Toon posts:

bootloader van linux instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gisteren kubuntu geinstalleerd(op advies van jullie) en alles is perfect gegaan alleen ik wil de bootloader instellen, de bootloader boot automatisch na 10 sec naar Kubuntu maar ik wil graag dat hij automatisch boot naar windows.
weet iemand hoe je dat kan instellen?

alvast bedankt

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
waarschijnlijk heb je "Grub" als bootloader, dus ik zou zeggen, kijk eens in de handleiding hiervan (man grub).

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 12:14:
ik heb gisteren kubuntu geinstalleerd(op advies van jullie) en alles is perfect gegaan alleen ik wil de bootloader instellen, de bootloader boot automatisch na 10 sec naar Kubuntu maar ik wil graag dat hij automatisch boot naar windows.
weet iemand hoe je dat kan instellen?

alvast bedankt
open /boot/grub/menu.lst als root met een editor
code:
1
sudo nano /boot/grub/menu.lst

Verander
code:
1
default 0

naar het volgende, of naar een ander nummer, ligt aan de volgorde van de configuratie file.
code:
1
default 1

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
^^ waarschijnlijk staat de windows inderdaad bij boddah als chainloader +1.
En zou je voor Ubuntu niet beter gedit gebruiken ;) ?
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 12:32:
[...]

voor ubuntu mischien wel ja :) maar in KDE kan je dan beter kate gebruiken, als kate überhaupt als root opgestart kan worden in KDE.
:X Kubuntu, sorry, overheen gelezen. Je hebt gelijk :)

[ Voor 55% gewijzigd door mithras op 12-03-2006 15:57 ]

Verwijderd

Mithras86 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 11:11:
^^ waarschijnlijk staat de windows inderdaad bij boddah als chainloader +1.
En zou je voor Ubuntu niet beter gedit gebruiken ;) ?
voor ubuntu mischien wel ja :) maar in KDE kan je dan beter kate gebruiken, als kate überhaupt als root opgestart kan worden in KDE.

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-01 15:23

Aapzak

Your genuine OS hopper

Je bent altijd als gewone user ingelogd en kan niet zomaar kate opstarten als root. Het kan wel met kdesu:

kdesu kate /boot/grub/menu.lst

Je krijgt dan eerst het password prompt, daarna de grafische applicatie. Ik zou overigens Kate niet gebruiken voor dit soort kleine klusjes, kwrite heeft een wat simpelere interface, rustiger.

En ik zou niet zeker weten op welke positie Windows staat in je menu. Default 0 geeft aan dat het eerste item uit je menu standaard wordt opgestart. Als Windows het 4e item is in je menu zou je Default 3 moeten gebruiken ipv Default 0.

PSN ID: Aapzak

Pagina: 1