[Linux + Partitie's] Partitie verkleinen...

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-02 16:30

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik weet dat er erg veel topics over dit onderwerp, maar in sommige topics worden andere antwoorden gegeven dan in andere :? Dus ik begrijp ff niet wat nou wel en niet waar is. Hier mijn vraagjes:

1) Ik draai nu Win XP Pro SP2. Op een NTFS partitie van 230GIG. Hoe kan ik deze partitie verkleinen zonder risico op data-loss?
(p.s. op die partitie word nu iets van 60 GIG gebruikt)

2) Op de vrijgemaakte ruimte wil ik SUSE Linux 10.0 installeren. Ik weet dat SUSE zelf in de installatieprocedure partities aan kan maken, dus dat laat ik em lekker zelf doen. Kan SUSE Linux 10.0 als ik hem eenmaal geinstalleerd heb van mijn NTFS partitie lezen + schrijven?

Ik weet dat het makkelijker is om de schrijf te formatteren en dan nieuwe partities + een FAT32 partitie voor windows te maken, die linux in ieder geval kan lezen + schrijven, maar ik vind het veel te veel gedoe om 60GB aan bestandjes te moeten backuppen... (het kan wel, mijn ouders hebben nog een hdd van 80 GIG o.i.d. in hun pc, maar die zouden het ook niet leuk vinden als ik hun windows mol... >:) ) En het is ook niet echt handig omdat FAT32 maximaal 32GIG aankan, dan moet ik een hele ZOOI partities maken.

Het is ook geen optie om gewoon ALLES eraf te halen, want er staat nogal wat Software op die van het internet komt (Totaal niet illegaal hoor :+ ;) ) En mijn PC is een OEM pc (die van m'n ouders ook) dus ik heb geen CD van windows o.i.d. (stomme DELL is te karig om er ff een cd'tje bij te pleuren... "je hebt toch driver-recovery software op je pc" :( )

Ik moet ook oppassen dat ik geen dingen doe waarmee ik m'n garantie van 3 jaar verspill (heb deze pc pas 3 maanden) want dat zou niet erg fijn zijn. (Anders had ik evengoed 250 euro korting kunnen krijgen en maar 1 jaar garantie nemen :/ )

ZO, ik weet dat het een hele lap tekst is, maar ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen. Hoe Multiboot enzo werkt weet ik, want daar heb 'k eens een artikeltje over gelezen (Ik wil dus een Multiboot systeem met Win XP Pro SP2 en SUSE Linux 10.0 maken...). Ik heb geprobeerd om zo veel mogelijk info te geven. Als er iets ontbreekt hoor 'k het wel.

alvast heeeeeel erg bedankt (voor het lezen van deze lap tekst zoiezo al... :Y) ) Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door XplodingForce op 11-03-2006 18:02 ]

Everybody lies

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

XplodingForce schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 17:20:
[...]

1) Ik draai nu Win XP Pro SP2. Op een NTFS partitie van 230GIG. Hoe kan ik deze partitie verkleinen zonder risico op data-loss? Eventueel wil ik wel "Software waarvoor je moet betalen" ;) Gebruiken...
Aan warez doen we niet; hints worden niet gewaardeerd. Iedere zichzelf respecterende partitie-manager kan partities resizen; even Google gebruiken dus
2) Op de vrijgemaakte ruimte wil ik SUSE Linux 10.0 installeren. Ik weet dat SUSE zelf in de installatieprocedure partities aan kan maken, dus dat laat ik em lekker zelf doen. Kan SUSE Linux 10.0 als ik hem eenmaal geinstalleerd heb van mijn NTFS partitie lezen + schrijven?
Lezen wel; schrijven niet (stabiel); ook dit is een Google vraag :)
[...]
ZO, ik weet dat het een hele lap tekst is, maar ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.
Je maakt er zelf een lang verhaal van ;)
Hoe Multiboot enzo werkt weet ik, want daar heb 'k eens een artikeltje over gelezen (Ik wil dus een Multiboot systeem met Win XP Pro SP2 en SUSE Linux 10.0 maken...). Ik heb geprobeerd om zo veel mogelijk info te geven. Als er iets ontbreekt hoor 'k het wel.
Dit kan iedere linux distro eenvoudig; eerst Windows en dan Linux is ook nog eens de juist volgorde
alvast heeeeeel erg bedankt (voor het lezen van deze lap tekst zoiezo al... :Y) ) Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Oke; succes ermee!
Greetz, XplodingForce
Groeten hoeven niet onder je post; wij tweakers groeten elkaar impliciet ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• XplodingForce

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Topicstarter
Ok, bedankt voor je post.

