Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vakantiewerk voor vijftienjarigen..

Pagina: 1
Acties:
  • 441 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar vakantiewerk. Het probleem is echter dat ik nog maar 15 jaar ben. Vaak worden mensen vanaf 16 jaar gevraagd.

Op het moment heb ik al een krantenwijk, maar ik wil er in de vakantie nog iets bij doen. Anders zit ik toch alleen maar nutteloos wat achter m'n computer te klooien :p

Het lijkt me erg leuk om een bijbaantje te hebben in de buurt van Webdesign & Graphics. Drukwerk opmaken, websites ontwerpen / realiseren, dat soort dingen. Ook lijkt werk in een computerwinkel me erg leuk. Ik heb inmiddels aardig wat kennis op het gebied van computers, mp3spelers, dat soort dingen.

De hierboven genoemde 'bijbaantjes' vereisen echter vrijwel altijd een leeftijd van minimaal 16 jaar.

Wat zouden jullie adviseren, heeft iemand tips waar ik me kan aanmelden?

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik denk niet dat je zo makkelijk aan de bak komt voor de dingen die je stelt omdat ze er graag mensen met veel ervaring voor willen hebben. Vaak is dat werk waar je ook heel flexiebel mee moeten zijn. En als 15 jarige mag je maar beperkt werken.

Conclusie:
Het is niet interessant voor een bedrijf om jou aan te nemen.

Portfolio

Verwijderd

Topicstarter
Gurbe de n00b schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 18:26:
Ik denk niet dat je zo makkelijk aan de bak komt voor de dingen die je stelt omdat ze er graag mensen met veel ervaring voor willen hebben. Vaak is dat werk waar je ook heel flexiebel mee moeten zijn. En als 15 jarige mag je maar beperkt werken.

Conclusie:
Het is niet interessant voor een bedrijf om jou aan te nemen.
Het is misschien wel interessant, hoe jonger, hoe goedkoper. En ervaring doe ik aan de lopende band op door actief mee te doen op wat fora, en soms die ik sites van mensen die zich webdesigners noemen, waar ik nog zoveel aan had kunnen verbeteren (ik weet het, het klinkt arrogant).

Weet je ook waar ik terecht kan als ik simpel werk zoek? Krantenlopen doe ik al, wat is verder nog iets dat wel voor 15-jarigen geschikt is?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 18:34 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 17:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Seizoenswerk.

Oftewel fruit oogsten etc.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:32
Wat kan je op het gebied van web-dingen? Ben je daar echt goed in of gewoon wat hobbyen?

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:50
stap 1: pak de gouden gids
stap 2: schrijf alle namen en adressen op van bedrijven waar je wel zou willen werken.
stap 3: schrijf een goede sollicitatie brief naar de eerste 5 bedrijven, waarin je het probleem van je leeftijd uitlegd, je goed motiveerd en de nodige ervaring vermeld.
stap 4: hoor je niets van die bedrijven, of willen ze je niet, neem de volgende 5

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zelfs voor 20-jarige studenten zijn er geen serieuze job. Als een baas moet kiezen tussen een werkloze met elektriciensdiploma of een student met dezelfde diploma, dan laten ze de student staan. Dan blijven de "klassieke" (lees: ongeschoolde) studentenjobs over.

[ Voor 31% gewijzigd door rapture op 11-03-2006 18:48 ]

• SmartDoDo
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Als je serieus goed bent in webdesign e.d. zou je het beste via een netwerk kunnen proberen ergens wat bij te klussen. Zonder dat netwerk denk ik dat het erg moeilijk gaat worden in die hoek op jouw leeftijd. Wat kun je allemaal laten zien aan opleidingen, projecten en sites die je al hebt gemaakt? Je zult werkgevers daar zeker mee moeten kunnen overtuigen willen ze iemand van jouw leeftijd willen aannemen.

Veel makkelijker is het bij ongeschoold werk, mits het voor jou als 15-jarige niet te zwaar is zijn er weinig eisen aan. Je zou ook nog eens kunnen kijken in Goede Werkplek 15 jarige?

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Wat je (volgens mij) wel mag doen, is free-lance werk. Oftwel, je gaat 'n overeenkomst aan met 'n bedrijf om iets af te leveren, zonder dat daar een arbeidscontract tegenover staat. Je zou daar eens naar kunnen kijken, zeker in web-design etc is zulk werk schering en inslag (voor zover ik weet). Moet je wel toestemming van je ouders hebben, maar dat zal niet zo'n probleem zijn, gok ik.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Wat dacht je van een gewoon baantje zoals alle andere mensen van jouw leeftijd doen als 'iets in de tuinbouw/landbouw' en vakkenvuller ?

