• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Beste mensen, ik heb even een dringende vraag: ik ben van plan een lens te kopen op eBay bij een fotozaak uit Amerika. De lens is niet tweedehands en komt gewoon met garantie etc. Nu vraag ik me af hoe dit in de EU zit met import-/invoeringskosten en dergelijke (de winkel zegt het pakket te markeren als 'eBay purchase').

Kan iemand mij hier mee helpen?

Ty!

[ Voor 9% gewijzigd door phaas op 11-03-2006 17:57 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit is met behulp van google zeker wel te vinden, en anders zijn er hier op got nog wel een aantal topics over omdat je zeker niet de eerste bent die iets uit de us laat overkomen.

Verwijderd

Ik weet wel, dat de verzendkosten nogal hoog kunnen oplopen (maar dat weet je vantevoren). Verder kan het zijn dat je 19% invoerbelasting moet betalen (als het bedrag boven de 40$ is). Als je vraagt of ze op het pakketje zetten dat het een cadeautje is kan je geluk hebben.

Meer info: www.douane.nl. Ik ben overigens wel benieuwd of niet meer mensen ervaringen hiermee hebben (niet specifiek USA, maar bijvoorbeeld singapore en hong kong). Ik heb eigenlijk alleen ervaring met het bestellen van hele kleine pakketjes (filters, eyecup) die gewoon in een envelop passen en dit is altijd goed gegaan (dus zonder invoerrechten te hoeven betalen)

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Als het pakket onderschept wordt krijg je sowieso een naheffing BTW, verwerkingskosten (zo rond de tien Euro) en afhankelijk van het product importheffingen (bijvoorbeeld accijns bij sigaretten)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb een aantal keer pakjes laten versturen door familie in de US naar hier, als ze er op zetten dat het een gift is is het geen probleem maar anders moet je wel douanerechten (= nieuwe term voor invoerrechten) betalen, dat betekend in ieder geval 19% BTW en op sommige spullen nog iets extra. Vroeger stond er op de site van de douane een hele mooie lijst daarvan maar die kon ik laatst niet meer vinden :/

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• phaas
Dus als ik het goed begrijp wordt het iets als dit: 185,- (lens) + ~35,- ( 9% BTW) + 10,- (douane admin.kosten) + 45,- (verzendkosten) = ~275,-
Zit er op lenzen verder nou wel of geen extra heffingen? Ik denk dat ik iig maandag maar even de douane opbel...

* phaas vind het bedrag nog meevallen voor een lens die in NL 380,- kost :P

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Het is volgens de site van de Douane: BTW over het totaal bedrag (inclusief verzendkosten)

Dus 185+ 35+ 45 * 19% = ~315 + 10 euro voor de douane = 325 euro.

Aangenomen dat je voor een lens niet een invoer toeslag moet betalen. Die toeslag kan oplopen tot een percentage of 10. Als dat laatste niet het geval is heb je dus ongeveer 50 euro voordeel.

Er hebben trouwens zat andere topics gelopen op GoT hierover zie bv
Hardware bestellen in de VS

[ Voor 16% gewijzigd door Barrycade op 11-03-2006 19:54 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:14
6% douane rechten, 19% btw over de totale prijs incl shipping.

Kleine kans dat je dan nog voordeliger bent dan in nederland kopen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RonaldH schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 19:53:

Misschien handig als je de bron hiervoor geeft :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Ronald
  • Laatst online: 11:14
fsfikke schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 20:23:
[...]

Misschien handig als je de bron hiervoor geeft :)
www.douane.nl :P (een tijdje terug... die site is nogal waardeloos...)

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 11-03-2006 20:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• phaas
littlejoannes schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 19:50:
Het is volgens de site van de Douane: BTW over het totaal bedrag (inclusief verzendkosten)

Dus 185+ 35+ 45 * 19% = ~315 + 10 euro voor de douane = 325 euro.

Aangenomen dat je voor een lens niet een invoer toeslag moet betalen. Die toeslag kan oplopen tot een percentage of 10. Als dat laatste niet het geval is heb je dus ongeveer 50 euro voordeel.

Er hebben trouwens zat andere topics gelopen op GoT hierover zie bv
Hardware bestellen in de VS
Nu doe je toch twee keer BTW? (de 35 was BTW)
Al met al lijkt het me dus niet echt lonend :r
RonaldH schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 19:53:

185 + 45 + 19% = 273 + 6% = ~290,- + 10 = 300,-
Altijd nog 80 euri minder dan in NL.

[ Voor 20% gewijzigd door phaas op 11-03-2006 22:36 ]

Verwijderd

Als je in Nederland BTW moet betalen zou je dat in de USA niet hoeven. Ik weet alleen niet of dit voor particulieren zo werkt.

