Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Doorzichtig aanraak scherm...

Pagina: 1
Acties:
  • 566 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is dit mogelijk:

Je hebt een raam, hier wordt een goedkope projector op gericht om dingen te weergeven op het raam, en op het raam een aanraakstrip plaatsen om het raam als het ware te besturen...

Zou zoiets mogelijk zijn?
Het is niet zo dat ik het wil doen ofzo, maar ik vroeg het me gewoon af.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:02
Volgens mij wel mogelijk, zoiets bestaat al (zie de film Mission Impossible geloof ik?).
Maar wil je het zelf gaan maken ofzo? Iets projecteren op een 100% doorzichtige raam gaat niet. Het beeld zal er gewoon doorheen schijnen.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij wel mogelijk, zoiets bestaat al (zie de film Mission Impossible geloof ik?).
Denk dat je Minority Report bedoelt. Ja zoiets ja. Alleen dan volledig met aanraking.
Maar wil je het zelf gaan maken ofzo?
Als het te doen is wel :P.
Iets projecteren op een 100% doorzichtige raam gaat niet. Het beeld zal er gewoon doorheen schijnen.
Hoe wordt dit in autos gedaan dan? Een maat van me heeft in zijn auto namelijk zijn km/u meter digitaal op zijn raam geprojecteerd. (Zit standaard in die auto ingebouwd) Wordt er dan een speciale laag in het raam ingebracht die ervoorzicht dat dat licht dan teruggekaatst wordt?

Verwijderd

Heads up display heet dat geloof ik.

google + wiki FTW!

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 23:36 ]

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:56

M-ThijZ

Riding on Rails

Onder een bepaalde hoek is er juist wel spiegeling. Dat heeft te maken met de brekingsindex van het glas.

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 22:55
volgensmij heb ik zoiets vandaag in een promotiefilmpje van de HU gezien. Morgen (11 maart) is er open dag, dus ergens zal dat ding wel staan. Ging over mediatechnologie ofzo. Matglazen plaat in de tafel, spiegel eronder, beamer naast de tafel. Filmpje heb ik gezien bij de faculteit natuur en techniek, op Oudenoord700. Misschien moet je daar morgen eens langswandelen ;)

Hoe een HUD werkt? Nouja, zo ongeveer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Head-Up_Display
Ligt dus een beetje aan het type, maar het meeste is wel projectie. Zelf heb ik hier een klokje bij de xenos vandaan wat een egaal matglazen plaatje is in een framepje, maar met een batterij erin blijkt er dus braaf een soort lcd tussen het glas te zitten (maarja, das weer wat anders natuurlijk)

(ow, dus meer mensen weten dat wikipedia bestaat :D Toch maar harder gaan typen )

[ Voor 6% gewijzigd door rooiekool op 10-03-2006 23:37 . Reden: Xer0x was eerder bij wikipedia ]

• Jimster
  • Laatst online: 05:02
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 23:30:
[...]

Denk dat je Minority Report bedoelt. Ja zoiets ja. Alleen dan volledig met aanraking.

Hoe wordt dit in autos gedaan dan? Een maat van me heeft in zijn auto namelijk zijn km/u meter digitaal op zijn raam geprojecteerd. (Zit standaard in die auto ingebouwd) Wordt er dan een speciale laag in het raam ingebracht die ervoorzicht dat dat licht dan teruggekaatst wordt?
Idd minority report ja.
In een auto werkt t principe heel anders. Daar wordt de voorruit als een spiegel gebruikt. Er zit gewoon een schermpje op t dashboard die reflecteerd in de voorruit. Bij een beamer gaat dat niet, omdat het beeld uit 1 punt komt.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

AFAIK is er op het stukje raam waar die HUD geprojecteerd wordt doorgaans een donkerkleurige semi-transparante sticker oid aanwezig, dit om de projectie ook echt zichtbaar te maken, ipv een vage spiegeling in het raam.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Verwijderd

je zou licht (infrarood) van de zijkant en de onderkant kunnen laten komen om vervolgens aan de andere zijkant en bovenkant te kijken of hij licht ziet, op deze manier kan je pc precies zien waar je vinger zit en dat vergelijken met wat hij laat zien op het scherm.

en dan nog een raam met iets waardoor het licht van de beamer gereflecteerd word (heel klein beetje mat of een hele kleine hoek beamer --> scherm)

tadaa?

(zou te doen moeten zijn :7 :9~ )

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 20:17 ]

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:45

Bob Popcorn

Plop!

Je kan voorzetTouchScreens kopen, in principe zou je die op een glazen plaat kunnen leggen.

En dan daarom beamen ofzo?

