USB-Stick: Gebruik voor bijv. databaseserver?

Pagina: 1
Acties:

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:49
Ik zit al een tijdje met de vraag of het mogelijk is om een bijv. een MySQL database (of iets anders wat veel lees/schrijfbewerkingen doet) op een USB-stick op te slaan.

Ik weet dat dit praktisch gezien gewoon mogelijk is door de USB op te geven als "store" map. USB opslag apparaten staan opzich wel als betrouwbaar bekend, maar nu schijnt het zo te zijn dat die op een gegeven moment niet meer beschreven kunnen worden.

Steeds barst er een discussie los, waar de ene partij zegt dat dit een mythe is en alleen op oude generatie flash opslagapparaten van toepassing is en de andere partij zegt dat een USB-stick wel degelijk onbruikbaar kan worden als hij te veel beschreven wordt.

Voor "kleine" (<2 GB db) websites/fora lijkt mij wel degelijk interessant om deze goedkope vorm van "solid-state" te benutten, maar als dit op de lange duur niet betrouwbaar is dan houdt het op.

Graag zou ik jullie visie willen horen.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Een usb stick is daar veel te traag voor.

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
(jarig!)
De lees snelheid bij de betere stick ligt toch wel rond de 13 mb...

Dat is toch wel genoeg...

Alleen ik denk wel als je een db van 2 gb hebt en er een select query op uitvoert... >:) >:) >:)

Portfolio

• Frash
Gurbe de n00b schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 17:46:
De lees snelheid bij de betere stick ligt toch wel rond de 13 mb...

Dat is toch wel genoeg...

Alleen ik denk wel als je een db van 2 gb hebt en er een select query op uitvoert... >:) >:) >:)
heh geldt die 13MB voor USB of USB 2,0 sticks?

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
(jarig!)
USB 2.0 uiteraard.

Dan hebben we het niet over de goedkope die we bij de Aldi halen.
Maar de sticks van een beter merk; Dane-elec, Corsair e.d.

Portfolio

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:43
Het is wel mogelijk echter niet echt aan te raden bij grotere databaseservers dit mede omdat een flashdisk maar een max aantal schrijf en leesbewerkingen kent en dus ook vrij plots kan stoppen met werken. Dit is nogsteeds vele malen eerder dan een hare schijf.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Deze al gezien? [rml][ USB Webserver] Standalone webserver *[/rml]

Overigens las ik laasts een test in een magazine (ik meen de PCM) waarin men een groot aantal geheugenkaarten had getest; geen van die kaarten kreeg een failure binnen een paar honderd jaar gesimuleerd schrijven (dagelijks 4 keer de complete stick herschrijven meen ik).

In dat artikel stond ook dat sticks zelf logica bevatten om schrijfload te verdelen zodat bepaalde stukken niet eerder kapot geschreven worden.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Frash
Dat ziet er erg interessant uit. Ik neem aan dat het oorspronkelijk bedoeld is als testomgeving, maar wie weet is het ook interessant voor een productieomgeving. Ik ga het zeker eens uitproberen.
Pagina: 1