Toon posts:

Dolby Prologic @ PCM 96

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb pas een versterker gekocht met dolby prologic 2. DPL werkt echter alleen op die versterker als het geluid uit mijn laptop 48 KHz is (verbonden via SPDIF). Is er een bepaalde manier met een omweg om toch met 96 KHz DPL te krijgen?

alvast bedankt

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk dat je laptop hier het probleem is. Zo'n AC'97 chipje doet niet meer dan 48 Khz.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat is het niet. Want DTS werkt namelijk wel als ik de geluidskaart op 96 KHz heb staan. Mijn vraag was eigenlijk of ik op een of andere manier een 5.1 geluid uit mijn laptop kan krijgen met 96 KHz, als ik mp3's luister..

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Waarom zou je 96 khz willen ipv 48? De kwaliteit van een mp3tje wordt dan niet beter hoor.

Life is not about specs, it is about joy!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Net zo min als van omzetten naar 5.1. Waar haal je trouwens 96 Khz DTS vandaan?

[ Voor 38% gewijzigd door voodooless op 13-03-2006 10:20 ]

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:19

Cybje

First Post!

Er bestaat een DTS 24/96 variant, maar gezien die amper gebruikt wordt is dat vrij zinloos waarschijnlijk.

Wat ruist er door het struikgewas

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Cybje schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:21:
Er bestaat een DTS 24/96 variant, maar gezien die amper gebruikt wordt is dat vrij zinloos waarschijnlijk.
I know, daarom betwijfel ik ook dat de TS daar iets mee te maken heeft gehad... Maar ik kan het natuurlijk mis hebben ;)

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Erg vreemd. Dolby Prologic zou ALTIJD moeten werken, er is niet eens een digitale connectie voor nodig. Terwijl DTS alleen met een digitale connectie op 48khz werkt (op uitzondering van DTS CD's, die werken op 44.1khz... en natuurlijk het nieuwe 96khz DTS formaat).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Niet als de receiver het niet aankan om de processing ook nog op 96 Khz te doen.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op mijn Onkyo TX-L5 werkt dolby pro logic ook nietop 96 khz, je spdif op deze frequentie laten draaien is ook volstrekt nutteloos als je oorspronkelijke bron maar 44.1 of 48 khz is, uit de oversampling dac komt toch precies het zelfde signaal.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik hoor toch duidelijk een heel erg groot kwaliteitsverschil van het geluid als ik mp3's luister en de uitgang op 96 KHz zet. Enkel staat de receiver dan op stereo. Wat ik bedoel is dat ik een 5 kanaals geluid uit mijn spdif wil laten gaan als ik mp3's luister, aangezien bij mijn receiver zelf DPL niet werkt bij 96 Khz (dat staat ook in de handleiding).
DTS werkt trouwens echt wel op 96 KHz, ik heb het vaak genoeg uitgeprobeerd, dus dat DTS niet kan op 96 KHz is onzin....

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:43:
Nou ik hoor toch duidelijk een heel erg groot kwaliteitsverschil van het geluid als ik mp3's luister en de uitgang op 96 KHz zet. Enkel staat de receiver dan op stereo. Wat ik bedoel is dat ik een 5 kanaals geluid uit mijn spdif wil laten gaan als ik mp3's luister, aangezien bij mijn receiver zelf DPL niet werkt bij 96 Khz (dat staat ook in de handleiding).
Dat je het beter denkt te vinden is natuurlijk prima, maar je gaat nooit 96 Khz 5.1 uit je PC toveren via SPDIF met je huidige setup.
DTS werkt trouwens echt wel op 96 KHz, ik heb het vaak genoeg uitgeprobeerd, dus dat DTS niet kan op 96 KHz is onzin....
Heeft ook niemand gezegt. Maar 96 Khz DTS tracks zijn uiterst zeldzaam. En als je geen 96 Khz DPL kan, vraag ik me af of je wel 96 Khz DTS kan afspelen. Dat de je interface op 96 Khz zet wil nog niet zeggen dat ie ook DTS zo doorgeeft. Als je een DVD afspeelt wordt de SPDIF uitgang in een andere mode gezet namelijk.

• bartvl

bartvl

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:43:
Maar even iets heel anders, jij wilt per se 96 khz geluid, hoogstwaarschijnlijk vanwege de theoretische hogere geluidskwaliteit (wat niet het geval is).Om vervolgens dit ontzettend hoge kwaliteitsstuk in een DPL proces te gooien, waardoor de geluidskwaliteit zo erg afneemt dat zelfs mijn oma (bij wijze van spreke) nog moet :r van de kwaliteit. (neem dan DTS NEO:6 ofzo, die klinkt tenminste nog een beetje zuiver)

[ Voor 6% gewijzigd door bartvl op 13-03-2006 15:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op maandag 13 maart 2006 @ 15:00:
[...]

