VIA VT8237 + Seagate 7200.9 = problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Ik ben al een tijdje bezig met het bijeensparen van een htpc. Daarvoor heb ik al een Asrock-moederbordje (K7VT4A Pro, Via KT400A northbridge, VT8237 southbridge) en sinds vandaag ook 2 seagate-schijven (2 x seagate Barracuda 7200.9, 250GB SATAII).
De sata-controller op mijn moederbord herkent de schijven echter niet :(
Ik heb hier nog een parallel-naar-sata-converter liggen en nu ben ik dus windows aan het installeren op een pata-schijf (maxtor 80Gb) die via sata is aangesloten (via de converter). Ook detecteerde het bios onmiddelijk de schijf, terwijl de 2 seagate-schijven niet gevonden werden. De installatie loopt voorlopig goed, dus de sata-controller lijkt in orde. De schijven heb ik al eens aan mijn desktop gehangen, en daar werden ze wel gevonden. Blijkbaar is de combinatie dus een probleem.
Zijn er nog mensen met dit probleem? Of mensen met een oplossing?

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:33
Is dit wel een probleem van je SATA controler?
Waarschijnlijk kan de controler gewoon weg niet overweg met SATAII schijven.

Is er een optie op de schijven om hem terug te zetten naar SATA, dus geen SATAII?

edit: die optie is er dus.
www.seagate.com/support/disc/sata/st3250624as.html
Probeer dit eens, waarschijnlijk zullen ze het dan wel doen.
Zo niet dan zijn de schijven niet complatible met je controler.

offtopic: maar waarom heb je voor SATAII schijven genomen voor dit oude mobo ?

[ Voor 46% gewijzigd door SpiriTNL op 11-03-2006 01:28 ]

• ComBax
SpiriTNL schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 01:14:
offtopic: maar waarom heb je voor SATAII schijven genomen voor dit oude mobo ?
Omdat de verkoper mij heeft gezegd dat SATA2 backwards compatible is met SATA1 (wat het ook is, aangezien de controller op mijn Abit NF7-s er geen problemen mee heeft, terwijl die ook sata1 is).

De oplossing die je aangeeft op de site van seagate werkt gelukkig wel, heel erg bedankt :)

Verwijderd

SATA controller VT8237 heeft problemen met het herkennen van SATAII schijven. Dit stond in ieder geval op de website van mijn (oude) moederbord. Op mijn oude Socket A moederbord (Via VT600 chipset met VT8237 controller), kon ik nog wel een SATAII schijf (Hitachi 80Gb 7k80 SATAII) installeren, alleen in 50% van de gevallen zag hij bij het opstarten de schijf niet.... Dit is een bekend probleem.... Wat je zou kunnen proberen is de SATA2 schijven op stand SATA1 te zetten. Ik weet niet hoe je dat moet doen, en ook niet of dat wel zou werken, maar dit werd als oplossing gegeven op die website. ah gelukkig het is gelukt :)

Btw, ik heb nu 2 verschillende SATA2 schijven de Hitachi 7k80 en de Seagate 7200.9 en ik moet zeggen dat de Seagate 7200.9 veel, maar dan ook veel stiller is! De Hitachi heeft een akelig zoekgeluid.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 09:19 ]

• ComBax
De stilte is een reden waarom ik ze toch maar gekocht heb. De winkel waar ik mijn kast (een silverstone) gekocht heb, had alleen maar seagate. Was er niet zo'n fan van, maar volgens een review was ze redelijk stil en presteerde ze nog redelijk goed, daarom heb ik ze maar genomen (en de 5 jaar garantie is natuurlijk ook meegenomen).

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Sorry voor de late kick, maar mijn vraag bevind zich in hetzelfde:

Ik heb een asus a8v Deluxe, met dezelfde southbridge als de TS (vt8327).

Geldt de jumper op de seagate 7200.10 series hier ook? Maw, is deze schijf bruikbaar op dit moederbord?

Indien ja, wordt er dan nadelige performance waargenomen? Het is niet echt nuttig om een nieuwe en snelle schijf te kopen als die toch trager werkt op een ouder moederbord.

thx

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:08
Tom_G schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:57:
Sorry voor de late kick, maar mijn vraag bevind zich in hetzelfde:

Ik heb een asus a8v Deluxe, met dezelfde southbridge als de TS (vt8327).

Geldt de jumper op de seagate 7200.10 series hier ook? Maw, is deze schijf bruikbaar op dit moederbord?

Indien ja, wordt er dan nadelige performance waargenomen? Het is niet echt nuttig om een nieuwe en snelle schijf te kopen als die toch trager werkt op een ouder moederbord.

thx
Dat moederbord heeft ook nog een losse Promise SATA RAID chip (de twee roodkleurige SATA-aansluitingen), misschien dat je die kan gebruiken als de schijf niet op de Southbridge chip (de zwarte SATA-aansluitingen) werkt? Let erop dat deze SATA RAID chip in het BIOS ook uitgeschakeld kan worden, dus dat je die eerst inschakelt als dit nodig is.

Graag hoor ik eventuele ervaringen van je, ik ben van plan om mijn IDE schijf later dit jaar te vervangen door twee Samsung SATA2 schijven.
Pagina: 1