Toon posts:

VMWare 64 bit verwarring

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We willen binnenkort een VMWare server (voorheen VMWare GSX server) op gaan zetten. De keuze voor de hardware is gevallen op een dual core Opteron systeem.

Er is echter wat verwarring over de gevolgen van het gebruik maken van 64 bit extensies. De server zal voorzien worden van een 64 bit linux, daar VMware server daar dankbaar gebruik van kan maken.

Echter: zijn alle gemaakte VMs op een VMWare server die op een 64 bit mode draait (en dus gebruik maakt van deze extensies) ook afspeelbaar op 32 bit clients (bijv de 32 bit VM player)? En, stel, we zouden ooit terug willen vallen op een 32 bit server, kunnen we dan de gemaakte machines daar ook zonder meer op gebruiken?

WIe kan me hier wat duidelijkheid creeren?

Bij voorbaat dank!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Je kan, als je de OSen in 32bit VM installeerd gebruiken op een andere computer die geen 32 bit ondersteund. geeft je aan dat de VM 64bit moet zijn dan is dit niet mogelijk.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:30

BoAC

Memento mori

Wanneer je VMWare wil gebruiken voor 64 bit VMs is het niet verplicht dat je op een 64 bit Host draait. VMware kan namelijk gebruik maken van de 64 bit extensies die de CPU ondersteunt.
Je Processor moet dus wel 64 bit zijn maar heet OS is niet verplicht. LET OP: er zijn opterons in de omloop die geen 64 bit VMs ondersteunen:
http://www.vmware.com/sup...oc/intro_supguest_ws.html

Verwijderd

er is ook een tool (van VMware zelf meen ik, naam ontschiet me even) om een VM naar een andere VMware server over te zetten (die tool past alles van drivers, etc aan zodat hij op die nieuwe server ook draait)

• BoAC

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 08:13:
er is ook een tool (van VMware zelf meen ik, naam ontschiet me even) om een VM naar een andere VMware server over te zetten (die tool past alles van drivers, etc aan zodat hij op die nieuwe server ook draait)
Maar dat gaat natuurlijk niet op voor 64 naar 32 bit ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mento schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 07:55:
Je kan, als je de OSen in 32bit VM installeerd gebruiken op een andere computer die geen 32 bit ondersteund. geeft je aan dat de VM 64bit moet zijn dan is dit niet mogelijk.
Ik vat je niet helemaal.

Stel, ik heb VMWare server draaien, op een Dual core Opteron onder een 64 bit Linux installatie. Ik installeer daarop een 32 bit OS in een VM. Kan ik die VM dan op een willekeurige 32 bit client gebruiken?
En wat wanneer ik een 64 bit VM maak? Werkt deze alleen dan op een 64 bit client? Of dan zelfs ook op een 32 bit client, omdat de server de 64 bit taken op zich neemt?

• BoAC

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 17:54:
[...]

Ik vat je niet helemaal.

Stel, ik heb VMWare server draaien, op een Dual core Opteron onder een 64 bit Linux installatie. Ik installeer daarop een 32 bit OS in een VM. Kan ik die VM dan op een willekeurige 32 bit client gebruiken?
En wat wanneer ik een 64 bit VM maak? Werkt deze alleen dan op een 64 bit client? Of dan zelfs ook op een 32 bit client, omdat de server de 64 bit taken op zich neemt?
Je server (dual core opteron) is de host en met je client connect je met een console naar VMs die op je server draaien. Je server emuleert dus en daar heeft je client dus niks mee te maken of deze nu 32 of 64 bit is ;)

Verwijderd

Topicstarter
BoAC schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 18:37:
[...]

Je server (dual core opteron) is de host en met je client connect je met een console naar VMs die op je server draaien. Je server emuleert dus en daar heeft je client dus niks mee te maken of deze nu 32 of 64 bit is ;)
Ok thanks!

Dan nog 1 vraag: stel ik wil een VM gemaakt op een VMWare server op 64 bit gebruiken op een VMWare server die in 32 bit mode draait.. kan dit?

• BoAC

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 22:25:
[...]

Ok thanks!

