[Testcase] Mirjam

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, de tweede poging tot een beetje modelfotografie zit erop. Ik heb geprobeerd om de tips van de vorige keer mee te nemen; ik ben meer aan het regiseren geslagen en de belichting is nu ook wat spannender naar mijn mening. Helaas had ik slechts de beschikking over twee halogeenspots, een normaal lampje en een flitser die als slave tegen een stuk piepschuim gericht stond als reflector :)

Zie hier de krappe ruimte die ik en m'n vriendin hiervoor hebben gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rvdgeijn/studio.jpg

Ik had niet veel ruimte om lekker te experimenteren helaas, ook de ruimte qua het zwarte karton was erg beperkt. Maar ik heb er het beste van geprobeerd te maken:

1
Afbeeldingslocatie: http://gallery.neofoto.nl/albums/2006-03-10%20Mirjam/normal_CRW_0782_1024.jpg

2
Afbeeldingslocatie: http://gallery.neofoto.nl/albums/2006-03-10%20Mirjam/normal_CRW_0807_1024.jpg

3
Afbeeldingslocatie: http://gallery.neofoto.nl/albums/2006-03-10%20Mirjam/normal_CRW_0786_1024.jpg

4
Afbeeldingslocatie: http://gallery.neofoto.nl/albums/2006-03-10%20Mirjam/normal_CRW_0824_1024.jpg

5
Afbeeldingslocatie: http://gallery.neofoto.nl/albums/2006-03-10%20Mirjam/normal_CRW_0839_1024.jpg

6
Afbeeldingslocatie: http://gallery.neofoto.nl/albums/2006-03-10%20Mirjam/normal_CRW_0834_1024.jpg

7
Afbeeldingslocatie: http://gallery.neofoto.nl/albums/2006-03-10%20Mirjam/normal_CRW_0797_1024.jpg

8
Afbeeldingslocatie: http://gallery.neofoto.nl/albums/2006-03-10%20Mirjam/normal_CRW_0805_1024.jpg

8b M'n vriendin vond deze zelf geslaagder, dus tjah, dan plaatsen we hem er ook maar bij :Y)
Afbeeldingslocatie: http://gallery.neofoto.nl/albums/2006-03-10%20Mirjam/normal_CRW_0804_1024.jpg

De grotere versies staan op mijn site.

Gebruikt materiaal:
  • Eos 300D
  • 17-40 F/4L
  • 50 F/1.8
  • Dubbele 550EX
  • Twee halogeenspots
  • Halve vierkante meter piepschuim
Tips en commentaar zijn weer meer dan welkom, die kan ik weer meenemen voor de volgende keer :) Als je commentaar levert, doe het inhoudelijk en ga niet het model afkraken. Als er fouten zijn gemaakt, dan zijn die door mij gemaakt en niemand anders. Ik benadruk het nog even een keer, ondanks dat ik hetzelfde verzoek de vorige keer had neergezet vond iemand het nodig dit alsnog te doen. Doe het alsjeblieft niet, laat het model in haar waarde.

Wat me overigens opviel was hoe ongelofelijk scherp die 17-40 is, hij houdt m'n 50mm op zijn sloffen bij onderhand en dat voor een groothoekzoom. Very impressive, je kan op de fullsizes de porien onderhand tellen _O_ Wat ik de volgende keer wil proberen is om een spot van achter het model op het model te laten schijnen, zodat het haar een mooie glans krijgt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59
Ben niet echt een fotograaf, maar ik vind de plaatjes qua compositie enzo niet zo heel erg mooi.. Beetje veel licht ook bij sommige (te hard ingeflitst, zeg je dat zo? ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ondanks het wat hardere licht ga ik met je vriendin mee en vind ik de laatste het mooiste. Mooie afwezige, ongeforceerde blik en aparte compo. Het feit dat de kleding verdwijnt in de achtergrond vind ik hier niet erg en het wordt zo bijna een high-key, low-key combinatie. Apart.
#2 vind ik ook mooi vanwege standpunt en opnieuw de compo en blik.

