Toon posts:

asrock dual-sata cpu ventilator variabel toerental

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Asrock 939Dual-SATA2 mobo met AMD Athlon 64 3200+ cpu.
Graag zou ik de cpu fan langzamer laten draaien wanneer de processor niet intensief gebruikt word.
Ik heb cool n quit geinstalleerd. Bestaat de mogelijkheid om het toerental van de cpu fan variabel te maken? Ik kon in de bios (1.6) niets vinden.

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 18:16

iambig

* z.o.z *

Werkt C&Q ook? Veel mensen installeren C&Q en vergeten vervolgens hun power profiel lager te zetten.
Bij energie instellingen moet je profiel op iets anders dan altijd aan of thuis/kantoor staan (bv minimaal energie verbruik)
Check dan even met iets als CPUz of je systeem inderdaad terugklokt.

NEE: dit is geen signature...

Verwijderd

Topicstarter
cool n quit werkt. ik heb m op minimaal energieverbruik staan, en de processor draait op 1ghz. start ik een programma dan verspringt i heel even naar 2ghz. Maar de koeler blijft 3200rpm draaien, of de cpu nu op 1 of op 2ghz loopt. hij trekt zich dus niets van de kloksnelheid/temperatuur aan. is dit wel in te stellen?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Cool 'n Quiet heeft, voor de zoveelste keer, totaal niets met de fansnelheid te maken. Er zit vast in je BIOS een optie die je fans langzamer kan laten draaien naar gelang de temperatuur van de CPU. Bij Asus heet dit Q-Fan, bij Asrock weet ik dit niet (kan het in de handleiding iig niet vinden, misschien heeft ie het toch niet). Je zou het ook met Speedfan kunnen proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat cool n quit alleen de kloksnelheid (en core spanning) omlaag kan brengen. bedoelde meer te zeggen dat de cpu nu (met cool n quit) minder warm moet worden, en het fan toertental omlaag zou kunnen.
Ik heb gezocht in de bios, maar kan geen functie gevonden krijgen wat lijkt op Q fan oid. Waarschijnlijk zit deze functie dus niet op de asrock 939 dual sata.

Edit: Ik heb speedfan geïnstalleerd. Als ik het speed percentage omlaag zet gebeurt er niets. Ook bij 'automatic fan speed' aangevinkt blijft het toerental onveranderd (ca 3200rpm).

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 23:57 ]

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dit kan idd ook gebeuren... er is natuurlijk geen garantie dat het op alle moederborden werkt (bij mij ook niet, A7V600 van Asus - Socket A)
wat je wél kan doen, is een mooie FanMate kopen (2 tot max 5 pleuro...)
is makkelijk te bedienen, en je hebt er heeeel veel profijt van :) (ik heb er nu 2 met trots draaien :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Pagina: 1