[Sata]Uittesten sata kabels?

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Al maanden zoniet langer zit ik te kampen met schijf problemen. Althans zo leek het.

Ondertussen ben ik er min of meer achter gekomen dat het om de kabels zou gaan. De schijven waar het probleem zich voordoet, is een raid 0 array (vroeger om vanaf te booten, later vervangen door een single schijf wegens al deze problemen).

Er treden verschillende problemen op (vroeger al eens een thread rond gestart). Nu is het zo dat de pc soms even freezed (niet de volledige pc, maar bvb surfen). Het blijkt dat er af en toe een onderbreking is in de toegang tot die raid 0.

Nu is het sowieso moeilijk om te detecteren aan welke kabel het probleem ligt. Ik heb 3 sata kabels, en af en toe wissel ik eens ééntje af met een ander.

Ook eigenaardig is dat het probleem soms lang afwezig kan zijn en zich plots terug kan voordoen. Nu was het erg merkbaar: ik deed een ghostcast vanaf een laptop naar de raid 0 op deze dekstop. Dit haperde, geregeld. Ook op dezelfde momenten haperden er zaken, zoals surfen (het stoppen van een pagina die bvb even stopt, tegelijkertijd dat de ghost data naar die array stopt).
Nochtans staat het os niet op deze raid array, dus blijft het vreemd.

Iemand een idee hoe je efficïent zo'n sata kabels kunt testen?

edit:
Dit was het oorspronkelijke topic waar de problemen mee begonnen. Toen was ik er ook nog niet achter dat de kabels het probleem waren.

Er gaat veel tijd over, omdat het soms een lange tijd goed gaat, en dan terug problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Tom_G op 10-03-2006 17:31 ]