[Advies] Developer/all-round Systeem

Pagina: 1
Acties:

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik werk nu op een p4 1,7 ghz die nogal wat kuren vertoond en ik wil graag een nieuw systeem kopen,
ik heb als budget 1100 euro uitgetrokken (incl verzendkosten, ik wil echt niet meer uitgeven) en zit te twijfelen hoe veel ik mee zal nemen uit het oude systeem en bijv. welk geheugen te nemen en of ik een nieuwe video kaart zal kopen.
Ik wil op het nieuwe systeem dingen als jbuilder en VS .net soepel kunnen draaien en heel af en toe een spel (meestal diablo 2).
Tevens wil een multi-core systeem hebben, om te zien wat voor resultaat het geprogrameerde werk hier op zal hebben.

ProductPrijs incl verz
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL3 (kingston)173,60
ALPS Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart)12,52
AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo475,90
Apacer Embedded Card Reader 15 in 118,90
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 939)22,89
Arctic Cooling Silentium T3 (ATX, 350W)81,45
Asus A8N-E, nForce 4 Ultra93,95
Asrock 939Dual-SATA255,90
Asus Radeon X1300 Pro 256MB DDR269,68
Western Digital Raptor WD740GD, 73GB170,85

Totaal: 1.081,69 euro
Pricewatch link
Totaal: 1.100,84
Pricewatch link

1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL3 (kingston)
Dat het dit geheugen is geworden is niet om een bepaalde reden, maar meer omdat dit het goedkoopste geheugen van 2x 1GB was, misschien is het beter ander geheugen nemen, maar ik heb geen idee welke beter is, ik weet iig dat het geen dd2 mag zijn.

ALPS Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart)
Ook al zullen de meeste mensen zeggen dat dit niet meer nodig is wil ik toch nog een diskette drive hebben. Welk soort maakt niet echt uit als ie maar bij mijn systeem past.

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo
Omdat ik eigenlijk altijd achter heb gelopen met de processors, wil ik dit keer een snelle processor kopen. Ik heb goede dingen over deze processor gehoort en gelezen.

Apacer Embedded Card Reader 15 in 1
Omdat ik van plan ben binnenkort een digitale foto camera te kopen en omdat ik al een pda heb zou ik graag de geheugen kaartjes buiten die apperaten om willen kunnen lezen. Dit product kwam voor in de BBG van maart bij het multimedia systeem en het leek me wel een geschikte card reader
Komen te vervallen i.v.m. geld vrijmaken voor andere onderdelen

Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 939)
Mensen zijn erg te spreken over deze cooler o.a. in de productsurvey en in het topic op GoT

Arctic Cooling Silentium T3 (ATX, 350W)
Ook dit product stond in de best buy guide van maart bij het multimedia systeem het lijkt me een mooie kast met een goede airflow, die tevens stil is, wat bij mij op dit moment echt niet is.

Asrock 939Dual-SATA2
Dit moederbord heb ik gekozen omdat er een mogelijk bestaat om hier een AM2 socket op te zetten voor in de toekomst, en omdat ik zit te twijfelen over het kopen van een nieuwe video kaart lijkt mij dit een bord dat alle opties open houd. Ook is volgens de productsurvey dit een goed product

Asus A8N-E, nForce 4 Ultra
Dit is toch een merk moederbord, wat volgens de productsurvey er goed uit komt. Ik ben nogal een asus fan, dus dit moederbord lijkt net door mij zelf gevonden, ook al is het op aanraden van enkrypt. Ik wil toch eerst nog wat meer over dit bord lezen, maar tot nu toe lijkt het een goede keuze

Ik neem toch de asrock, olgens mij is de prijs kwalitiet verhouding van de asrock bijna gelijk namleijk

Asus Radeon X1300 Pro 256MB DDR2
Dit is een van mijn twijfel punten, omdat ik eigenlijk bijna nooit game en als ik game ik meestal Diablo 2 speel is dit niet echt een heel belangrijk onderdeel van het systeem. Ik kan uit mijn oude pc een ato radeon 9700 (noon-pro) halen en deze gebruiken, maar omdat de radeon X1300 volgens dit topic een zeer goede prijs/performance verhouding heeft zit ik toch te twijfelen.

Western Digital Raptor WD740GD, 73GB
Deze schijf zou ik graag willen hebben voor mijn OS en eventueel mijn te programmeren dingen, ik heb op het moment een zeer trage hard disk en zou graag de tijd die ik moet wachten bij het opstarten en compileren zo veel mogelijk te verkleinen zodat ik de schaarse tijd die ik heb zo optimaal mogelijk kan gebruiken. Hiervoor heb ik wel wat extra geld over. Eventuele extra opslag ruimte wordt aangeleverd door harddisken uit de oude pc.