Audi: Vorsprung durch Technik

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 22:36
Als 15 jarige was ik freelancer bij 4 bedrijven. Heeft puur met je kunnen te maken ;)

Verwijderd

Je kan als 15-jarige al bij de AH werken (mag je alleen nog niet aan machines (kassa's, ovens, snijmachines) )zitten maar vakken vullen mag wel (overdag).
Toen ik 15 was heb ik in de kassen gewerkt om tomaten te plukken en in het ziekenhuis om schoon te maken.
Verdiende voor die leeftijd best goed ;)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Mijn evaring met de AH is dat je er uren werkt voor een hongerloontje. Als je al een krantenwijk hebt lijkt het me niet interessant om voor die paar rotcenten je in het zweet te werken bij de AH.

Waar woon je? Woon je misschien ergens op het platteland? Bij mij in de buurt zijn er altijd vakantiebaantjes zoals bollen pellen, lelies koppen, champignons oogsten, ed. Die nemen altijd wel jongeren van 15 aan, is mijn ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mezelf niet per se heel goed noemen in webdesignen, maar ik vind het wel erg leuk om te doen. Ik wil heel graag meer leren. In mijn optiek is het ontwerpen van een website namelijk niet iets dat je leert op een school, maar wat je gewoon zelf wat moet uitvinden. Daar ben ik al een paar jaar mee bezig :p

Op mijn website staat onder 'Creaties' een aantal dingen dat ik heb gemaakt.

Op het moment krijg ik regelmatig het verzoek om een website te maken, of iets te ontwerpen, maar vaak komt het er dan niet van, of besluit het bedrijf 'een echte ontwerper' aan te nemen. Dit vind ik dan jammer, omdat zo'n 'echte ontwerper' soms voor een paar duizend euro iets maakt wat ik ook nog wel had gekund. Nogmaals, ik wil niet arrogant overkomen, maar als ik dan zie dat zo iemand de website heeft gemaakt met Microsoft Frontpage, en dat de site alleen werkt in Internet Exploder 1, vind ik dat gewoon jammer.

Een folder ontwèrpen bijvoorbeeld zou me lukken, maar ik heb totaal geen verstand van druktechnieken en kleuren, wat dat betreft zou ik dus ook nog veel kunnen leren.

Opleidingen heb ik nog niet echt; alleen basisonderwijs dan, op het moment doe ik gymnasium. Ik heb niet echt een papiertje waar op staat dat ik iets kan, maar ik heb wel het gevoel dat ik geleerd heb, en nog steeds leer op het gebied van grafisch ontwerp.

Werk bij AH of iets dergelijks zou natuurlijk kunnen, maar ik heb niet het gevoel dat ik daar veel aan ga hebben, behalve dat ik er geld mee verdien. Het valt niet echt onder 'werkervaring', maar meer onder 'bijbaan puur om geld te verdienen'.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 22:06 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Waarom geen baantje bij de AH voor een "vast" inkomen en bijklussen aan websites. Wanneer je op een gegeven moment zo veel opdrachten krijgt voor het maken van sites e.d. kun je het baantje bij de AH altijd opzeggen.

Ik denk dat het als 15 jarige lastig is om nu een bijbaan te vinden die relevante werkervaring opleverd. Je zit op het gym dus ik neem aan dat je hierna een universitaire studie gaat doen met daarna een baan op universitair niveau. Nu een baan vinden die daarvoor relevante werkervaring opleverd lijkt me schier onmogelijk.

offtopic:
is er niemand die jouw site bezoekt met IE? als ik de info mag geloven gebruiken jouw bezoekers Firefox, Opera of Safari, lijkt me sterk.
En het "jasje" van je site verspringt in mijn beeld wanneer ik switch tussen bijvoorbeeld "creaties" en "downloads". Dit ziet er redelijk slordig uit.

[ Voor 7% gewijzigd door argro op 11-03-2006 23:21 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

Toen ik zelf 15 was, was ik ook al veel bezig met web-sites ontwikkelen. Het grootste deel van deze sites waren hobbyprojecten en daarnaast een enkele site voor een bedrijf.

Ik kan je zeker aanraden om een bijbaan te zoeken in deze richting. Zelf ben ik in een zomervakantie op mijn 17e bij een web-site ontwikkelbedrijf begonnen.

Er zijn veel bedrijven die een internet site hebben en die het beter willen. Probeer eens wat te netwerken om een leuke klus binnen te halen. Let er wel op dat je goede afspraken maakt met opdrachtgevers (zwart op wit wat ze krijgen voor welke prijs). Verder zou je eens kunnen kijken of er kleine web-bureaus in de omgeving zijn waarvoor je kan werken.

Volgens mij ben je nu vooral met ontwerp van web-sites bezig. Als je het interessant vindt kan je ook eens wat gaan leren over het programmeren van internet sites (bijvoorbeeld met PHP en een database). Veel internet sites hebben tegenwoordig formulieren om diensten aan te vragen, producten te verkopen, berekeningen te doen, etc. Op dit vlak is ook veel te leren en veel werk te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
argro schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 23:20:
Waarom geen baantje bij de AH voor een "vast" inkomen en bijklussen aan websites. Wanneer je op een gegeven moment zo veel opdrachten krijgt voor het maken van sites e.d. kun je het baantje bij de AH altijd opzeggen.

