Toon posts:

G-Skill PC3200 UTT(BH-5) of G-Skill PC4800

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallow jongens,

Ik heb een aantal dingen gelezen over G-Skill F1-3200BWU2-1GBGH 2X512MB UTT Winbond (BH5) reepjes en het schijnen beesten te zijn om mee te overclocken.

Ik heb ook gelezen dat PC4800 reepjes van G-Skill met Samsung TCCD chips wel lekker willen OC'en.

Ik ga voor het eerst me bezig houden met OC'en en ik heb dus wat advies nodig.
Ik wil dit gaan doen op een LANPARTY UT nF4 SLI-DR Expert bord.

Dus mijn vraag is eigenlijk, welke reepjes kan ik het beste nemen om te OC'en?

Ik ben een fanatieke gamer.

Ik hoop dat jullie mij goede raad kunnen geven.

Groeten Hedgehog

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:50
TCCD heeft maar 2.8v nodig volgens mij om 300mhz ( 600mhz ddr) stable te halen dus ;) en DFI trekt makkelijk 3.3+. dus TCCD+DFI met goede processor moet helemaal goed komen jammer genoeg vermeld je hier niet de rest van je systeem

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef daar wel eff antwoord op.

Ik wil daaraan een AMD X2 4400+ in stoppen daarnaast heb ik hier 2 Maxtor SATA schijven op raid 0.
Ik wil ook een X1900XTX erbij nemen.
Ik heb een Coolermaster Real Power 450 Watt in me kast en het zaakje word op dit moment gekoeld door 2 Zalman koelers (CPU en GRAKA).

Nog meer weten, gewoon vragen.

Verwijderd

Topicstarter
EN ik moet het spul allemaal nog kopen.
Alleen de schijven, de voeding en de koelers heb ik hier al liggen.

Verwijderd

AMD? => UTT, AMD houdt van lage latencies.
Je DFI kan genoeg volt leveren voor dat UTT, dus zou moeten lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Dus UTT op 250 MHz 2-2-2-5 krijg ik de beste performance mee?

Verwijderd

dacht dat de expert versie van DFI speciaal voor winbond bh5 chippies (en nog een paar) ontwikkeld was, dacht zelfs gelezen te hebben dat dit moederbord problemen geeft met andere soorten geheugen

hopelijk kan een medetweaker dit bevestigen, zou stom zijn moet je later in de problemen komen

(btw lees het overclocking forum of dit sub forum, bij ram overclocken, iemand had een lijstje neergezet van geheugens waarvoor de expert versie gemaakt is)

dit topic, pagina 28-29 (nu nog last)

[rml][ OC] Het grote DDR geheugen OC-results topic Deel 7[/rml]

paar quotes van uit dat topic:

de expert werkt niet helemaal lekker met TCCD geheugen..de ultra-d of sli-d(r) is hiervoor beter geschikt..hiermee haal je hogere clocks, en is stukken stabieler..spreek uit eigen ervaring, heb nu een expert met ch-5 geheugen.

Neem in elk geval niet de Expert, precies wat t!n0 zegt. De expert is getuned voor BH/CH/UTT.
In het nf4 topic is ook al weer iemand met een probleem met TCCD icm een Expert.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 14:47 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 14:45:
de expert werkt niet helemaal lekker met TCCD geheugen..de ultra-d of sli-d(r) is hiervoor beter geschikt..hiermee haal je hogere clocks, en is stukken stabieler..spreek uit eigen ervaring, heb nu een expert met ch-5 geheugen.

Neem in elk geval niet de Expert, precies wat t!n0 zegt. De expert is getuned voor BH/CH/UTT.
In het nf4 topic is ook al weer iemand met een probleem met TCCD icm een Expert.
Is dat niet te verhelpen met een bios flash? Dat was iig bij de non-expert bordjes zo...

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

weet ik niet vraag eens in dat topic (kweet er ni veel van, ma twas omdak het daar gelezen heb)

• killingdjef
  • Laatst online: 19-10-2025
Omdat je gaat voor een processor met zo'n hoge multiplyer betekend dat dus uiteindelijk een lagere FSB met overclocken. Immers als je processor een limiet heeft van bijvoorbeeld 3 GHz dan kan je dat bereiken met 9x 333 maar ook met 12 x 250. Ik weet uit mijn hoofd niet wat je multiplyer is (ik gok 11 of 12) maar omdat je dus een lagere FSB hebt raad ik die winbond chips aan.

Zou je nou een processor nemen met een hoge FSB dan wordt het wat lastiger. Weliswaar kan je daarbij ook winbond gebruiken, dan zou je wel een divider moeten toepassen, eentje die wellicht niet hoeft bij de TCCD-chipped geheugen moddules (omdat die een hogere clocksnelheid aankunnen)

Simpel opgesomt

TCCD
---------
Hoger clockbereik (de allerbeste kunnen 1 op 1 meelopen met ~ 310 FSB (DDR620))
Heeft dus minder snel een divider nodig (divider kost performance)
Timings zijn hoger (dit kost dus ook performance)

BH-5
--------
Lager clocksnelheid (de hoogste clocksnelheid ligt volgens mij rond ~270 FSB (DDR540))
Heeft een divider nodig als je hoger dan de max FSB komt (aangenomen dat je 2-2-2-5 runt, wat vanzelfsprekend is met BH5)
Heeft extreem strakke timings

Dividers vs Timings dus. Waar nou precies het kritieke punt ligt waaneer de performance hoger is met strakke timings dan dividers en vica versa zou ik niet weten. In de realiteit scheelt het in SuperPi 1M een seconde hooguit maar aangezien beide evenduur zijn wil je uiteraard de beste hebben. Misschien dat iemand dat kan toelichten.

• killingdjef
  • Laatst online: 19-10-2025
MeMoRy schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 15:40:
[...]

Is dat niet te verhelpen met een bios flash? Dat was iig bij de non-expert bordjes zo...
Het schijnt algemeen bekend te zijn dat Expert boorden niet goed met TCCD's overweg kunnen. De mijne draait kan DDR620 stabiel aan dus misschien dat ik mazzel heb gehad. Aan de andere kant, als je 4 volt tot je beschikking hebt, waarom zou je het dan niet gebruiken als je het nodig hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval allemaal enorm bedankt voor jullie aandacht:)

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 14:45:
hmm...

Dfi Expert + CH-5 Boot niet op ddr400 :/

[nofi uiteraard]

http://specs.tweak.to/16495

Pagina: 1