Ik zat laatst te denken over de theorie dat het onmogelijk is om een perpetuum mobile te maken.
Zover ik weet kan het niet omdat je geen 100% rendement hebt bij het maken van orde uit wanorde, en dat je dus bijvoorbeeld dus ook nooit 1kj thermische energie in kinetische energie kunt veranderen, want dan komt er toch weer een deel van de energie vrij in een andere vorm (dan kinetische energie).
Dus je kunt lagere energie niet omzetten naar hogere energie zonder toch weer energie te 'verliezen' in de vorm van lagere energie.
Dit zou dus betekenen dat je bij een cyclus van :
1. kinetische energie -> thermische energie
2. thermische energie -> kinetische energie
bij stap 2 strand want je houdt dan weer minder kinetische energie over...
Ik snap niet wat dan het probleem is, want je kan toch die ontsnapte thermische energie weer opnieuw omzetten in kinetische energie, en weer, en weer, en weer, en weer etc.
Bijv:
Je hebt 1kj kinetische energie.
Je zet dit om in thermische energie dmv wrijving
Dit zet je weer om met een generator naar kinetische energie.
Je krijgt 0,9 kj kinetische energie en 0,1 thermische energie.
Nu zet je die 0,1 thermische energie weer om
0,99 kinetisch en 0,01 thermisch
0,999 kinetisch en 0,001 thermisch
0,9999 kinetisch en 0,0001 thermisch
etc.
Wat doe ik nou fout?
Zover ik weet kan het niet omdat je geen 100% rendement hebt bij het maken van orde uit wanorde, en dat je dus bijvoorbeeld dus ook nooit 1kj thermische energie in kinetische energie kunt veranderen, want dan komt er toch weer een deel van de energie vrij in een andere vorm (dan kinetische energie).
Dus je kunt lagere energie niet omzetten naar hogere energie zonder toch weer energie te 'verliezen' in de vorm van lagere energie.
Dit zou dus betekenen dat je bij een cyclus van :
1. kinetische energie -> thermische energie
2. thermische energie -> kinetische energie
bij stap 2 strand want je houdt dan weer minder kinetische energie over...
Ik snap niet wat dan het probleem is, want je kan toch die ontsnapte thermische energie weer opnieuw omzetten in kinetische energie, en weer, en weer, en weer, en weer etc.
Bijv:
Je hebt 1kj kinetische energie.
Je zet dit om in thermische energie dmv wrijving
Dit zet je weer om met een generator naar kinetische energie.
Je krijgt 0,9 kj kinetische energie en 0,1 thermische energie.
Nu zet je die 0,1 thermische energie weer om
0,99 kinetisch en 0,01 thermisch
0,999 kinetisch en 0,001 thermisch
0,9999 kinetisch en 0,0001 thermisch
etc.
Wat doe ik nou fout?