Ook een paar puntjes:
-De witbalans lijkt niet overal gelijk waardoor de huid van je vriendin hier varieert van natuurlijk naar roze naar geel. Lijkt me ook moeilijk gelijk te krijgen met zoveel soorten belichting.
-Iets minder close-ups misschien? (al had je erg weinig ruimte zo te zien)
-In sommige foto's vind ik het verschil in belichting wat tè (incl. de schaduwen). Foto 7 is hier een voorbeeld van. Links te fel (gelig) licht, niet echt een mooie schaduw op haar gezicht en rechts weer een heel ander soort licht (wat wel weer mooi diffuus is).

Tenslotte vind ik eigenlijk geen enkele compo / pose slecht m.u.v. #3 waar ik em wat krap vind bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:05
Wat heeft iedereen toch ineens met portretfotografie :P

Maar over het algemeen een nette serie Neo, stukken beter dan je eerste portretshoot!

Keep it going....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Aardige serie, maar IMHO kun je nog wel e.e.a. verbeteren:
- Het licht is niet ideaal; rare kleurtemperatuur en hier en daar ook een vreemde mix (bv. #7) Halogeen en flits mengen niet zo mooi hier, vind ik.
- Veel uitgebeten en dichtgelopen gebieden op plaatsen waar dit volgens mij toch niet wenselijk is
- Je originelen zullen wellicht prima zijn, maar de verkleinde versies die je hier post zijn ERG soft (expres?).

Composities zijn ok, maar niet erg spannend.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:39

MBV

Waarom mik je zo'n harde halogeenspot rechtstreeks op haar gezicht? Als je hem omdraait en op een groot wit vel papier laat schijnen, krijg je veel beter licht. Als je dat dan een beetje als 'lens' vervormt (hol maakt), verlies je niet eens zo gek veel licht.
Probeer anders eens met een lokale fotograaf te regelen dat je zijn/haar studio een uurtje mag lenen. Ik geloof dat Remy ook een studio kan gebruiken, dus volgen mij moet er wel ergens een wat grotere ruimte met meer lichtmogelijkheden te regelen zijn.
Of koop een paar goedkope slave-flitsers, die hebben iig de goede kleurtemperatuur :)

En vergeet niet de USM toe te passen na de resize

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 11-03-2006 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn voorgangers hadden het al gemeld. Het mengen van flits en lamplicht, dan ben je eigenlijk ook verschillende witbalansen aan het mengen wat naar mijn mening een beetje rare kleuren op levert.

5 vind ik echt je beste foto, maar niet qua compositie. Vind toevoeging van die roze panter niet echt zo'n suc6 maar haar leuke spontane lache maak het helemaal goed. Jammer dat je daar niet zoveel in de rest van de foto's terug ziet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
  • Laatst online: 13-09 22:20
idd is het licht op veel punten wat aan de harde kant en teveel op 1 punt gericht. Hierdoor wordt de belichting niet egaal. Bovendien heeft halogeen een vreemde kleurtemperatuur die je dus terugziet in ietwat vreemde kleuren op je foto.
Dit had je wat kunnen bijstellen mbv je witbalans. of later in het bewerkingsprogramma van je keuze.
Het is dat je niet zoveel ruimte heb, maar kijk ik of je in een grotere ruimte mbv van Tele en een groot diafragma is wat DOF te verkrijgen.
Het is er niet helemaal het weer voor, maar probeer anders is buitenportretten. Met gewoon omgevingslicht. Let op dat je bij fel zonlicht dan wel inflitst ivm schaduwen in het gezicht.

Veel succes verder.

(PS. als je analoog had geschoten, had je een andere film moeten kiezen icm met halogeen. Bij een VC of NPC)

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

MBV schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 11:44:
Waarom mik je zo'n harde halogeenspot rechtstreeks op haar gezicht? Als je hem omdraait en op een groot wit vel papier laat schijnen, krijg je veel beter licht. Als je dat dan een beetje als 'lens' vervormt (hol maakt), verlies je niet eens zo gek veel licht.
Probeer anders eens met een lokale fotograaf te regelen dat je zijn/haar studio een uurtje mag lenen. Ik geloof dat Remy ook een studio kan gebruiken, dus volgen mij moet er wel ergens een wat grotere ruimte met meer lichtmogelijkheden te regelen zijn.
Of koop een paar goedkope slave-flitsers, die hebben iig de goede kleurtemperatuur :)

En vergeet niet de USM toe te passen na de resize
Volgens mij heeft dit niks met USM te maken. Ik wil niet lullig doen ofzo, maar ze lijken allemaal niet scherp :?

