Golf IV, problemen met verlichting, zekering smelt telkens

Pagina: 1
Acties:
  • 5.981 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:53
Ik heb bij mijn VW Golf 4 een probleem met mijn achteruitrijverlichting. Deze deed het al een tijdje niet meer. Ik ben hiervoor naar de garage geweest en ze kwamen er achter dat een zekering kapot was. Deze is vervangen waarna de lampen het weer deden.
Maar diezelfde avond zag ik dat de lampen weer niet brandden toen ik hem in z'n achteruit had. Ik heb gecontroleerd of er een juiste zekering in zit, maar dit klopt. Er zit, zoals de gebruiksaanwijzing ook aangeeft, een 10A zekering in.
Nu is het zo dat de garage voor mij 60 kilometer verderop zit (ik heb nog garantie), en ik ben niet van plan om telkens weer die kant op te rijden. Mijn vraag is daarom, wie heeft dit vaker gehad en waar zou dit aan kunnen liggen? Het enige wat ik kan bedenken is dat er te zware verlichting in zit, waardoor een te grote stroom gaat lopen. Wie heeft nog meer suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 22:21
Heel veel achterlichtunits van de Golf IV bevatten scheurtjes. Misschien zit er vocht in?

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
marccom schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 09:52:
Heel veel achterlichtunits van de Golf IV bevatten scheurtjes. Misschien zit er vocht in?
Je bedoelt dat er daardoor kortsluiting kan ontstaan? De zekering fikt er immers wel steeds uit. Ik zou hier inderdaad eens even naar kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 22:21
Haal anders even de bolletjes er uit en probeer ze 1 voor 1, zo kun je zien aan welke kant het zit. Zowiezo kun je even de bolletjes vervangen, sluit je ook die weer uit en kost je hooguit 3 euro denk ik (bij de benzinepomp).

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

marccom schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 10:01:
Haal anders even de bolletjes er uit en probeer ze 1 voor 1, zo kun je zien aan welke kant het zit. Zowiezo kun je even de bolletjes vervangen, sluit je ook die weer uit en kost je hooguit 3 euro denk ik (bij de benzinepomp).
kortsluiting door je bolletjes lijkt me vrij sterk en dan zouden ze alle 2 kapot moeten zijn...
ik gok dat het 'gewoon' kortsluiting is die afentoe optreed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
GoldenSample schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 10:07:
[...]

kortsluiting door je bolletjes lijkt me vrij sterk en dan zouden ze alle 2 kapot moeten zijn...
ik gok dat het 'gewoon' kortsluiting is die afentoe optreed...
Waarom zouden ze dan allebei kapot moeten zijn? Ik neem aan dat de twee achteruitrijlampjes, net zoals dimlichten, parallel geschakeld zijn .Oftewel, als één van de lampen kortsluiting geeft, dan klapt de zekering eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Boktor schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 10:11:
[...]

Waarom zouden ze dan allebei kapot moeten zijn? Ik neem aan dat de twee achteruitrijlampjes, net zoals dimlichten, parallel geschakeld zijn .Oftewel, als één van de lampen kortsluiting geeft, dan klapt de zekering eruit.
dan zou de kortsluiting IN het bolletje moeten zitten en dat lijkt me sterk... (of heb ik wat gemist?) :)
over allebei heb je btw gelijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 11-03-2006 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Ik heb beide lamp-units er uit gehad en gecontroleerd. Kortsluiting kan hier niet ontstaan lijkt mij. Ik heb de boel verder nog even behandeld met anti-vochtspray. Nieuwe zekering erin gedrukt, maar helaas: na een ritje was hij weer doorgebrand. Maandag zeg ik ipv een 10A een 15A zekering erin om te kijken wat hij dan doet, maar ik vrees dat dit weer een ritje naar de garage wordt ...

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenTheStig op 11-03-2006 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Boktor schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 19:10:
Ik heb beide lamp-units er uit gehad en gecontroleerd. Kortsluiting kan hier niet ontstaan lijkt mij. Ik heb de boel verder nog even behandeld met anti-vochtspray. Nieuwe zekering erin gedrukt, maar helaas: na een ritje was hij weer doorgebrand. Maandag zeg ik ipv een 10A een 15A zekering erin om te kijken wat hij dan doet, maar ik vrees dat dit weer een ritje naar de garage wordt ...
Een zwaardere zekering zou ik niet doen.
Met 10A bij 12V neb je meer als 120 Watt aan lampen nodig, en dat heb je echt niet.

