Toon posts:

DHCP-server van Speedtouch 510 werkt niet meer *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnen een thuisnetwerkje, verbonden met provider Planet via een Speedtouch 510 opeens geen netwerkverbinding meer.

Niet alleen internet was weg, ook het netwerk (de speedtouch 510 is naast modem ook router voor het netwerk).

Router kon niet meer bereikt worden via zijn IP adres (gateway adres).

Ipconfig /release en dan ipconfig /renew werkte ook niet meer.

Uiteindelijk DHCP disabled en gewoon op elke computer in het netwerk een ouderwets vast
ipadres ingegeven met het gateway ipadres dat de router heeft.

Dan werkt het wel . . . !!

Schiet mij maar lek, hoe kan enkle DHCP het niet doen. De router doet het blijkbaar wel (anders kon ik ook deze post niet sturen).

Voor mijn thuis netwerk heb ik niet perse DHCP nodig, maar wel voor mijn zakelijke laptop, die standaard op DHCP staat en wat ik niet kan veranderen.

Wie weet redenen waarom DHCP het plots niet meer doet?

Verwijderd

Heb je die router zelf al eens gereset?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-04 09:47
router is denk ik stuk

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-04 01:11

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Dit is nu een typisch voorbeeld dat Windows XP sp2 de UPNP requests van de speedtouch blokkeert.

Zorgen dat de windows firewall is uitgeschakeld!

Via Start > Uitvoeren > ncpa.cpl alt -C O de volgende instellingen overnemen

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/gnhhom/partyflock/software%20gateway.JPG

Werkt het dan nog niet

Via Start > Uitvoeren > GPEDIT.MSC UPNP toestaan vanaf "10.0.0.138/24,localsubnet" of "192.168.1.254./24,localsubnet" afhankelijk van de firmware 4.2 en 4.3.

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/gnhhom/partyflock/gpedit%20upnp.JPG

[ Voor 12% gewijzigd door lSltAlKeR op 11-03-2006 02:44 ]

Speedtouch freak

Verwijderd

Gezien het feit dat hij nog kan internetten, lijkt me dat niet het geval. Iedereen heeft wel eens van die rare dingen met die consumentenroutertjes, waarbij na een reset gewoon alles weer werkt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 02:41 ]

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:59
Wat is de status van je dhcp-server in de speedtouch? Standaard staat ie op 'Auto', misschien dat 'ie tijdens boot-time een andere server zag, of het niet helemaal wist. Maar je kunt in de config zien of 'ie op dat moment draait of niet.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

Topicstarter
Het resetten van de SpeedTouch 510 was het eerste dat ik gedaan heb.

En inderdaad zoals al opgemerkt werd, als ik DHCP op de pc's uitzet en er een ouderwets 192.168.1.x ipadres aan geef (met subnetmask 255.255.255.0 en 192.168.1.138 als gateway en 192.168.1.138 ook als primairy DNS) dan doen alle pc's (5) het prima.

Even stukje recente geschiedenis : heeft er waarschijnlijk niets mee te maken, maar toch.

2 weken geleden heb ik, met de helpdesk van Alcatel (Speedtouch) aan mijn oor de ippool range omgezet van 10.0.0.x naar de 192.168.1.x ranges. Dit moest ik doen omdat ik de router ook gebruik om met mijn zakelijke laptop in te loggen op het netwerk van mijn bedrijf, en daar de 10.0.0.x reeks al in gebruik had, met voorrang, en die mijn laptop er dus met enige regelmaat qua verbinding eruit gooide.
Daar heb ik nu geen last meer van, en daarna werkte het thuisnetwerk ook nog prima, inclusief internet.
Ik zit overigens nog steeds op 4.2, want ook met de hulp van de Alcatel helpdeskmedewerker kreeg ik hem niet op 4.3 versie van de routersoftware.

De router staat overigens nog steeds op Auto-DHCP.

Dus, samenvattend, alles doet het weer, maar met vaste IPnummers op clients. Mijn laptop gaat niet lukken omdat deze door de securitypolicy op dhcp staat en ik dus niet een vast IP adres kan geven (en ook niet wil).

:? Vraag is dus nog steeds, wat moet ik doen om DHCP weer werkend te krijgen?

• viper3007
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Heb je al geprobeerd om een andere router hierop aan te sluiten van bijvoorbeeld een kennis,buurman,etc.

Ten tweede kan je nog proberen om de netwerkdrivers op je laptop te resetten/opnieuw installeren.

workstation server laptop

Verwijderd

Voortaan graag niet zo'n belachelijke topictitel verzinnen. Hierover zijn regels, you know.

Verwijderd

Hallo,

ik vraag me af of het probleem wel de Speedtouch is, probeer eens de WinsockFix te draaien...

