Autoversterker binnenshuis aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.540 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FrankNLD
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-09 19:25
Misschien een stomme vraag, maar kun je een standaard versterker voor in de auto binnen aansluiten?
Ik zou dan een adaptor gebruiken voor omzetting naar 12 Volt.
Of vergt dit te veel van de adaptor door de grote stroom die er gaat lopen? :?

Ik vraag dit omdat ik een versteker nodig heb voor mijn tactile sound aansluiting.
Ik vind het zonde om hier een nieuwe versterker voor aan te sluiten. Het is moeilijk in de kringloopwinkels een versterker te vinden die een beetje (+/100 Watt) vermogen heeft. Dat zal wel via Marktplaats lopen, nog weinig succes geboekt daar. En zo'n autoversterker is een stuk goedkoper. Vandaar mijn vraag.

Weet iemand of dit mogelijk is? En wat zijn de mogelijke problemen?

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
je kunt het met een adapter aansluiten, maar hij moet idd wel de stroom ook aankunnen. Je kunt ook een ouwe pc voeding als trafo gebruiken oid..

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Mwah, als je er een goede voeding aanhangt die wel een paar ampère kan geven, zal het prima gaan.
Je zou dus even op het ding moeten kijken hoeveel hij slurpt (Wattage delen door 12 geeft ampèrage bij je radio) en een goede trafo of pc-voeding kunnen gebruiken.

Oude dingen met weinig vermogen passen meestal nog wel op een 1A adapter, alleen die super-bass-surround dingen van tegenwoordig halen dat lang niet meer, daar heb je al een flinke bloktrafo voor nodig (tip: oude halogeenlamp :Y))

edit: Over 'problemen' gesproken:
Je zou de volgende dingen kunnen verwachten:
Radio slurpt íetsje meer als gepland, trafo dood
Trafo geeft geen afgevlakte spanning, radio boos, brom in speakers
Radio raakt steeds alle zenders/instellingen kwijt:

Radio heeft namelijk 2x 12V-aansluitingen.
De ene is een 'standbyvoeding', vreet nauwelijks iets, is om zenders in geheugen te houden (normaal direct naar accu)
De andere is de vermogensvoeding, daar gaat vervolgens het grote vermogen door lopen voor de versterker (normaal via auto-contactschakelaar en aan/uitknop)
Om het makkelijk te doen kun je beide aansluitingen aan elkaar verbinden, en er 12V opzetten.
Maar omdat de standbyvoeding altijd stroom hoort te hebben, zal je je zenders/instellingen waarschijnlijk kwijtraken als de adapter een tijdje geen stroom geeft.
Maakt dit uit voor je, dan moet je hem dus altijd ingeplugd laten.
(Kwestie van proberen, kan niets fout gaan, kost je hoogstens wat instelwerk)

[ Voor 50% gewijzigd door DarthPlastic op 11-03-2006 17:16 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Om alle boven genoemde ellende te voorkomen kan je natuurlijk ook gewoon een 12V accu gebruiken als voeding. Perfecte spanning en genoeg power om het dak er af te blazen.
Moet je natuurlijk wel voor een laad voorziening zorgen. Opladen tijdens je afwezigheid en knallen als je thuis bent. :o

Edit: Je hoeft hierbij niet direct aan een lompe auto accu te denken maar een compacte accu van een motorfiets of brommer voldoet ruimschoots.

[ Voor 21% gewijzigd door AvK op 11-03-2006 17:25 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• FrankNLD
Bedankt voor de snelle reacties.
Nu wat zoekwerk in het engels vond ik ook nog wat. 8)7 Zoals: http://www.clubknowledge.com/Car_Audio_FAQ/?t7

Nog voor de duidelijkheid, ik wil alleen een autoversterker gebruiken, niet een autoradio.

[ Voor 13% gewijzigd door FrankNLD op 11-03-2006 17:41 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Een 100 watt versterker trekt op 12V op vol vemogen ongeveer 8A... I= P/U

Kortom, dat trekt de gemiddelde adapter niet. ;) Meestal gebruikt men een oude ATX voeding.

Aannames zijn fataal.

