Toon posts:

[HDD] Alweer een kapotte schijf?

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is dit nu echt mogelijk dat ik zoveel slecht geluk heb met schijven?
Mijn verhaal: Ik heb een HDD (Western Digital WD1200JB-00GVC0, 120GB) en deze heb ik nu een jaar ongeveer. Hiervoor had ik ook een WDC HDD, deze had het begeven nadat hij een lange tijd langzamer begon te werken.

- Ik kon geen meerdere programma's meer tegelijk runnen en alles liep gewoon super traag. -

Deze schijf heeft goed gewerkt tot sinds een paar dagen geleden. Ik merk op dat ik niet meer echt 2 of meer programma's tegelijk kan draaien zonder de computer te vertragen, wat ik eerst wel kon. (Programma's zoals Winamp+Aim+Ragnarok Online). Zodra er een venstertje van AIM omhoog komt dat iemand zich aanmeld wordt de computer enorm langzaam en moet ik echt dat venster forceren om te verdwijnen anders blijft het doorgaan. EERST WERKTE DIT NORMAAL ZONDER PROBLEMEN

Dingen die ik gedaan heb: Voor spyware gekeken, programma's uitgeschakeld die niet nodig zijn bij het opstarten, volledige defragmentatie, schijfopruiming, register defragmentatie.

Ik heb nog geen tool gedownload om te kijken of de schijf beschadigt is. Maar is het nou echt mogelijk dat deze (VRIJ NIEUWE) HDD nu al kapot aan het gaan is? Wat kan nou de oorzaak hiervan. Deze was echt nog helemaal nieuw volgens de winkel. Waarom heb ik dan de pech dat al mijn HDD's zo snel kapot gaan. Ik doe verder niks bijzonders ermee. :|

Heeft iemand een idee wat ik kan doen hiermee? Wat de oorzaak kan zijn, of enig ander advies?
Alvast bedankt.

Verwijderd

Ik heb zelf nog nooit een kapotte HDD gehad maar ik heb wel een vriend die onlangs 2 WD's terug kon brengen.

Gebeurt nog al eens. Ik heb zelf allen Maxtors maar volgens mij hebben deze het allerhoogste uitvalspercentage.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:01

Piggen

Lekker bakkie

Het kan zijn dat ze te warm worden of dat je voeding ongelijke spanningen afgeeft aan de harddisks.

Verwijderd

Topicstarter
Enig idee hoe ik kan nakijken of dat het geval is? (De spanning enzo)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 00:42:
Enig idee hoe ik kan nakijken of dat het geval is? (De spanning enzo)
Dat is heel makkelijk. Pak een multimeter, duw die in een molex en meet zo de 12V en 5V lijn (dat zijn de lijnen die je hdd gebruikt).

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

The Wrecker

Networking Rulez

Multimeter gebruiken, speedfan tool of moederbord tool (misschien zelfs BIOS). En voor temperatuur zou je de smartwaarde van de schijf kunnen uitlezen. >50 graden is niet goed >60 graden is problematisch IMO.

[ Voor 9% gewijzigd door The Wrecker op 10-03-2006 00:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met speedfan gekeken. Maar ik snap niet echt hoe dit programma werkt. Heb hier een screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://home.graffiti.net/evilfury/speedfan.JPG

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 08:29:
Ik heb met speedfan gekeken. Maar ik snap niet echt hoe dit programma werkt. Heb hier een screenshot:

[afbeelding]
Bij Configure kun je zien welke temp overeen komt met de temp van de HD. Maaruh ze zitten allemaal vrij hoog. Ik denk bijv dat die 37 graden de kast temp is.....

Temps zoals 127 en -48 kun je negeren ;) en kun je ook uitzetten bij Configure.

Heb je iets van ventilators erin, als eens gedacht over airflow in je kast?

[ Voor 30% gewijzigd door Dukey op 10-03-2006 09:07 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Aangezien je dezelfde configuratie gebruikt kan het zijn dat daar de oorzaak van je probleem zit.
Check eerst even met de WD tools wat het probleem is. En kijk dan verder of je een link kan leggen met wat hieronderstaat

Ten eerste kan het warmte zijn, kijk met de tools die je hebt laten zien wat de temp van je HDD is bij normale belasting. Ik gebruik HDtune
Daarnaast kan het zijn dat je door selfexcitatie de HDD kapot gaat. Ik bedoel hiermee dat de HDD in X, Y of Z richting, door de manier waarop hij is ingebouwt, exceptioneel kan gaan resoneren. Je hoeft dit niet te kunnen horen of voelen !! Je kunt dit alleen meten met speciale apparatuur.
Dit kun je oplossen door de ophanging van je HDD te verbeteren door gebruik te maken van grommtes of de bracket te verstevigen.
Soms kan ook een Fan die bij de HDD in de buurt staat de boel verzieken , probeer deze dan van de casing te ontkoppelen.

