[speaker] woofer hapert

Pagina: 1
Acties:
  • 1.502 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 09:57

vleesjus

echte vleesjus!

Topicstarter
hallo tweakers,

ik heb al een erg lange tijd deze speakers:
Afbeeldingslocatie: http://img417.imageshack.us/img417/3860/img180712ht.th.jpg

deze zijn volgens mij ondertussen al behoorlijke klassiekers aangezien er bij de orginele ook een cd100 zat ;)

Het Probleem:
Deze speakers hebben het altijd goed gedaan maar de laatste tijd valt van 1 speaker de woofer steeds vaker uit, dit doet zich alleen voor als ik het volume een beetje harder zet en de bass ook ff wat hoger instel. ook even een korte uitleg over de speaker en de plaatsing ervan:
uitleg
zoals je ziet zit er een plaat onderop de speaker, deze resoneert mee met de woofer en zorgt bij hoger volume voor een stuk meer bass, alleen staat deze speaker precies tussen een houten wand en mijn houten bed waardoor het nogal extra resoneerd.
vraag
zou het kunnen dat door de plaatsing de speaker kapot is gegaan?

mogelijk 2de probleem
interne beschadiging door andere vermogens?
deze speakers hebben een vermogen van 50watt "nominal" vermogen en een muziek vermogen van 90 watt dit is op 8 ohm. De orginele speakers die op dit setje zaten waren 80watt speakers op 6ohm, de huidige gaan op gelijk volume stukken harder dat wel maar met mn oude setup heb ik hogere volumes gehaald

(tijdelijke)oplossing
tot nu toe is het elke keer kijken hoe hard hij gaat voordat hij gaat vervormen/uitvalt dan is het
1 bass/volume zachter zetten
2 met de vingers een tik tegen de conus geven zodat ie weer oppakt.

tevens heb ik dit probleem ook gehad in de woonkamer waar het dus niet(/veel minder) resoneert aangezien die stukken groter is

specs
speakers:
philips f9412
50 watt "nominal"
90 watt muziek vermogen
8 ohm

stereoset:
philips FW-m355
2x 80watt mpo
2x 40watt rms
>=6 ohm

wie weet er een oplossing voor dit speaker probleem want het begint toch vervelend te worden dat die speaker elke keer uitvalt :/

[ Voor 1% gewijzigd door vleesjus op 09-03-2006 20:42 . Reden: spelling ]

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

vleesjus schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 20:41:
...
zou het kunnen dat door de plaatsing de speaker kapot is gegaan?
nee
Zou kunnen.

Er kunnen 2 dingen gaande zijn:
1. De spreekspoel is nagenoeg doorgefikt - kan je niet echt wat aan doen.
2. De connector op de speaker of de draadjes die vanaf daar naar de conus lopen zitten los.
Met wat handigheid en een soldeerbout zou je dat wellicht zelf kunnen fixen.

Alles kan stuk.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
vleesjus schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 20:41:
mogelijk 2de probleem
deze speakers hebben een vermogen van 50watt "nominal" vermogen en een muziek vermogen van 90 watt dit is op 8 ohm. De orginele speakers die op dit setje zaten waren 80watt speakers op 6ohm, de huidige gaan op gelijk volume stukken harder dat wel maar met mn oude setup heb ik hogere volumes gehaald
Logisch, in 6 Ohm kan je versterker veel meer vermogen pompen dan in 8 Ohm.
2 met de vingers een tik tegen de conus geven zodat ie weer oppakt.
In het beste geval kan je hopen dat de aansluitdraden slecht contact maken, want er is ook een kans dat de spreekspoel (koperdraad dat tussen de magneten zit) stuk is. Ik zou eens visueel nakijken of die draden los zitten oid.

/edit
Remco je was me voor :P

[ Voor 3% gewijzigd door JuuL20 op 09-03-2006 20:55 ]

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-02 20:04
Ik heb dat ook een keer gehad met speakers van ongeveer 15 jaar oud, lang op hoog volum e gespeeld en toen was de spreekstoel te warm geworden en gesmolten, is helaas einde oefening.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• vleesjus

vleesjus

echte vleesjus!

Topicstarter
ik vrees dan maar het ergste heb net de speaker weer eens opengeschroeft maar alle draden zitten nog net zo degelijk gesoldeerd als ~20 jaar geleden
zie hier foto'tjes van het soldeerwerk:
Afbeeldingslocatie: http://img375.imageshack.us/img375/4042/img181014oh.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img342.imageshack.us/img342/5750/img181312xa.th.jpg

aan het soldeerwerk zijn dus geen rare dingen te zien, waarschijnlijk dus die spreekspoel doorgebrand. Hier is dus helemaal niks aan te doen?

