Toon posts:

SCSI schijf dood of verkeerde settings?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet zo thuis op gebied van scsi.. weet wel dat het wat met ID's enzo werkt. maar verder kun je me van alles wijs maken.

Ik heb 3x 9gb scsi schijven in mijn linux gateway gebouwd gewoon voor shared files op te dumpen. Nu wil er een schijf maar niet herkend worden. Het gaat steeds om dezelfde harddisk. Het gaat om 68 pins schijven.

Als ik alle 3 de schijven met exact dezelfde jumper settings aansluit worden de laatste 2 herkend. Wissel ik dan de eerste schijf om met een van de werkende (nog steeds dezelfde jumper settings) doet deze het nog steeds niet. de bios herkend in dat geval weer de 2 werkende schijven.

Wat ik zo vreemd vind is dat de schijf helemaal niet op spint. Er gaat zelfde geen lampje branden! Het gaat om seagate barracuda schijven van 7200 toeren. ik heb onderaan op de schijf helemaal geen jumpers ingesteld. Ik heb er ook aan zitten denken dat het mischien mijn voeding is. Dus ik heb de schijf op meerdere andere pc's aangesloten, maar dan alleen op de voeding kabel. Ook dan blijft hij stil. Verder heb ik ook andere jumper settings geprobeerd wat ook niets helpt.

De jumpers zitten als volgt. Er zit er een op (+S en daaronder staat dan weer NC) en op id 8 en 4 zit een jumper.

Als ik op de jumper settings ga kijken die op schijf staan. dan staat er onder aan de tabel bij die eerste jumper NC en bovenaan weer +S.

Het gaat om een Seagate Barracuda ST39175LW.

Harddisk ziet er onbeschadigd uit en is dus niet gevallen. Let op, onderaan de schijf en acteraan de schijf zijn geen jumpers te bekennen! Ook niet bij de overigge 2 werkende! En alleen op de voeding kabel doet ie dus ook helemaal niet!

Verwijderd

Je kan er aan de buitenkant denk ik ook weinig aan zien als hij beschadigd is. Ik denk dat hij hardstikke dood is. Heb je al op andere pc geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 23:18:
Je kan er aan de buitenkant denk ik ook weinig aan zien als hij beschadigd is. Ik denk dat hij hardstikke dood is. Heb je al op andere pc geprobeerd?
Op een andere pc aan de voeding kabel ja.. want ik heb een asus p2b-s bord met scsi onboard. Dus ik kan hem niet aan een andere controler hangen. Ik heb wel andere aansluitingen op de kabel geprobeerd.

Verwijderd

Ik heb ooit ook een doodlijkende Compaq 9.2GB / 7200 RPM schijf met controller gehad maar die toch aan de praat gekregen door een jumper eraan toe te voegen :)

Die dingen starten los ook niet op , heel gek eigenlijk .

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 23:32:
Ik heb ooit ook een doodlijkende Compaq 9.2GB / 7200 RPM schijf met controller gehad maar die toch aan de praat gekregen door een jumper eraan toe te voegen :)

Die dingen starten los ook niet op , heel gek eigenlijk .
Weet je nog welke jumper je toegevoegd had?

Verwijderd

Nee. maar je kan ze altijd stuk voor stuk proberen :P

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

http://www.seagate.com/support/disc/manuals/scsi/67526e.pdf

Handleiding na 2 seconden googlen ;) volgens mij moet je de "delay motor start" (ds) en "enable motor start" (me) jumpers controlerent (pagina 36/37 ;) ) :

DS ME
Off Off Spindle starts immediately after power up—Default setting.
Off On Drive spindle does not start until Start Unit command received from host.
On Off Spindle Startup is delayed by SCSI ID times 12 seconds after power is applied, i.e., drive 0
spindle starts immediately when DC power connected, drive 1 starts after 12 second delay,
drive 2 starts after 24 second delay, etc.
On On Drive spindle starts when Start Unit command received from host. Delayed start feature is
overridden and does not apply when ME jumper is installed.

In de default setting moeten ze dus beiden uit staan en spint de disk meteen op na power up

suc6 :)

[ Voor 178% gewijzigd door blobber op 11-03-2006 01:41 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je moet iedere disk een ander ID geven:

DiskA3A2A1A0
Disk 0 SCSI ID 0NCNCNCNC
Disk 1 SCSI ID 1NCNCNCCON
Disk 2 SCSI ID 2NCNCCONNC

NC= NOT Connected
CON= Connected

[ Voor 4% gewijzigd door Wim-Bart op 11-03-2006 18:27 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-12-2025
Heb je gechecked of je SCSI-kabel goed getermineerd is aan het eind? Dus bevindt zicht er een eindweerstand na de laatste harddisk of staat termination ingesteld op de laatste hdd?

Verwijderd

Topicstarter
chewbacca schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 18:33:
Heb je gechecked of je SCSI-kabel goed getermineerd is aan het eind? Dus bevindt zicht er een eindweerstand na de laatste harddisk of staat termination ingesteld op de laatste hdd?
Er zit een terminator op de kabel aan het eind. Maar zoals ik al zij. alle settings staan hetzelfde van de hdd's wissel ik een van de schijven om met de ander blijft die ene het juist niet doen. Dus ik denk dat ie idd kapot is. Ook zonder terminator blijft het stil.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

alle settings staan hetzelfde
Bij meerdere SCSI drives aan één kabel kunnen de instellingen NOOIT gelijk staan. Ieder device moet namelijk een uniek ID hebben. En dat ID mag ook geen 7 zijn want dat is je controller.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1