Toon posts:

[vraag] Website in een lokaal netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 96 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik heb een vraag,

Binnenkort hebben we een soort lan maar nou was ik van plan om een site te maken maar er is geen internet maar dat ze wel op die zelfgemaakte site kunnen komen hoe moet ik dit aanpakken en wat voor software heb ik hier voor nodig

Ik wil dus als je in internetexplorer bijvoorbeeld: LAN intyped dat je dan op die site komt in het lokale netwerk

Alvast erg bedankt!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
1) Een DHCP server (deze deelt IP-adres uit en stelt de DNS server in),
2) een DNS server (deze vertaald "LAN" naar een IP-adres),
3) een webserver (deze geeft je pagina)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 01:13:
Hallo ik heb een vraag,
...
Ik wil dus als je in internetexplorer bijvoorbeeld: LAN intyped dat je dan op die site komt in het lokale netwerk

Alvast erg bedankt!
Een webserver (IIS/PWS/Apache bijvoorbeeld) is wel handig daarvoor. Tevens kan het draaien van een DNS server (voor het resolven van "lan" naar het juiste IP) wel eens verrekte handig zijn.

Je vraag is nogal "breed". Kun je iets specifieker zijn? Wat heb je al gezocht en wat heb je zelf al geprobeerd?

edit:
Damn you Sendy :>

Een DHCP server is overigens ook wel aan te raden ja ;)

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 10-03-2006 01:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
DHCP draait :) nou ik wil gewoon op die lan als je naar internet explorer gaat : en daar LAN intypt als URL dat je dan op mijn page komt

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-02 10:05
Weet niet hoe groot je lan is, maar 10 personen lan hoef je echt geen dns te gaan installeren.
onder de 100man kun je makkelijk met 1 servertje af, die dns, dhcp en www doet.

Verwijderd

Topicstarter
naja rond de 30 man is het

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu een webserver draaien werkt allemaal perfect als ik nu dus 195.168.1.11 intype kom ik er maar ik wil dus dat ik nu LAN in type en dat ik er dan ook kom :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24
Zoek dan op wat die DNS precies doet en hoe dat je kan helpen ;) Er is vaak genoeg gezegd dat je DNS nodig hebt. Weet je niet wat dat is -> Google :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 01:46:
Zoek dan op wat die DNS precies doet en hoe dat je kan helpen ;) Er is vaak genoeg gezegd dat je DNS nodig hebt. Weet je niet wat dat is -> Google :)
Dat is in de 1e reply al (kort en krachting) door Sendy gezegd. TS lijkt niet echt veel moeite te willen investeren...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Ik vindt overal wel online DNS forward service's maar ik moet er 1tje offline hebben

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 02:07 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 13:57

Bergen

Spellingscontroleur

Je moet op 1 van de pc's een DNS-server draaien en alle pc's in het netwerk moeten die als DNS-server toegewezen krijgen van de DHCP-server. Vervolgens geef je in de DNS-server aan dat de hostname "lan" naar een bepaald IP-adres wijst.

Verdiep je even goed in de begrippen DHCP en DNS, dan begrijp je de situatie veel beter.

Hier alvast 2 linkjes:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System
http://nl.wikipedia.org/wiki/DHCP

Verwijderd

Topicstarter
Das duidelijk :) maar wat voor software moet ik hebben om een DNS server te draaien>?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je draait windows? Noem je server "LAN" en klaar.

:P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
ja kijk waar stel ik dat in dat ik em LAN noem? ik gebruik als webserver ''Webserve ''

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als je een Windows Server editie gebruikt (NT/2000/2003 b.v.) dan kun je gewoon net als de DHCP de DNS installeren bij de Windows onderdelen. We zijn geen "we houden u wel even aan het handje"-vraagbaak hier. Dit is makkelijk zelf te vinden en erg basic IMHO.

Maar goed, als je de DNS hebt draaien maak je een nieuwe Host aan (A record) en die noem je LAN en verwijs je naar het IP dat de "webserver" heeft. In de DHCP laat je het IP van de DNS server (waarschijnlijk dus hetzelfde IP) doorgeven aan de clients als primary DNS. Done is kees.

[ Voor 37% gewijzigd door RobIII op 10-03-2006 02:52 ]

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Ik draaid dus geen server editie maar gewoon pro :! dus das denk een probleem maar ik kan niet nu nog ff snel ''kopen'' en instaleren :) dus is er mischien een andere way ?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Eigenschappen deze computer, computer naam (name)
of
System / Systeem in configratiescherm
RobIII schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 02:51:
Als je een Windows Server editie gebruikt (NT/2000/2003 b.v.) dan kun je gewoon net als de DHCP de DNS installeren bij de Windows onderdelen. We zijn geen "we houden u wel even aan het handje"-vraagbaak hier. Dit is makkelijk zelf te vinden en erg basic IMHO.
Waarom zo moelijk doen als hij zoiets simpels wil?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 02:52:
Ik draaid dus geen server editie maar gewoon pro :! dus das denk een probleem maar ik kan niet nu nog ff snel ''kopen'' en instaleren :) dus is er mischien een andere way ?
Kom op zeg, doe gewoon eens zelf wat moeite.

http://www.google.com/search?hl=en&q=dns+server+download
Glashelder schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 02:52:
Eigenschappen deze computer, computer naam (name)
of
System / Systeem in configratiescherm
[...]

