vragen over (draadloos) netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• versace1
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
hallo allemaal,

ik zit met een paar vragen, en vraag me af wat nu verstandiger is.
ik ben op dit moment aan het kijken om mijn krappe hobby kamer te verhuizen naar de 2e slaapkamer. deze wordt toch zelden gebruikt voor loges, dus wil ik deze slaapkamer in beslag nemen voor een leuk project.
ik zal eerst mijn oude situatie uitleggen.
ik woon sinds anderhalf jaar in een appartement en ik heb al jaren chello classic.
de kabelmodem heb ik in de 1e slaapkamer geplaatst omdat die naast de woonkamer zit en de kabelaansluiting bevindt zich in de hoek van woonkamer. vanuit de woonkamer heb ik dus een gat geboord naar die slaapkamer. vanuit die slaapkamer loopt er een door muren en tegen plafond een utp kabel naar de kleine hobbykamer naar de pc,deze kabel had ik nog over van mijn oude woning toen de monteur de internetaansluiting kwam aanleggen.

je snapt het al, ik moet mijn internet verbinding ook gaan verhuizen naar de nieuwe hobby kamer.
hiervoor moet ik weer wel een gat boren in een gewapend betonnen muur en ik weet nog niet precies waar de pc in de nieuwe hobby kamer komt te staan. hoogstwaarschijnlijk is de utp kabel dan net een metertje of 2, 3 te kort. :?

kan ik gewoon een soort verlengkabel gebruiken ? ik heb nog een andere rol kabel liggen ?

OF :

kan ik anders een draadloos netwerkje aanleggen ?

ik zit er namelijk aan te denken om misschien binnen een bepaalde tijd een mediacenter aan te schaffen mocht ik er aan 1 kunnen komen (bijvoorbeeld legaal via werk, hoor 8) ) en de aanschaf prijs flink gaan dalen. ik heb met een media center en ik vind het de uitvinding van deze eeuw !!!
misschien anders gewoon een laptop zodat ik vanuit woonkamer of slaapkamer ook kan internetten als het vrouwtje aan het internetten of msn'en is op de pc.

wat heb ik hiervoor precies nodig ?
natuurlijk een pci kaart voor de pc, wat verder ? een router met wifi ?

of zijn er andere manieren mogelijk ?

wat gaat me dit eigenlijk kosten ? als ik het zo gooedkoop mogelijk inkoop ?
natuurlijk moet het wel goed beveiligd worden met de encryptie. wil natuurlijk niet dat er iemand in mijn omgeving van mijn internet verbinding aan het aftappen is. (misschien stiekem wel andersom })

een vriend heeft nog een usb dongle en een 4 poorts router liggen, kan ik die ook ergens voor gebruiken ?

ik zit ook te kijken om nou eindelijk mijn oude deskjet kleuren printer te vervangen voor bijv. een all in one printer waarmee ik ook mijn digitale foto's kan uit printen.
hoe moet ik , mocht ik draadloos netwerk aanleggen , dan de nieuwe printer aan te sluiten
als ik wil printen met de pc , laptop of media center ?

misschien is dit een stomme vraag , ik ben geen echte computer nerd.

ik hoor graag jullie suggesties/tips.

groetjes,

Versace1

• ram.con
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-01 16:21

ram.con

non-profit ram

Als je, zoals het er naar uit ziet, meerdere PC's gaat krijgen is een router nodig.
Heb je al een router, dan kun je die nemen en daar een draadloos 'acces point' bij aanschaffen. Mbv de USB-dongle is dan 1 computer aan te sluiten, andere hebben aparte dongles of 802.11b/g PCI kaarten nodig.
Heb je nog geen router, koop dan een router met ingebouwd access point, een wireless router. Vaak zit daar dan al een 4poorts switch in (plus dus een antenne). Op die manier kun je vele draadloze clients aansluiten
Maar eigenlijk is dit alles ook te vinden in de FAQ, en wat je nog meer wilt weten...