Toon posts:

7800GS laag framerate probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net de Sparkle 7800GS gekocht.
Het enige probleem is dat mijn framerate heel laag is bij games, namelijk rond de 40 FPS :?
en bij 3dmark05 zit hij tussen de 3 en 15 FPS :?
is dit normaal voor deze kaart? want volgens mij hoort dit een stuk hoger te zijn.
ik heb alle vorige drivers verwijderd en de nieuwste geïnstalleerd.
weet iemand hier misschien hoe ik dit kan oplossen? :?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Je zal toch echt wat meer moeten vertellen als je wil dat we je uberhaupt kunnen helpen. ;)

Wat is de rest van je setup?
Wat voor voeding?
Welke driver versie gebruik je precies?
Had je hiervoor een Ati kaart?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wellicht dat deze post even verplaatst kan worden naar Het 7800GS Topic Deel 2

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 20:28

XanderDrake

Build the future!

LeGato23 schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 15:59:
Wellicht dat deze post even verplaatst kan worden naar Het 7800GS Topic Deel 2
Wellicht kan je het in dat topic opnieuw vragen.... hehe :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• EyeWitness
  • Laatst online: 25-07 12:02
Damn man, leren ze het dan nooit |:(, MORE INFOOO ... !!!!! :/

Verwijderd

Topicstarter
de rest van mn setup:
Asrock P4DUAL-880PRO
2.8ghz celeron processor
1gig Dane-elec geheugen
250w voeding
en ik gebruik de Forceware 83.40 driver

en ja ik had hier voor een ATI kaart... de Radeon X700

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 16:32 ]

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 14:55
Jou systeem lijkt me veel te zwak voor die videokaart. Daar ga je absoluut geen meerwaarde uithalen omdat andere delen zoals je processor een bottleneck kunnen vormen. Die scores lijken me prima van 3d mark. Je moet niet vergeten dat dit programma de lat zo hoog legt dat er nog geen games zijn die hier werkelijk om vragen.. bij wijze van spreken kun je dit als benchmark zien voor topgames die in 2007 of 2008 uitkomen. maar mijn mening is dat die videokaart zonde is bij dit systeem.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Ten eerste is die voeding veeeel te licht.

Ten tweede, als je eerst een ati kaart gehad hebt moet je eerst even driver cleaner downloaden en de zaak opschonen. (deze verwijdert alle restanten van de drivers zodat er onderling geen conflicten voor kunnen komen...ik doe het zelfs bij het veranderen van elke driver versie).

Daarna de nVidia drivers opnieuw installeren en kijk maar eens wat dat doet.

Maar die voeding is echt veel te licht.

[Edit]

Maar je processor is inderdaad een hele zware bottleneck.

Mijn pentium northwood op 2,66 Ghz trok hem net en zelfs nu op 3,20 GHz word de videokaart nog steeds teruggehouden door mijn processor.
Laatstaan bij een Celeron.

[ Voor 23% gewijzigd door Da_maniaC op 10-03-2006 16:45 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Topicstarter
de drivers heb ik al verwijderd met drivercleaner op het moment dat ik de kaart binnen kreeg. daarna
heb ik de nvidia drivers geinstalleerd, dus dat moet geen probleem zijn.
mijn voeding is idd te zwak maar kan dat ervoor zorgen dat mijn kaart slechter presteert?
en welke voeding en processer zou ik moeten halen om mijn videokaart hiermee goed te laten werken?

Verwijderd

Over welk spel heb je het btw? (waar je 40fps haalt)

En wat was je 3dmark05 score precies? Want 3-15fps is nog best wel te doen maar het gaat natuurlijk om de eindscore, dan kan je in de ORB een beetje kijken hoe jouw systeem presteert t.o.v. vergelijkbare systemen. :)

Verwijderd

Topicstarter
het spel wat ik bedoel is Wolfenstein Enemy Territory online grafisch is dit een heel simpel spel dus ik snap niet waarom hij zn lage framerate haal want CoD2 speelt hij wel helemaal goed op full settings :?
ik zal 3dmark05 nog wel een keer herhalen en ik post mn scores wel

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 16:54 ]

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 16:49:
de drivers heb ik al verwijderd met drivercleaner op het moment dat ik de kaart binnen kreeg. daarna
heb ik de nvidia drivers geinstalleerd, dus dat moet geen probleem zijn.
mijn voeding is idd te zwak maar kan dat ervoor zorgen dat mijn kaart slechter presteert?
en welke voeding en processer zou ik moeten halen om mijn videokaart hiermee goed te laten werken?
Welke voeding en welke processor je moet kopen moet je toch zelf uitzoeken.
Ik raad een 3ghz Pentium4 aan, en minimaal een 380watt voeding van een degelijk merk (dus geen Sweex, Q-tec, en Bon Chic).

