Toon posts:

Creative® GigaWorks of Logitech® Z-5500 Digital

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeie morgen allen,

Ik heb een sloot geld en mijn vorige creative fps-1000 setje uit 1963 is te komen overlijden.
http://img.epinions.com/i...42-elec_lg-resized200.jpg

Ik ben sinds een maandje aan het rondsnuffelen en had eigenlijk de Klipsch ProMedia Ultra 5.1
uitgekozen na het lezen van diverse surveys.
http://www.klipsch.com/media/Photos/ultra51_2_large.jpg (gheyl!)
Fabrikant gebeld, blijkt dat de Ultra alleen in 110volt versie te verkrijgen is. Jammer maar helaas.

Ik ben dus nu aan het rondkijken en heb mijn oog laten vallen 2 sets.
Mijn hoop is dat er iemand is die heel toevallig beide sets al eens heeft geprobeert (ik kan het me niet voorstellen, maar ja je weet maar nooit) en kan zeggen van: nouuuu.. setje X zou ik niet nemen maar ik zou setje Y nemen.

Van wat ik heb uitgevogeld tot nu toe:

Creative® GigaWorks S750 7.1
http://nl.europe.creative...category=113&product=9306
Voordeel:
-7.1 setje ipv 5.1
-Sattelietjes zijn 2-kanaals
-Geluidskaart is ook een Creative, en die combo schijnt beter te werken.
Nadeel:
-50 euro duurder dan de Logitech
-*eigenlijk* heb ik helemaal geen plek voor alle 7 sattelietjes :|
-moet 50km rijden voor de dichtstbijzijnde winkel, dus als er wat fout is kan ik gelijk weer 50km rijden

Logitech® Z-5500 Digital
http://www.logitech.com/i...,CRID=2177,CONTENTID=9486
Voordeel:
-50euro goedkoper
-Veel meer reviews online, het merendeel met oordeel 'zeer goed'
-winkel op de hoek heeft dit setje
Nadeel:
-enge berichten op Tweakers over 'plopjesprobleem' (ook in andere logitech producten!)
-bass schijnt nogal dreunerig te zijn

Ik speel vrijwel alleen games en luister XFM live stream. (oenk oenk dance music)
Bass erger ik me bij veel goedkope setjes vaak aan omdat het alleen gedreun is. Leuk, maar na 5 minuten krijg ik koppijn. Bass mag van mij best richting middentonen gaan.

Dus de vraag is: heeft er toevallig iemand al eens beide setjes gehad?
Of, weet er iemand nog een alternatief? Ik ga tot 400 euro incl verzendkosten etc.
Moet minimaal 5.1 setje zijn, DTS decoder etc heb ik op de X-Fi soundcard.

Alvast hartelijk dank voor de info!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 09:43 . Reden: linkjes erin geplekt en wat schandalige typo's gefixt ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb nu al 2 jaar ervaring met de GigaWorks S750 en ik was volgens mij ook ongeveer de eerste in Nederland die die set in huis had. Toen ik de set kocht was hij namelijk net nieuw op de creative site.

Maargoed. Mijn ervaringen met deze surroundset zijn erg goed. De set produceert een mooi warm geluid en de tweeters kunnen echt _hoog_. Zeker hoger dan de eenwegsspeakers van Logitech Z-5500!

De bass is zeer krachtig en overstemt pas op een hoog volume (hoog volume is dat mijn ouders en vooral zus gaan klagen). Prima in orde dus. Toen ik deze set net had stond de subwoofer op volume 5 (volume gaat van 1 tot 7 - zacht tot hard). Inmiddels zit ik meestal op volume 3 omdat dat eigenlijk al hard genoeg is voor muziek luisteren.

En wat kan ik zeggen over de vergelijking met de Z-5500:
  • Het feit dat de GigaWorks geen last heeft van plopjes maakt hem eigenlijk al beter, het is toch even een set van over de 300 euro dacht ik zo. Naar mijn mening is logitech ook niet al te gul met het omruilen van een ploppende Z-5500.
  • Als je ruimte hebt voor 7.1 zou ik zeker gaan voor de 7.1 Gigaworks. De X-Fi biedt goede ondersteuning voor 7.1 en ook zijn er al een aantal games die echt die 2 extra kanalen boven 5.1 goed weten te gebruiken. (Call of Duty en Max Payne 2 zijn me daar het meest in bijgebleven, wat een geluid!!!)
  • De Z-5500 heeft als voordeel dat het meer aansluitingen heeft voor verschillende apparaten. Je kunt de Z-5500 dus voor meerdere doeleinden gebruiken (aan de TV of DVD speler hangen) wat bij de GigaWorks S750 dus niet direct kan. Daarvoor zou je een extra DDTS-100 decoder moeten aanschaffen, wat trouwens een erg fijn apparaat is.
  • Volumebediening op de Creative set is erg onhandig en irritant. Gelukkig kan ik de volumedraaiknop op mijn toetsenbord gebruiken voor het regelen van het volume, maar anders zou ik dit wel een nadeel vinden.
Conclusie: Als het je puur om het geluid bij de PC te doen is zou ik gaan voor de GigaWorks. Deze levert een mooi en solide geluid en heeft erg veel kracht achter de hand. Daarnaast ben je al voorzien van een zeer goede geluidskaart waar deze speakerset het optimale uit kan trekken.