• FrankNLD
Geeft verder geen brandgevaar?

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:48
ik heb hier een 500W auto versterker achter een 250W atx voeding... geen probleem :P

Ik was erg verbaasd :) het kannog hard ook.

https://wren.co/join/Devian

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Devian schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 17:48:
ik heb hier een 500W auto versterker achter een 250W atx voeding... geen probleem :P

Ik was erg verbaasd :) het kannog hard ook.
Zeker als je bedenkt dat die 250W het gezamelijke vermogen is van alle lijnen, terwijl je alleen de 12V lijn gebruikt. Voor de 12V is dus minder dan 250W beschikbaar met zo'n voeding.

Maar die 500W van jou auto versterker zal wel zo;n fancy PMPO vermogen zijn ofzo?

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 11-03-2006 18:27 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• FrankNLD
OW, ok.
Ik heb nog een 200 Watt Atx-voeding liggen.
Deze kan dus gewoon aan een versterker gehangen worden? En dan tot 200 Watt maximaal?
Veel versterkers geven 300 Watt nl.(?)

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Frank76NL schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 17:53:
OW, ok.
Ik heb nog een 200 Watt Atx-voeding liggen.
Deze kan dus gewoon aan een versterker gehangen worden? En dan tot 200 Watt maximaal?
Veel versterkers geven 300 Watt nl.(?)
Ergens op het forum stond hoe je je voeding moet ombouwen hiervoor.

Voedingen hebben een minimale belasting op alle lijnen nodig.
Even zoeken naar 'ATX labvoeding ombouwen' etc, en je vindt het (was al tijdje geleden) :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• FrankNLD
DarthPlastic schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 18:04:
[...]

Ergens op het forum stond hoe je je voeding moet ombouwen hiervoor.

Voedingen hebben een minimale belasting op alle lijnen nodig.
Even zoeken naar 'ATX labvoeding ombouwen' etc, en je vindt het (was al tijdje geleden) :)
Zoals hier? PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts :?

Dit projectje voor tactile sound begint wel erg uit hand te lopen. Maar goed, wel goed voor de uitbreiding van mijn technische kennis (ja, de grenzen daarvan zijn wel snel bereikt).

Bedankt voor de input.

• FrankNLD
Na het één en ander gelezen te hebben vraag ik mij af of het voldoende is de versterker aan te sluiten op de 12 volt lijn(en)?
Of moet ik nog meer doen?
En gebruik ik dan 1 of meer 12-voltlijnen?

Moet ik hier nog iets mee?
ATX
In feit hetzelfde als de AT dummy/tester, met als verschil dat nu ook de 3.3V lijn belast wordt en een extra schakelaar. De schakelaar dient ervoor om de voeding in te schakelen. Bij AT zit deze nl. aan de voeding, bij ATX wordt deze normaliter ingeschakeld door het moederbord.
Eigenlijk dus een heel simpel circuit. Als je op een zondag niks te doen hebt gewoon eens maken van een paar weerstandjes en (afhankelijk van AT of ATX) een schakelaar
.

Gevonden op PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts

:? :?

[ Voor 5% gewijzigd door FrankNLD op 11-03-2006 20:36 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je nog een "nieuwe" versterker moet kopen, zou ik het lekker laten.
De voeding gaat nl je probleem worden. Een oude atx zou kunnen, maar ik denk dat je beter af bent met een oudere 2.0 of 5.1 receiver oid.

Wise enough to play the fool

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:46

voodooless

Sound is no voodoo!

teacher schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 20:38:
Als je nog een "nieuwe" versterker moet kopen, zou ik het lekker laten.
De voeding gaat nl je probleem worden. Een oude atx zou kunnen, maar ik denk dat je beter af bent met een oudere 2.0 of 5.1 receiver oid.
Kan ik me bij aansluiten. Auto electronica hoort in de auto, en nergens anders (afgezien van misschien enkele subwoofer drivers).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• FrankNLD
Ik denk dat ik ook hier afhaak.
Haal er wel eentje van Marktplaats of kingloopwinkel.

Allen bedankt voor de reacties. :)
Pagina: 1