Succes

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 11:19:
Aangezien je dezelfde configuratie gebruikt kan het zijn dat daar de oorzaak van je probleem zit.
Check eerst even met de WD tools wat het probleem is. En kijk dan verder of je een link kan leggen met wat hieronderstaat

Ten eerste kan het warmte zijn, kijk met de tools die je hebt laten zien wat de temp van je HDD is bij normale belasting. Ik gebruik HDtune
Daarnaast kan het zijn dat je door selfexcitatie de HDD kapot gaat. Ik bedoel hiermee dat de HDD in X, Y of Z richting, door de manier waarop hij is ingebouwt, exceptioneel kan gaan resoneren. Je hoeft dit niet te kunnen horen of voelen !! Je kunt dit alleen meten met speciale apparatuur.
Dit kun je oplossen door de ophanging van je HDD te verbeteren door gebruik te maken van grommtes of de bracket te verstevigen.
Soms kan ook een Fan die bij de HDD in de buurt staat de boel verzieken , probeer deze dan van de casing te ontkoppelen.

Succes
"selfexcitatie" levert in Google nul resultaten op :/ ...

Als de schijf zou resoneren dan had hij dat wel gemerkt. Moderne schijven kunnen flink wat G's hebben dus dat lijkt me echt niet het probleem. Heb een Hitachi Deskstar eens laten stuiteren van een trap af (vraag niet waarom) en hij functioneert nog prima >:) .

[ Voor 4% gewijzigd door Dukey op 10-03-2006 15:47 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:28
Moderne schijven kunnen flink wat G's hebben dus dat lijkt me echt niet het probleem. Heb een Hitachi Deskstar eens laten stuiteren van een trap af (vraag niet waarom) en hij functioneert nog prima >:) .
Alleen als ze uit staan. Ik zou het niet proberen met een harde schijf die aan staat (kapotte iPod, laptop, anyone?).

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-02 23:26

Ardana

Mens

In de tijd dat ik zelf nog WD's gebruikte, "versleet" ik er ongeveer 1 per anderhalf jaar. Ze crashten, data failure, ze deden het gewoon niet meer na +/- anderhalf jaar, heb er 'n stuk of 5 versleten. Moet er wel bij zeggen dat ze niet allemaal nieuw waren, heb er 2 van anderen overgenomen (goed werkend). Sinds ik ben overgestapt op Maxtor heb ik geen problemen meer gehad.
Bij zou het ook te maken kunnen hebben met een brakke voeding, maar dat weet ik niet zeker. Is wel iets om uit te sluiten, ik weet dat er tooltjes zijn om de voeding uit te lezen. Misschien zou je daar naar kunnen kijken?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Heb je wel harddiskcooling? De harddisks van tegenwoordig worden erg warm en er moet OF een harddiskventilator op vastgeschroefd zitten, of hij moet voor een fan zitten.

Verwijderd

Gaan we weer!

Ik heb eens 5 Maxtors achter elkaar kapot gehad. Bleek het moederbord te zijn. :?

De temperatuur lijkt me wel erg hoog te zijn idd van de schijven

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 01:42

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Mastermind schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 09:19:
Heb je wel harddiskcooling? De harddisks van tegenwoordig worden erg warm en er moet OF een harddiskventilator op vastgeschroefd zitten, of hij moet voor een fan zitten.
Dat is onzin, dan zou dat wel standaard vanuit de fabriek eral op zitten.

Hier draaien ook 24/7 120 gig schijfjes van WD en nooit geen problemen mee.

Je verlengt alleen de levensduur met harddisk cooling.

Hier draaien ook 2x 120 gig 24/7 zonder harddisk kooling in een grote COMPAQ Deskpro EN Omgebouwde workstation/server (PIII 1,4 Tualatin Server)
Ze doen het nog steeds en daar ga ik nog wel 2 jaar vanuit. Zolang zitten ze nog in de garantie :D

Zit al een dikke laag stof in en runt gewoon prima!

Speedtouch freak

Verwijderd

Soortelijk probleem

En nee, je bent niet de enigste. Ik heb 3 slechte schijven achtereen gehad (in serie)

Verwijderd

Djoekie schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 15:46:
[...]

"selfexcitatie" levert in Google nul resultaten op :/ ...

Als de schijf zou resoneren dan had hij dat wel gemerkt. Moderne schijven kunnen flink wat G's hebben dus dat lijkt me echt niet het probleem. Heb een Hitachi Deskstar eens laten stuiteren van een trap af (vraag niet waarom) en hij functioneert nog prima >:) .
Als je een slecht bracket design hebt dan kan het gebeuren dat de drive op door bijv rotational vibration gaat resoneren. Dit kan lijden to defecten op de schijf, als de resonatie in Z-richting groot is.

en eh Je haalt shock en vibration door elkaar kijk eerste eens in de spec ;-)
Pagina: 1