Mijn belangrijkste vragen zijn eigenlijk over het geheugen en de video kaart, en als ik hierin wat duurdere/betere zou nemen waar zou ik dan op kosten op in moeten leveren.
Ik denk dat het nu wel duidelijk is waarom ik wat heb gekozen, dus ik hoor graag aan wat jullie adviezen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door MetalfanBlackness op 11-03-2006 14:45 . Reden: extra hd ruimte, einde url vergeten ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Verwijderd

Minder geld uitgeven aan de CPU (een X2 3800+ is zo goed als even snel, maar een pak goedkoper) en meer geld uitgeven aan het moederbord (Asrock is ten slotte een budget merkje... Ga liever voor een Asus A8N-E ofzo).

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 11:33:
Minder geld uitgeven aan de CPU (een X2 3800+ is zo goed als even snel, maar een pak goedkoper) en meer geld uitgeven aan het moederbord (Asrock is ten slotte een budget merkje... Ga liever voor een Asus A8N-E ofzo).
Ik heb voor de X2 4400+ gekozen omdat deze 2x 1mb L2 cache heeft, wat de laptop van mijn werk ook heeft (alleen dan 1x 2mb) en dat merk ik echt wel. Volgens mij is het dus niet alleen het aantal mhz dat het een groot verschil maakt, maar vooral de cache
Ik heb voor dit moederbord gekozen vooral vanwege het feit dat deze en AGP en PCI-E aan kan, omdat ik nogal zit te twijfelen over de nieuwe video kaart, als ik die toch bijna niet ga gebruiken. Daarom zit ik half te denken om de video kaart nog achter wegen te laten en deze pas over een tijd aan te schaffen

Verwijderd

Raar dat jij het wel merkt, want volgens de talloze benchmarks van de belangrijkste hardware-sites maakt die extra hoeveelheid cache bij de Athlon64 zo goed als niks uit.
De X2 3800+ heeft een veel sterkere prijs/prestatie verhouding dan de 4400+.
Asrock is en blijft een budget merkje, en dit is sowieso geen goed idee voor een serieus development-workstation.
Zo'n dure componenten, en dan stop je ze op een B-klasse mobo? :?
Maar het is slechts advies natuurlijk :)

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Dan zal ik daar naar op zoek gaan, want als dit echt niet uit maakt, dan ga ik natuurlijk voor de betere prijs/prestatie verhouding.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maar hij doet niet de doorsnee dingen waar veel mee gebenched wordt, dus misschien dat cache voor hem wel uit kan maken, met jbuilder en vs.net, wat dat ook mogen zijn :)

En in princiepe zou die asrock niet minder stabiel of betrouwbaar moeten zijn dan een asus. Wel vaak minder features enzo.

specs

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Ik ben heel blij met jullie reacties/adviezen, maar heeft iemand ook een idee over mijn vragen dus meer het geheugen en de videokaart, want daar hoor ik niks over, en dat ik voor mij eingelijk het belangrijkst

[ Voor 30% gewijzigd door MetalfanBlackness op 10-03-2006 13:17 . Reden: toeveogeing ]

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Ik zit te twijfelen of ik het geheugen niet beter kan vervangen door: 1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2.5 (G.Skill, F1-3200PHU2-2GBNS). Heeft iemand hier een advies over, is dit geheugen beter overclockbaar, voor als ik in de toekomst misschien mijn systeem wil overclocken?
Ik heb toch besloten voor de asrock te gaan, zodat ik pas later de video kaart hoef te bestellen en als mijn 9700 non pro het goed genoeg doet, dan bestel ik de video kaart helemaal niet.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
MetalfanBlackness schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 12:21:
Dan zal ik daar naar op zoek gaan, want als dit echt niet uit maakt, dan ga ik natuurlijk voor de betere prijs/prestatie verhouding.
Kijk eens op Tom's Hardware, die heeft bijzonder veel benchmarks van die 2 cpu's. Erg handig en overzichtelijk :)

Voor je geheugen, kijk eens in de QVL van het merk van je mobo. Dan weet je in ieder geval zeker dat het werkt icm je mobo. Waar die van Asrock staat weet ik overigens zo even niet.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MetalfanBlackness schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 11:44:
[...]

Ik heb voor de X2 4400+ gekozen omdat deze 2x 1mb L2 cache heeft, wat de laptop van mijn werk ook heeft (alleen dan 1x 2mb) en dat merk ik echt wel. Volgens mij is het dus niet alleen het aantal mhz dat het een groot verschil maakt, maar vooral de cache
Ik heb voor dit moederbord gekozen vooral vanwege het feit dat deze en AGP en PCI-E aan kan, omdat ik nogal zit te twijfelen over de nieuwe video kaart, als ik die toch bijna niet ga gebruiken. Daarom zit ik half te denken om de video kaart nog achter wegen te laten en deze pas over een tijd aan te schaffen
hangt van de procesoor af een P4 had er veel meer baadbij dan een AMD64 alleen in je lap heb je een P-M denk ik... persoonlijk zou ik toch voor de 4200+ gaan en een 6600GT er in hangen een X1300Pro is leuk in 3Dmark maar volgensmij blijft hij in de games wat achter (net als de X1600XT dat heeft)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 14:58:Kijk eens op Tom's Hardware, die heeft bijzonder veel benchmarks van die 2 cpu's. Erg handig en overzichtelijk :)