Dan nog 1 vraag: stel ik wil een VM gemaakt op een VMWare server op 64 bit gebruiken op een VMWare server die in 32 bit mode draait.. kan dit?
BoAC schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 08:04:
Wanneer je VMWare wil gebruiken voor 64 bit VMs is het niet verplicht dat je op een 64 bit Host draait. VMware kan namelijk gebruik maken van de 64 bit extensies die de CPU ondersteunt.
Je Processor moet dus wel 64 bit zijn maar heet OS is niet verplicht. LET OP: er zijn opterons in de omloop die geen 64 bit VMs ondersteunen:

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Je OS die in een VM is gemaakt kan op iedere andere pc draaien mits die dezelfde of en hoger versie heeft van VMWare. Zet je een VM op op een Intel P4 3Ghz en je zet je VM over op een AMD 3600+ dan zal je VM gewoon werken.

Een 32bit VM werkt zowel op een 32bit systeem als een 64Bit systeem
Een 64bit VM werkt alleen op een systeem dat 64bit ondersteund.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

BoAC schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 08:04:
Dit snap ik dus niet! Ik heb nu workstation 5.5 en ik ben inderdaad een van de pechvogels die "opeens" geen 64 bit host meer kan zijn.
Maar ik snap dit niet... ooit heb ik namelijk wel XP 64 gedraait. Mogelijk toen dit nog experimenteel was in VMWare. Ik vind dit vaag en vraag me ook af welke versie dat had kunnen zijn...

[ Voor 14% gewijzigd door iAR op 10-04-2006 18:10 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

oZner schreef op maandag 10 april 2006 @ 16:42:
[...]

Dit snap ik dus niet! Ik heb nu workstation 5.5 en ik ben inderdaad een van de pechvogels die "opeens" geen 64 bit host meer kan zijn.
Maar ik snap dit niet... ooit heb ik namelijk wel XP 64 gedraait. Mogelijk toen dit nog experimenteel was in VMWare. Ik vind dit vaag en vraag me ook af welke versie dat had kunnen zijn...
Eigenlijk staat alle informatie in de hierboven genoemde link. Als je een vmdk maakt, dan kan je die op alle PC's gebruiken (Mits de hardware het ondersteund, zo kan x64 alleen gebruikt worden op CPU die ook daadwerkelijk x64 ondersteund). Alle x86 kunnen op alle PC's draaien. Opzich ook heel logisch, VMWare emuleert op iedere PC dezelfde hardware configuratie, dus die kan je overal wel draaien :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• iAR
  • Niet online

iAR

FnF schreef op maandag 10 april 2006 @ 16:47:
Eigenlijk staat alle informatie in de hierboven genoemde link. Als je een vmdk maakt, dan kan je die op alle PC's gebruiken (Mits de hardware het ondersteund, zo kan x64 alleen gebruikt worden op CPU die ook daadwerkelijk x64 ondersteund). Alle x86 kunnen op alle PC's draaien. Opzich ook heel logisch, VMWare emuleert op iedere PC dezelfde hardware configuratie, dus die kan je overal wel draaien :)
Waarom quote je nu mij?

• BoAC

BoAC

Memento mori

Interessante info:
Opteron 848 and VMWare 5.5 - No 64 bit OS operations?
AMD
Segmentation support is missing from the initial AMD64 processors (that is, revision C and earlier) while running in long mode. As a result, AMD64 processors prior to revision D do not have an efficient mechanism for isolating the virtual machine monitor from 64-bit guest operating systems.

A limited form of segmentation was reintroduced in long mode, in revision D AMD64 processors. As a result, AMD64 processors must be revision D or later to run 64-bit guest operating systems.

Note: Because AMD Opteron and Turion processors do not ship in revision D, AMD Opteron and Turion 64 processors must be revision E or later to run 64-bit guest operating systems.

[ Voor 70% gewijzigd door BoAC op 10-04-2006 19:09 ]

• iAR
  • Niet online

iAR

Ja ik had het dus gelezen. Maar ik snap het niet omdat ik wel binnen een oudere versie (5.0 denk ik, 4 bevat nog geen x64 support) wel XP 64 heb gedraait...

Update: versie 5.0 is het ook niet, dat is Longhorn (experimental)...

Iemand die weet waarin ik een XP 64 bit kan draaien? Virtual PC...?

[ Voor 32% gewijzigd door iAR op 11-04-2006 11:05 ]

Pagina: 1