Ik denk dat het als 15 jarige lastig is om nu een bijbaan te vinden die relevante werkervaring opleverd. Je zit op het gym dus ik neem aan dat je hierna een universitaire studie gaat doen met daarna een baan op universitair niveau. Nu een baan vinden die daarvoor relevante werkervaring opleverd lijkt me schier onmogelijk.

offtopic:
is er niemand die jouw site bezoekt met IE? als ik de info mag geloven gebruiken jouw bezoekers Firefox, Opera of Safari, lijkt me sterk.
En het "jasje" van je site verspringt in mijn beeld wanneer ik switch tussen bijvoorbeeld "creaties" en "downloads". Dit ziet er redelijk slordig uit.
Werken bij de AH zou vooral om het geld zijn, bijklussen aan websites zou vooral zijn omdat ik het leuk vind. Beide is misschien inderdaad een idee.

offtopic:
Dat weinig mensen m'n site met IE bezoeken komt omdat mijn bezoekers vaak mensen zijn met verstand van internet, mensen van fora die m'n site willen 'checken' (sitechecks). Vaak zijn dit de zogenaamde nerds, die gebruiken vaak geen IE. Daar komt bij dat het ook nog vooral Macgebruikers zijn, omdat ik m'n site een tijdje gepromoot heb op een aantal Applefora.

Dat verspringen is bekend, ik weet ook hoe ik het moet oplossen, mar ik ben lui van aard en heb er nog geen tijd voor gehad.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 23:21:
Toen ik zelf 15 was, was ik ook al veel bezig met web-sites ontwikkelen. Het grootste deel van deze sites waren hobbyprojecten en daarnaast een enkele site voor een bedrijf.

Ik kan je zeker aanraden om een bijbaan te zoeken in deze richting. Zelf ben ik in een zomervakantie op mijn 17e bij een web-site ontwikkelbedrijf begonnen.

Er zijn veel bedrijven die een internet site hebben en die het beter willen. Probeer eens wat te netwerken om een leuke klus binnen te halen. Let er wel op dat je goede afspraken maakt met opdrachtgevers (zwart op wit wat ze krijgen voor welke prijs). Verder zou je eens kunnen kijken of er kleine web-bureaus in de omgeving zijn waarvoor je kan werken.

Volgens mij ben je nu vooral met ontwerp van web-sites bezig. Als je het interessant vindt kan je ook eens wat gaan leren over het programmeren van internet sites (bijvoorbeeld met PHP en een database). Veel internet sites hebben tegenwoordig formulieren om diensten aan te vragen, producten te verkopen, berekeningen te doen, etc. Op dit vlak is ook veel te leren en veel werk te vinden.
Het vinden van bedrijven die een website nodig hebben vind ik toch erg moeilijk. Heeft iemand hier tips voor? Ik heb wel eens wat rondgevraagd, maar vaak komt het er op neer dat ze liever een professional nemen, in de overtuiging dat ze dan een beter product krijgen afgeleverd. En een prijs opstellen is ook moeilijk; als je te weinig vraagt, kom je denk ik niet serieus over, teveel vragen durf ik eigenlijk niet zo goed.

Ik ben vooral een ontwerper, en in mindere mate een scripter. Ik ben een ramp in wiskunde, vandaar dat ik verwacht dat PHP ook moeilijk gaat worden. Wat PHP betreft kan ik alleen maar een beetje een bestaand script aanpassen, echter, 't lijkt me inderdaad interessant om me er wat meer in te verdiepen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 13:12 ]

• djluc
  • Laatst online: 09:32
Je moet natuurlijk ook niet meteen te hoog inzetten! Ga beginnen met de kleine bedrijfjes, met mensen die een site voor hun hobby willen etcetera.

Wiskunde/php heeft echt heel weinig verband.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:20
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 13:06:
[...]

Werken bij de AH zou vooral om het geld zijn, bijklussen aan websites zou vooral zijn omdat ik het leuk vind. Beide is misschien inderdaad een idee.

offtopic:
Dat weinig mensen m'n site met IE bezoeken komt omdat mijn bezoekers vaak mensen zijn met verstand van internet, mensen van fora die m'n site willen 'checken' (sitechecks). Vaak zijn dit de zogenaamde nerds, die gebruiken vaak geen IE. Daar komt bij dat het ook nog vooral Macgebruikers zijn, omdat ik m'n site een tijdje gepromoot heb op een aantal Applefora.

Dat verspringen is bekend, ik weet ook hoe ik het moet oplossen, mar ik ben lui van aard en heb er nog geen tijd voor gehad.

[...]