Voor je geheugen, kijk eens in de QVL van het merk van je mobo. Dan weet je in ieder geval zeker dat het werkt icm je mobo. Waar die van Asrock staat weet ik overigens zo even niet.
Ik heb al een hele tijd naar de QVL van asrock gezocht, maar ik hem echt niet vinden, maar ik hoop eigenlijk dat iemand mij kan zeggen wel geheugen iig werkt. Ik zal nog eens bij toms hardware kijken om de processoren met elkaar te vergelijken.
GoldenSample schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 15:51:hangt van de procesoor af een P4 had er veel meer baadbij dan een AMD64 alleen in je lap heb je een P-M denk ik... persoonlijk zou ik toch voor de 4200+ gaan en een 6600GT er in hangen een X1300Pro is leuk in 3Dmark maar volgensmij blijft hij in de games wat achter (net als de X1600XT dat heeft)
Ik zal nog wat nakijken over de processor, maar ik denk dat ik nog even wacht met het kopen van een video kaart, want ik denk dat mijn 9700 non pro nog goed genoeg is voor de spellen die ik speel.

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Dus nu ga je een ander mobo kopen voor je AGP ATI 9700 kaartje ???
Terwijl je eerst een PCI-e videokaart wou hebben ????

oeps niet goed gelezen :X

[ Voor 12% gewijzigd door hetnet op 11-03-2006 17:24 ]

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:25
NIET bezuinigen op je moederbord, bij ons in de zaak moeten we ERG vaak asrock's terug sturen omdat ze het simpelweg helemaal niet doen.
We hebben en dag gehad dat we een hele partij terug moesten sturen omdat ze het -allemaal- niet deden. Kan een toevalstreffer zijn, maar asrock heeft het bij mij verspeeld.

[ Voor 41% gewijzigd door blup op 12-03-2006 13:09 ]

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Ik heb na veel twijfelen de volgende aanpassingen gemaakt, maar ik heb nog mijn twijfels over een aantal dingen, ik vroeg me af wat jullie adviseren over deze twijfel gevallen.

Product
AMD Athlon 64 X2 4200+ Manchester
Apacer Embedded Card Reader 15 in 1
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 939)
Asus A8R-MVP, Xpress200
Asus Radeon X800 XL 256MB DDR
Western Digital Raptor WD740GD, 73GB
NEC ND-4571
Maxtor DiamondMax 10, 200GB

Pricewatch link

Mijn twijfelpunten:

In deze kast past het asus moederbord niet helemaal goed, ik kan namelijk geen diskette station gebruiken, omdat het moederbord door de connector net buiten de atx standaard grote komt.
Tevens vraag ik mij af of de voeding van deze behuizing ook voldoende zal zijn als ik een crossfire opstelling wil gaan gebruiken.

Ik twijfel tussen deze en de GeIL Geheugen Value Series 2048 MB, PC3200, 400 MHz, CL3. Waarbij de kingston in de QVL lijst bij het gekozen moederbord staat en het geil geheugen niet, maar de geil heeft wel Heat Spreaders heeft.

Mijn wijzigingen:

Asus A8R-MVP, Xpress200
Met dit moederbord is het mogelijk om een crossfire opstelling te gebruiken, en deze heeft niet de standaard ati southbridge, maar een van uli, hierdoor is er ondersteuning voor sataII en gigabit lan.

Asus Radeon X800 XL 256MB DDR
Volgens de reviews die ik gezien heb op het internet is dit een goede videokaart t.o.v. de prijs, hier kan ik ook wat langer mee doen dan met een x1300 pro.

NEC ND-4571
Toch maar een nieuwe dvd brander, want mijn dvd-rom speler vertoond steeds meer kuren.

Maxtor DiamondMax 10, 200GB
Als er toch sataII op mijn moederbord zit, dan moet ik dit gebruiken ook. Een 200gb hd voor de grotere bestanden lijkt me dus wel verstandig.

Diskette station is weg, omdat ik tijdelijk wel een oude van mij gebruik en deze past toch niet bij deze behuizing, moederbord combinatie.

[ Voor 1% gewijzigd door MetalfanBlackness op 23-03-2006 13:14 . Reden: 1600 -> 1300 ]

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Net even op eXtreme PSU Calculator mijn verwachte verbruikte vermogen berekend.

Bij AMD athlon 64 x2 4200+
2x DDR sdram
X800 XL
2 sata HD
1 dvd-rw/dvd+rw
2 pci cards
3 usb devices
2 fans 80mm

kom ik aan:
290W (zonder crossfire)
350w (met crossfire)

Dus dan zou mijn voeding in de behuizing (450 Watt max. / 350 Watt continuous Power) wel voldoende zijn denk ik.

Ik hoop dat iemand een goed advies heeft over het geheugen, dan kan ik binnenkort mijn pc gaan bestellen

[ Voor 12% gewijzigd door MetalfanBlackness op 24-03-2006 16:52 . Reden: geheugen ]

Pagina: 1