Anyway, compositioneel vind ik de laatste erg goed. Allemaal wel okay, maar goed, wie ben ik, ik haat mensen fotograferen :+ Lekker krap gekaderd, daar hou ik wel van :)

Leuke shoot om te zien iig!

[ Voor 4% gewijzigd door WhizzCat op 11-03-2006 19:27 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 12:39

MBV

WhizzCat schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 19:27:
[...]

Volgens mij heeft dit niks met USM te maken. Ik wil niet lullig doen ofzo, maar ze lijken allemaal niet scherp :?

Anyway, compositioneel vind ik de laatste erg goed. Allemaal wel okay, maar goed, wie ben ik, ik haat mensen fotograferen :+ Lekker krap gekaderd, daar hou ik wel van :)

Leuke shoot om te zien iig!
Als hij op het origineel de poriën kan tellen, lijkt mij dat er iets mis is met het resize-algoritme ofzo. Ik zie ook geen front/back-focus, dus ik gokte dat USM ontbrak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Post het origineel dan eens. Wil ook wel es die porie-scherpte zien :)

[ Voor 40% gewijzigd door Silent Thunder op 12-03-2006 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Silent Thunder schreef op zondag 12 maart 2006 @ 16:56:
Op zijn site staan grotere versies. Daarin is idd niets mis met de scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Silent Thunder schreef op zondag 12 maart 2006 @ 16:56:
Sorry, fullsizes doe ik niet aan :) Maar ze zijn echt haar en haarscherp, check de 1024'ers maar eens op m'n site en die hebben dus al een resize ondergaan. De platen zijn origineel echt ragscherp, zelfs m'n vriendin zat echt te kijken onder het motto "uhh dit is wel heel scherp zo :X " :)

De witbalans is inderdaad iets waarop ik moet gaan letten, maar dat zal een stuk makkelijker worden als ik gelijke lichtbronnen ga gebruiken. Wat er nu gebeurt is dat de WB per stukje foto kan veranderen wat gewoon vreemde kleuren oplevert.

Het licht: nog te hard, volgende keer meer piepschuim regelen nog. Overigens werkt het prima als reflector in een stabiele omgeving, op het strand moet je het dus niet proberen, maar zo thuis werkt het prima :) Voor de volgende keer wil ik gewoon een gekleurd gordijn of iets dergelijks hebben als achtergrond, een stuk a3-karton is wat dat betreft niet het meest ideale materiaal, weinig ruimte om te manouvreren met de camera qua compositie. Het is wel erg knus met je model zo 8)7 Niet altijd een aanrader dus :)

Ik ga van de week eens lekker bij de Ikea shoppen voor wat lampen e.d., ze hebben er namelijk best bruikbaar spul voor de hobbyfotograaf. Wanneer je er goede lampen in drukt hebben ze leuke spots en ook dingen als de bureaulampen zijn echt prima bruikbaar :)

Al met al weer bedankt voor de commentaren, hier kan ik wat mee voor de volgende keer. Hopelijk kan ik er ook weer net zoveel van meenemen als ik in deze shoot heb gedaan met de vorige commenteren :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 17:06:
Maar ze zijn echt haar en haarscherp, check de 1024'ers maar eens op m'n site en die hebben dus al een resize ondergaan. De platen zijn origineel echt ragscherp, zelfs m'n vriendin zat echt te kijken onder het motto "uhh dit is wel heel scherp zo :X " :)
Inderdaad, das wel een verschil :)
offtopic:
Beetje offtopic, maar in de trant van kwaliteitsverschillen: ik heb bij imageshack ook al es gemerkt dat foto's gemanipuleerd worden door het uploaden terwijl de grootte hetzelfde blijf. Dan zou je haast denken dat er geen compressie wordt toegepast. Maar toch:

Afbeeldingslocatie: http://img57.imageshack.us/img57/6480/dsds6001yr.jpg

Links het originele bestand op de HD; rechts de geuploadde... vaaaag.

