JAT: Marantz CD5400

Pagina: 1
Acties:
  • 816 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Jullie zullen je afvragen: what the hell mean JAT? Simpel: Just another tweak 8)

Ik heb dus een Marantz CD5400 cd speler. Het is een speler van een betaalbaar budget die in menig review de voorkeur krijgt t.o.v duurdere exemplaren. Mooi begin dus om er wat mee te beginnen:)

Waarom?

Tja, eigenlijk vooral omdat ik nogal eens hoor dat bepaalde tweaks, zoals opamps en klok vervangen nogal wat impact kunnen hebben. Zelf ben ik nogal wat sceptisch tegenover dat soort dingen. Dus waarom dan niet gewoon uitproberen :)

Maarja, hoe nu te beginnen zonder schema. Service manual zoeken dus! Na wat googelen kwam ie dan ook inderdaad bovendrijven. Voor de liefhebbers...

Ik ga het volgende stappenplan volgen, waar ik deels al aan begonnen ben.

1. De voeding

De voeding bestaat hoofdzakelijk uit een 5 tal regelaars, wat gelijkrichter diodes, en een berg caps. Niets bijzonders dus. Dat wilde ik ook wel zo laten eigenlijk. Ik heb alleen enkele componenten vervangen. Alle regelaars waren orgineel van het KA78xx/KA79xx type. Deze heb ik vervangen door MC types. Deze zijn grofweg een factor 4 ruisarmer (in uV), en zijn bovendien spotgoedkoop. Alleen de 8V regelaar heb ik ff laten zitten, omdat die wat lastig te verwijderen was, en sowiso in serie staat met een 5V exemplaar. De gelijkrichterdiodes heb ik vervangen door Schottky diodes (SR304, 40V, 3A). Ze zijn helaas wat dik, maar het past net zoals je ziet op de foto. Ik heb wel de gaten wat moeten opboren natuurlijk ;) .Aan de onderkant heb ik nog wat kermatische schijf capjes overheen gezet om ze nog wat te ontstoren.

De drie grote 3300uF caps (Samyoung SHL, 25V (geen specs van te vinden)) heb ik vervangen door Panasonic FC 4700uF 25V exemplaren. Deze zijn iets groter, maar passen precies. De 100uF 16V caps achter de regelaars heb ik vervangen door 220uF Rubbicon ZL 25V caps. Low ERS voor een mooie prijs!

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/cd5400/voeding.jpg
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/cd5400/voeding2.jpg

2. Uitgangs opamps

Tweede stap was het vervangen van de uitgangs/filter opamps. Orgineel zitten hier per kanaal een NJM2068. Deze heb ik vervangen voor AD8620's. Gewoon oude eruit, en nieuwe erin. Verveld genoeg zaten ze op het PDB geplakt, waardoor er bij de eerste een stukje printspoor meeging. Was gelukkig simepel te fixen ;).

Ook heb ik de voedings condensatoren bij de opamps vervangen: 47uF eruit, 220 uF Ribbicon ZL erin, en een 100nF kermatische schijfje parallel (deze laatste zat er niet eens in het orgineele ontwerp). Zelfde heb ik ook voor de analoge en digitale voeding van de DAC gedaan, echter had die wel al een bypass capje.

3. De clock

Wat hier als eerste opviel is de manier waarop de klok wordt gemaakt. Een PLL synthesyzer wordt gebruikt om de vatse 8.4672 Mhz variabel te vermenigvuldigen. Op deze manier kan men de afspeelsnelheid van de speler instellen. Dit kan de player ook daadwerkelijk, aangezien deze via de remote een pitch functie heeft. Ik maak er nooit gebruik van, dus dat mag er uit. Wat i.p.v de sythesizer nodig is, is een 16.9344 Mhz clock. Ik heb gekozen om een low jitter exemplaar van Tentlabs te bestellen. De voeding daarbij maak ik zelf naar aanleiding van het schema op hun website.