Het vinden van bedrijven die een website nodig hebben vind ik toch erg moeilijk. Heeft iemand hier tips voor? Ik heb wel eens wat rondgevraagd, maar vaak komt het er op neer dat ze liever een professional nemen, in de overtuiging dat ze dan een beter product krijgen afgeleverd. En een prijs opstellen is ook moeilijk; als je te weinig vraagt, kom je denk ik niet serieus over, teveel vragen durf ik eigenlijk niet zo goed.

Ik ben vooral een ontwerper, en in mindere mate een scripter. Ik ben een ramp in wiskunde, vandaar dat ik verwacht dat PHP ook moeilijk gaat worden. Wat PHP betreft kan ik alleen maar een beetje een bestaand script aanpassen, echter, 't lijkt me inderdaad interessant om me er wat meer in te verdiepen.
waarom durf je niet teveel te vragen? twijfel je aan de kwaliteit van het geleverde dan kun je daar best een goed bedrag voor vragen. het feit dat een bedrijf liever naar een proffessional gaan is omdat ze dan de garantie hebben dat als er iets niet goed is dat ze dan terug kunnen,dat zit ook verwerkt in dat, wat je zelf een absurd hoog bedrag noemt. en als ze bellen dan willen ze niet horen: ik weet van het probleem, en ik weet ook hoe ik het op moet lossen, maar ik ben lui van aard, en het geld is binnen, en ik vind het probleem niet groot genoeg om er wakker van te liggen

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Misschien is het sowieso verstandig als carrieremove om wat meer PHP+MySQL te leren (als je die kant op wilt, misschien wil je wel de MS kant op, kan ook) in de avonduurtjes, of juist in die vakantie.. Dat zijn toch skills waar nog redelijk wat vraag naar is..

Als je geen asperges wilt steken (wat toch best aardig verdient?) kun je inderdaad al die bedrijven uit de gouden gids aanschrijven, je probleem uitleggen, en misschien in een nette bewoording duidelijk maken dat ze voor een enorm laag tarief iemand in huis hebben om te copy-pasten, cms'en te onderhouden, tabelletjes over te tikken, en meer van zulk werk wat geen enkele IT'er wilt doen.. Het werk dat stagaires normaal te doen krijgen. En het is maar alleen tijdens de zomervakantie, daarna zijn ze weer van je af.. win-win..

Als je bij zo'n bedrijf binnen bent en ze komen erachter dat je wel degelijk meer kunt, is er misschien de mogelijkheid dat ze ook gaan vertrouwen en dat ze je nog eens als een volwaardige collega gaan zien in plaats van snotneus.. Met als gevolg dat je meteen voor de komende jaren een leuk bijbaantje hebt, waarbij je ook nog eens 'professionele werkervaring' opdoet, staat ook goed op je CV! :)

[ Voor 6% gewijzigd door axis op 12-03-2006 15:42 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Peter
[...]

offtopic:

offtopic:
Dus jij vindt iedereen die Internet Explorer gebruikt dombo's die niets van het internet weten? Sorry hoor, maar ik vind het nogal ongeloofwaardig dat slechts 12% van je bezoekers IE zou gebruiken, dat is totaal in strijd met welke statistieken dan ook.

Verwijderd

Topicstarter
LinuZZ schreef op zondag 12 maart 2006 @ 15:39:
[...]

waarom durf je niet teveel te vragen?
Ik weet niet wat veel is eigenlijk. Je ziet zoveel verschillende bedragen. Laatst mocht ik van iemand 'misschien' een website maken, maar er was ook een professional in de race. Die had een offerte van 10.000 euro. En als ik een bedrag had moeten noemen had ik het voor rond de 100 euro gedaan. Tienduizend euro is wel erg veel voor een website vind ik zelf. Of het moet echt een gigantisch bedrijf zijn, bv. de site van Sony ontwerpen. Maar het ging hier om de site van een tandarts!
axis schreef op zondag 12 maart 2006 @ 15:41:
Misschien is het sowieso verstandig als carrieremove om wat meer PHP+MySQL te leren (als je die kant op wilt, misschien wil je wel de MS kant op, kan ook) in de avonduurtjes, of juist in die vakantie.. Dat zijn toch skills waar nog redelijk wat vraag naar is..

Als je geen asperges wilt steken (wat toch best aardig verdient?) kun je inderdaad al die bedrijven uit de gouden gids aanschrijven, je probleem uitleggen, en misschien in een nette bewoording duidelijk maken dat ze voor een enorm laag tarief iemand in huis hebben om te copy-pasten, cms'en te onderhouden, tabelletjes over te tikken, en meer van zulk werk wat geen enkele IT'er wilt doen.. Het werk dat stagaires normaal te doen krijgen. En het is maar alleen tijdens de zomervakantie, daarna zijn ze weer van je af.. win-win..

