Vreemd probleem cat6-cat5 netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 13:43
Situatie:

Cisco switch --> Cat6 kabel naar patchpannel --> Cat5 kabel naar outlet -->Cat5 kabel naar linksys router.

Probleem:
tijdens het aansluiten van veel linksysrouters kwam er geen link op de Cisco switch, alleen een knipperende led, sommige routers deden het echter wel, terwijl ze allemaal exact hetzelfde geconfigureerd zijn, alleen het IP en de Hostname is verschillend.

Als ik de Cat6 kabel tussen de switch en het patchpannel verwijder, en hier een andere kabel voor in de plaats doe, werkt het soms wel, doe ik daarna de oude weer terug, werkt het meestal ook weer, soms als het niet werkt probeer ik verschillende kabels, net zolang totdat er een een link krijg, daarna de oude weer terug, en het werkt.
Alle gebruitke kabels zijn nieuw en zijn 100% goed, ook compleet doorgemeten.

Alle linksys routers zijn ingeschakeld, dus in principe moet iedere verbinding een goede link op de switch krijgen, bij geen link werkt het Internet via de router niet, bij een goede link wel.

Het probleem is dus dat ik bij veel routers geen goede link doorkrijg, en bij een andere kabel weer wel, daarna weer met de oude, ook weer wel, heel variabel...
Sluit in een laptop rechtstreeks op de switch aan, werkt het altijd.

Ik snap er helemaal niets meer van, watar zit nu het probleem?
In principe kan het geen kabel probleem zijn, aangezien deze nieuw zijn en goed doorgemeten, ik zou echt niet meer weten waar ik het moet zoeken.

bvd

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:47
Staan zowel je cisco als linksys op fixed speeds? Dus geen autosense?

• Ora et Labora
om3ega schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 14:23:
Staan zowel je cisco als linksys op fixed speeds? Dus geen autosense?
De Cisco's staat op autosense, zowel voor speed als duplex, kan dit problemen opleveren?

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-04 13:23
Ehmz, het lijkt me echt sterk dat de categorie kabel zo'n verschil zou maken. Eigelijk zou je eens moeten kijken of je niet toevallig draden omdraait in je patchpanel. En de negotiation moet idd ook wel goed staan, fix die idd maar es.

• Ora et Labora
j-a-s-p-e-r schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:45:
Ehmz, het lijkt me echt sterk dat de categorie kabel zo'n verschil zou maken. Eigelijk zou je eens moeten kijken of je niet toevallig draden omdraait in je patchpanel. En de negotiation moet idd ook wel goed staan, fix die idd maar es.
Waardoor ik kan concluderen dat autosense gewoon niet stabiel gaat werken, en het dus noodzakelijk is dat deze op fixed speed staat?

Verwijderd

Hallo,

welke Cisco switch heb je trouwens ? Kijk eventjes of de poort van de Cisco switch geconfigureerd is met ´spanning-tree portfast´, anders kun je problemen ondervinden als je iets op die poort aansluit...

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dat knipperen betekend meesal dat de autonegotionan niet goed werkt (als mensen hiervoor al suggereren). Beide kanten moeten op autonegotiate staan, of vast ingesteld staan.

Andere optie: de kabels zijn toch niet goed (zie faq), de draadjes zijn wel allemaal doorverbonden, maar de twists zijn door elkaar gehaald. dus even de kleuren nakijken.

Not een andere optie (komst steeds minder voor): Crossed vs straight kabels?

Ik weet eingelijk niet of je cat5 & cat6 mag mixen. Echter bij hele kliene stukjes (patch) kabel zou het niet moeten uitmaken naar mijn mening.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Ora et Labora
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:42:
Hallo,

welke Cisco switch heb je trouwens ? Kijk eventjes of de poort van de Cisco switch geconfigureerd is met ´spanning-tree portfast´, anders kun je problemen ondervinden als je iets op die poort aansluit...
Dit heeft toch alleent te maken als de swich rechtstreeks op een eindapparaat staat aangesloten?
In dit geval is dit ook idd zo, ik zal het gelijk na laten kijken.
Op de linksys routers die ik gebruik is niet in te stellen hoe de snelheid van de poort ingesteld moet worden, het enige wat ik in kan stellen is dat ik een static IP heb (zie afbeelding)
Afbeeldingslocatie: http://img50.imageshack.us/img50/8233/cisco5vv.jpg
Maar de poorten van de Cisco ga ik even kijken of dit verschil maakt, het staat nu igg op autosense.

Cisco switches: 2950T-24
Deze zitten dmv een cross cat6 op een 3560G-24-TS, en deze via glas naar een Catalyst 3508G-XL, en deze via glas naar een Catalyst 6509 waar het andere netwerk op draait.

De linksys routers die ik gebruik zijn BEFSR41

Edit: De kabels zijn getrokken door een erkend bedrijf, welke ook een uitvoerig meetrapport hebben gemaakt, volgens mij moet dit goed zijn, aangezien er een heleboel wel werken, en het soms ook een paar dagen blijft werken.
Ik heb er verschillende doorgemeten, en deze komen allen goed uit de test.

[ Voor 13% gewijzigd door Ora et Labora op 13-03-2006 12:15 ]

• Ora et Labora
Update:

Alle poorten op de switch zijn op 100 MB full duplex gezet.
Het komt nog steeds voor dat linksys routers even niet bereikbaar zijn (het missen van pings). En dus even internet connectiviteit verlies. Ook komt het nog sporadisch voor dat er “spontaan” routers uitvallen. Om ze weer online te krijgen is een reboot van de linksys router noodzakelijk.

Ik heb geen enkel idee meer, iemand hier wel?

bvd

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:47
Volgens mij zijn linksys routers gewoon 100Mbit half duplex of ben ik nu gek?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

EJVL schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:30:
Alle poorten op de switch zijn op 100 MB full duplex gezet.
Je moet altijd beide kanten van een verbinding op autosense zetten of beide kanten van een verbinding op een "forced" instelling. Iets anders is vragen op problemen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Ora et Labora
om3ega schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 14:16:
Volgens mij zijn linksys routers gewoon 100Mbit half duplex of ben ik nu gek?
Volgens de handleiding welke hier te vinden is,
moet het ook op 100MB Full duplex werken, het leuke is dat er in de linksys niets in te stellen is kwa duplex settings, vandaar dat ik hem op 100 MB full duplex gezet heb.
Maar weet je dat zeker dat de linksys standaard op 100 MB half duplex draait?

[ Voor 13% gewijzigd door Ora et Labora op 23-03-2006 14:49 ]

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-04 16:47
linksys routers kunnen gewoon 100mbit full duplex draaien

Verwijderd

Waar je ook eens mee moet spelen is de Portfast-optie van je Cisco 2950T. Het is bekend dat deze optie problemen kan opleveren als je interfaces van bepaalde types aansluit op je Cisco. Ik weet nu even niet of je de optie nou aan of uit moet zetten, maar de default setting kan problemen opleveren.
Pagina: 1