Ik kom zojuist van een koopavondje Correct Rotterdam op de Bergweg waar relatief veel LCD modellen tentoongesteld staan. Mijn focus lag op de nieuwe (en oude) Philips PF schermen, Samsung LCD en Pioneer plasma. Hieronder mijn bevindingen:
Aan 1 wand hingen 4 Philips LCD's, te weten: 32PF9830, 37PF9830, 42PF9830/10 en 42PF9831 (de laatste met ClearLCD en PixelPlus 3). Op alle 4 TV's draaide simultaan Philips demo. De verkoper zei dat het een DVDtje van Philips was waarop deze demo stond (dus geen HD?). Persoonlijk vond ik de 37PF9830 het scherpst beeld opleveren met het mooist (donker)contrast. Daarna de nieuwste 42inch met ClearLCD en daarna de andere 2. Wat me wel opviel, was het nogal groot verschil in beeldscherpte tussen aan de ene kant 32PF9830, 42PF9830/10 en 42PF9831 (alle drie even "onscherp") en 37PF9830 aan de andere kant. De laatste had een duidelijk "scherp" beeld. De eerste drie leken een soort wazig beeld te produceren dat vooral bij de tekst-logo van Philips duidelijk opviel: witte letters van het woord "Philips" met daarachter transparante kopie van deze tekst maar dan 5mm naar rechts verschoven. Net alsof je je bril met +0.25 sterkte bent vergeten op te zette! Het effect was door heel het beeld te merken. Erg raar, want het doet mij vermoeden dat er iets niet goed was met de afstelling of waarschijnlijker nog, de bekabeling. Soortgelijk probleem had ik een tijdje terug met een brakke scart-kabel. Jammer, want zo kun je niet helemaal goed vergelijken, denk ik.
Twee dagen eerder was ik in MM Rotterdam Centrum waar ze dezelfde schermen hadden en ik kon me niet herinneren dat ik dit probleem met wazig beeld zag (met dezelfde Philips demo). Wat ik wel in beide winkels zag, is dat het beeld van de 42PF9830/10 iets donkerder uitvalt dan de rest van de schermen + dat het beeld van 37PF9830 toch wel een stukje beter is dan de rest. Vooral de scherpte en het contrast. Toevallig? Of is dat te verwachten gezien de specs: bv. dynamisch contrast 37 inch = 6000:1 en die van 42inch 4000:1.
Apart hing er nog dat andere Philips LCD scherm waarover men in deze topic eerder discussieerde over de zwarte rand die zo reflecteert. Ik moet zeggen, persoonlijk vind ik het idd nogal storend dat het zo glimt en aangezien die rand iets van 7cm breed is, is dat nogal heftig, maar dat komt wsl. ook door alle spots die in de winkel staan. Qua beeld kan ik dat scherm niet goed beoordelen, want hij stond op kabel-TV aangesloten. De beelden kon het scherm wel als beste weergeven t.o.v. van de rest van LCD TV's die deze ook draaiden (Panasonic, Samsung, JVC etc.)
Oh ja, die nieuwe 42PF9831 is belachelijk groot! Dikke zwarte glimmende rand met daarachter een gigantisch wit paneel om de ambilight surround te weerkaatsen. Ik knapte alleen al door dat design af op dat scherm. Gelukkig verschillen de smaken en zijn er zat mensen die dat wel mooi en royaal vinden staan.
Verder heb ik verschillende Samsung schermen type-varianten LE-xxRxx en LE-xxMxx gezien, maar allen op kabel-TV aangesloten. Tsja, hoe goed kun je een LCD-TV dan vergelijken? In MediaMarkt R'dam Centrum hadden ze LE-40M71B op HD-video aangesloten en toen zag dat beeld er op en top uit. Kabel-Tv signaal dat hier in Correct werd weergegeven, vond ik stukken minder mooi dan de enkele Philips die deze ook weergaf. En aangezien een gemiddeld kijker thuis de komende jaren gemiddeld heel veel kabel-TV gaat kijken, zal dat toch wel erg tegenvallen, vrees ik.
Tenslotte hadden ze nog een apart hoekje voor de Pioneer Plasma schermen. 42inch en 50 inch varianten, bv. type PDP-506FDE. Opvallend was dat dit model de tuner extern heeft staan waar alle aansluitingen in gaan en daaruit slechts 1 kabel naar de losse TV die je meestal aan de muur hangt. Dus niet geintegreerd in het scherm zelf. Het beeld was werkelijk prachtig! Uitmuntende kleuren en contrast. Let wel, dit was het enige scherm waarop ze HD-video draaiden. Scherm had veel last van reflectie, net als die CristalBright TFT-schermen die Acer en HP laptops tegenwoordig hebben. Prachtig beeld, maar zodra het een beetje donker is, fungeert die als een speigel. Niks voor mij iig.
Hopelijk hebben jullie iets aan deze lap tekst! Graag lees ik ook jullie mening over dat verschil tussen 37PF9830 en 42PF9830! Oh ja, en ook over mijn vraagje van twee posts eerder mbt zijpanelen voor ambilight.

Als jullie mij kunnen overtuigen dat 37BF9830 en 42PF9830 identieke beelden zouden moeten produceren gezien de specs, dan ga ik voor de 42inch variant om het WK door te komen
[
Voor 3% gewijzigd door
sl1200 op 26-05-2006 22:33
]