Sorry, het was ook helemaal niet m'n bedoeling om het over warez te hebben. :D kzal het ff verwijderen.

Bedankt voor al jouw reacties. Ik wist dat er veel programma's zijn die het kunnen, maar ik vroeg me af of het risico op data-loss dan ook echt minder dan 0,00001% is. Ik kan het me namelijk echt niet veroorloven om data-loss te hebben!

Everybody lies

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 14:10
Ik heb pasgeleden wat partitiebeheer gedaan met Acronis Disk Director. Dat is echt een heerlijk programma, je kunt live partities resizen enzo, en je kunt een bootable rescue CD maken :)

We are shaping the future

• DJ Buzzz
  • Laatst online: 19-08 18:56
XplodingForce schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 18:00:
Bedankt voor al jouw reacties. Ik wist dat er veel programma's zijn die het kunnen, maar ik vroeg me af of het risico op data-loss dan ook echt minder dan 0,00001% is. Ik kan het me namelijk echt niet veroorloven om data-loss te hebben!
Misschien dan sowieso een handige gelegenheid om backups te maken? De kans dat een harde schijf kapot gaat is toch wel wat groter dan die 0,00001%... Je kunt dan gelijk ook even naar je partitie schema kijken.

• XplodingForce

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Topicstarter
Kweet dat het belangrijk is om een backup te maken. Maar ik spaar liever nog even voor een goede 2e hd waar ik backups op maak (of in redunante raid zet) dan dat ik nu snel een stelletje DVD's koop en dat ik na een paar maantjes dan het geld niet heb om een HDD te kopen!

EDIT: Ok, heb toch maar ff 10 DVD-RW's gekocht. Ben nu aan het backuppen (nou, over 3 uurjes ist in ieder geval klaar....

[ Voor 20% gewijzigd door XplodingForce op 11-03-2006 23:38 ]

Everybody lies

• XplodingForce

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Topicstarter
EDIT: Ik kan deze post niet verwijderen. Ik heb wat hier stond er bij de vorige post bijgezet. Wilt spider.007 nu a.u.b. deze verwijderen? thnx

(enne, nee dit is GEEN berichtje van mod maar weg, want spider.007 vroeg er zelf naar!)

UPDATE

Misschien is dit een beetje overbodig, maar voor de mensen die ook ooit een partitie moeten/willen verkleinen: Ik ben klaar en het is allemaal perfect gelukt!

Eerst heb ik een backup gemaakt van m'n HD met de Demo versie van Acronis True Image.
Dit heb ik gedaan m.b.v. 10 DVD+RW's. (Dit zijn echt handige dingen als je het geld niet hebt voor een 2e HDD, ze kosten niet extreem veel en je kunt ze gewoon deleten en weer opnieuw gebruiken!)

Daarna ben ik de partitie gaan resizen. Zoals in de TS al staat, omdat ik er SUSE Linux 10.0 op wou zetten.
Dit heb ik gedaan m.b.v. Paragon Partition Manager 2005 (Hier had ik nog een CD'tje van PCM liggen waar ie volledig gratis opstond)
Ik heb de 230GB NTFS partitie Geresized van 230 naar 190GB. Hiernaast heb ik nog een FAT32 Partitie van 20GB gemaakt
(Dit is omdat SUSE Linux 10.0 van NTFS alleen kan lezen en niet (stabiel) schrijven. FAT32 Kan door zowel Windows als SUSE Linux 10.0 worden benaderd). Zoals al gezegd kan SUSE Linux 10.0 zelf de benodigde Linux Partities op vrije ruimte op de schijf aanmaken. Ik heb nu dus nog 20GB vrije ruimte en daarvan word 2GB (Je moet altijd voor de zekerheid 2x je intern geheugen nemen) voor het wisselbestand en 18GB voor SUSE Linux 10.0

Nou dit was het wel zo'n beetje. Iedereen die Reply's heeft gepost, bedankt! Ik hoop dat mensen die dit in de toekomst gaan doen ook iets aan dit topic hebben!

[ Voor 157% gewijzigd door XplodingForce op 12-03-2006 19:18 ]

Everybody lies

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Pas liever je laatste post aan als je nog wat hebt toe te voegen binnen 24 uur na je laatste reactie :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• XplodingForce

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Topicstarter
er is een
UPDATE
(zie hierboven.)

[ Voor 18% gewijzigd door XplodingForce op 12-03-2006 19:19 ]

Everybody lies

Pagina: 1