Afbeeldingslocatie: http://www.tentlabs.com/ProductEntities/XO/XOcircuit.gif

Mijn collega merkte hierbij wel op dat het beter was om voor de spanningsdeler een factor 10 lager te kiezen, dus 2.2k en 5.6K. Voor 100uF bij de transistor ga ik een tantalum cap gebruiken. Aan de klok uitgang komt naast een directe uitgang nog een invertor (Philips 74HC04N), beetje overkill, maar goed) waar de servo processor op wordt aangesloten. Zo zijn beide clock signalen los van elkaar, en kunnen ze elkaar niet beinvloeden d.m.v transmissielijneffecten ofzo. De inverse klok is verder geen enkel probleem.

De opgebouwde clock ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/cd5400/clock1.jpg

Zowel invertor als directe clock uitgang geven op de scoop het volgende signaal:

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/cd5400/scope1.png
Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/cd5400/scope2.png

De slinger komt van de probe van de scoop, dus daar hoet men zich geen zorgen over te maken.

Dan de module ingebouwt in de speler:

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/cd5400/installed.jpg

En het mooiste is: het werkt.

4. Uitgangs caps en mute circuit

Orgineel heeft de CD5400 per kanaal drie caps in de signaalweg staan, namelijk die direct achter de DAC naar het filter, en eentje voor de uitgang. Aangezien de DAC differenteel is zijn dat er twee. Momenteel zijn dat allemaal elko's van 10 uF. Ik denk dat ik deze allemaal gewoon kan kortsluiten aangezien DC offsets waarschijnlijk niet echt aanwezig zullen zijn. Dat ga ik nog eens een keer nameten.

Verder wil ik het geheele mute circuit overbruggen. Dit wordt vervangen door twee simpele reed relais (Hamlin HE721R0510), welke ik simpel weg kan aansturen met de nu al beschikbare mute transistoren Q421 en Q423. als mute actief is wil ik dat de uitgang naar aarde geschakeld wordt. Dat is zo erg simpel te doen.

5. Loopwerk stiller maken

Ik heb nog geen idee hoe ik dat ga doen helaas. Het is me nog niet helemaal duidelijk waar precies het probleem ligt, maar daar ga ik nog wel een keer achteraan.

(6. Weerstanden vervangen)

Misschien, als ik in een gekke bui ben, ga ik nog alle weerstanden in het analoge stuk vervangen door 1% metaalfilm. Momenteel zitten er gewoon 5% koolfilm weerstanden in. Men zegt dat deze meer ruisen, maar persoonlijk denk ik dat dat nog wel meevalt. Vandaar ook dat dit een niet al te serieuze onderneming zal zijn denk ik ;).

Status
1. klaar
2. klaar
3. klaar op wat lijm na :)
4. in planning
5. ???
( 6. will probably never happen ;) )

Tot nu toe, met de nieuwe voeding en opamps moet ik zeggen dat het allemaal wat frisser en gedetailleerder klinkt. Ook lijkt het stiller (loopwerk niet natuurlijk), maar ik vermoed dat dat een illusie is. Ow well, de psychoacoustiek wil ook wat :D . Al met al was ik al lang blij dat alles het zomaar weer deed de eerste keer dat ik hem weer aanmaakte. Ik had dan ook met de multimeter alles goed gecheckt op kortsluitingen e.d. Maar toch, voor mezelf vond ik dat een hele prestatie.

De nieuwe clock zit er net pas in, dus daar kan ik nog niks van zeggen. Maar een dramatisch verschil (if any) is het in ieder geval niet (had ik dus ook niet verwacht).

Nou, ik ga weer genieten van dit spelertje :Y)

Ik hou jullie op de hoogte. De rest van de mods hoop in een keer volgende week te doen. En tips zijn natuurlijk welkom B)

Zou leuk zijn om het uiteindelijke product te testen met een orgineele versie, om echt de verschillen te kunnen beluisteren, natuurlijk wel op een degelijke set :)voodooless.com

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• The Eagle
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geinig, kom d'r maar op :) je hebt iig meer verstand van electronica als ik, hier haak ik toch echt af ;)
Voor wat betreft die test: ik zou als ik jou was gewoon even bij een echte HiFi winkel binnenlopen, en vragen of je daar zou kunnen testen of je verschil hoort. Als je een verkoper treft met een beetje hart voor zijn vak zal ie dat nog leuk vinden ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
The_Eagle schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 22:58:
Als je een verkoper treft met een beetje hart voor zijn vak zal ie dat nog leuk vinden ook :)
Helaas heeft men in de gemiddelde hifi zaak meer hart voor de centen in de beurs van de klanten, en de Porsche waarmee ze 's avonds mee naar huis rijden ;)