Als je bij zo'n bedrijf binnen bent en ze komen erachter dat je wel degelijk meer kunt, is er misschien de mogelijkheid dat ze ook gaan vertrouwen en dat ze je nog eens als een volwaardige collega gaan zien in plaats van snotneus.. Met als gevolg dat je meteen voor de komende jaren een leuk bijbaantje hebt, waarbij je ook nog eens 'professionele werkervaring' opdoet, staat ook goed op je CV! :)
PHP en MySQL lijkt me aan de ene kant leuk om te leren, aan de andere kant lijkt het met behoorlijk saai. En als je met MS Microsoft bedoeld; nee sorry. Ik sta meer aan de Applekant, ik denk ook niet dat ik Microsoft-programmeerdingen kan draaien onder Mac OS X.
.Peter schreef op zondag 12 maart 2006 @ 15:46:
[...]

offtopic:
Dus jij vindt iedereen die Internet Explorer gebruikt dombo's die niets van het internet weten? Sorry hoor, maar ik vind het nogal ongeloofwaardig dat slechts 12% van je bezoekers IE zou gebruiken, dat is totaal in strijd met welke statistieken dan ook.
offtopic:
Ik vind ze niet per se dom, het is logisch dat iemand met Windows gebruik maakt van IE. Maar wanneer je de browsermarkt eens bekijkt, kom je al gauw tot de ontdekking dat er stabielere, mooiere, snellere, veiligere en betere browsers zijn. IE staat voor non-standard, vooral door het gebrekkig implementeren van CSS. Zie browsehappy.com. En raar maar waar, op het moment dat ik mn indexpagina typte was de browserstatistiek inderdaad zo! Of Google Analytics is niet betrouwbaar, maar eerlijk gezegd twijfel ik niet aan Google.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 16:09 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Ik weet niet wat veel is eigenlijk. Je ziet zoveel verschillende bedragen. Laatst mocht ik van iemand 'misschien' een website maken, maar er was ook een professional in de race. Die had een offerte van 10.000 euro. En als ik een bedrag had moeten noemen had ik het voor rond de 100 euro gedaan. Tienduizend euro is wel erg veel voor een website vind ik zelf. Of het moet echt een gigantisch bedrijf zijn, bv. de site van Sony ontwerpen. Maar het ging hier om de site van een tandarts!
Tja en hoeveel tijd had je dan moeten werken aan die site en hoeveel had je dan per uur verdiend?

Stel dat je er 40 uur mee bezig was geweest had je 2,5 euro per uur gehad. Had je net zo goed bij de AH kunnen gaan werken.

De professional daarin tegen heeft ook gewoon mensen in dienst die 60-70 euro per uur moeten opbrengen. Als er dan ook fototjes moeten worden gemaakt voor de site, een logotje moet worden onworpen dan ga je al snel richting de 5000 euri.

• Peter
offtopic:
offtopic:
Ik vind ze niet per se dom, het is logisch dat iemand met Windows gebruik maakt van IE. Maar wanneer je de browsermarkt eens bekijkt, kom je al gauw tot de ontdekking dat er stabielere, mooiere, snellere, veiligere en betere browsers zijn. IE staat voor non-standard, vooral door het gebrekkig implementeren van CSS. Zie browsehappy.com. En raar maar waar, op het moment dat ik mn indexpagina typte was de browserstatistiek inderdaad zo! Of Google Analytics is niet betrouwbaar, maar eerlijk gezegd twijfel ik niet aan Google.
offtopic:
Daar maak je een grote fout, een browser is puur een kwestie van smaak. Argumenten als sneller, beter en mooier kan je al nooit waarmaken. Veiliger/Stabieler heeft puur te maken hoe je ermee omgaat. In FireFox komen ook heel erg veel bugs voor, verschil is dat mensen het "achter-de-schermen" melden inplaats van het aan de grote klok te hangen. Stabieler ben ik het sowieso niet mee eens, ik ben hier meer FireFox crashes tegengekomen dan IE crashes.

Maar genoeg IE-FF geblaat, dat van die statistieken lijkt me duidelijk.
Het enige wat je hier vergeet is dat de "professional" vaak ook de webhosting regelt, stabiliteit, en dat de tandarts enkel een mailtje hoeft te sturen en het is veranderd. Ook zal er veel beter nagedacht zijn over de indeling van het layout en zal er meer aandacht zijn besteed aan getest / optimalisatie. Zelf vraag ik, voor een gemiddelde website, circa 900 euro excl. btw en hosting.

[ Voor 29% gewijzigd door Peter op 12-03-2006 16:26 ]

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:29

Zerora

Ik Henk 'm!