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-04 01:11

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 10:45:

:? Vraag is dus nog steeds, wat moet ik doen om DHCP weer werkend te krijgen?
Heb je al de "Client voor het opsporen en beheren van Internet - gatewayapparaten" uitgeschakeld?

Dat werkt gewoon niet lekker met een speedtouch en windows.

Speedtouch freak

Verwijderd

Topicstarter
Heb de instellingen nu staan volgens ISITAIKer's post.

Heb ook de Winsoxfix utility gedraaid,

Noppes.

Nog steeds hetzelfde verhaal : geef ik mijn pc's een vast IP adres, doen ze het prima.

Zet ik ze op "Obtain an IP address automatically" en "Obtain DNS server address automatically",
dan werkt de LAN node weer niet. Niet als router voor internet en niet als router voor netwerkverbindingen. Hij blijft na het wijzigigen van naar de twee bovenstaande instellingen even bezig met "Acquiring Network Address" om dan vervolgens dienst te weigeren voor internet en netwerk.

De router is niet stuk, anders zou geen enkele setup werken voor Internet/Netwerk verbindingen.

Dus moet er iets anders zijn.

Het vreemde is dat het vrijwel van het ene op het andere moment gebeurd is, je zou bijna richting
virus denken, maar Norton vond niets en het lijkt me ook niet waarschijnlijk gezien de symptomen.

:? Wie kan me verder helpen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 12:08:
Voortaan graag niet zo'n belachelijke topictitel verzinnen. Hierover zijn regels, you know.
Wat is er mis met de topic title ? Lijkt mij duidelijk en helder...van waar die hatelijkheid, heeft de moderator een slechte dag of is hij door iets gefrustreerd ?

Labrador2, ik zit net door de handleidingen van de SpeedTouch te bladeren, welke versie van de SpeedTouch 510 heb je trouwens (v4/5/6) ?

Verwijderd

Topicstarter
Nethelper, ik heb versie 4 (4.2.7.16.0 om precies te zijn).

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-04 20:15

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 20:20:
[...]

Wat is er mis met de topic title ? Lijkt mij duidelijk en helder...van waar die hatelijkheid, heeft de moderator een slechte dag of is hij door iets gefrustreerd ?

Labrador2, ik zit net door de handleidingen van de SpeedTouch te bladeren, welke versie van de SpeedTouch 510 heb je trouwens (v4/5/6) ?
Rond de tijd dat jij dit postte (en zelfs voor je vorige post) was de topictitel al aangepast. Hoe deze eerst was kun je niet zien, dus hoe je kunt beoordelen of die eerste topictitel duidelijk en helder was is mij een raadsel..
Die Winsockfix zou (zoals verwacht) niet geholpen hebben aangezien zijn probleem op meerdere pc's zich ineens voordoet.

@TS: Hoe heb je het modem gereset? Op deze manier?
1. Controleer of de modem is uitgeschakeld.
2. Druk een keer kort op de aan/uit-knop.
3. Wanneer de LED voor systeem in/uitgeschakeld groen knippert, drukt u nogmaals kort op de aan/uit-knop.
4. De LED voor systeem in/uitgeschakeld stopt met knipperen en blijft onafgebroken groen branden. Na zes seconden zal de LED opnieuw gaan knipperen. Druk nogmaals een keer kort op de aan/uit-knop.
5. Alle LED's zullen een keer groen knipperen.
6. De modem wordt opnieuw opgestart en de fabrieksinstellingen worden hersteld.
(lSltAlKeR in "Speedtouch 510 gateway probleem")
Want dit is de manier om het modem echt te resetten. Even een keer het modem aan en uitzetten is geen echte reset.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@TS:

Auto DHCP in de speedtouch 510 wil zeggen dat hij eerst kijkt op het lokale netwerk. Als hij daar geen DHCP server vind, dan word hij dat zelf.

Misschien heb je ergens (per ongeluk, je weet nooit) op een pc een dhcp server aangezet maar niet goed geconfigureerd.

Een manier om het eens anders te proberen; schakel je router uit, trek de netwerk kabel eruit en schakel je router weer in.
Als hij op is gestart, hang je (bijvoorbeeld) alleen je laptop aan de router en je kijkt of deze nu wel een IP krijgt. Misschien wel, misschien niet.
Als niet: dan is er echt iets raars aan de hand.

Probeer de instelling van de DHCP server eens op 'DHCP Server' te zetten ipv 'Auto DHCP'.
Dan forceer je dat de DHCP server start op de router.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Remco,

:) Die tip werkte inderdaad.

Heb hem van auto afgehaald en nu werkt het wel.

Blijft vreemd misschien, maar ik ben tevreden met de oplossing.
Pagina: 1