Kwa electronica valt het allemaal best mee hoor. Ik heb natuurlijk ook hier en daar wat hulp gehad :) Maar iets meer dan gemiddeld is wel handig. Je dient schema's en datasheets te kunnen lezen, en het is wel de bedoeling dat je op zijn minst een klein beetje weet wat je doet :P

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ziet er allemaal interessant uit... Heb je ook een overzichtsplaatje van het interieur van je speler...

Loopwerk stiller maken is bij mij bij zowel m'n cdspeler als m'n dvdspeler iets wat nog echt moet gebeuren, maar ook ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen... De draaiende onderdelen heb ik zo goed mogelijk gesmeerd...
Ben bang dat het nu in het schijfje zit waartegen de cd wordt geklemd... Zou eigenlijk ook gelagerd moeten zijn, maar hoe doen we dat...?

Nice work dude...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
U vraagt, wij draaien (letterlijk op het moment) :)

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/cd5400/overview.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 22-06-2008 20:18 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ow, zo gezien valt het nog mee met mijn speler... Dacht dat er echt extreem weinig printplaat inzat...
Condensatoren vervangen zou ik natuurlijk sowieso wel kunnen doen... Maar ik zie ergens dat je een 15v exemplaar hebt vervangen door een 25v exemplaar... Is dat niet link...?

Dat grijze plaatje middenop het loopwerk is volgens mij de boosdoener van de herrie...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Dat voltage is het maximum. Meer kan nooit kwaat. Het is ook totaal zinloos om zomaar alles te gaan vervangen, of om over zo'n onstoorcondensator over te zetten. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wil, maar mijn uitgangspunt was dat het goedkoop moest blijven. Het duurste is de clock (35 euro), de opampjes (samen ook 35 euro), en de dikke elkos (iets van 10 euro). De rest zijn een paar euro aan onderdelen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deepspace schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 23:40:
Dat voltage is het maximum. Meer kan nooit kwaat. Het is ook totaal zinloos om zomaar alles te gaan vervangen, of om over zo'n onstoorcondensator over te zetten. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wil, maar mijn uitgangspunt was dat het goedkoop moest blijven. Het duurste is de clock (35 euro), de opampjes (samen ook 35 euro), en de dikke elkos (iets van 10 euro). De rest zijn een paar euro aan onderdelen.
Op basis waarvan heb je juist deze condensatoren vervangen dan?

En zou het vervangen door condensatoren met een lagere tolerantie sowieso geen verbetering moeten geven?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 23:43:
Op basis waarvan heb je juist deze condensatoren vervangen dan?
Afhankelijk van het component natuurlijk. Gewoon specs en prijs bekijken en dan beslissen wat je koopt.
En zou het vervangen door condensatoren met een lagere tolerantie sowieso geen verbetering moeten geven?
Nee, tollerantie doet er niet echt toe. Het gaat zich meer om de andere dingen, zoals ESR. Ik denk ook dat het vervangen van de condensatoren het minste verschil maakt hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 09-03-2006 23:48 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-02 10:16

sphere

Debian abuser

Nee, MikeyMan bedoelt te vragen waarom je er voor hebt gekozen om juist deze condensatoren te vervangen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Juistem ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
sphere schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 09:37:
Nee, MikeyMan bedoelt te vragen waarom je er voor hebt gekozen om juist deze condensatoren te vervangen.
Tja, om in het digitale gedeelte wat te vervangen zie ik niet als zinvol. Dat werkt gewoon, dus daar is niks te halen. Dus dan ga je kijken naar het analoge deel. En aangezien ik ook nieuwe opampjes in heb gezet, heb ik ook meteen de cap bij de opampjes vervangen. De cheap ass capjes die er zaten zijn kwa specs niet veel bijzonders. Nu zitten er dus caps met nette specs, maar nog steeds behoorlijk cheap, ontstoort met een ceramische cap. Die laatste zat er nog niet, en zal zorgen voor beter hoogfrequent gedrag van de opamp voeding.