Sla de gouden gids open, zoek bij je woonplaats naar bedrijven. Kies een aantal bedrijven (maak een lijstje eventueel). Zoek naar hun websites op het internet. Indien website een update waard is, bel dan het bedrijf op en laat overtuigend weten dat het beter kan.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• argro
Ga inderdaad eens zoeken naar websites van het MKB bij jouw in de buurt. Er zijn heel veel loodgieters e.d. die zelf een website in FP gemaakt hebben (met te lelijke ronddraaiende letters enzo). Schrijf dat soort bedrijf een brief met daarin een verwijzing naar jouw site (eerst wel even netjes uitlijnen natuurlijk....) en doe een voorstel tot verbetering voor een redelijk (niet te laag, dat nemen mensen niet serieus) bedrag.
Wanneer je op internet in het bedrijvengedeelte van de telefoongids zoekt dan staat de website van het bedrijf er al bij. Hier haal je zo een paar lelijke websites uit die nodig een leuk design kunnen gebruiken.

Het is misschien ook een idee om een samenwerking met iemand aan te gaan die meer technisch is. Jij maakt de ontwerpen en hij/zij houdt zich bezig met PHP en dat soort dingen. Met alleen HTML kom je niet heel ver wanneer je een goede site wilt maken met de nodige functionaliteiten volgens mij.
Voordeel van het aanpassen van bestaande sites is dat je geen hosting hoeft te regelen.

[ Voor 12% gewijzigd door argro op 12-03-2006 17:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt me wel een goede doelstelling om bedrijven te zoeken met Frontpagesites en draaiende letters en marquees en springende plaatjes, en die dan te gaan verbeteren. Dat lijkt me ook best wel haalbaar.

@.Peter: Webhosting en dergelijke regelen zou ik ook kunnen. Zorgen dat de site in alle browsers en platformen werkt kan ik ook. Ik bedoel maar te zeggen dat ik best professioneel kan werken. Het verschil is uiteraard ook dat een 'professional' / volwassene veel meer ervaring heeft, en ouder is. Voor dat laatste betaal je natuurlijk ook: als een volwassene bij de AH vakkenvult krijgt ie ook wel meer dan 2 euro per uur.

enne,
offtopic:
Je moet het toch met me eens zijn dat het grote nadeel van IE is het volgende:
- ik maak een website
- ik zorg dat ik aan alle standaarden voldoe, en dat ie W3C-valid is
- ik test de site in Firefox, in Opera, in Safari, in Shiira, de site doet alles wat ie moet doen
- ik loop naar de Windows en test het ook daar nog eens, de site doet alles wat ie moet doen
- ik start IE op: de site werkt totaal niet;
oftewel, moraal: Microsoft heeft al jaren lak aan alle standaarden. Zo van: HTML, dat vinden we allemaal prima, maar wel op onze eigen manier. Overigens was dat laatste een quote van Martin van Spanje, maar ik ben het wel met hem eens.

Misschien kom ik over als Apple-fanboy, maar ik kan echt totaal geen logica ontdekken in IE, en ik vind het zonde dat zoveel mensen het gebruiken

Om het toch nog iets beter te argumenteren; kijk eens in het Webdesign-subforum op GoT; een groot deel gaat over websites die niet in IE werken.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 18:20 ]

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 18:14:
Het lijkt me wel een goede doelstelling om bedrijven te zoeken met Frontpagesites en draaiende letters en marquees en springende plaatjes, en die dan te gaan verbeteren. Dat lijkt me ook best wel haalbaar.

@.Peter: Webhosting en dergelijke regelen zou ik ook kunnen. Zorgen dat de site in alle browsers en platformen werkt kan ik ook. Ik bedoel maar te zeggen dat ik best professioneel kan werken. Het verschil is uiteraard ook dat een 'professional' / volwassene veel meer ervaring heeft, en ouder is. Voor dat laatste betaal je natuurlijk ook: als een volwassene bij de AH vakkenvult krijgt ie ook wel meer dan 2 euro per uur.

enne,
offtopic:
Je moet het toch met me eens zijn dat het grote nadeel van IE is het volgende:
- ik maak een website
- ik zorg dat ik aan alle standaarden voldoe, en dat ie W3C-valid is
- ik test de site in Firefox, in Opera, in Safari, in Shiira, de site doet alles wat ie moet doen
- ik loop naar de Windows en test het ook daar nog eens, de site doet alles wat ie moet doen
- ik start IE op: de site werkt totaal niet;
oftewel, moraal: Microsoft heeft al jaren lak aan alle standaarden. Zo van: HTML, dat vinden we allemaal prima, maar wel op onze eigen manier. Overigens was dat laatste een quote van Martin van Spanje, maar ik ben het wel met hem eens.

