Toon posts:

Stil WC Systeem, doe ik iets fout?

Pagina: 1
Acties:
  • 82 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een stil systeem samengesteld voor een kennis, ik vraag me af of ik iets fout heb gedaan of het wel mee kan.

CPUCPU: AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB, Boxed)
155e bij B&G computers, paar euros hoger dan goedkoopste PW prijs maar ik ga er nog cooling fans bestellen.
MOBOAsrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID) via mcdos ;)
RAM2x512mb PQI PC3200 geheugen via MCDOS voor minder dan de PW prijs ;)
VGAik heb nog wel een simpel radeon kaartje liggen met DVI
HDDMaxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ, RoHS) ook via MCDOS
CASE/PSUAntec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
H²OZalman Reserator 1 Plus
FAN2 120mm fans van B&G computersnamelijk de :Coolink - SWiF 1201 Blue Fan 120mm 9-17dBA Retail(kwamen goed uit de test bij Casejunkies)

hij wil het systeem gebruiken voor wat internet gedoe wat photoshop en simpele dingen :) . hij heeft nu een AMD athlon 900mhz, en die gebruikt hij al lang. ik wil een systeem bouwen wat minimaal 3 jaar meegaat. Hij vindt 750euro acceptabel, en ik heb nu € 711,92 als totaal staan.

EDIT: niet te vergeten de Zalman ZM-NWB1 Northbridge en nu zit ik op 730 euro.

[ Voor 131% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 21:18 ]

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-02 13:54
Als je bij McDOS bestelt, neem ik aan dat je een bedrijf in de richting van doorverkoop computers hebt.
Dus waarom ben je niet zeker van je zaak dat het niet kan? :/

Quote van de voorwaarden van McDOS:
Wanneer u geïnteresseerd bent in de artikelen van McDOS kunt u zich aanmelden als klant. Voorwaarde is dat de wederverkoop van computers en/of randapparatuur de core business van uw firma is. McDOS levert namelijk uitsluitend aan resellers.
Ik kan het wel voor je uitzoeken of de combo van parts kan (bv geheugen en mainboard), maar dat kun je zelf ook aan de hand van alle specs van alle onderdelen.

[ Voor 32% gewijzigd door Keiichi op 11-03-2006 20:33 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

Topicstarter
Keiichi schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 20:31:
Als je bij McDOS bestelt, neem ik aan dat je een bedrijf in de richting van doorverkoop computers hebt.
Dus waarom ben je niet zeker van je zaak dat het niet kan? :/

Ik kan het wel voor je uitzoeken of de combo van parts kan (bv geheugen en mainboard), maar dat kun je zelf ook aan de hand van alle specs van alle onderdelen.
mijn pa heeft een winkel en KAN bij MCDOS bestellen. hij is ook Ingram Micro dealer, en we gaan ons inschrijven bij space promotion en H essers zodat ik af en toe eens nieuwe zooi goedkoop kan bestellen. ik post dit topic voor als tweakers positieve ervaringen hebben met dingen die beter in dit systeem zou kunnen passen of slechte ervaringen.

edit: en ik ben voor 99% zeker dat dit een goed systeem voor hem is, misschien iets TE. ik ben alleen op zoek naar ervaringen met deze parts, of een combo(maybe hebben sommige tweakers zoiets in gebruik?)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 20:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
shit verkeerde knop

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 21:15 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Zo'n zalman reserator is natuurlijk wel stil.. Maar je hebt zo'n groot ding bij je pc staan.
Ik zou hem persoonlijk (hoe stil zo'n ding ook is) niet in m'n kamer willen hebben staan.

Waar je ook over na moet denken, is dat je een kennis nu opscheept met een watergekoelde pc.
Dat ding kan natuurlijk niet 3 jaar probleemloos zonder onderhoud draaien.

