Toon posts:

Krijg FSB niet op 133mhz (momenteel Underclockt)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg sinds kort mijn FSB niet meer op zijn normale waarde van 133mhz, maar enkel op de bios default waarde van 100mhz. Wanneer ik het toch probeer wil de pc niet meer booten, krijg ik zelfs geen beeld meer en dien ik de reset-jumper van mijn mobo te gebruiken ...Dus nu bij opstarten geeft hij een 1500+ (1.3Ghz) ipv een 2100+ (standaard 1.73 Ghz).
Heb reeds de chipset-fan van mijn mobo al eens uitgekuist zodat deze weer vlotjes draaide omdat ik dacht dat dit de oorzaak kon zijn, maar helaas ... Alles al geprobeerd :'( , ook stapsgewijs de fsb te verhogen. Dit type mobo heeft ook geen jumper om te switchen tussen een FSB van 100 of 133mhz.
Specs:
Athlon XP 2100+ (standaard noet oc:133 x 13 = 1,73 Ghz)
512 mb ddr Apacer
MSI KT3 Ultra Series ARU
Geforce FX5900XT 128mb 300/700 @ 450/802

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Heb je de condensatoren al gecontroleerd ?
Zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter Bij 'Moederbord - Lekkende condensatoren?' :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Neen, condensatoren zijn nog prima. Zonet nog is op 133 geprobeerd en alles lijkt normaal te gaan binnenin de kast, enkel de fan van de graka draait niet terwijl dit aan 100mhz FSB wel het geval is .... en natuurlijk niet booten (of mogelijks wel booten maar geen beeld)....

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

enkel de fan van de graka draait niet
Die moet altijd draaien, anders heb je kans op een doorgebrande videokaart.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-05 12:06
Hmm, misschien staat de AGP divider verkeerd ingesteld en probeert hij die op 100MHz te laten lopen als je FSB133 instelt? Lijkt me wel een goede optie om dat eens te bekijken, aangezien je vga dus raar gaat doen bij FSB133.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
ik weet niet , maar kan het zijn dat je voeding het gewoon niet trekt , en dat bij een 100mhz fsb ,de voeding het nog net houd , verder kan een AGP divider die verkeerd is ingesteld de boosdoener zijn bij sommige AGP kaartjes

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren ook nog even bios geflasht tot laatste versie en ook niks ....
Miischien is andere voeding proberen, deze is 300W. Heeft nochtans altijd goed gewerkt tot nu toe.
Hoe check ik die agp divider?
btw graka is een NVIDIA Geforce FX 5900XT, was verkeerd in eerste post ...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 20:19 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

De AGP en PCI divider(s) zijn automagisch geregeld op dit bordje. Dus die gaat van 3 naar 4 als je van een 100MHz FSB naar een 133MHz FSB gaat. Dus ik denk dat dat het probleem niet gaat zijn. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Zou het dan kunnen dat het de voeding is? Normaal moet ik met 300W toch toekomen dacht ek?
Enkel 2xdvd, 2x 80gb hd, netwerkkaart en adsl modem die er nog aanhangen ....

Verwijderd

Ligt aan het merk van je voeding.
Als je een B-merk voeding hebt dan kan het makkelijk zijn dat deze te weinig power levert.

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-05 12:52
Ik zou de voeding uitsluiten omdat die het gewoon gedaan heeft op die snelheden en het systeem volgens mij stabiel loopt omdat daar niks over gezecht word

(en ik heb zelf een coolermaster real power 550 watt met een metertje en die komt niet boven de 200 watt uit en spec.s van mij zijn een stuk hoger)

Verwijderd

Ikzelf heb soort gelijk probleem gehad. Bleek dus toch de voeding te zijn. Heb een Enermax erin gezet en probleem was opgelost.
Dus zondermeer de voeding uitsluiten lijk mij geen wijs besluit.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem gevonden !!!
Ff game gestart en temps gemonitord (of is da met een t? whatever ...)
Blijkt dat mijn recent geinstalleerde Thermaltake Silent Boost blijkbaar toch net niet in mijn case ging en zo waarschijnlijk een spleet tussen heatsink en cpu core liet ! Daarvoor moeje dan een maxi case hebben :/
Terug Volcano 7 geinstalleerd en whiiii !!! Meteen vertrokken op 133mhzx13 ...

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:47
Zit hier ook met hetzelfde probleem...
Heb al verschillende voedingen geprobeerd.

Zou een slechte koeler (of een die niet goed aansluit) als resultaat kunnen hebben dat de pc wel boot op een FSB van 100Mhz en niet als de FSB op 133Mhz staat?

Mainboard MSI KT3-Ultra2
Processor AMD AthlonXP 1800

• Leader98
Probleem opgelost!

Uit een oude pc nog de FOP32 cooler opgeduikeld die op mijn Duron 800@1000 zat.
Beetje coolpasta eronder en alles weer netjes gemonteerd.

Meteen posten als AMD Athlon 1800+ !!!! :)

Nu ff testen op stabiliteit...

• Leader98
Helaas.... :'( :'(

Op 100MHz is het een stabiel systeem dat zelfs bij een hete zomerdag nog netjes op 45C processortemp blijft tijdens een dag stresstesten...
Op 133MHz boot XP niet eens volledig en geeft een BSOD.

Page fault in non paged area

Ik heb de FAQ "Hangen en opstartproblemen" gelezen en alle aanwijzingen opgevolgd.
Alleen een zwaardere voeding heb ik niet kunnen testen. Wel verschillende Fortron voedingen van 300W geprobeerd.
Alle onderdelen zijn al een keer verwisseld en werken goed op een ABIT Kr7a (met dezelfde voeding).

MSI KT3 Ultra2
AMD Athlon 1800XP
2x 512MB PC266
40GB
60GB
ATI 9800 Pro

[ Voor 14% gewijzigd door Leader98 op 13-06-2006 17:11 ]

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 11:56

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Koppel is een van de hd's af, dan hou je wat meer spanning over

Atari 4 ff'r 😊

• Leader98
OK, doe ik... Heb ook de 9800 vervangen door een TNT2...
Helaas geen verbetering...

• Leader98
Andere mogelijke suggesties zijn de FSB op 140 of een zwaardere voeding....
Zijn Coolermaster voedingen geschikt?

Ik dacht aan een Coolermaster Extreme Power 430W Voeding of de 380W uitvoering hiervan....

• Leader98
Coolermaster 430W voeding geplaatst.
Geen onstabiele bak meer.... Enkel BF2 geeft nog wel eens een BSOD of crasht tijdens het laden van een level naar de desktop.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51
Wel eigenaardig dat al die onderdelen het wel goed doen op een ander moederbord maar met dezelfde voeding? Heb je al eens het moederbord gecontroleerd op lekkende of bolle condensatoren?
Pagina: 1