[ Voor 40% gewijzigd door Silent Thunder op 12-03-2006 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Silent Thunder schreef op zondag 12 maart 2006 @ 17:06:
Ik zie geen enkel verschil in scherpte.
Wel in kleur. Lijkt wel een kleurprofiel issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Idd, hoofdzakelijk een kleurverschil. Beetje jammer van i-shack...

[/ot]

[ Voor 38% gewijzigd door Silent Thunder op 12-03-2006 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djengizz schreef op zondag 12 maart 2006 @ 17:14:
[...]

Ik zie geen enkel verschil in scherpte.
Wel in kleur. Lijkt wel een kleurprofiel issue.
Niet alleen dat, maar de compressie vernaggelt wel wat van de bokeh lijkt wel :)

[/offtopic] wmb nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

[...]

offtopic:
Beetje offtopic, maar in de trant van kwaliteitsverschillen: ik heb bij imageshack ook al es gemerkt dat foto's gemanipuleerd worden door het uploaden terwijl de grootte hetzelfde blijf. Dan zou je haast denken dat er geen compressie wordt toegepast. Maar toch:

[afbeelding]

hmmz, das idd vaag, wel grappig dat je die pic om t aan te tonen dan ook weer op imageshack zet :P

we zitten in een loop ! :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

offtopic:

[afbeelding]

Beetje een oude quote maar dat zou ook aan de render methode kunnen liggen van internet explorer. In opera zien mijn foto's er ook totaal anders uit dan gewoon los op de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BallisticToilet
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09-2022
Leuke serie neo. De laatste is ook mijn favo vanwege kleurtemp. en ongedwongen houding.

2 puntjes van kritiek:

- Ik zou als ik jou was de 17-40 aan de kant leggen als portret lens. Door het wijde karakter van deze lens trek je de verhoudingen in iemands gezicht uit proporties. Neem als vuistregel >80mm voor portretten, maar dat is maar een richtlijn.
- Verder moet je alert zijn op harde schaduwen zoals ook bij 8b (schaduw neus op wang). Houd hier rekening mee met het richten van licht en heroverweeg je belichting na elke verandering van pose. Je kunt het ook meer ondervangen door meer diffuus licht in te zetten, maar dat is al gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
MicDis schreef op woensdag 19 april 2006 @ 19:20:
[...]

Beetje een oude quote maar dat zou ook aan de render methode kunnen liggen van internet explorer. In opera zien mijn foto's er ook totaal anders uit dan gewoon los op de computer.
offtopic:
Het is nu overigs opgelost bij mij; geen verschil meer onderling.

In de Photoshop raw-bewerker stond hij op rgb; terwijl dat srgb moest zijn :)

djengizz had me dat toen in een ander topic nog toegelicht. Misschien dat het voor sommige ook nog kan helpen

[ Voor 18% gewijzigd door Silent Thunder op 24-04-2006 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BallisticToilet schreef op maandag 24 april 2006 @ 13:23:
Leuke serie neo. De laatste is ook mijn favo vanwege kleurtemp. en ongedwongen houding.

2 puntjes van kritiek:

- Ik zou als ik jou was de 17-40 aan de kant leggen als portret lens. Door het wijde karakter van deze lens trek je de verhoudingen in iemands gezicht uit proporties. Neem als vuistregel >80mm voor portretten, maar dat is maar een richtlijn.
- Verder moet je alert zijn op harde schaduwen zoals ook bij 8b (schaduw neus op wang). Houd hier rekening mee met het richten van licht en heroverweeg je belichting na elke verandering van pose. Je kunt het ook meer ondervangen door meer diffuus licht in te zetten, maar dat is al gezegd.
Heb je een punt, maar toch kan het soms leuk zijn om een wideangle te misbruiken hiervoor :) Met name als je het hoofd prominent in beeld wilt hebben, maar toch ook een stuk omgeving mee wil pakken. Iets uitzoomen is dan wel een goede bij de 17-40, tot 20mm vervormt hij nogal helaas.

De belichting was een bitch en daar moet ik écht beter op gaan letten, histrogram beter checken na het shot ook :)
Pagina: 1