Verwijderd

snap ook niet precies waarom je dit doet.
Neem aan dat je kennis er minder verstand van heeft, anders zou hij het zelf wel samenstellen.
Geen verstand + WC koeling = vragen om problemen.
En naar wie gaat hij dan als er een laag water in z'n bak ligt? juist.. naar jou.. en naar wie ga jij nu je als reseller iets gekocht hebt en dus geen consumentengarantie geniet? juist.. niemand, jaa.. waterschade claimen bij je HW fabrikant en bij zalman klagen welke je terug zegt dat het door verkeerd gebruik komt.
Dan mag jij dus zo'n 700 euro aan je kennis dokken, of hij snijdt zichzelf in de vingers.

zie ook nergens een reden staan voor watercooling.. (internet/office pc...:?) en vraag me echt af waarom je er niet gewoon een paar stille/goede (heatsink)fans in zet

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 21:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 21:27:
snap ook niet precies waarom je dit doet.
Neem aan dat je kennis er minder verstand van heeft, anders zou hij het zelf wel samenstellen.
Geen verstand + WC koeling = vragen om problemen.
En naar wie gaat hij dan als er een laag water in z'n bak ligt? juist.. naar jou.. en naar wie ga jij nu je als reseller iets gekocht hebt en dus geen consumentengarantie geniet? juist.. niemand, jaa.. waterschade claimen bij je HW fabrikant en bij zalman klagen welke je terug zegt dat het door verkeerd gebruik komt.
Dan mag jij dus zo'n 700 euro aan je kennis dokken, of hij snijdt zichzelf in de vingers.

zie ook nergens een reden staan voor watercooling.. (internet/office pc...:?) en vraag me echt af waarom je er niet gewoon een paar stille/goede (heatsink)fans in zet
ik vind het niet erg om zijn H2O te onderhouden, en dit is simpeler dan aircooling componenten kopen enzo. ik weet hoe ik WC moet assembleren. ik heb zelf ook WC dus dat zalman VGA blokje is welkom(blijft ongebruikt bij hem)

Verwijderd

Topicstarter
ok voor mensen die AIRcooling zeggen:
CPU
Zalman 7700cu: 32,47 (past deze wel op dit moederbord)
Zalman 9500cu:42,90
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 939): 15,99
ik weet dat sommige scythe thermaltake toren designs niet in kleine kasten passen, dus daar hou ik rekening mee. en ik weet voor 99% zeker dat zijn WC NIET gaat lekken. bij AIR heb je ook 1% kans dat de koeler te zwaar blijkt te zijn en erafvliegt of de fan doodgaat(bij WC kan hij LANG door passief), je hebt altijd 1% kans op dat iets niet werkt. bij correcte montage heeft WC hetzelfde risico als aircooling.

offtopic: XP-90C met vantec tornado >:) >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 22:25 ]

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik snap echt totaal niet waarom je wc zou gebruiken.
Als je een stille pc wil voor je kennis neem dan een media center pc bijv een shuttle of zoiets.
Wc werkt ook vaak met meerdere bewegende delen en die kunnen ook kapot gaan en de boel kan lekken en je kan het vergeten bij te vullen.

Verwijderd

Topicstarter
dutch_warrior schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 22:38:
Ik snap echt totaal niet waarom je wc zou gebruiken.
Als je een stille pc wil voor je kennis neem dan een media center pc bijv een shuttle of zoiets.
Wc werkt ook vaak met meerdere bewegende delen en die kunnen ook kapot gaan en de boel kan lekken en je kan het vergeten bij te vullen.
hij vergeet dat echt niet hoor ;) en een media center is te duur :>

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 19:35
blijkbaar vraag je om advies terwijl je er eigenlijk niet naar wil luisteren.
Ik denk dat een xp120 thermaltake met een papst 120mm op 7 volt stiller is dan een wc, en bijlange niet zoveel rompslomp. een correct gemonteerde heatsink zal er namelijk ook niet afvallen. En het is niet zo erg indien de fan stilvalt, die heatsink is meer dan capabel genoeg om dat werkje af te handelen.
Verder denk ik ook dat dat pakken goedkoper is. Het geld dat je dan uitspaart kan je dan eventueel investeren in een stillere (fanless) voeding.

Wat eventueel wel nog voor je WC setup kan pleiten is een tapijt vanwege het stof.(= onderhoud alweer)

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Als 'k es snel over je specs kijk zal je HDD 't meeste lawaai gaan maken. Die schijf is gebenched op zo'n 37 dB....