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• Da_maniaC

Da_maniaC

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 16:52:
het spel wat ik bedoel is Wolfenstein Enemy Territory online grafisch is dit een heel simpel spel dus ik snap niet waarom hij zn lage framerate haal want CoD2 speelt hij wel helemaal goed op full settings :?
ik zal 3dmark05 nog wel een keer herhalen en ik post mn scores wel
Je hebt de Renderer toch wel op OpenGL staan of direct3D bij Wolfenstein hoop ik he? ;)

En een te lichte voeding kan inderdaad voor slechtere prestaties zorgen en zelfs instabiliteit.

Ps.

Wil je ' goedkoop' uit zijn, zou ik gaan voor een Huntkey voeding, die voedingen zijn zeer goedkoop en presteren zeker goed voor die prijs. (Wil je iets meer uit geven en een super goede voeding zou ik een OCZ modstream pakken).

Voor processor heb je niet veel keus meer aangezien je moederbord socket478 is en dat is echt aan het verdwijnen. Wil je het goed doen zou ik op zoek gaan naar een Pentium 4 met een northwood core (dus met 512 KB cache) en deze overclocken.

Je kunt natuurlijk ook voor een Prescott core Pentium gaan, maar die dingen worden loeiheet en presteren vaak nauwelijks beter in games.
Een Intel Pentium 4 630 (Prescott dus) is momenteel wel goed leverbaar en de prijs is ook vrij gunstig bij sommige webshops.

Hier is die processor zelfs maar 139 euro zonder koeler, maar die heb je al voor 9 euro als het moet:
http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=414
En dat is echt een koopje voor zo'n processor. Je zou in dit geval voor een kleine 200 euro dus al klaar zijn. :)

[ Voor 48% gewijzigd door Da_maniaC op 10-03-2006 17:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de info over wat te kopen :)
en hoe kan ik de renderer veranderen bij wolfenstein?

• Da_maniaC

Da_maniaC

Geen idee hoe je de renderer verandert ik heb het spel zelf niet.
Meestal bij Video options > Renderer ofzow.

[ Voor 3% gewijzigd door Da_maniaC op 10-03-2006 17:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik kan het nergens vinden... ik heb wel open-GL extensions gevonden maar dat stond al op enabled.
zou het probleem ergens anders kunnen zitten?

P.S.
nog bedankt voor de informatie over de processor en voeding ;)

mijn 3dmark05 score was trouwens 4027 jullie moeten maar beoordelen of dit goed of slecht is voor mijn systeem :P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 17:22 ]

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-07 22:13
naar zeggen was de 83.40 een slechte driverversie.

Probeer ff de 84.12.v2 dan heb je de laatste ondersteuningen tepakken en draaid bij mij erg lekker

http://www.tweaksrus.com/...te_published&ascdesc=DESC

Of als je perse nvidia 84.15 WHQL drivers wil:

http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_84.15.html

edit: lijkt erop dat je de 84.15 nog niet kan downen

[ Voor 33% gewijzigd door pascaldv op 10-03-2006 17:33 ]

• smimic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-07 10:22
Prima score,
veel meer zul je niet halen met de Celeron 2.8
oh ja, en negeer elk figuur die roept dat je een te zwakke voeding hebt... ze weten niet beter.
zolang je bak niet hangt, en je cpu niet "throttled" is je voeding voldoende =) , instabiliteit daargelaten natuurlijk maar daar schijn je geen last van te hebben

//edit op onderstaande//
klopt maar dan wordt dat tijdens de bootup al gemeld, dan wel textueel of via mobo geluidjes.

[ Voor 36% gewijzigd door smimic op 10-03-2006 17:37 ]

i5-2500k /MSI GTX 1080 8 GB X Gaming / 8GB Mem / 6TB storage/ B&Q 32 inch WQHD/

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08 08:05
een maat van me heeft dit ook gehad zijn voeding was veeeeeel te licht en kreeg daarom niet genoeg stroom. krijg jij ook de melding: nvidia setinel heeft te weinig stroom aangetroffen en heeft de prestaties aangepast

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Da_maniaC

Da_maniaC

ultratrottell schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 17:34:
Prima score,
oh ja, en negeer elk figuur die roept dat je een te zwakke voeding hebt... ze weten niet beter.
zolang je bak niet hangt, en je cpu niet "throttled" is je voeding voldoende =) , instabiliteit daargelaten natuurlijk maar daar schijn je geen last van te hebben
Bij jou is er zeker nog nooit een voeding kapot gegaan?