Dat er meer dan 10A loopt betekent toch echt een kortsluiting ergens.
Met 15A kan het best gebeuren dat je bebdrading begint te smeulen voor de zekering eruit vliegt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 19:19:
Een zwaardere zekering zou ik niet doen.
Waarom niet? Iedereen staat vrij om voor een Darwin Award te gaan
(niet dat hij hem zal winnen, er zijn al veel meer mensen welke het zelfde hebben gedaan :P )

Als alles orgineel is dan is er kortsluiting en dat is niet zo makkelijk op te sporen als die slechts sporadisch optreed. Massasluiting kan je wel meten maar onder welke omstandigheden heb je massasluiting? Als die continu aan de massa hangt dan zou de zekering en direct uit moeten knallen zonder de lampen ook maar gaan branden.

[ Voor 38% gewijzigd door Chevy454 op 11-03-2006 19:44 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Chevy454 schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 19:39:
[...]

Waarom niet? Iedereen staat vrij om voor een Darwin Award te gaan
(niet dat hij hem zal winnen, er zijn al veel meer mensen welke het zelfde hebben gedaan :P )

Als alles orgineel is dan is er kortsluiting en dat is niet zo makkelijk op te sporen als die slechts sporadisch optreed. Massasluiting kan je wel meten maar onder welke omstandigheden heb je massasluiting? Als die continu aan de massa hangt dan zou de zekering en direct uit moeten knallen zonder de lampen ook maar gaan branden.
De garagehouder waar m'n auto in onderhoud staat stelde voor om er één van 15A erin de zetten. Ik vroeg of dit geen kwaad kan, en volgens hem kan dit geen kwaad. Maar nu ik er weer over nadenk, ga ik het dus echt niet doen. Volgens het boekje zit alleen de achteruitrijverlichting op deze zekering, en als alles normaal werkt, dan komt er niet meer dan 4 ampere door deze zekering. Als hij het toch graag wil testen met een 15A zekering, prima, dan doet hij het maar mooi zelf, en als de boel wegsmeult, dan fixt hij het zelf ook maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenic20
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09 15:24
Heb je een trekhaak onder de auto zitten?

Heb met een Golf (Variant) hetzelfde geintje gehad. Ook bij mij brandde iedere keer de zekering van de achteruitrij verlichting door. De aftakking van de trekhaak zat bij mij niet goed waardoor de zekering doorbrandde op het moment dat je de rem indrukte bij het achteruit rijden. Misschien is er bij jou precies hetzelfde aan de hand?

Overigens zat bij mij de electrische spiegelverstelling ook op dezelfde zekering als de achteruitrijverlichting.

Somewhere in Europe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
scenic20 schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 23:27:
Heb je een trekhaak onder de auto zitten?

Heb met een Golf (Variant) hetzelfde geintje gehad. Ook bij mij brandde iedere keer de zekering van de achteruitrij verlichting door. De aftakking van de trekhaak zat bij mij niet goed waardoor de zekering doorbrandde op het moment dat je de rem indrukte bij het achteruit rijden. Misschien is er bij jou precies hetzelfde aan de hand?

Overigens zat bij mij de electrische spiegelverstelling ook op dezelfde zekering als de achteruitrijverlichting.
Ik heb inderdaad een trekhaak onder mijn auto. Ik heb nog niet gecontroleerd of de zekering doorbrandt wanneer ik achteruit rijd en op de rem trap, maar het zou heel goed kunnen dat dat het is, aangezien ik in mijn straat altijd even moet keren en dus achteruit moet rijden.
Kun je misschien iets gedetailleerder omschrijven wat er verkeerd zat met de aftakking van de trekhaak?