'k ben zelf ook bezig met mijn pc op watercooling te laten lopen en de meeste (alle) herrie komt van mijn drie 7200 rpm schijven...

kun je heel makkelijk checken: open je pc, koppel alle schijven los en ga naar je bios, dan koppel je je schijf aan en check je 't verschil in herrie.

verder moet je er op letten dat je geen koper en aluminium door elkaar gebruikt in je watercooker.

hoop dat je 'r wat aan hebt.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De Zalman reserator+ is een complete passief gekoelde externe WC set.

Passief -> geen fans
Compleet -> dus je hoeft niet na te denken over AL + CU mengen in je WC set

Alleen de pomp zal gaan slijten en maakt herrie.

Verwijderd

Topicstarter
nu ik dit allemaal lees denk ik dat ik er maar een zalman 7700 op ga zetten. nu wil ik eens weten wat een stille HDD is, wie kan mij zeggen dat de silentmaxx 2.0 een goeie koop is? of is het weer overkill?

Verwijderd

Topicstarter
wibra schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 23:21:
blijkbaar vraag je om advies terwijl je er eigenlijk niet naar wil luisteren.
Ik denk dat een xp120 thermaltake met een papst 120mm op 7 volt stiller is dan een wc, en bijlange niet zoveel rompslomp. een correct gemonteerde heatsink zal er namelijk ook niet afvallen. En het is niet zo erg indien de fan stilvalt, die heatsink is meer dan capabel genoeg om dat werkje af te handelen.
Verder denk ik ook dat dat pakken goedkoper is. Het geld dat je dan uitspaart kan je dan eventueel investeren in een stillere (fanless) voeding.

Wat eventueel wel nog voor je WC setup kan pleiten is een tapijt vanwege het stof.(= onderhoud alweer)
maar kan ik met een xp120 dan hem van een lichte overclock voorzien? met een reserator kan ik hem een overclock geven, met een xp120 betwijfel ik dat? en hoe zijn de temps van dat ding in vergelijking met een reserator? belangrijker, kan ik een superstille coolink fan op dat ding proppen(geeft ie genoeg airflow?)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 08:52:
nu ik dit allemaal lees denk ik dat ik er maar een zalman 7700 op ga zetten. nu wil ik eens weten wat een stille HDD is, wie kan mij zeggen dat de silentmaxx 2.0 een goeie koop is? of is het weer overkill?
Op het moment komt de stilste harde schijf bij Samsung weg. Dat is de Spinpoint SP2504C.

De Silentmaxx HDD Silencer is ook wel een goede koop, de FP heeft die zelf ook gereviewd en is daar positief over: reviews: Zes harde schijfkoelers/geluidsdempers getest.

Ik heb zelf de Samsung, maar geen HDD Silencer. Het enige wat mijn lawaaiige voeding overstemt zijn de zoekgeluiden van de schijf, maar die neem ik voor lief, want ze zijn niet storend vind ik.

Als het nog stiller moet (en de prestaties je niet zo boeien) ga dan op zoek naar laptopschijven. Die zijn nog stiller dan desktopschijven, maar die boeten vaak wat in aan snelheid en ik weet niet of er al 200GB exemplaren zijn.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Volgensmij gaat je mobo niet samen met de voeding die standaard bij de Antec Sonata II zit :o

Cool-prices zegt bijvoorbeeld over de Asrock dual sata II:
LET OP DIT MOEDERBORD WERK NIET SAMEN MET DE ANTEC SONATA II 450W VOEDING. DIT KOMT DOOR DE SMARTPOWER 2.0 DAT DEZE VOEDING ONDERSTEUND.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik het volgende kopen:
- Gigabyte Nforce4 moederbord Pro-Sli (deze heeft SATA2 en stille northbridge) of een ander Nforce4 moederbord van Gigabyte (passief cooler northbridge)
- Zalman 7700Cu of een Arctic Freezer 64 pro (maakt niet veel uit welke, je hebt toch maar een 3000+)
- Seagate 7200.9 schijf - deze schijf is zeer stil. Ik ben er zeer tevreden over. In ieder geval de stilste schijf die ik tot nu toe heb gehad.
- Het enige onderdeel in mijn kast die ik hoor is de Zalman 400Watt voeding, en die is al superstil. Dus volgens mij, als je een echt stil systeem wil kopen, moet je een Fanless voeding kopen....

