[XP] Kan niet booten zonder dat de XP CD in de speler zit

Pagina: 1
Acties:

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Hoi,

Tot mijn frustratie kon ik mijn computer niet meer opstarten toen ik thuis kwam. Ik kreeg continu de melding dat ik een geldige startup disk moest invoeren.

Ik ben vervolgens van de XP CD opgestart en heb chkdsk gedraaid. Die heeft wel wat errors weten te fixen. Ik heb ook nog m'n boot.ini herbouwd met bootcfg /rebuild.

Maar nu is het vreemde dat het dus nog steeds niet werkt, TENZIJ ik de XP CD in de DVD speler heb zitten (ik hoef er verder niet van te booten). Is misschien de boot sector op mijn HDD stuk ofzo? Ik zag in de recovery console nog wel iets van fixboot, maar ik wist niet precies of ik dit zomaar kon uitvoeren zonder meer problemen te veroorzaken. Iemand enig idee wat er aan de hand is?

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou eens kijken of je nog wel een active bootpartition hebt..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

probeer eens het de herstelprocedure van windows,

dan fixboot c:

daarna

fixmbr c:

Kan heel af en toe je een nieuwe installatie besparen!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-03 09:53
herstelprocedure niet doen, die loopt vaak vast en dan ben je alsnog je installatie kwijt!

• ^Mo^
BackSlash32 schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 21:26:
Ik zou eens kijken of je nog wel een active bootpartition hebt..
Hoe kan ik dat precies zien?

De herstelprocedure wacht ik nog wel even af, als jullie er zelf nog niet uit zijn :)

Ik weet niet precies of fixboot en fixmbr kwaad kunnen als dit niet het probleem is...

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat kun je zien bij het schijfbeheer in Windows.
Rechtsklik op Deze computer -> Beheren
Daar kun je zien of je Windows partitie als actief gemarkeerd staat.

🖥️ | 🚗

• ^Mo^
MadMarky schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 21:48:
Dat kun je zien bij het schijfbeheer in Windows.
Rechtsklik op Deze computer -> Beheren
Daar kun je zien of je Windows partitie als actief gemarkeerd staat.
M'n iPod staat daar als active, en C staat als System... ik zal wel eens voor de grap zonder iPod connected opstarten, kan me niet voorstellen dat dat voor problemen zorgt.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

C hoort als system te staan, mits je Windows installatie daar op staat natuurlijk. Dat je Ipod als actief staat kan kloppen, die heeft namelijk maar 1 partitie.

Trouwens, helpt het als je de bootvolgorde in je bios veranderd? Sommige moederborden kunnen wat kieskeurig zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door MadMarky op 09-03-2006 22:06 ]

🖥️ | 🚗

• ^Mo^
MadMarky schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 22:05:
C hoort als system te staan, mits je Windows installatie daar op staat natuurlijk. Dat je Ipod als actief staat kan kloppen, die heeft namelijk maar 1 partitie.

Trouwens, helpt het als je de bootvolgorde in je bios veranderd? Sommige moederborden kunnen wat kieskeurig zijn.
Het stond op removable | HDD | removable. Dat is nu CD | HDD | Removable geworden...

Maar ik denk dat toch m'n boot sector stuk is, want ik ben net met behulp van de NAV 2003 CD (ook bootable) opgestart. Vraag is alleen wat moet ik dan allemaal uitvoeren (ik zie daar toch hele enge hits staat bij google :/)

-Edit-
Ik denk dat ik het even tot morgen laat wachten, dan heb ik m'n laptop weer thuis (ligt nu op kantoor). Dat is wat makkelijker in het geval het mis zou gaan :) Ik zal zo nog even de boot volgorde veranderen, kijken of dat iets is, maar ik denk het niet aangezien het eerder nooit problemen heeft opgeleverd. Ieder geval bedankt voor de hulp :)

[ Voor 21% gewijzigd door ^Mo^ op 09-03-2006 22:17 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_Mo_ schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 22:01:
[...]

M'n iPod staat daar als active, en C staat als System... ik zal wel eens voor de grap zonder iPod connected opstarten, kan me niet voorstellen dat dat voor problemen zorgt.
Maar staat er bij je normale schijf (dus ook die System) óók Active?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ^Mo^
BackSlash32 schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 22:16:
[...]

Maar staat er bij je normale schijf (dus ook die System) óók Active?
Nee, daar staat alleen System... moet daar dan ook active staan? :|

-Edit-
In de context menu staat de optie 'make active' disabled, dus ik neem aan dat 'ie dan active is

[ Voor 18% gewijzigd door ^Mo^ op 09-03-2006 22:21 ]

Verwijderd

Bij mij niet hoor, alleen system. (ja tuurlijk is hij active maar dat word niet aangegeven.)

__Mo__: Correct.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 22:23 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Snel genoeg te controleren met Diskpart of andere diskeditors trouwens :)

• ^Mo^
Ik heb net fixboot en fixmbr uitgevoerd, beide zijn succesvol uitgevoerd. fixmbr gaf aan dat er inderdaad geen goeie mbr aanwezig was, maar dat zou na het draaien van deze tool wel goed moeten zijn. Echter, nog steeds hetzelfde probleem :(

-Edit-
Het probleem is opgelost. Het had achteraf allemaal niks te maken met een corrupte MBR, boot sector of boot volgorde (niet direct dan). Op een of andere manier (geen idee hoe) was de prioriteit van mijn twee harde schijven omgewisseld in de BIOS settings. Dus mijn tweede schijf (voor data etc.) had de hoogste prioriteit, en daardoor werd er helemaal niet gekeken naar mijn systeem disk tijdens het booten.

[ Voor 48% gewijzigd door ^Mo^ op 10-03-2006 23:36 . Reden: Opgelost! ]

Pagina: 1