Toon posts:

[CRT] Beeld krimpt in en wordt een streep, dan weer goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 22" mointor van NEC, het is een multisync FE1250 ( Augustus 2000). Zo'n 4 a 5 maanden geleden begon de monitor steeds vaker rare verschijnselen te vertonen, zoals verkleuringen (vooral paars) en van boven en onder ging het beeld een beetje krimpen, dus het begon eerst met zo'n 1 cm maar later werd het ca. 2 cm en de laatste tijd (ca. 1,5 maand) wordt het soms een streep in het midden (horizontaal). Hier een foto die ik met mijn telefoon gemaakt heb: members.chello.nl/a.ahmed4/DSC_00072.jpg

Mijn creative boxen had ik heel dicht tegen de zijkanten (van de monitor) geplaatst, dus die had ik verplaatst en de verkleuringen zijn verholpen. Maar het wordt echt irritant als ik online speel en het beeld wordt in eens een streep, waardoor ik niks meer zie en kan doen. Af en toe werkt het weer met een stevige klap, maar vaak ook weer niet. Soms dan heb ik dagen geen last van gehad, maar de laatste dagen heb ik het bijna constant, dus wil ik het nu gaan repareren.

Via de search kwam ik achter dat het misschien met de draden van de afbuigspoelen te maken had of de soldering daarvan, maar bij mij zijn het van die pluggen en daaraan zie ik niet veel. Ik heb hem sinds donderdag uitgedaan - in verband met de hoge voltages - en vandaag ging ik er aan werken. Heb geprobeerd de solderingen beetje te laten smelten (om (haar)scheuren te verwijderen) en verder niks van weggehaald of bijgedaan (soldeertin bedoel ik). Er zat wat stof in die ik ff heb weggezogen met de stofzuiger. Ik heb het nu nog open laten staan en net heb ik hem getest of hij het nog goed deed, maar na zo'n 5 min begon het weer (zie eerste foto). Dus wat ik had gedaan had blijkbaar niet geholpen.

foto van achterkant met aanduiding van de plek waar ik aangezeten heb: members.chello.nl/a.ahmed4/DSC02459.JPG
foto dezelfde plek in detail: members.chello.nl/a.ahmed4/DSC02457.JPG

Weet iemand waar het precies aan kan liggen? Zo ja, graag makkelijke uitleg. Ik heb wel verstand van elektronica, maar ook weer niet te en ken niet alles binnen een monitor. Een paar keer eerder heb monitors opengemaakt, maar geen grote reparaties uitgevoerd.

Ik type nu achter een 15" beeldscherm en het lijkt als of ik door een sleutelgat kijk. Kom aub niet aan zetten dat mijn monitor te oud is en dat'ie kapot is, want ik wil hem graag nog niet kwijt en wil hem zelf maken (eigenhandig).

edit: oeps verkeerde plek, kan iemand ff verplaatsen, Dank u !

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 20:17 . Reden: verkeerde plek :S ]

• MasterNL23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-08 16:43

MasterNL23

alias Japie

dit probleem heb ik ook gehad met een 15 inch Acer crt monitor.

eerst gebeurde het af en toe maar het werd steeds erger totdat die streep niet meer weg wou.
toen heb ik hem maar weggegooit.

ik hoop dat iemand er een oplossing voorweet zodat jij je monitor niet hoeft weg te gooien.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik hier en daar gelezen heb, duidt dit misschien op los contact, maar ik weet niet waar ik precies moet zoeken. Ik denk dat dit ook wat complexer is dan de meeste monitors die hier op het forum behandeld worden, waardoor ik ook weinig over kan vinden. Als iemand hier iets over weet, graag ff posten.

Hoe herken ik los contact? Aan de kleur / vorm?

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik denk dat dit wel een bekend euvel is met het electronen kanon oid, wellicht kan een electro reparateur je vrij snel telefonisch helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Gman schreef op maandag 13 maart 2006 @ 00:25:
Ik denk dat dit wel een bekend euvel is met het electronen kanon oid, wellicht kan een electro reparateur je vrij snel telefonisch helpen.
Dat zou kunnen ja. Maar ik dacht dat die reparateurs ook op tweakers kwamen.

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen week heb ik hier en daar gelezen dat het misschien aan slechte soldeercontact (dry joints) ligt, dus had ik spedciaal een soldeerbout en tin gekocht en vervolgens aan de slag gegaan. Op de grootste printplaat die er in zit heb ik bijna alle grote soldeerpunten opnieuw laten smelten en bijna overal soldeertin bij gedaan. Ik liet hem nog open staan en had hem ff geprobeerd, maar ik zag normaal beeld, dus had ik alles weer vast gemaakt en op z'n oude plaats gezet. Met goede hoop heb ik hem aangezet (15 min na dat ik hem eerst open had geprobeerd), maar vrijwel direct werd het beeld weer een streep :(

Nu doet'ie ff goed, maar ik verwacht dat het dadelijk weer komt. Iemand die iets meer over weet?

Edit: ondertussen heb ik de resolutie op 1023x786 gezet en nog geen problemen gehad, zodra ik hem op 1600x1200 zet gaat hij na 10 a 30 min. naar een streep.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2006 23:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die mij kan vertellen waar ik het ongeveer moet zoeken? ligt het aan ic's, condensatoren of weerstanden...?

ps. hij doet het ook bij 1024 x 768, duurde eerst wat langer dacht ik, maar het maakt niks uit.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 16:01
Meestal betekend het dat de contacten van de beeldbuis slecht zijn. Die moet je even doorsolderen.

Er zit dus een printplaat achter op de beeldbuis, waarschijnlijk in een metalen kastje. Dit kastje moet je open maken en de soldeerpunten van de beeldbuis vinden. Die herken je vanzelf.

Let wel ff op. Er zitten meestal vrij heftige condensators in een CRT en het is niet zo lekker als je daar een oplawaai van krijgt. Laat de monitor dus ff een dagje staan met de stekker uit het stopcontact. Dan zouden de condensators al een stuk leeg gelopen moeten zijn.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
ShadowLord schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 17:56:
Meestal betekend het dat de contacten van de beeldbuis slecht zijn. Die moet je even doorsolderen.

Er zit dus een printplaat achter op de beeldbuis, waarschijnlijk in een metalen kastje. Dit kastje moet je open maken en de soldeerpunten van de beeldbuis vinden. Die herken je vanzelf.

Let wel ff op. Er zitten meestal vrij heftige condensators in een CRT en het is niet zo lekker als je daar een oplawaai van krijgt. Laat de monitor dus ff een dagje staan met de stekker uit het stopcontact. Dan zouden de condensators al een stuk leeg gelopen moeten zijn.
Heb gister gedaan wat je zei, namelijk metalenkastje opengesoldeerd, contactpunten van het beeldbuis laten smelten en met soldeertinzuiger het tin weggezogen en de printplaat schoon gemaakt, met contactspry. Daarna heb ik het terug geplaatst en nieuwe soldeertin bij gedaan. Ook de contactpunten van de spoel om het beeldbuis heb zo behandeld (zie foto's bij de ts, het is zo'n kleine printplaatje).

Hij gaf een tijd lang goed beeld, maar uiteindelijk ging hij toch weer naar een streep. Zou het niet met de normale (grootste ) printplaat te maken hebben? of zou het iets zijn wat dieper zit? Zo ja, kan ik er bij?
Pagina: 1