[autocad] stuk van object selecteren

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Hallo,

het is een echte n00b vraag, maar ik vind er niks over; niet op internet en niet in de help...

hoe selecteer ik een stuk van een object (in mijn geval een ellips) om dit dan in stippellijntjes te zetten?
ik heb al wat zitten prutsen met 'Break'; maar dat is het toch niet helemaal lijkt me?

wie o wie weet raad?

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 21:03
Volgens mij kan een object maar één lijntype hebben, dus om het resultaat te verkrijgen dat jij wilt zal je twee objecten moeten maken. Het break-commando kan je hier bij helpen. Eventueel kan je de twee objecten later weer groeperen, maar het zal nooit één object worden.

• Werkbouwtuig
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Kun je niet beter het linetype aanpassen, een rechte stippellijn maak je ook niet met losse lijnstukjes, dat zou wel extreem onhandig zijn in ieder geval.Dat zit dus in dezelfde balk als waar je je de properties van je object selecteert. (Het is wel aan te raden om voor elk soort lijn (dikte, lijnsoort, etc.) een aparte layer aan te maken).

Dus het pulldown menu van de lijnsoort openen, op other klikken en dan een stippellijn inladen, nu de elips selecteren en in de goede laag zetten of de properties van de elips aanpassen.

[ Voor 22% gewijzigd door Werkbouwtuig op 11-03-2006 13:17 ]

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 21:03
Werkbouwtuig schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 13:15:
Kun je niet beter het linetype aanpassen, [...]
Goed dat je het zegt; ik bedoelde natuurlijk dat je het break-commando kan gebruiken om een object in tweeën te splitsen (maar wat MrDry hieronder zegt is handiger), waarna je van één deel het lijntype aanpast volgens de door Werkbouwtuig uitgelegde manier.

[ Voor 6% gewijzigd door Charango op 11-03-2006 13:52 ]

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:48

MrDry

Desperados!

Trek een lijn door het hart van je ellipse. Trim de helt eraf. Spiegel het overgebleven deel over de lijn en voila...je hebt 2 helfden.

Nu kan je 1 van de 2 een ander linetype geven. Je hebt nu overigens geen ellipse meer maar een (eigenlijk 2) LWPOLYLINE...

Quod licet lovi, non licet bovi

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:49

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jfredi/layer-linetype.PNG

het is inderdaad gewoon het handigste je doel te bereiken door een nieuwe layer aan te maken (met een ander linetype) en layer van de ellips daar naar toe veranderen.

[ Voor 60% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 11-03-2006 13:57 ]

Hier staat tekst

• rulus
iedereen al bedankt voor de moeite, maar ik kom er niet uit

Als ik 'break at point' doe, komt er "Cannot break a closed, periodic curve at only one point."
als ik 'break' doe, dan ben ik de helft kwijt, en dat is niet de bedoeling want dat moet alleen in stippeltjes

methode van mrdry gaat ook niet lukken want ik heb niet precies de helft nodig

en dat met die layers heb ik niet helemaal, als ik dat doe wordt gewoon mn hele ellips in stippellijn...

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:26

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou het als volgt doen (is waarschijnlijk niet de snelste manier, maar het werkt wel):

Teken de ellips;
Knip daar met trim met behulp van lijnen, of met behulp van break het benodigde stuk uit.
Teken het benodigde stuk daarna weer bij met arc.
Omdat je de assen en het middelpunt van de ellips weet, kun je de arc exact hetzelfde tekenen. Je kunt de arc precies op de goede plaats tekenen door Object Snap aan te zetten, met centerpoint en endpoint geactiveerd. (vergeet niet de arc in de goede richting te tekenen, standaard teken je de arc linksom (tegen de klok in dus))

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• rulus
en zo is het inderdaad gelukt, bedankt iedereen
Pagina: 1