, dat is positief ;). Werkt ook nog eens met de mijne.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 22:34:
Ik kan je de iPod aanraden. Als je een hekel hebt aan iTunes moet je er niet aan beginnen, maar iPod blijft de gebruiksvriendelijkste speler.
(dit slaat ook op wat andere reacties)
Het probleem is niet zo dat ik geen iTunes wil gaan gebruiken (liever niet, maar ok, dat is te overzien), maar meer dat je je iPod dan niet gewoon op elke PC aan kan sluiten die geen iTunes of variant heeft, zoals de winamp plugin (kende 'm ook al ;)).
Ik kan je ook een iriver of iaudio aanraden. De geluidskwaliteit hiervan is erg goed, en ze kunnen vaak de meest exotische formaten aan, zodat je geen converters nodig hebt. Ook zitten er vaak vrij goede radio- en opnamefuncties op. Houd er wel rekening mee dat de bediening gewoon klote werkt bij de meeste van deze spelers. Alhoewel, als je hem doorhebt, is dat niet zo'n groot probleem meer.
Ik heb nu ook een iRiver dus, de bediening vond ik in het begin ook wat apart, maar wen je idd zo aan. Je noemt geluidskwaliteit van iAudio en iRiver alleen expliciet als goed, betekent dat ook dat die van de iPod minder is?
Het eerste dat mij opvalt is jouw rijtje, is het noemen van de Gmini 500 in plaats vna de Gmini 40x terwijl je muziek belangrijker vind dan geluid en de speler compact moet zijn. Die eerste is namelijk 100% een PMP, waarmeer hij ook erg gerich is op video, war hem duurder een groter maakt.
Klopt, maar de Gmini 400/402 is volgens mij alleen in 20 GB verkrijgbaar?
Zoals Raomor al aangeeft ben je zeker niet afhankelijk van iTunes. Sterker nog, je kan hem volledig UMS gebruiken. Hiervoor moet je wel RockBox gebruiken. Het is nog niet uitontwikkeld, maar op de iRiver H1x0 en H3x0 heeft het zijn kwaliteiten al meer dan bewezen. Op de iPod zal het daar niets aan onder doen.
Kijk, dat maakt het al interessanter. UMS is tenminste USB Mass Storage neem ik aan? ;) Je kunt met RockBox toch ook soort van 'dualbooten'? Dus switchen tussen rockbox en fabriekssoftware?
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 23:49:
@Frank83
Is een AB echt een "must" voor jou? (waarom ik deze vraag stel :> )
De iAudio X5(L) klinkt zonder de AB ertussen echt uitstekend.
Echter met de AB ertussen is het echt niet te pruimen! De AB voegt echt zoveel ruis toe aan het signaal dat de muziek zwaar verziekt wordt :( (was mijn ervaring met de X5L vroeger).
Misschien een punt van aandacht. ;)
Ik heb die verhalen meer gelezen (o.a. op GoT) ja. Ik merk dit verschil alleen niet met mijn huidige iRiver als ik de afstandsbediening er tussenuit haal. Is dat iets iAudio's? Of is dat ook de reden dat je tegenwoordig geen AB's bij mp3 spelers krijgt?
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 00:41:
iPod remote gebrek? die zijn er juist in overvloed, met of zonder draad...
kijk maar eens op http://www.ilounge.com/index.php/directory/ bij Remote Manufacturers ;)
Waarvan er maar 1 in de pricewatch staat, inclusief oordoppen ;). Erg goed beschikbaar is het dus niet blijkbaar. Heb je dan geen last van bovengenoemde ruis trouwens?

Bedankt allen trouwens voor al het advies.

Verwijderd

Dat het niet in de Pricewatch staat wil niet veel zeggen, heel veel webshops staan niet in de Pricewatch

Kijk maar eens op:
http://www.istuff.nl/
http://www.bol.com
http://www.mp3shop.nl/
http://www.expansys.nl/other.asp?cat=IPODAC

Veel iPod accesoires kan je ook vinden (ook nieuw!) op Marktplaats en speurders, zie daarvoor
http://www.veilingkijker.nl/ipod_remote.html

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 20:22:

Sony en Samsung hebben alleen 20 GB spelers. Vallen dus af.
Misschien beetje off topic maar wilde vermelden dat Sony niet alleen 20 GB heeft maar ook een 30 GB uitvoering. Namelijk de HD5H. Ik vind het een top apparaat maar helaas nog steeds te weinig geheugen voor jou denk ik...

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:03
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:01:
[...]

Misschien beetje off topic maar wilde vermelden dat Sony niet alleen 20 GB heeft maar ook een 30 GB uitvoering. Namelijk de HD5H. Ik vind het een top apparaat maar helaas nog steeds te weinig geheugen voor jou denk ik...
En ook Samsung maakt een 30gig variant. Maar die is weer niet in Nederland leverbaar...

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• Man on Fiya
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09 14:58
Ook moet je ff bedenken dat momenteel CeBIT 2006 in Hannover is en dat er een grote reeks nieuwe HD(40GB+) spelers in maart/april uitkomen

Verwijderd

Topicstarter
Builder N00b schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:59:
Ook moet je ff bedenken dat momenteel CeBIT 2006 in Hannover is en dat er een grote reeks nieuwe HD(40GB+) spelers in maart/april uitkomen
Op dapreview.net staan een hoop nieuwsitems over de CeBiT, maar weinig boeiende dingen volgens mij. Geen nieuw Creative spul, geen Archos, geen iPod nieuws...alleen wat vage Koreaanse merken. De iPod 60 GB lijkt tot nu toe de beste keus...maar het blijft apple :(. Met veel te dure accessoires...

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41
Echt jammer voor je dat de IHP-140 (H140)van Iriver niet meer te koop is. Ik heb er gelukkig nog eentje op mp.nl weten te bemachtigen die nog maar 1 jaar oud was nadat ik mijn 2 jaar oude IHP-120 heb verkocht. Houd mp.nl goed in de gaten als je een IHP-140 wilt of plaats een advertentie.

Hij voldoet aan al jouw eisen en is zelfs uit te breiden met een nieuwe batterij voor 26 uur speeltijd.

Er is gewoon geen betere speler dan de IHP-140, vooral nu met de rockbox alternative firmware. www.rockbox.org

[ Voor 12% gewijzigd door roelieboelie op 15-03-2006 14:00 ]

Hoi

Pagina: 1