En zoals eerder gezegd: een WC systeem voor iemand die een stille pc wil en alleen de pc voor office e.d. gebruikt is natuurlijk zwaar overdreven.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 12:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
kijk aan asmodean heb ik iets ! het wordt sowieso een zalman omdat die meer airflow heeft. en het gigabyte moederbord is ook wel welkom maar die krengen zijn duur(der dan asrock). asrock heeft goeie OC mogelijkheden, hoe zit dat met gigabyt? en die samsung lijkt me ook een goeie hdd, als ingram/mcdos dat ding maar heeft :-o

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 14:55:
kijk aan asmodean heb ik iets ! het wordt sowieso een zalman omdat die meer airflow heeft. en het gigabyte moederbord is ook wel welkom maar die krengen zijn duur(der dan asrock). asrock heeft goeie OC mogelijkheden, hoe zit dat met gigabyt? en die samsung lijkt me ook een goeie hdd, als ingram/mcdos dat ding maar heeft :-o
Heb je ook aan de CNPS 9500 gedacht? http://www.techpowerup.com/reviews/Zalman/CNPS-9500LED/5
Ik weet niet 1/2/3 welke beter is qua performance bij hetzelfde geluids-niveau, zal je een review voor moeten opzoeken die beide vergelijkt.

Effe ge-googled: http://www.matbe.com/arti...-9-concurrents/page10.php is in het frans maar vergelijkt wel veel coolers op verschillende voltages met geluids-index + temp-meting.

[ Voor 14% gewijzigd door TweakerNummer op 12-03-2006 15:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
de cnps9500 is wat duurder, en heeft een kleinere fan. voor airflow over het moederbord is de 7700 toch beter

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 19:35
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 08:55:
[...]

maar kan ik met een xp120 dan hem van een lichte overclock voorzien? met een reserator kan ik hem een overclock geven, met een xp120 betwijfel ik dat? en hoe zijn de temps van dat ding in vergelijking met een reserator? belangrijker, kan ik een superstille coolink fan op dat ding proppen(geeft ie genoeg airflow?)
ik kan je daar geen garantie op geven uiteraard, maar met een xp-90 heb ik een oude p4 3.06ghz (Hyperthreading) kunnen laten draaien zonder fan onder load. Met fan kan ik tot 3400Mhz gaan (een papst 120mm met een 90-120mm adapter). Ik denk dat de TDP van een 3000+ (of hoeveel het ook was) een pak lager ligt dan die p4.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik mis hier de uitleg van wat hij met dit systeem wilt doen. (zie links voor detaillering van wat ik bedoel)
rapture in "HOe is dit systeem"
rapture in "Samengestelde PC"

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 12:44:
Als ik jou was zou ik het volgende kopen:
- Gigabyte Nforce4 moederbord Pro-Sli (deze heeft SATA2 en stille northbridge) of een ander Nforce4 moederbord van Gigabyte (passief cooler northbridge)
- Zalman 7700Cu of een Arctic Freezer 64 pro (maakt niet veel uit welke, je hebt toch maar een 3000+)
- Seagate 7200.9 schijf - deze schijf is zeer stil. Ik ben er zeer tevreden over. In ieder geval de stilste schijf die ik tot nu toe heb gehad.
- Het enige onderdeel in mijn kast die ik hoor is de Zalman 400Watt voeding, en die is al superstil. Dus volgens mij, als je een echt stil systeem wil kopen, moet je een Fanless voeding kopen....

En zoals eerder gezegd: een WC systeem voor iemand die een stille pc wil en alleen de pc voor office e.d. gebruikt is natuurlijk zwaar overdreven.
maxtor&nforce4 = vragen om problemen, stop er meteen samsung schijfjes in dan.... k geloof dat anandtech n goeie review heeft van n 6tal schijven, kan ook ome tom zijn...

heeft WC zoveel onderhoud nodig mensen? n paar x per jaar t water bijvullen is toch voldoende? die anticorrosie shit die dr in zit zorgt wel voor de algen en alles toch?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Dit is niet de manier om een dergelijk topic te openen :)

.Kijk voortaan in Notebook Best Buy Guide 2005.1: Inleiding en naar Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? om te weten wat we van een dergelijke topic verwachten

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.