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:08

Garyu

WW

Wordt aan gewerkt: zie http://mrl.nyu.edu/~jhan/ftirtouch/index.html :D. Erg gave techniek, maar staat dus in de kinderschoenen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-11 20:49
Nu DAT is gaaf. >:)

Zou binnen 20 jaar iedereen zo'n groot multi-touch screen hebben?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Was laats nog bij een bedrijf met in de vergader ruimte een electronisch "whiteboard" van 2 bij 1,50 m.

Er zit dan een drukgevoelige laag in die signalen verstuurd naar een pc met een beamer er aan. Ook zitten er "stiften" bij die herkend worden en elk een andere kleur hebben.

Erg vet ding, alleen niet doorzichtig :)

HUD's in f-16's enzo gebruiken toch lasers voor het "schrijven" ?

specs

Verwijderd

Garyu schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 20:30:
Wordt aan gewerkt: zie http://mrl.nyu.edu/~jhan/ftirtouch/index.html :D. Erg gave techniek, maar staat dus in de kinderschoenen.
kinderschoenen? het werkt toch gewoon?

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:24

GVR

gladiool schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 21:27:
Was laats nog bij een bedrijf met in de vergader ruimte een electronisch "whiteboard" van 2 bij 1,50 m.

Er zit dan een drukgevoelige laag in die signalen verstuurd naar een pc met een beamer er aan. Ook zitten er "stiften" bij die herkend worden en elk een andere kleur hebben.

Erg vet ding, alleen niet doorzichtig :)

HUD's in f-16's enzo gebruiken toch lasers voor het "schrijven" ?
Die whiteboards ken ik, hebben ze op de fontys ook.

Verwijderd

Smarttech maakt grote touch panelen, ook transparante. Eigenlijk bedoeld als voorzetscherm, maargoed.
edit:
Dat ding waar gladiool 't over heeft komt ook van Smarttech, hier op school (HRO) hangt het er vol mee.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 21:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het was eerst een vraagje over of het gewoon praktisch mogelijk was, maar nu ik jullie reacties zie, zit ik toch echt te kijken hoe vet het zou zijn... Misschien een dood gewoon spiegel dat je zo kan veranderen in een compleet controle paneel.
Zeg maar hallo tegen je high-tech kamer.

Als je beveiligingscameras hebt zou je die ook zo naar je spiegel kunnen projecteren, en dat je dan op je spiegel een index ziet met je cameras, zodra je op 1 van die cameras op je spiegel drukt, zal die vergroot op de spiegel weergeven worden... Zoiets zou echt te vet zijn.

Misschien bestaat er ook wel 1 richtings glas ofzo waar die stralen van een beamer niet doorheen gaan... Of dat je een bepaald doorzichtig materiaal op je raam plaatst dat die stralen opvangt.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 21:44 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:08

Garyu

WW

Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 21:30:
[...]

kinderschoenen? het werkt toch gewoon?
Het werkt wel, maar echt draagbaar is het nog niet. Ook is het nog niet te koop :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Touchscreens hebben een laag folie voorzien van een raster van zilver.
De doorzichtige folie wordt bedrukt met heel dunne lijntjes van colloïdaal zilver. Zo'n bedrukt vel noemt men een gedrukte schakeling.
Mijn Logitech toetsenbord bevat ook van dergelijke gedrukte schakelingen ontdekte ik toen ik hem uit elkaar moest halen wegens een te enthousiaste schoonmaakbeurt met een vloeibaar reinigingsmiddel.

Als je meer wilt weten over dit onderwerp, Touchscreens en EL (Elektro Luminescentie)-Folies kijk je hier maar eens: http://www.naamplaat.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 22:12 ]

Verwijderd

Hmmm, wat dacht je van het volgende, misschien niet haalbaar, maar okee.
Er is volgens mij behoorlijk wat software die triangulatie kan doen op radiosignalen. En op korte afstand zal dat behoorlijk nauwkeurig zijn. Zeker omdat je maar een kleine antenne nodig hebt(die dus meer op het punt lijkt wat je weer wilt geven).
Als je nou drie(plat vlak, twee kan ook?) radio ontvangers om je projectie raam heen zet en een zendertje in een pen doet. Dan kan je de positie van het ding volgen en als muis gebruiken.

Of het allemaal kan weet ik niet, maar okee :p

Overigens wel een probleem, je moet de beamer achter het raam zetten(en dus behoorlijk wat ruimte hebben achter je raam). Anders verstoor je het beeld namelijk met je lichaam.

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 15:47
Ives schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 21:22:
Nu DAT is gaaf. >:)

Zou binnen 20 jaar iedereen zo'n groot multi-touch screen hebben?
nee dan heb je virtual reality dan veranderd je huis in 1 grote game. En dan moet je door je eigen huis heen lopen want er word ingebroken. En dan moet je die inbrekers met een dikke gun door hun kop schieten. En dan heb je het level gehaald.

sorry mijn fantasie slaat op hol.

