zoveelste slachtoffer van Casema................... :(
Geen idee als ik eerlijk moet zijn. Ik vond alleen je titel van de draad wel leuk. Maar zoek anders maar even op %raid% ik heb er al eens een topic over gezien met links naar sites waar alles werd uitgelegd over de raid-configuraties.
ik wist niet dat ik zo origineel was 
Maar hier kan ik nix over vinden. Ik weet hoe raid werkt, maar ik vroeg me af of dit zou werken.....
Maar hier kan ik nix over vinden. Ik weet hoe raid werkt, maar ik vroeg me af of dit zou werken.....
Raid heeft al parity checking, dat wil je ook nog eens gaan mirroren?
Een RAID-5 mirror-en is zinloos.
Mirror-en doe je voor redundantie. Zodat als 1 schijf uitvalt je nog een backup hebt.
RAID-5 is een slimme combinatie van striping en parity. Redundantie zit er al ingebouwd. Het is niet nodig om deze te mirror-en, want de RAID-5 is uit zichzelf al beschermd tegen een uitval van 1 van de schijven.
Mirror-en doe je voor redundantie. Zodat als 1 schijf uitvalt je nog een backup hebt.
RAID-5 is een slimme combinatie van striping en parity. Redundantie zit er al ingebouwd. Het is niet nodig om deze te mirror-en, want de RAID-5 is uit zichzelf al beschermd tegen een uitval van 1 van de schijven.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
In principe kun je het eea met elkaar combineren. Alleen met een gemirrorde raid5 ben je dus minimaal 6 schijven kwijt terwijl je er effectief maar twee gebruikt.
Verwijderd
RAID 5 is bijna hetzelfd als RAID 4, alleen wordden de pariteits bits over de schijven verdeel, ipv 1 schijf alleen voor de pariteit te gebruiken.
Nee, ik weet wat de specs van raid zijn. Maar ik probeer een oplossing te zoeken voor een database server, die optimale performance moet hebben, waarbij 2 schijven kunnen uitvallen.
Verwijderd
Als ik het goed herinner heb je dan raid10, maar lang niet alle raid controllers ondersteunen dat...
Meer dan dat weet ik er ook niet over.
Meer dan dat weet ik er ook niet over.
en nu we nu toch bezig zijn; weet dan iemand wat raid 30 en 50 zijn ????
Verwijderd
Als je echt alle details op een rijtje wil hebben, met plaatjes en duidelijke uitleg, probeer deze link dan ff:
http://www.acnc.com/raid.html
http://www.acnc.com/raid.html
Bij een RAID-5 kan je instellen hoeveel schijven je wilt dat er uit kunnen vallen.
Bij >100 schijven is zowiezo wel makkelijk als er 4 of 5 kunnen uitvallen
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
raid10 bestaat niet iig ... das 0+1
10 zou eigenlijk 2mirrors stripe zijn , wordt wel gedaan, maar is geen officieel raidlevel ..
idd een raid5 stripen is de manier om tegen 2 diskfailures te beschermen , en is zeker mogelijk .. bv de oudere digital controllers
hsj hsz hsd 40/50 kunnen dat , ook de nieuwere hsz70/80 en hsg 70/80 6chnnl raidcontrollers met fibrechannel interconnects
maar de kans dat 2 disken failen is erg onwaarchijnlijk .. hotspares helpen al tegen zulke problemen , en het meest belangrijk is je tapebackup. afhankelijk van klant en cost for downtime/hours moet je toch in die richting gaan denken ... libraries met muliple drives als je in het fault tolerant/ressiliant niveau zit ..
quote:
Bij een RAID-5 kan je instellen hoeveel schijven je wilt dat er uit kunnen vallen.
een raidset van 100 disken zul je nooit tegenkomen ... kwa performance is dat bullshit, je verstopt je cache en je bus ..
een database bv .. meestal krijgen aparte tabelen een eigen raidset ...
compaq heeft trouwens een mooie oplossing daarvoor . drm : data replication manager
eigenlijk wordt er een remote [tot 15km]
mirror gemaakt van elke raidset in een config [raid 0 1 3 3/5 5 0+1] dit op hardware niveau [hsg80 controllers]
10 zou eigenlijk 2mirrors stripe zijn , wordt wel gedaan, maar is geen officieel raidlevel ..
idd een raid5 stripen is de manier om tegen 2 diskfailures te beschermen , en is zeker mogelijk .. bv de oudere digital controllers
hsj hsz hsd 40/50 kunnen dat , ook de nieuwere hsz70/80 en hsg 70/80 6chnnl raidcontrollers met fibrechannel interconnects
maar de kans dat 2 disken failen is erg onwaarchijnlijk .. hotspares helpen al tegen zulke problemen , en het meest belangrijk is je tapebackup. afhankelijk van klant en cost for downtime/hours moet je toch in die richting gaan denken ... libraries met muliple drives als je in het fault tolerant/ressiliant niveau zit ..
quote:
een raidset van 100 disken zul je nooit tegenkomen ... kwa performance is dat bullshit, je verstopt je cache en je bus ..
een database bv .. meestal krijgen aparte tabelen een eigen raidset ...
compaq heeft trouwens een mooie oplossing daarvoor . drm : data replication manager
eigenlijk wordt er een remote [tot 15km]
mirror gemaakt van elke raidset in een config [raid 0 1 3 3/5 5 0+1] dit op hardware niveau [hsg80 controllers]
Verwijderd
Raid 10 bestaat wel degelijk, alleen 'gewone' RAID-controllers ondersteunen het niet.. Maar kijk voor alle RAID vragen nou gewoon op eerdergenoemde site, dat scheelt een hoop misverstanden...
Verwijderd
Gretzky : ik wil ook geen "misverstanden"
maar als primairy en secondary storage trainer bij compaq denk ik er wel iets vanaf te weten
maar als primairy en secondary storage trainer bij compaq denk ik er wel iets vanaf te weten
Verwijderd
En toch is RAID 10 en RAID 0+1 niet hetzelfde:
Disadvantages
RAID 0+1 is NOT to be confused with RAID 10. A single drive failure will cause the whole array to become, in essence, a RAID Level 0 array
Wat bij RAID 10 niet het geval is...
of je nou bij Compaq werkt of niet..8-)
edit:Typo
Disadvantages
RAID 0+1 is NOT to be confused with RAID 10. A single drive failure will cause the whole array to become, in essence, a RAID Level 0 array
Wat bij RAID 10 niet het geval is...
of je nou bij Compaq werkt of niet..8-)
edit:Typo
Verwijderd
10 zou eigenlijk 2mirrors stripe zijn , wordt wel gedaan, maar is geen officieel raidlevel
als je dus 2 mirrors striped en een disk gaat kapot heb je alle data nog , bij een gemirrorde stripe ben je alles kwijt ...
staat in mijn eerste post ook hoor ...
maar het is geen officieel raidlevel ..
als je dus 2 mirrors striped en een disk gaat kapot heb je alle data nog , bij een gemirrorde stripe ben je alles kwijt ...
staat in mijn eerste post ook hoor ...
maar het is geen officieel raidlevel ..
Pagina: 1