Misschien kom ik over als Apple-fanboy, maar ik kan echt totaal geen logica ontdekken in IE, en ik vind het zonde dat zoveel mensen het gebruiken

Om het toch nog iets beter te argumenteren; kijk eens in het Webdesign-subforum op GoT; een groot deel gaat over websites die niet in IE werken.
Je denkt veel te veel vanuit je eigen perspectief en dat moetje dus vooral niet doen. Je moet vanuit je doelgroep denken, en van daaruit je site maken. Nu wil jij met je site misschien alleen nerds en apple-fanaten aanspreken, maar de huisarts heeft een grotere doelgroep. De "huis-, tuin- en keuken"-computergebruiker maakt het helemaal niks uit of jouw site 100 errors op HTML 4.1 heeft, of dat 'ie compleet valideert op xhtml 1.1...
Nog steeds 85% van alle computergebruikers maakt gebruik van Internet Explorer, dus het is nogal onverschillig en dom om daar geen rekening mee te houden.

Vaak zien dit soort mensen ook niet in wat er mis is met een Frontpage-website. Op zich is het idee om bedrijven met dit soort websites te bellen geen slecht idee, maar je zult dan echt met andere argumenten moeten komen dan "mijn sites zijn gemaakt met xhtml, CSS en valideren 100% volgens w3c-standaarden".

Verwijderd

Topicstarter
Ik houd ook wel rèkening met IE, maar het irriteert me dat IE altijd het meeste moeite kost.

En kun je een paar betere argumenten noemen? Ik ben namelijk beswel geneigd om toch die standaarden als argument te noemen. Misschien dat 'hij zal altijd werken op alle computers' een goed argument is, maar dat is natuurlijk niet het enige. Ik zal zelf ook eens over wat nuttige argumenten nadenken.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 22:01:
Ik wil mezelf niet per se heel goed noemen in webdesignen, maar ik vind het wel erg leuk om te doen. Ik wil heel graag meer leren. In mijn optiek is het ontwerpen van een website namelijk niet iets dat je leert op een school, maar wat je gewoon zelf wat moet uitvinden. Daar ben ik al een paar jaar mee bezig :p
Webdesign leer je idd niet enkel op de schoolbanken, maar zonder schoolbanken geraak je ook niet ver. Een goede opleiding is Graduaat MCT specialisatie webtechnologie in West-Vlaamse Kortrijk (BE), er studeert hier zelfs een Nederlander en een Waal. Dus men slaagt in de Benelux nog niet deze opleiding te evenaren (op vlak van webmasters en admins). Bovendien verandert onze opleiding continue, niet alleen zodat de bissers (vakken opnieuw doen) naar de lessen/labo's moeten, maar ook omdat er dingen beter kunnen en de IT-wereld verandert continue.

Op webvlak ga je na 12 weken voorbij xhtml, CSS zitten. Dan nog 12 weken over Javascripting en XML. 2de jaar gaat over ASP en JSP. Tijdens eerste 2 jaren is het all-round, dus je krijgt van alles en nog wat. Webtechnologie is maar 1 van de 5 vakken. Tijdens het 3de jaar krijg je 12 weken webtechnologie totdat het langs je oren eruit komt en bedrijfsmanagement. Dit jaar stond het in teken van "webservices", een hotitem in de webmaster-wereld. Bedrijfsmanagement gaat over hoe je dingen aan de man kan brengen, lees ook de bovenstaande reacties. Je klanten willen niet snappen dat een valid-gecodeerde site beter is, die klanten willen gewoon dat het op hun IE-scherm zichtbaar is.

Vanuit multimedia/design-kijk is het zelfs zo dat het resultaat/inhoud/werking/... belangrijker is dan de techniek/code/... Techniek is een middel om je doel te bereiken en niet het doel. Dit is iets nieuws van dit academiejaar, vroeger stond de DVD-rom en bijhorende techniek centraal. Met als gevolg dat we perfect gecodeerde, maar kotslelijke of totaal ongebruiksvriendelijke zooi kregen. Dit jaar geen DVD-roms, wel "hoe-ontwerp-je-iets-multimediaals".

Meeste webmasters in opleiding maken veel websites voor allerlei bedrijven. Een bevriende computerwinkel, ff een volledige webshop proggen en je krijgt van de baas paar honderd euro's in computerhardware dat je mag uitkiezen. Is er ergens een fuif? Dan kan je ook voor hen designen, zo'n fuif kan met honderd man beginnen, maar kan ook uitgroeien richtingen duizenden man.

[ Voor 13% gewijzigd door rapture op 12-03-2006 23:58 ]

• argro
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 19:47:
Ik houd ook wel rèkening met IE, maar het irriteert me dat IE altijd het meeste moeite kost.

En kun je een paar betere argumenten noemen? Ik ben namelijk beswel geneigd om toch die standaarden als argument te noemen. Misschien dat 'hij zal altijd werken op alle computers' een goed argument is, maar dat is natuurlijk niet het enige. Ik zal zelf ook eens over wat nuttige argumenten nadenken.
Verplaats je eens in je klant. Stel dat jij een website maakt voor een plaatselijke loodgieter, wat zou zo iemand dan willen. Zo iemand weet niet eens dat er meerder browsers bestaan, heeft nog nooit van XHTML, CSS en w3c gehoord.