De basis voeding heb ik vooral aangepast vanwegen de ruisarmere regelaar. Heb er dan ook gewoon voor gekozen om de capjes die ervoor en erna zaten te vervangen voor betere exemplaren. Kan nooit kwaat ;) Ik denk niet dat die dingen heel veel hebben uitgehaalt, zeker ook omdat de nieuwe opampjes een behoorlijk goede PSRR hebben (dus minder gevoelig voor storingen op de voeding).

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 10-03-2006 10:54 ]

• The Eagle
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Loopwerk stiller maken...misschien een longshot, maar zou het pre ongeluk kunnen dat een cd niet helemaal loodrecht opgepikt wordt? Dan gaat ie idd herrie maken. Om over excentrische cd's (heb ik eentje, vond mijn 6x cdromspeler destijds al niet leuk, laat staan mijn huidige DVD-speler) maar te zwijgen ;)
Of je zou moeten kijken naar het Stable Platter Mechanism van Pioneer...maar ga dat maar eens in een Marantz zetten, gaat denk ik niet passen...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, maar zouden ze dat allemaal hebben dan?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, na de clock mod was opeens het mooie laag verdwenen dat ik na het vervangen van de opamps had gekregen :( . Oorzaak was de voeding van de clock. Deze had ik van de +12 V van de analoge voeding "gestolen". Nadat ik deze op de digitale voeding (losse trafo wikkeling) had aangesloten), kwam het mooie laag weer helemaal terug.

Vorige week heb ik nog even alle 6 condensatoren in de signaalweg kort gesloten. Resultaat was helaas 250 mV DC op de uitgang. Niet echt gewenst dus! Oorzaak waren de 4 caps die direct achter de DAC's zaten. zodra ik deze weer netjes ertussen zette was er 0,0 DC (met dus de uitgangscaps nog steeds kortgesloten).

Vandaag heb ik deze 10uF elko's vervangen door 5.6 uF MKP's:

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/cd5400/caps.jpg

Let niet op de ghosting, het is niet mijn eigen cam :(

Dat is even wat anders dan de elko's die er eerst zaten, he :*) (zelfde als die kleine blauwe die je nog hier en daar ziet zitten) Het koste dan ook enige moeite om ze een beetje netjes een plek te geven.

Zo, ik ga weer luisteren :)

Verwijderd

Toe maar . . . meneer heeft electronica gestudeerd zekerz :o

Nette mod deepspace . . .

Zet ie een stelletje Audyn's in zijn CD spelerT . . . kan je altijd nog "upgraden naar" M-Cap's silver/gold's :+

Alleen, zoals ik dat al vroeg, is het nu echt dus alle moeite/geld waard geweest ?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2006 09:32 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 09:20:
Toe maar . . . meneer heeft electronica gestudeerd zekerz :o
Nee, niet echt ;)
Zet ie een stelletje Audyn's in zijn CD spelerT . . . kan je altijd nog "upgraden naar" M-Cap's silver/gold's :+
Tja, ze zijn niet duur :) Silver/gold is me toch wat te gortig ;)
Alleen, zoals ik dat al vroeg, is het nu echt dus alle moeite/geld waard geweest ?
Tja, Ik ben nog niet helemaal klaar, dus ik wil nog geen definitieve uitstraak hierover doen. Maar voorlopig ben ik zeker wel tevreden met het resultaat. Ik zoek echter nog steeds speler om mee te vergelijken. Dus als iemand met een orginele CD5400 de vergelijking aandurft: laat het weten :)

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 17-03-2006 10:12 ]

Verwijderd

deepspace schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 10:12:
[...]
Nee, niet echt ;)
[...]
Tja, ze zijn niet duur :) Silver/gold is me toch wat te gortig ;)
[...]
Tja, Ik ben nog niet helemaal klaar, dus ik wil nog geen definitieve uitstraak hierover doen. Maar voorlopig ben ik zeker wel tevreden met het resultaat. Ik zoek echter nog steeds speler om mee te vergelijken. Dus als iemand met een orginele CD5400 de vergelijking aandurft: laat het weten :)
Naja, kijk ik vroeg het natuurlijk om een reden. Want als het nu echt zo'n verschil maakt dan ben ik natuurlijk ook geinteresseerd in een dergelijke upgrade.

