NForce2 optical out > 5.1 detecteerd door hifi > geen geluid

Pagina: 1
Acties:

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mijn moederbord (nforce 2 / epox 8rda+) is uitgebreid met een DIGITAL SPDIF I/O kaartje, dat via optical out (tos) aan mijn 5.1 hifi setje hangt. Het hifi setje detecteerd een 5.1 dolby digital signaal, maar ik krijg geen geluid.

Vroeger werkte dit perfect, maar sinds dien ben ik 2x verhuist van woning en is mijn pc zojuist nieuw geïnstalleerd (win xp pro).

- Er zit geen knank in de optische kabel, het rode licht komt er helder uit.
- Geluid via analoge kabel naar de hifi set werkt wel (stereo).
- In de NForce sound mixer vind ik geen optie om DIGITAL SPDIF te enabelen (hoewel ik dacht dat dit vorige keer gewoon werkte door het kaartje aan te sluiten).

Ik weet m.a.w. niet hoe te beginnen zoeken:
- Is tos in mijn hifi setje stuk (kan dit?).
- Is de tos in mijn pc stuk (kan dit?).
- Is de kabel stuk?
- Is het de configuratie van de pc anders (nieuwe nforce driver?).

Heb geen extra aparatuur om de stereo of soundkaart te testen.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Weet je zeker dat het een dolby digital signaal is wat de reciever oppakt? Of ziet hij gewoon inkomend geluid?

Bij m'n audigy2 stuurt hij standaard gewoon non-ac3 geluid over de optische kabel, krijg dan gewoon stereo, m'n externe ac3 decoder herkent dan ook geen ac3 signaal. Maar als ik via de drivers spdif passthrough aanzet, dan werkt het meteen perfect.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:09

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je een extra kaartje toevoegd is dat een andere geluidskaart. Die kun je dus niet instellen met je onboard NForce settings. Ergens zul je in windows aan moeten geven dat hij je nieuwe kaartje als output moet gebruiken. Heb je trouwens wel de drivers voor dit kaartje geinstalleerd?

PS: Als dit extra kaartje enkel een extra 'breakout' is van een niet op de achterkant aanwezige aansluiting van het moederbord slaat mijn opmerking trouwens nergens op.

@hieronder: Goed, mijn opmerking slaat in dit geval dus nergens op :D

[ Voor 32% gewijzigd door Janoz op 10-03-2006 11:23 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De receiver toont op de display 5.1 dolby digital, volgens mij klopt dit wel want anders zegt hij stereo.

Het extra kaartje zit niet in een PCI slot, het is een addon voor het moederbord (verbonden met flat cable).

Op internet heb ik reeds gevonden dat het in oudere drivers te "enabelen" was. Maar in de nieuwe vind ik dit niet meer terug.