Ik weet niet of er bij mij meer electrische onderdelen op dezelfde zekering zitten, electrische spiegelverstelling heb ik sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
maak alle draden van je trek haak maar eens los. en kijk of de zekering het dan nog houd. (indien vocht in trekhaak kan nl ook vreemde storingen geven)

Grutte Pier fansels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenic20
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09 15:24
Boktor schreef op zondag 12 maart 2006 @ 09:04:
Kun je misschien iets gedetailleerder omschrijven wat er verkeerd zat met de aftakking van de trekhaak?
VW heeft voor de trekhaak een mooie standaard kabelset beschikbaar. Voor de kont van een Golf Variant is deze alleen aan de korte kant. Nu kan ik me niet voorstellen dat bij een gewone Golf de weg vanaf de trekhaak tot aan het linker achterlicht veel korter is, dus ook daar is de kabel waarschijnlijk aan de korte kant.
Bij mijn auto had de dealer (waarschijnlijk, ik ben er niet bijgeweest tijdens de montage) de draad in de stekkerdoos gemonteerd, vervolgens in het (linker) achterlicht en daarna pas de draad met tie-wraps vastgezet. Hier ontstond het probleem. Doordat de draad te kort is kwam er spanning te staan op de stekkertjes in het achterlicht. Hierdoor kwam het stekkertje van de achteruitrijverlichting in de knel. Deze zat klem tegen de draad van de remverlichting. In de draad van de remverlichting ontstond na verloop van tijd een scheurtje in de mantel, setje drukte tegen het chassis (massa) --> gevolg: kortsluiting.

Controleer dus even deze draad vanaf het linker achterlicht tot aan de stekkerdoos. Het kan ook zeker geen kwaad om de stekkerdoos even los te halen (twee schroefjes, links en rechts onder het klepje) om te kijken of daar niet een draadje is los gesprongen en tegen een andere aan ligt.

Ook loopt er een draad vanaf de stekkerdoos naar het rechterachterlicht. Die was bij mij veel dunner en lang genoeg. In die draad zitten ook alleen maar draadjes voor het rechterknipperlicht en achterlichten.

Edit: Volgens mij is electrische spiegelverstelling het enige dat nog op die zekering zit. Als je dat niet hebt, is de zekering alleen voor de acheruitrijverlichting.

[ Voor 8% gewijzigd door scenic20 op 12-03-2006 10:44 . Reden: toevoeging ]

Somewhere in Europe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
scenic20 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 10:40:
[...]

VW heeft voor de trekhaak een mooie standaard kabelset beschikbaar. Voor de kont van een Golf Variant is deze alleen aan de korte kant. Nu kan ik me niet voorstellen dat bij een gewone Golf de weg vanaf de trekhaak tot aan het linker achterlicht veel korter is, dus ook daar is de kabel waarschijnlijk aan de korte kant.
Bij mijn auto had de dealer (waarschijnlijk, ik ben er niet bijgeweest tijdens de montage) de draad in de stekkerdoos gemonteerd, vervolgens in het (linker) achterlicht en daarna pas de draad met tie-wraps vastgezet. Hier ontstond het probleem. Doordat de draad te kort is kwam er spanning te staan op de stekkertjes in het achterlicht. Hierdoor kwam het stekkertje van de achteruitrijverlichting in de knel. Deze zat klem tegen de draad van de remverlichting. In de draad van de remverlichting ontstond na verloop van tijd een scheurtje in de mantel, setje drukte tegen het chassis (massa) --> gevolg: kortsluiting.

Controleer dus even deze draad vanaf het linker achterlicht tot aan de stekkerdoos. Het kan ook zeker geen kwaad om de stekkerdoos even los te halen (twee schroefjes, links en rechts onder het klepje) om te kijken of daar niet een draadje is los gesprongen en tegen een andere aan ligt.

Ook loopt er een draad vanaf de stekkerdoos naar het rechterachterlicht. Die was bij mij veel dunner en lang genoeg. In die draad zitten ook alleen maar draadjes voor het rechterknipperlicht en achterlichten.

Edit: Volgens mij is electrische spiegelverstelling het enige dat nog op die zekering zit. Als je dat niet hebt, is de zekering alleen voor de acheruitrijverlichting.
Ik heb even gekeken of ik snel bij de bedrading kan komen, maar ik vrees dat de bumper eraf geschroefd moet worden.
Wat ik wel heb gezien is dat één van de aansluitpinnen van de trekhaak-stekker naar binnen is gedrukt. Misschien dat deze pin aan de binnenkant een ander draad/aansluiting raakt.
Het gaat trouwens om de volgende pin:

code:
1
2
3
4
5
          x
    x          x <-- deze
          x
    x          x
          x

Ik heb op internet al wel een schema gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.caravans.net/assets/images/stekkers_7polig.gif

en het lijkt er op dat het om de aansluiting gaat van het remlicht.
Ik zal straks eens even een test doen of de zekering er echt uitklapt als ik achteruit rij en op de rem ga staan.
Pagina: 1