Waarom zo moelijk doen als hij zoiets simpels wil?
Omdat jij er van uit gaat dat alle 30 clients Windows systemen zijn, en ik weet uit eigen ervaring dat dat doorgaans niet zo is op een LAN party. Er zit altijd wel een pipo tussen met iets wat niet met WINS ofzo overweg kan.

[ Voor 41% gewijzigd door RobIII op 10-03-2006 02:54 ]

Over mij

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-04 13:23
de computernaam 'lan' . En Leer lezen :) Er zijn al twee oplossingen voorbij gekomen man!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RobIII schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 02:53:
Omdat jij er van uit gaat dat alle 30 clients Windows systemen zijn, en ik weet uit eigen ervaring dat dat doorgaans niet zo is op een LAN party. Er zit altijd wel een pipo tussen met iets wat niet met WINS ofzo overweg kan.
Kijk het is heel aardig dat je hem wilt uitleggen hoe die DNS met Windows Server 2003 kan instellen, maar het gaat toch niet lukken als hij niet eens weet hoe hij een computernaam moest instellen. Sorry TS maar gewoon even realistisch ;)

En het zal wel niet echt een LAN zijn waar het uitmaakt dat twee mensen niet op die pagina kunnen komen, die komen dan maar op IP adres. Als hij een DHCP heeft draaien met een DNS suffix kunnen die er altijd nog op met lan.[dns-suffix] :) Maar de enkeling die linux draait is wel slim genoeg om daar zelf achter te komen.

offtopic:
Moet je niet is naast dat takkewijf van je gaan liggen ;) ?

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 10-03-2006 03:04 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ik hoor een paar mensen roepen dat de betreffende server gewoon als hostname 'lan' moet hebben, maar kunnen die andere pc's die ene pc dan zo vinden? Lijkt me niet toch? Misschien als iedereen gebruik maakt van WINS, maar dat is niet bepaald standaard geloof ik...

Heeft 1 van die 30 man niet wat verstand van Linux? Dan installeer en configureer je bind en ben je klaar. Kun je net zoveel leuke hostnames verzinnen als je wilt. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Bergen op 10-03-2006 03:17 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bergen schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 03:16:
Ik hoor een paar mensen roepen dat de betreffende server gewoon als hostname 'lan' moet hebben, maar kunnen die andere pc's die ene pc dan zo vinden? Lijkt me niet toch?

Heeft 1 van die 30 man niet wat verstand van Linux? Dan installeer en configureer je bind en ben je klaar. Kun je net zoveel leuke hostnames verzinnen als je wilt. :)
Lees de draad voor je blaat ;) :>
Hint: CTRL+F -> DNS -> Enter

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 10-03-2006 03:18 ]

Over mij

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

RobIII schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 03:16:
[...]

Lees de draad voor je blaat ;) :>
Hint: CTRL+F -> DNS -> Enter
Ik had zelf ook al eerder gereageerd hoor... :* Bovendien kan ik toch echt niet vinden of er nou gebruik wordt gemaakt van Linux of niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Bergen op 10-03-2006 03:21 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nog nooit gehoord van NetBIOS?

Bovendien is het opzetten van Bind voor here topicstarter kansloos, gaat niet lukken. Daarnaast is een lan meestal 2 dagen (toch ? weet ik veel), dan is het lekker op tijd om op de dag zelf een server op te gaan zetten ;) Kan je een dag genieten van je vette intranet lan pagina ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Glashelder op 10-03-2006 03:26 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Glashelder schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 03:23:
[...]

Nog nooit gehoord van NetBIOS?
Natuurlijk wel, maar dat wordt standaard niet geïnstalleerd onder Windows 2000/XP toch? (Correct me if I'm wrong.) Bovendien kan Linux out-of-the-box niet overweg met NetBIOS.
Bovendien is het opzetten van Bind voor here topicstarter kansloos, gaat niet lukken.
Daarom vroeg ik ook of niet iemand van die 30 man er verstand van had.
Daarnaast is een lan meestal 2 dagen (toch ? weet ik veel), dan is het lekker op tijd om op de dag zelf een server op te gaan zetten ;) Kan je een dag genieten van je vette intranet lan pagina ;)
Ik weet niet hoelang jij erover doet om een server op te zetten, maar een gemiddelde distro installeer je in een handomdraai. (Mits je dat vaker hebt gedaan dus. ;))

[ Voor 6% gewijzigd door Bergen op 10-03-2006 03:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand draait linux :)

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 19:15

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Henkyfan, zou je in je posts IETSJE meer interpunctie willen gebruiken, dat leest me toch een stuk handiger.

Als je trouwens windows server hebt staan, dan kun je daar de DNS functie van gebruiken.
Ik zou zo even niet weten welke 3rd partie DNS's er zo beschikbaar zijn.
Wat je ook zou kunnen doen, is de hosts file op iedere PC aanpassen.
Voeg een regeltje toe:
LAN <IP_ADRES_SERVER> <NAAM_WEBSERVER>

[ Voor 4% gewijzigd door ElCondor op 10-03-2006 10:39 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024

NRGetic

Fanatic

Zoiets heet een intranetpagina.... ;) en daarvoor dien je een webserver draaiende te hebben...

Hoe moeilijk is dit nou eigenlijk allemaal..... 8)7

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-04 16:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kom op zeg, we gaanje hier niet aan het handje uitleggen hoe je een webserver en een netwerk moet bouwen.
Lees een goed boek en je bent er.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.