Toon posts:

[XP] Installatie problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Tijdens het opnieuw installeren heb ik een fout gemaakt.

Hier het verhaal:

Ik ben Window XP opnieuw gaan installeren op mijn laptop.
De schijf bestond uit 2 partities: C:\ = 15Gb en D:\ = 60 Gb.
Ik heb de CD-ROM in de PC gedaan en heb opnieuw opgestart. Dan kom je aan het begin van de installatie bij de partities. Ik wilde gewoon weer op C:\ installeren. Deze partitie heb ik per ongeluk weggegooid. Ik zie nu alleen nog maar de D:\ drive, maar daar staan mijn backup gegevens op dus daar wil ik niet op installeren. Mijn vraag is nu hoe ik de C:\ partitie weer tevoorschijn haal, zodat ik daar op kan installeren.

p.s. Ik heb trouwens geen floppydrive, voor eventueel fdisk

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 14:21 ]

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:21

Beugelfles

I love rusty spoons

Je kan tijdens de xp installatie toch gewoon een nieuwe partitie maken.
Met fdisk kan het ook, opstartdiskette van 98 erin fdisk starten, primaire partitie creeëren, format c:, xp cd erin, en dan kan je wel c partitie kiezen

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Verwijderd

Topicstarter
grolschbeugel schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 14:23:
Je kan tijdens de xp installatie toch gewoon een nieuwe partitie maken.
Met fdisk kan het ook, opstartdiskette van 98 erin fdisk starten, primaire partitie creeëren, format c:, xp cd erin, en dan kan je wel c partitie kiezen
Bedankt voor je reactie,

Je kan tijdens de xp installatie alleen een partitie maken in de ongepartitioneerde schijf, D:\ dus, niet C:\.

p.s. Ik heb geen floppydrive op mijn laptop voor Fdisk
p.s.s. Je mist een s'je in vakmanchap is meesterschap onder grolschbeugel

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 14:29 ]

• diekstra
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 14:25:
Je kan tijdens de xp installatie alleen een partitie maken in de ongepartitioneerde schijf, D:\ dus, niet C:\.
Als D niet gepartitioneerd is, dan ben je iig je backups al kwijt....

Geeft XP niet aan tijdens de installatie dat er ongepartitioneerde ruimte is? Dit is dan de ruimte die vrij gekomen is toen je de C-partitie verwijderde.

[ Voor 10% gewijzigd door diekstra op 10-03-2006 14:30 ]

The Matrix is everywhere, It is all around us, Even now in this very room

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is mijn schijf 1 geheel geworden? Maar zolang er niets op geinstalleerd wordt blijven de gegevens erop staan toch

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand een manier om de gegevens nog van de schijf af te kunnen halen?

Verwijderd

Misschien had je beter eerst even kunnen googlen, is genoeg over te vinden.

Anyway:

Ongepartitioneerde schijfruimte heeft GEEN drive letter. Een driveletter wordt gekoppeld aan een partitie of volume.

Ik vraag me af hoe je "Per ongeluk" een partitie hebt weggegooid, aangezien de XP setup 2 of 3 keer om bevestiging vraagt of je zeker weet dat je dit wilt doen (iedere keer met een andere toets).

Als je geen partitie aan kunt maken tijdens de setup, houdt dit in de XP OF je schijf niet ziet, OF alle vrije ruimte is toegewezen aan 1 of meerdere partities.

Is het 1 fysieke schijf die er in je PC zit of 2?

Een partitie wordt overigens nooit zomaar uitgebreid met vrije ruimte, dus ALS je je C partitie hebt weggegooid MOET je een nieuwe partitie kunnen aanmaken.
Weet iemand een manier om de gegevens nog van de schijf af te kunnen halen?
Ja, je schijf aan een andere pc hangen en de data kopieren. Mocht je je data partitie met backups hebben weggegooid, dan wordt het verhaal te technisch voor jou om dit te herstellen en eventueel wat data te kunnen restoren.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 14:41 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 19:32

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Het lijkt erop dat de oorspronkelijke D: schijf van de TS hernoemd is naar C: omdat die letter vrijgekomen was. Hier heb ik ook een keer last van gehad.

Desondanks moet de TS gewoon opnieuw Windows kunnen installeren in de ongepartioneerde ruimte, echter krijgt deze schijf dan wel de letter D:. Het is niet eenvoudig om deze om te wisselen, zodat je weer van C: kunt booten. Dus installeer Windows gewoon, en werk voortaan met Windows vanaf D: :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cloud op 10-03-2006 14:46 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 14:39:
Misschien had je beter eerst even kunnen googlen, is genoeg over te vinden.

Anyway:

Ongepartitioneerde schijfruimte heeft GEEN drive letter. Een driveletter wordt gekoppeld aan een partitie of volume.