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-01 11:33
Vergeet ook niet de Dollar-Euro koers, die staat nu heel gunstig als je dingen importeerd.

http://www.x-rates.com/calculator.html

[Updated spec's]

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:19
maar voor die 50 euro verschil zou ik hem in nederland kopen want als er een kras op de lens zit ofzo dat kun je weer het hele verhaaltje doen met terug sturen dus ben je veel meer kwijt dus aan die garantie heb je dan ook niet veel.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

phaas schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 22:34:
[...]
Nu doe je toch twee keer BTW? (de 35 was BTW)
Al met al lijkt het me dus niet echt lonend :r
Aangezien je hier 9% aangaf nam ik aan dat je de 9% Amerikaanse BTW bedoelde veel bedrijven in Amerika geven de prijzen aan zonder BTW.
Dus als ik het goed begrijp wordt het iets als dit: 185,- (lens) + ~35,- ( 9% BTW) + 10,- (douane admin.kosten) + 45,- (verzendkosten) = ~275,-

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
phaas schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 22:34:
185 + 45 + 19% = 273 + 6% = ~290,- + 10 = 300,-
Altijd nog 80 euri minder dan in NL.
het is zelfs nog iets minder, want over je verzendkosten hoef je geen BTW en invoerheffing te betalen. maar als er iets mis is met de lens, heb je voor zo'n 300euro een kat-in-de-zak gekocht, of moet je het voor een hoop geld weer naar de VS sturen en de verzendkosten terug ook betalen. en met een beetje pech moet je dan nog een keer BTW en invoerrechten betalen...

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 09:23
lateef schreef op zondag 12 maart 2006 @ 16:18:
[...]

het is zelfs nog iets minder, want over je verzendkosten hoef je geen BTW en invoerheffing te betalen. maar als er iets mis is met de lens, heb je voor zo'n 300euro een kat-in-de-zak gekocht, of moet je het voor een hoop geld weer naar de VS sturen en de verzendkosten terug ook betalen. en met een beetje pech moet je dan nog een keer BTW en invoerrechten betalen...
Over verzenkosten betaal je wel BTW hoor, of dit over invoerechten ook zo is durf ik niet te zeggen.

• tazzman
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

littlejoannes schreef op zondag 12 maart 2006 @ 15:53:
[...]

Aangezien je hier 9% aangaf nam ik aan dat je de 9% Amerikaanse BTW bedoelde veel bedrijven in Amerika geven de prijzen aan zonder BTW.

[...]
Hou d'r rekening mee dat BTW per staat kan verschillen in de VS. Er zijn ook staten die helemaal geen BTW heffen. Invoerrechten voor zijn is volgens mij 6,7%.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• lateef
Magicw00b schreef op zondag 12 maart 2006 @ 16:25:
Over verzenkosten betaal je wel BTW hoor, of dit over invoerechten ook zo is durf ik niet te zeggen.
is dat zo? binnen nederland zijn dit soort verzendingen namelijk BTW vrij, dus het leek me dat dat dan ook wel zou gelden voor verzendingen van uit het buitenland.

• lateef
tazzman schreef op zondag 12 maart 2006 @ 16:37:Hou d'r rekening mee dat BTW per staat kan verschillen in de VS. Er zijn ook staten die helemaal geen BTW heffen.
meestal worden producten uit de VS die via e-bay worden aangeboden zonder (de amerikaanse equivalent van) BTW geprijsd.

• Aenarion
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik heb mijn horloge uit Hong Kong laten komen. En deze man was zeer gewiekst, omdat hij het pakje verpakt had in cadeaupapier en erop stond dat het een GIFT was. Hierdoor hoefde ik geen invoer, en geen BTW te betalen. Hierdoor was ik echt veel goedkoper uit.

Als je uit de Europese Unie besteld, hoeft dit allemaal niet, omdat er geen invoerrechten en/of BTW worden gevraagd. Iig dat hoefde niet toen ik wat rotzooi uit Duitsland liet komen.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Aenarion schreef op zondag 12 maart 2006 @ 16:45:
Ik heb mijn horloge uit Hong Kong laten komen. En deze man was zeer gewiekst, omdat hij het pakje verpakt had in cadeaupapier en erop stond dat het een GIFT was. Hierdoor hoefde ik geen invoer, en geen BTW te betalen. Hierdoor was ik echt veel goedkoper uit.
Dit zou ik bij dure aankopen niet aanraden. Als je bijvoorbeeld eens op het forum van dpreview zoekt, dan zie je vrij vaak berichten dat mensen opgelicht zijn via ebay. Ebay heeft dan nog wel 'kopersbescherming', zodat je tot 500 euro kan terugclaimen als je met paypal hebt betaald.

Die kopersbescherming geldt niet voor een pakketje dat als gift/cadeau verstuurd is, omdat het pakket op die manier ook niet verzekerd verstuurd is. Voor een oplichter is dat de gemakkelijkste manier om iemand op te lichten, omdat hij de schuld bij een vermist pakket totaal kan verleggen naar onzorgvuldigheid bij het postbedrijf. En het postbedrijf zegt dan dat het een gift was, dus een onverzekerd pakketje, en dus weg=weg.

Voor een duur artikel zou ik dus nooit gebruik maken van de optie om het pakket als 'gift' te versturen.

[ Voor 5% gewijzigd door guillaumemay op 12-03-2006 17:06 ]

Pagina: 1