Wil je de set ook gaan gebruiken voor bij een televisie of DVD speler en dus meer voor home-cinema of woonkamer doeleinden, dan is de Z-5500 handiger door zijn extra aansluitingen en zijn handige volumebediening. :)

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Perfect Frank dat waren eigenlijk wel de dingen die ik wilde horen.
De volumeknop op mijn bassbox staat ook ergens op 2 (1tot5, 5 is max) en dat is hard zat.
Dat ik een extra dts decoder nodig heb voor andere apparatuur is een nadeel daar had ik idd nog niet aan gedacht.
Volumeknop gebruik ik alleen op het toetsenbord.
Dank voor de uitgebreide info Frank, ik wacht nog een weekje of 3 dan neem ik de beslissing.
(moet altijd goed nadenken voor ik geld uitgeef ;)

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-01 16:53

Brainless-NL

lolkipo

een voordeel van de z-5500: Je kan em via TOS of SP/DIF digitaal aansluiten op je soundcard/receiver/dvd speler enz.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt maar er komen elke dag 10 nieuwe berichtjes over de Z5500 en die zijn allemaal negatief.
Misschien nog een ander merk maar ben nu vrij zeker dat het geen Logitech word.
Mede ook door hun slechte afhandeling van dit probleem.

Iemand nog een ander merk speakerset waar ie super tevreden over is ivg de Creative?

Verwijderd

Ik heb de gigaworks in combinatie met de XFI kaart. Dit is echt om van te smullen :p

Ik ken nog 2 mensen die deze boxenset hebben, maar met een audigy2ZS kaart, het verschil is enorm.

Ik gebruik de set voor films en muziek, heb ze +- 2 jaar (0,5 jaar met xfi) en ik blijf mij van de kwaliteit ervan verbazen. Voor mij zou de keuze gemakkelijk zijn, aangezien ik de logitechs in de mediamarkt gehoord heb. Komt een mooi geluid uit, maar de bas is gwn veel te diep en te zwaar naar mijn mening ...

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:06
Na dit topic te hebben gelezen ga ik oo kvoor de GigaWorks echter nu heb ik een vraag over de 7.1.

Mijn kamer is ruim 5 bij 5 meter, past hier een 7.1 set goed in? Verder woon ik in een vrijstaand huis dus last van de buren heb ik nooit. Bij www.azerty.nl is die 380 euro dacht ik, veel geld maar het ziet er echt super goed uit.

Verwijderd

Mijn kamer is nog net iets kleiner, maar het is helemaal geen overkill ....

• Symphony-X
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 13:40
Voordeel van de Z-5500 is dat hij een Dolby Digital/DTS decoder aan boord heeft, een optical in en draadloze afstandbediening. Is voor mij de reden tóch voor die set te gaan.

" Play the violent strings of my symphony "

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-02 08:20
en wat te denken van deze set:
Afbeeldingslocatie: http://www.teufel.de/images/upload/G_THX_bg_big.jpg

Teufel Concept G THX

in het kort:
7.1
THX certificaat
250 mm sub
..
..
..
(zie link)
€299 euro.

lijkt me een goed alternatief.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

107mb schreef op maandag 13 maart 2006 @ 21:47:
en wat te denken van deze set:
[afbeelding]

Teufel Concept G THX

in het kort:
7.1
THX certificaat
250 mm sub
..
..
..
(zie link)
€299 euro.

lijkt me een goed alternatief.
Nah, ziet er wel erg blikkerig en plastic uit. Doe mij maar een vertrouwd merk als Creative. Ik vind um eerlijk gezegd ook oerlelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 13-03-2006 21:55 ]

Goud is geen geld

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-02 08:20
Frank_Knopers schreef op maandag 13 maart 2006 @ 21:55:
[...]