En in de winkel werd er nog gezegd: neehoor als je speakers met meer ohm aansluit kan er niks stuk blijkbaar wel dus :'(

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:55
Maakt dat blanke koperdraadje nergens sluiting mee? Tegen de speaker zelf (metale deel) zou kunnen of het filter printje.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

op zich is het meer Ohm ook eigenlijk nooit een probleem. lager veel eerder omdat dan je versterker gekke dingen kan gaan doen. Het vreemde is wel dat je zegt dat er meer volume uit komt. Normaal zou dat minder moeten zijn. Immers de weerstand is hoger.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:55
StuiTeR schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 22:33:
op zich is het meer Ohm ook eigenlijk nooit een probleem. lager veel eerder omdat dan je versterker gekke dingen kan gaan doen. Het vreemde is wel dat je zegt dat er meer volume uit komt. Normaal zou dat minder moeten zijn. Immers de weerstand is hoger.
De gevoeligheid (aantal dB per watt) is dan denk hoger dan bij de oude speakers.

• JuuL20
JuuL20 schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 20:55:
[...]
[...]
Idd Brokencore, dit hierboven is dus eigenlijk relatief (vrij nutteloze uitspraak zonder de SPL erbij :X )

@ vleesjus
Heb je ook de andere kant goed bekeken? Dus dat al was gesoldeerd (dat litze draad)

wanhoopsdaad: tin weghalen en opnieuw met nieuwe tin solderen (ook bij filter), het zou rot kunnen zijn van binnen. Is proberen waard. Doet hij het dan nog niet, dan andere woofer kopen.

[ Voor 39% gewijzigd door JuuL20 op 09-03-2006 23:19 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

JuuL20 schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 20:55:
Vergis je niet he! Dit geld misschien voor degelijke amps, maar voor 90% van alle mini, midi, en vooral HT amps gaat dit niet op, simpelweg omdat de voedingen ondergedemenisioneerd zijn. Lijkt misschien wel spanning zat te hebben, maar kan de stroom niet leveren, en gaat zodoende al eerder clippen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• vleesjus

vleesjus

echte vleesjus!

Topicstarter
de andere kant? bedoel je de andere kant van de woofer? dar zit helemaal niks aan op foto 1 staan de enige 2 draadjes die naar de woofer lopen.

en wat is litze draad :?

• JuuL20
vleesjus schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 23:24:
de andere kant? bedoel je de andere kant van de woofer? dar zit helemaal niks aan op foto 1 staan de enige 2 draadjes die naar de woofer lopen.
Ik bedoel de bruine platte draadjes, maar zal wel ok zijn

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-02 16:37

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Leuk, een Philips DRC mk.I. 1982 als ik me niet vergis. Die woofers zijn 7", klopt dat? Zo ja, er zijn nog wel vervangers tweedehands te krijgen (uit die tijd, ook van Philips), maar de vraag is of je vind dat de speakers dit waard zijn.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

heb je ze al op een andere versterker aangesloten?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Brokencore schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 22:34:
[...]

De gevoeligheid (aantal dB per watt) is dan denk hoger dan bij de oude speakers.
achja natuurlijk :) was ff aan het dromen (herinnert zich opeens weer zijn confidence 5 met een 83db rendement, tjonge wat moest je daar een boel instoppen voor een beetje geluid)

• vleesjus

vleesjus

echte vleesjus!

Topicstarter
Atgast schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 15:29:
heb je ze al op een andere versterker aangesloten?
ik heb helaas geen ander versterker meer staan alleen een nog kleiner mine setje met 4 watt versterkertje daar ga ik ze maar niet op aansluiten :/
[message]Door: mentalmadnizz[/message]

Leuk, een Philips DRC mk.I. 1982 als ik me niet vergis. Die woofers zijn 7", klopt dat?
ja klopt denk ik wel heb het net opgemeten inbouw diabeter is ongeveer 7 inch

maar ik denk wel als ik aan het vervangen ga dat de orginele niet meer te verkrijgen zijn ;( of nog wel?

edit: ik zag net hier op tweakers een topic over beter geluid krijgen als je de speakers op de kop zet, dit heb ik gedaan en het scheeld wel iets maar het meest wonderlijke is dat die kapotte speaker het ook weer goed doet 8)7
heb het volume een stuk harder gezet maar de speaker valt niet meer uit, ook geen kraken of wat dan ook heel vreemd 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door vleesjus op 10-03-2006 19:04 ]

Pagina: 1