Ik vraag me af hoe je "Per ongeluk" een partitie hebt weggegooid, aangezien de XP setup 2 of 3 keer om bevestiging vraagt of je zeker weet dat je dit wilt doen (iedere keer met een andere toets).

Als je geen partitie aan kunt maken tijdens de setup, houdt dit in de XP OF je schijf niet ziet, OF alle vrije ruimte is toegewezen aan 1 of meerdere partities.

Is het 1 fysieke schijf die er in je PC zit of 2?

Een partitie wordt overigens nooit zomaar uitgebreid met vrije ruimte, dus ALS je je C partitie hebt weggegooid MOET je een nieuwe partitie kunnen aanmaken.

[...]

Ja, je schijf aan een andere pc hangen en de data kopieren. Mocht je je data partitie met backups hebben weggegooid, dan wordt het verhaal te technisch voor jou om dit te herstellen en eventueel wat data te kunnen restoren.
Ik heb bewust de eerste (bovenste) partitie weggegooid. Dit had niet gehoeven, maar was er even niet bij. Toen bleef er een niet gepartitioneerde ruimte over van 60 gb. Ik weet niet zeker of mijn harde schijf nou 60 of 80 gb is. Het is overigens 1 fysieke schijf. Ik dacht: Als de primaire partitie weggooi dan maak ik hem daarna gewoon meer aan. Dit is volgens mij niet mogelijk. Ik kan wel een partitie maken in de nietgepartitioneerde ruimte, maar dan weet ik zeker dat ik mijn gegevens kwijt ben. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat mijn harde schijf 80 gb is. Je ziet nu in de installatie alleen de niet gepartitioneerde ruimte. Ik denk dat de overige 80-60=20gb nog ergens rondzweeft.

Lord-Fido, ik hoop je hier wat meer mee geinformeerd te hebben.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 14:48:
Ik heb bewust de eerste (bovenste) partitie weggegooid. Dit had niet gehoeven, maar was er even niet bij. Toen bleef er een niet gepartitioneerde ruimte over van 60 gb. Ik weet niet zeker of mijn harde schijf nou 60 of 80 gb is. Het is overigens 1 fysieke schijf. Ik dacht: Als de primaire partitie weggooi dan maak ik hem daarna gewoon meer aan. Dit is volgens mij niet mogelijk. Ik kan wel een partitie maken in de nietgepartitioneerde ruimte, maar dan weet ik zeker dat ik mijn gegevens kwijt ben. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat mijn harde schijf 80 gb is. Je ziet nu in de installatie alleen de niet gepartitioneerde ruimte. Ik denk dat de overige 80-60=20gb nog ergens rondzweeft.
Nu is je verhaal weer heel anders :?

Hoe is de situatie nu? Welke partitie heb je nu verwijderd, de oorspronkelijke C: toch? En al je backups staan toch op de D:?
Dus als je installeert in de ongepartitioneerde ruimte (je oorspronkelijke C:) dan is er toch niets aan de hand? :?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn service tag ingevoerd op de Dell site en ben erachter gekomen dat mijn HD 60Gb is.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 15:00:
Ik heb mijn service tag ingevoerd op de Dell site en ben erachter gekomen dat mijn HD 60Gb is.
Dus als jij zegt, dat je nu alleen 60 GB ongepartitioneerde ruimte ziet, bedoel je dus dat je harde schijf totaal leeg is. Heb je niet per ongeluk beide partities weggegooid ? :?

Je zei eerder (in je topicstart) namelijk dat je alleen de D: partitie nog ziet, dus dat klopt weer niet met het bovenstaande..

Ik snap er officieel niks van :P
van je huidige situatie dus

Verwijderd

Topicstarter
;) ;) ;) ;)
wolkje schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 15:06:
[...]

Dus als jij zegt, dat je nu alleen 60 GB ongepartitioneerde ruimte ziet, bedoel je dus dat je harde schijf totaal leeg is. Heb je niet per ongeluk beide partities weggegooid ? :?

Je zei eerder (in je topicstart) namelijk dat je alleen de D: partitie nog ziet, dus dat klopt weer niet met het bovenstaande..

Ik snap er officieel niks van :P
van je huidige situatie dus
Sorry voor de onduidelijkheid, maar ik bedoelde dat je in Windows C en D ziet bij Deze computer. Ik heb er 1 (primaire partitie) weggegooid en dit werd dus uiteindelijk 1 grote niet gepartitioneerde schijf, maar ik ben intussen opnieuw aan het installeren dus ik ben alles kwijt, jammer dan. Zwaar gefrustreerd :( :( :( :( :( Maar bedankt voor jullie reacties. ;) ;) ;)
Pagina: 1