Nah, ziet er wel erg blikkerig en plastic uit. Doe mij maar een vertrouwd merk als Creative. Ik vind um eerlijk gezegd ook oerlelijk.
euhm, onbekend wil niet zeggen dat het slecht is. Het Merk is voornamelijk bekend bij de oosterburen en wordt daar ook vaak getest. Hierbij enkele resultaten (met vertaling):

DVD aktuell (5/2005): "Teufel hat keine Konkurrenz zu fürchten - Preishit"
Teufel heeft geen concurentie - een prijskraker

Gamezoom.net (4/2005): "Testsieger auf www.gamezoom.net"
Testwinnaar bij www.gamezoom.net

Gamestar (1/2005): "Neue Referenz Surround-Sets"
nieuwe referentie-surround set

Moddingtech (7/2005): "Ein Genuss - Gesamtwertung 1.3"
een genot - totaalcijfer (omgerekend 9.4)

Hartware.net (7/2005): "Ein hervorragendes Soundsystem"
een subliem geluidssysteem

Area DVD (2/2005): "Top-Leistung zum kleinen Preis"
topprestaties voor een kleine prijs

c't (7/2005): "Das Concept G spielt klanglich in einer anderen Klasse"
Concept G speelt in een andere klasse

PC Games (4/2005): "TESTSIEGER und Prädikat "TOP-PRODUKT"
testwinnaar en predikaat "topprodukt"

DVD Vision (4/2005): "Preis/Leistung: hervorragend - PREISTIPP"
prijs kwaliteit uitstekend

Netzwelt.de (4/2005): "Mehr kann man von dieser Preisklasse nicht erwarten"
meer kan men in deze prijsklasse niet verwachten

PC Tweaks (11/2004): "Testsieger und Empfehlung Gold"
testwinnaar

HiFi Test (6/2004): "Preistipp"
prijstip

Heimkino (12/2004): "Ein echter Hammer"
een echte topper

beetje kort door de bocht reaktie dus, hoewel je smaak natuurlijk persoonlijk is ;)
en echt blikkerig, neuh:
Afbeeldingslocatie: http://images.gamezoom.net/images/2854.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door 107mb op 13-03-2006 22:12 ]

• Wackmack
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 18:05:
Mijn kamer is nog net iets kleiner, maar het is helemaal geen overkill ....
Zekers, nu ga ik hem zeker kopen. Alleen ik kan hem pas in Juni kopen:(

Maar bedankt.

ps: Weet er iemand een algemene site over wat alle aansluitingen betekenen, je hebt namelijk coax en digitaal. En wat is het verschil, enz

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:48

R-B

Blokkert

Versteegrob schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 02:08:
[...]

Zekers, nu ga ik hem zeker kopen. Alleen ik kan hem pas in Juni kopen:(

Maar bedankt.

ps: Weet er iemand een algemene site over wat alle aansluitingen betekenen, je hebt namelijk coax en digitaal. En wat is het verschil, enz
coax = digitaal :P

Je kan op 2 manieren aansluiten als je het digitaal wilt doen..
- Via Coax
- Of via Optische Kabel

Welke beter is? De ene persoon zegt Coax en de ander wel optisch. Verschil is erg klein tussen die 2 :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Wackmack
R-B schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 07:51:
[...]

- Via Coax
- Of via Optische Kabel

Welke beter is? De ene persoon zegt Coax en de ander wel optisch. Verschil is erg klein tussen die 2 :)
Hehe op dit gebied ben ik echt een newbie zie je maar bedankt, alles is vast duidelijk met aansluitingen. O ja niet onbelangrijk, ik neem hem icm X-FI

• Wackmack
R-B schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 07:51:
[...]

- Via Coax
- Of via Optische Kabel

Hehe op dit gebied ben ik echt een newbie zie je maar bedankt, alles is vast duidelijk met aansluitingen. O ja niet onbelangrijk, ik neem hem icm X-FI

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:40

houthakker

Poehé

Mmm aangezien je een sloot geld over hebt. Waarom geen losse receiver met echte speakers. Dit blijft namelijk plastic ;).

Specs

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:29
houthakker schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:04:
Mmm aangezien je een sloot geld over hebt. Waarom geen losse receiver met echte speakers. Dit blijft namelijk plastic ;).
Allemaal heel leuk en aardig en wat je zegt klopt ook wel maar er zijn genoeg mensen die gewoon een pc speakerset willen en geen losse receiver met relatief lompe luidsprekers.

Ik ben zelf overigens ook aan het overwegen of ik een fatsoenlijke 2.1 set moet nemen of een gebruikt setje van versterker met luidsprekers. Op dit moment heeft de versterker met luidsprekers de voorkeur voornamelijk omdat je versterkers kunt nemen welke meerdere bronnen kunnen verwerken, op dit moment heb ik een kabel van de line out van mijn pc naar de line in van mijn server en van daaruit naar mijn speakersetje, op mijn thuisservertje staat ook winamp en zo kan ik muziek luisteren zonder mijn hele pc op te starten :)
Pagina: 1