Kom je nog wel achter als straks je halve systeem mee onder gaat alleen omdat je voeding te licht is en het begeeft, dan had je toch liever minstens 40 euro uitgegeven voor een zwaardere voeding.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 21:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Prima score,

//edit op onderstaande//
klopt maar dan wordt dat tijdens de bootup al gemeld, dan wel textueel of via mobo geluidjes.
"Die figuren" hebben anders wel hun vraagtekens bij de setup van de topic-starter. Een 7800GS trekt anders onder full load tegen de 70W weg; dat is al meer dan een kwart van de voedings-capaciteit die beschikbaar is. Een beetje Celeron vraagt, naar mijn laatste info, al snel 50W onder full load.

Do the math, en neem even mee dat een mobo, RAM-reepjes en USB-apparatuur ook "by default" Watts wegsnoepen en dan kan (met de nadruk op kan, maar zeker weten doe je het niet omdat er nog geen metingen zijn gepost) je tegen de limieten van je voeding aanlopen.

Desondanks; de scores lijken me wel enigszins gelijk te lopen met wat je bij andere vergelijkbare systemen ziet dus op dit moment zit je nog aan de veilige kant van je voeding...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Prima score,

//edit op onderstaande//
pfff nix prima score :|

ik haal met mij 6600GT al 4k makkelijk met kleine oc!
throttlelen komt doordat hij te heet word en heeft NIX maar dan ook echt NIX met de PSU te maken!

als ik de TS was had ik een 350watter gekocht, daar zou je met jou systeem prima mee voruit kunnen en je moet de 5,5K wel halen dan in 3dmark 05!! want hij dit stock ook ruim te doen!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 17:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 17:21:
ik kan het nergens vinden... ik heb wel open-GL extensions gevonden maar dat stond al op enabled.
zou het probleem ergens anders kunnen zitten?

P.S.
nog bedankt voor de informatie over de processor en voeding ;)

mijn 3dmark05 score was trouwens 4027 jullie moeten maar beoordelen of dit goed of slecht is voor mijn systeem :P
Voor jouw systeem zijn dit zeker geen slechte scores, maar die processor en die voeding zorgen er wel voor dat je je videokaart lang niet volledig kan benutten.

Je kan met de nvidea 7800 GS een 3dmark score halen tussen de 6000-7500, verschillend per systeem natuurlijk! Erg zonde zou ik zeggen!
3D Mark 2005: 6743

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie replies
een nieuwe voeding ga ik zowiezo kopen want wat ik nu heb is te weinig.
en die andere driver zal ik ook wel downloaden :)
als ik hierna nog geld overheb koop ik waarschijnlijk een nieuwe pentium 4 maar dat zien we dan
nog wel :P

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
offtopic:
Life is like a mobo...

Always upgrading? :p

specs

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Copy that, er is niets mooi aan :/ .

Ik haal op stock snelheden met 83.90 WHQL drivers 5700 punten 3dmark2005. En we hebben identiek dezelfde videokaart. 1700 punten missen is niet nix :X

Ik zou naar de dichtstbijzijnde computershop rennen en voedingen eisen als ik jou was. ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een huntkey voeding op het oog. :)
zouden jullie even kunnen zeggen of hij goed genoeg is voor mijn setup?
hier de link http://www.goldenelite.com/webshop/details/91
hier mn setup nog een keer:
Asrock P4DUAL-880PRO
2.8ghz celeron processor
Sparkle 7800GS
1gig geheugen

zoals jullie weten heb ik op dit moment een 250w voeding |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 19:47 ]

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-07 19:17

r.marijnissen

sapphire512mb

Die voeding is aardig voor je setup.

Zet anders op je cpu een goede koeling en verdiep je in overklokken.
celeroms zijn door de lage temps goed over te klokken

• Da_maniaC

Da_maniaC

Nou, dat zal zwaar tegen vallen.

De TS heeft wel socket478 he.

Het zijn de nieuwe Celeron D's op Socket775 die redelijk leuk over te clocken zijn niet deze.

Ik zou voor die pentium 4 gaan in de link die ik je gaf, dat is echt een complete spotprijs.
In het ergste geval zou je er gewoon de koeler van je Celeron op kunnen zetten.
(Als het al niet een third party cooler is ;)).

offtopic:
En nou ga ik slapen... ik ben zo moe dat ik bijna niet meer scherp uit mijn ogen kan kijken. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Da_maniaC op 11-03-2006 00:06 ]

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 19:45:
ik heb een huntkey voeding op het oog. :)
zouden jullie even kunnen zeggen of hij goed genoeg is voor mijn setup?
hier de link http://www.goldenelite.com/webshop/details/91
hier mn setup nog een keer:
Asrock P4DUAL-880PRO
2.8ghz celeron processor
Sparkle 7800GS
1gig geheugen

zoals jullie weten heb ik op dit moment een 250w voeding |:(
Humor :) , ik heb precies dezelfde voeding! Een Huntkey LW-6400H 400watt.
En ik kan je aanraden, neem een zwaardere. Officieel trekt deze voeding mijn systeem niet. Zie mn sig voor specs.

Pagina: 1