Alleen dan zou iemand me wel moeten helpen, want zo'n wizz op electronica gebeid ben ik niet.

Aan de andere kant: Ik ben nog aan het sparen voor een Denon 4306, waar ik mijn CD/DVD speler digitaal aan ga aansluiten. En dan het het natuurlijk veel minder nut . . .

Dus vandaar: "Keep all my options open" zeg maar ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Idd, als je digitaal gaat aansluiten heeft het weinig nut.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, ik heb weer wat zitten knutselen:

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/cd5400/filter.jpg

Wat is het?

Een nieuw output filter voor de DAC. De eerder ingebouwde caps en opamps hebben dus geen functie meer.

Het filter is volledig gebalanceerd opgebouwd, aangezien de DAC dat ook van nature is. Output is dus ook balanced. Dat was voor mij belangrijk omdat ik ook graag een blanaced pre-amp (en amp) zou willen maken. De cd speler krijgt dus naast cinch outputs ook nog XLR sockets voor dat doel.

De gebruikte opamp is een OPA1632. Extreem weinig ruis, en extreem weinig vervorming _/-\o_

schema ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/cdfilter/filter_small.png

-3 dB punt ligt geloof ik iets boven de 20 Khz, en het filter is 2e orde. Aangezien dit een 128x oversampling dac is, voldoet dat prima.

De tweede opamp heb ik uiteindelijk gewoon weggelaten, want een single enden signaal staat toch al op de balanced output tussen + en GND. Output impedantie is 100 Ohm, en de opamp is in staat om flinke loads aan te kunnen. Geen probleem dus.

DC offset op de output, die eerst zonder caps rond de 2.8 V zat zit nu tussen de 2 en 4 mV (!). Geen enkel probleem dus, en geen enkele cap meer in de signaalweg.

Zo, en nu weer luisteren :D

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 22-06-2008 20:20 ]

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Interessante mods. Wat een hoop werk, zeker als je sceptisch bent wat de eventuele vooruitgang betreft. Maar het was vast leuk om te doen...

Zou erg mooi zijn als je een originele versie van de speler kon regelen om te vergelijken... het is al onwaarschijnlijk dat je op dezelfde dag de voor/na vergelijking uit je hoofd kan doen, laat staan dat tussen maart en nu vergelijken nog ergens over gaat :)

Maar aangezien je voorlopig geen vergelijkingsmateriaal hebt, ben ik benieuwd hoeveel beter je systeem het met de mods doet als je puur op de meet-tools afgaat (oscillosscoop?). Is daar een hoop aan te zien?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Tja, meettools heb ik niet bij de hand helaas. Ik ga dat ding ook niet steeds naar het werk slepen.

Daarnaast heb ik het uitgangspunt niet gemeten, dus het heeft weinig nut.

Ik weet wel dat het niewe filter theoretisch veel minder ruist, minder vervorming heeft, en vermoedelijk ook beter filtert.

Ik heb nu wel gemerkt dat ik de output muting relais nog moettoevoegen, want met stop, en uitschakelen komen er vreemde geluiden naar buiten.

Spul heb ik liggen, dus dat ga ik ook maar eens testen.

Als ik alles zover goed heb, laat ik denk ik een mooi PCB maken. Dat is wel zo netjes natuurlijk.

Verwijderd

Zozo, het is niet niks wat hier allemaal gebeurt! Erg netjes, al snap ik sommige dingen niet... ach, dat komt later wel, als ik de middelbare heb afgemaakt ;)

Wat was eigenlijk je reden om dit 'project' te beginnen, deepspace? Kijken of het echt zin heeft, prestaties verbeteren, of gewoon laten zien hoe handig je bent? :) Het staat wel in de OP, maar helemaal duidelijk is het me niet...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ach, een combo van al die redenen denk ik (behalve de laatste, want zo handig ben ik niet ;) ).

Pagina: 1