• nimm2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 03:30

nimm2

.

dit soort dingen hangen in museum boymans van beuningen - doorzichtige aanraakschermen waarop wordt geprojecteerd.

het heet digitaal depot

Afbeeldingslocatie: http://www.boijmans.rotterdam.nl/Rotterdam/Openbaar/Diensten/MBVB/images/museum/DD-wall-9kl.jpg

http://www.boijmans.rotterdam.nl/smartsite125106.dws

[ Voor 13% gewijzigd door nimm2 op 12-03-2006 18:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
En nu maar een goeie tutorial vinden over hoe zo'n raam of spiegel (ook leuk) zelf te maken.

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 09:34

Cablekevin

CCCP Baby!

Dat is zo ongeloofelijk... GAAF _/-\o_

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 17:11:
En nu maar een goeie tutorial vinden over hoe zo'n raam of spiegel (ook leuk) zelf te maken.
Rear projection met een multi-touch touchscreen van grootformaat

sim-pel B)

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Verwijderd

Bij de zelfbouw beamers maken gebruiken mensen vaak LCD-scherm die door het verwijderen van de behuizing transparant worden. Misschien kun je hier wat mee doen?

• hessel
  • Laatst online: 05-11-2024
julle zochten het volgende
http://www.ohisee.nl need i say more

Grutte Pier fansels

Verwijderd

ik wil wel kleur he !, volgens mij hebben ze dat daar niet voor die winkelruiten.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 17:44 ]

Verwijderd

OMG! hoe cool!

Hier wil ik op RTS'en

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Als touchscreen folie te duur is, kun je ook gebruik maken van sensorplaat aan de zijkant. Met driehoekberekening en speciale pen kun je toch nog wat op scherm schrijven. Dat techniek is goedkoper dan groot stuk touchscreenfolie en je kan gewoon op elke bord plaatsen.

Weet niet meer welke bedrijf dat doet, maar het bestaat. En misschien wel veel gebruikt systeem op school waar met beamer presentaties en lessen worden gegeven.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-11 15:51

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 17:44:
ik wil wel kleur he !, volgens mij hebben ze dat daar niet voor die winkelruiten.
Alle plaatjes die je op die site ziet zijn in full color, ik weet niet wat je meer wilt? Ze bieden een enorm scherm, met touchscreen, in full color. Het is alleen een beetje duur voor een consument (vanaf €400 per maand), maar wel heel erg mooi.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 23:22:
Is dit mogelijk:

Je hebt een raam, hier wordt een goedkope projector op gericht om dingen te weergeven op het raam, en op het raam een aanraakstrip plaatsen om het raam als het ware te besturen...

Zou zoiets mogelijk zijn?
Het is niet zo dat ik het wil doen ofzo, maar ik vroeg het me gewoon af.
oftopic//

Ik zag dat je op zoek bent naar een lcd....

mail me op mail.marktplaats_AT_tiscali_DOT_nl

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:58
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 22:31:
[...]

oftopic//

Ik zag dat je op zoek bent naar een lcd....

mail me op mail.marktplaats_AT_tiscali_DOT_nl
Maak ik hier uit duidelijk dat je een LCd aan de Ts wilt verkopen?!!! :? :X

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

nimm2 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 18:27:
dit soort dingen hangen in museum boymans van beuningen - doorzichtige aanraakschermen waarop wordt geprojecteerd.

het heet digitaal depot

[afbeelding]

http://www.boijmans.rotterdam.nl/smartsite125106.dws
Klopt, heb ik ook gezien. Ontzettend leuk om mee te spelen, maar de resolutie is nog om te huilen (of het aan de software of hardware ligt, weet ik niet)
Ook de reactietijd was nog niet echt heel snel/acceptabel.

Life is not about specs, it is about joy!

• AceRimmer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:30

AceRimmer

What a guy...

bartvl schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 22:48:
[...]

Klopt, heb ik ook gezien. Ontzettend leuk om mee te spelen, maar de resolutie is nog om te huilen (of het aan de software of hardware ligt, weet ik niet)
Ook de reactietijd was nog niet echt heel snel/acceptabel.
De resolutie van die dingen is geloof ik 1024x768, maar omdat dat behoorlijk groot geprojecteerd wordt en je er met je neus op staat is dat inderdaad niet denderend.
De resolutie werd hier beperkt door de beamer.

Het scherm is inderdaad glas en kan doorzichtig / ondoorzichtig gemaakt worden door er spanning op te zetten.

De touchscreen functionaliteit wordt bereikt door middel van 2 camera's die boven het scherm zitten.
Is niet heel nauwkeurig helaas... (maar dat kan ook aan de afstelling / opstelling liggen).

* AceRimmer heeft meegewerkt aan de software ontwikkeling van het Digitaal Depot.
En helaas wordt het op korte termijn weer afgebroken :(

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

Pagina: 1