TFT af en toe paars, kabel probleem

Pagina: 1
Acties:

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-07 21:43
Ik heb een BenQ FP557 tft monitor welke is aangesloten op de onboard video van een Asus P4P800-MX. De Monitor is 3,5 jaar oud en het moederboard 1 jaar oud.

Sinds een paar maanden krijgt het beeld af en toe een paarse gloed, ongeveer 1x per uur gedurende een 10-tal seconden. Lange tijd heb ik gedacht dat of de monitor of de videokaart aan het overlijden was dus voor mij was het een kwestie van afwachten.

Na een heldere ingeving hier eens gezocht op "paars" en later ook nog via google, en het blijkt dus een kabelprobleem te zijn. Als ik aan de pc zijde iets aan de kabel morrel (op ca. 5 cm afstand van de connector) treedt het verschijnsel op of gaat juist weg. Het ligt niet aan de connector zelf of aan het chassideel, morrelen op die plaats heeft geen invloed.

Een nieuwe kabel is geen voor de hand liggende oplossing want aan de monitor zit geen connector, de kabel gaat rechtstreeks naar binnen. Het openen van de monitor voor nader onderzoek heb ik nog niet gedaan want dat ziet er qua constructie wat lastig uit, maar als het echt nodig is kan dat altijd nog.
Mijn vraag luidt: Is de vaste kabel aan een monitor echt vast (gesoldeerd o.i.d.) of zit er aan de binnenzijde toch nog een soort connector ? Heeft er iemand ervaring met zo'n klusje?

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:57

DropjesLover

Dit dus ->

heb ik ook eens gehad met een crt-monitor. het lijkt me (met name vanwege het "morrellen" ) een kabel-breuk van de ader die je groen door stuurt. ook bij mij ging de kabel echt de monitor in. naar de winkel er mee geweest en daar werdt me gezegd dat de kabel vervangen niet mogelijk was, omdat het dus vastgesoldeerd was.

ik heb toen een andere monitor gehaald, nadat ik er nog bijna een jaar op had doorgewerkt. gewoon een kwestie van de kabel op de goeie manier vastzetten, dat je dus wel alle kleuren hebt, maar das natuurlijk geen oplossing ;)

succes

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• BasHouse
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-03 17:04
mmm een stroomstoring heeft hier 2 TFT's op paars gezet. Er is overduidelijk iets kapot gegaan in de schermpjes. Surgeprotection blijkt geen stom plan te zijn after all. Overigens er staan hier ook schermpjes die er geen last van hadden. Lucky with Lite-On, pech met IIyama.

Verwijderd

Bassoft, Jou probleem lijkt me een andere oorzaak te hebben dan die van quo_

ik heb precies het zelfde, paars geflikker, of een tijdje paars beeld (waarom altijd paars :P )
Ook bij mij treed dit op door aan de kabel te morrelen. Ik merkte het doordat ik aan mijn muis trok en dat kabeltje zat er een beetje mee verwikkeld. Door er voor te zorgen dat er geen andere kabels mee verwikkeld zitten ( dus goed vrij houden ), en goed vast aan de videokaart, heb ik er nu geen last meer van. Powerkabels wil je zowiezo uit de buurt hebben, vanwege de hoge mate van magnetische straling.
Het kan zijn dat je lichte kabelbreuk hebt. Probeer eens wat.
Ik dacht in eerste instantie ook dat mijn monitor het aan het begeven was, blijkt dus niet zo

Tenzij het echt prielwerk is, zou de kabel wel te vervangen moeten zijn mits je een geschikte kabel kan krijgen. Lijkt me overigens geen probleem. Moet je wel een beetje kunnen solderen, en je moet weten hoe de kabel vast moet zitten, mss dat de kleurencode/cijfercode overeenkomen. Anders wordt het moeilijk.