Stel dat ik een loodgieter was en ik zou een site willen die ik bijvoorbeeld makkelijk zelf up-to-date kan houden (bijvoorbeeld prijzen van producten en diensten en foto's van referentieprojecten).

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:06
Wat ook kan als je een beetje hardware/software kennis hebt gewoon langst de mensen in de buurt die PC problemen hebben, het kan zijn dat je er niets aan verdient. Maar in mijn geval verdien ik ongeveer 5,- voor een uur werk. Soms wat meer soms helemaal niets. En van klanten krijg je klanten dus je "klanten kring" breid zich vanzelf uit.
Op een gegeven moment hebben ze iets meer vertrouwen in je en kan je bijv ook PC systemen voor hun samenstellen, dat doe ik nu ook in mijn tussen tijd(ik ben 16) , ik verdien ongeveer 15-20 euro per PC voor in totaal ongeveer 4 uur werk. Maar het is wel belangerijk dat je duidelijke afspraken hebt met je klant over garantie. Want als hij het niet meer doet, dan weten ze je goed te vinden.

www.frees-it.com

Verwijderd

Topicstarter
Bladeslayer schreef op maandag 13 maart 2006 @ 17:18:
Wat ook kan als je een beetje hardware/software kennis hebt gewoon langst de mensen in de buurt die PC problemen hebben, het kan zijn dat je er niets aan verdient. Maar in mijn geval verdien ik ongeveer 5,- voor een uur werk. Soms wat meer soms helemaal niets. En van klanten krijg je klanten dus je "klanten kring" breid zich vanzelf uit.
Op een gegeven moment hebben ze iets meer vertrouwen in je en kan je bijv ook PC systemen voor hun samenstellen, dat doe ik nu ook in mijn tussen tijd(ik ben 16) , ik verdien ongeveer 15-20 euro per PC voor in totaal ongeveer 4 uur werk. Maar het is wel belangerijk dat je duidelijke afspraken hebt met je klant over garantie. Want als hij het niet meer doet, dan weten ze je goed te vinden.
Dat lijkt me persoonlijk minder interessant omdat al deze mensen straks bij me gaan komen met hun problemen. Op die manier kan ik er een dagtaak aan krijgen. Bovendien zou ik liever mensen met Apple-problemen helpen, omdat die makkelijker op te lossen zijn (sorry als ik overkom als snob :p ).

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 20:01
ik doe het zelf ook op kleine schaal, maar het is inderdaad bijna een dagtaak. Vaak zul je net op de lastigste/drukste momenten gebeld worden door mensen met de meest uiteenlopende problemen. Dit is best lastig, vooral als je nog op school zit.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je zegt dat je lui van aard bent, wil niet te veel moeite doen om eea in IE te laten werken. Hoe interresant ben jij voor een webdesign bedrijf denk je?

Ik zou gewoon lekker in een supermarkt gaan werken. Doe je sociale contacten op en je leert om te werken in een hierarchie

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

rapture schreef op zondag 12 maart 2006 @ 20:31:
Webdesign leer je idd niet enkel op de schoolbanken, maar zonder schoolbanken geraak je ook niet ver.
Is vrij betrekkelijk natuurlijk, toen jij zo ongeveer rond kroop begonnen de mensen die jouw lesstof hebben verzonnen ook net. Kortom, er waren destijds ook geen opleidingen en dat zijn de mensen waar jij nu door onderwezen wordt. Tegenwoordig zijn er echter wel opleidingen en dat kan nooit kwaad. Maar wat betreft online dingen kun je nog steeds zelf ook enorm veel leren door gewoon de boeken in te duiken. Er is immers niemand met 30 jaar ervaring.

@hietahh, als je drukwerk leuk vind probeer dan ook eens wat prepress bedrijven in de buurt. Wellicht niet het meest boeiende werk maar leuk om wat te leren en wie weet hebben ze suffe logo-overtrek-klusjes of maak-es-vrijstaand-klussen. Heb even naar je werk gekeken en voor iemand van 15, prima op weg. Niet dat het perfect is, ervaring gaat ook tellen. Maar goed, het is zeker niet beroerd en de gemiddelde stagiair bij ons over de vloer is jaar of 5 ouder.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 23:54:
[...]

@hietahh, als je drukwerk leuk vind probeer dan ook eens wat prepress bedrijven in de buurt. Wellicht niet het meest boeiende werk maar leuk om wat te leren en wie weet hebben ze suffe logo-overtrek-klusjes of maak-es-vrijstaand-klussen. Heb even naar je werk gekeken en voor iemand van 15, prima op weg. Niet dat het perfect is, ervaring gaat ook tellen. Maar goed, het is zeker niet beroerd en de gemiddelde stagiair bij ons over de vloer is jaar of 5 ouder.
Sorry als ik niet erg slim overkom, maar wat doen prepressbedrijven ??
Pagina: 1