Toon posts:

Stroom mobo tbv Dual Core

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen, ben vandaag iets voor mij nieuw tegengekomen in een verkoopthread. Er was namelijk iemand die zijn OCZ voeding verkocht omdat hij deze niet correct kon aansluiten op zijn moederbord.

Dit is zijn mobo:
http://us.dfi.com.tw/Upload/Product_Picture/expert1.jpg

en onderaan rechts zie je dat boven de 24pins connector dus een 8 pins zit, wat bij mijn weten altijd een 4 pins is geweest.
Nu blijkt dat er tegenwoordig voedingen bestaan die "dual core ready" zijn en dus voorzien zijn van een 8 pins connector.
Op de OCZ modstream zijn echter 2 maal 4 pins connectors terug te vinden die je kan samenklikken waardoor volgens mij zijn probleem is opgelost.

Nu vraag ik mij af, ik heb dezelfde voeding en dit moederbord:
http://www.thetrailingedg...oducts/asus-a8n-e-big.jpg
En ben ook van plan om op dit moederbord na een tijdje een dual core cpu te plaatsen. Mijn moederbord heeft echter gewoon de 4 pins connector dus ik zie geen problemen, maar wat is dan het verschil tussen de 4 en de 8 pins connector?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 00:26 ]

Verwijderd

4 pinnetjes ;)

Er zijn simpelweg meer onafhankelijke voedingskanalen; meer kanalen kunnen meer vermogen stabieler aanleveren. Met het uitgangspunt dat het opgenomen vermogen van processors de afgelopen jaren behoorlijk is toegenomen, dan is de overstap naar meer kanalen niet zo vreemd. (Op bijvoorbeeld server-mainboards met meerdere sockets kom je de 8-pins ook wel tegen).

Aangezien de groei in het verbruik van processors er nu wel uit is, en juist de zoektocht naar energiezuinig (intel: performance per watt) helemaal in is, zal de 8-pins voorlopig nog geen noodzaak zijn kwa vermogenslevering.

Een andere reden om een 8-pins aansluiting te gebruiken is dat het mogelijk is bij multiprocessorsystemen de toelevering aan de verschillende CPU's te scheiden. In theorie kan je dan in geval van het doorbranden van de CPU die vervolgens de afzekering van de gebruikte voedingslijnen ook laat knallen tóch doordraaien op de andere CPU die via de andere voedingslijnen wordt gevoed.

Je hoeft je echter geen zorgen te maken over het later plaatsen van een Dual Core. Er is immers een specificatie van wat een socket moet kunnen leveren, en die is er niet voor niets: Je hebt daarmee gelijk een begrenzer zodat alle CPU's die in die socket passen nooit meer dan dat vermogen mogen opnemen volgens spec.
Indien die grenzen in gevaar komen, betekent dat dat de fabrikant een andere socket moet toepassen, of in heel uitzonderlijke gevallen een duidelijke waarschuwing van de limitaties op mainboard / processor zet. Dit is echter zo zeldzaam...

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Dan ben ik toch wel benieuwd...ik heb hier een ASUS P5WDG2-WS mobo met een dualcore Pentium D processor erop. Voeding is een Enermax Liberty 500W met de mogelijkheid tot het koppelen van de 2 4 pins aansluitingen tot een 8 pins aansluiting.
Het mobo is ook voorzien van de mogelijkheid tot het aansluiten van een 8 pins voedingskabel (standaard staat ie op 4). Het mobo is echter ook voorzien van wat ASUS omschrijft als 8-Phase Power Design waarmee een stabieler voltage en stroom tussen proc en voeding bereikt wordt.

Floppus schrijft hieronder dat als gevolg van meer kanalen er een stabieler vermogen aangeleverd kan worden.

Kan ik dan redeneren vanuit de gedachte 1+1=2? Dus dat ik met 8-Phase Power Design en het aansluiten van 8 pinnen vanuit mijn voeding op het mobo een nog stabieler voltage kan bereiken?

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG FAQ » 20 pins en 24 pins ATX, welke moet ik gebruiken?

Hat staat gewoon in de FAQ van dit subforum uitgelegd :) Het is dus slechts om de stabiliteit te waarborgen in stressomstantigheden. Ook kan hiermee worden voorkomen dat de voeding doorbrandt omdat er teveel wordt gevraagd.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 09:25:
PMG FAQ » 20 pins en 24 pins ATX, welke moet ik gebruiken?

Hat staat gewoon in de FAQ van dit subforum uitgelegd :) Het is dus slechts om de stabiliteit te waarborgen in stressomstantigheden. Ook kan hiermee worden voorkomen dat de voeding doorbrandt omdat er teveel wordt gevraagd.
Idd dat heb ik doorgenomen, maar dit is van 20 naar 24, ik wist niet dat dit ook zo was met de 4 pins naar 8 pins connector, maar als ik het dus goed begrijp werkt dit hetzelfde als de 24 pins? je mag dus gewoon 4 pins aansluiten en 4 open laten?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er wordt ook gesproken over 4 » 8 hoor.
Pagina: 1