Maar even iets heel anders, jij wilt per se 96 khz geluid, hoogstwaarschijnlijk vanwege de theoretische hogere geluidskwaliteit (wat niet het geval is).Om vervolgens dit ontzettend hoge kwaliteitsstuk in een DPL proces te gooien, waardoor de geluidskwaliteit zo erg afneemt dat zelfs mijn oma (bij wijze van spreke) nog moet :r van de kwaliteit. (neem dan DTS NEO:6 ofzo, die klinkt tenminste nog een beetje zuiver)
Dus als ik het goed begrijp gaat DPL ten koste van de kwaliteit... dan zal ik het maar zo laten. Wat bedoel je trouwens met DTS NEO:6, als ik dat dus zou kunnen 'toveren' zou dat heel handig zijn maar hoe :?
Je zegt dat het kwaliteitsverschil zo gering is, nou dat is echt niet zo, dat hoor je meteen btw, tenminste bij mij.....
deepspace schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:52:
[...]

Dat je het beter denkt te vinden is natuurlijk prima, maar je gaat nooit 96 Khz 5.1 uit je PC toveren via SPDIF met je huidige setup.

[...]

Heeft ook niemand gezegt. Maar 96 Khz DTS tracks zijn uiterst zeldzaam. En als je geen 96 Khz DPL kan, vraag ik me af of je wel 96 Khz DTS kan afspelen. Dat de je interface op 96 Khz zet wil nog niet zeggen dat ie ook DTS zo doorgeeft. Als je een DVD afspeelt wordt de SPDIF uitgang in een andere mode gezet namelijk.
96 KHz DTS kan wel bij mij, de receiver geeft DTS aan en PCM 96....

Wat ik trouwens ergen anders heb gelezen en geprobeerd is dat je softwarematig DPL kan krijgen, maar wordt dit dan met een 5 kanaals geluid doorgegeven aan mijn receiver? Want het mislukte namelijk... (zie Dolby pro logic II realtime decoderen op pc -> gelukt)

• bartvl

bartvl

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:57:
[...]

Dus als ik het goed begrijp gaat DPL ten koste van de kwaliteit... dan zal ik het maar zo laten. Wat bedoel je trouwens met DTS NEO:6, als ik dat dus zou kunnen 'toveren' zou dat heel handig zijn maar hoe :?
Je zegt dat het kwaliteitsverschil zo gering is, nou dat is echt niet zo, dat hoor je meteen btw, tenminste bij mij.....
Ik denk dat het volgende het geval is:
bij 48 khz signaal staat jouw receiver op dolby prologic decoder, ofwel, dan maakt ie er meerkanaals van maar waarbij een aantal kanalalen (rears) heel waterig klinken. Op het moment dat je overschakelt naar 96khz kan de DPL decoder het niet meer aan en krijg je gewoon stereo over je speakers, waarbij het geluid is zoals het is, en geen waterige effecten enzo. Kun je je hier een beetje in vinden of zit ik er compleet naast? (zou goed kunnen hoor, ik ben ook niet heilig O-) )

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk. Ik heb de receiver eens op stereo gezet bij 48 Khz en dan is de geluidskwaliteit ineens stukken beter, bijna hetzelfde als 96 KHz....
Maar hoe zit het nou met DTS NEO:6? Is dat softwarematig te krijgen?
idd bedankt... Ik had niet verwacht dat DPL zo'n grote invloed had op de geluidskwaliteit...

Verwijderd

http://www.dtsonline.com/media/uploads/pdfs/neo6.pdf
Ik heb het zelf nog nooit echt gebruikt,..zit wel op m,n versterker.

• bartvl

bartvl

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 18:40:
http://www.dtsonline.com/media/uploads/pdfs/neo6.pdf
Ik heb het zelf nog nooit echt gebruikt,..zit wel op m,n versterker.
Ik vind het persoonlijk érg goed. Het plaatst het geluid het behoorlijk goed waar je het zou verwachten. Vooral bij tv kijken een erg leuke feature (die op je receiver kan zitten) maar bij muziek prefereer ik stereo, omdat er dan gewoon niks veranderd wordt.

Verwijderd

Topicstarter
maar is dit softwarematig te maken en dan via je digital out naar je receiver te leiden?

• bartvl

bartvl

Nopes, zit wel of niet ingebakken in je receiver. Overigens heeft powerdvd wel dolby prologic software matig geloof ik.

[ Voor 43% gewijzigd door bartvl op 13-03-2006 21:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
ow dat is dan jammer.... met DPL schiet ik niks op dus, alleenmaar slechte kwaliteit

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:55

Jag

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 23:24:
ow dat is dan jammer.... met DPL schiet ik niks op dus, alleenmaar slechte kwaliteit
Films met stereo soundtrack -> DPL2, Muziek -> stereo :)
Pagina: 1