Database/programma voor _ontvangen_ facturen

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 15:39
Zoals de meeste tweakers koop ik wel eens wat electronica / hardware etc. De berg hardware wordt zo groot dat je op een gegeven moment niet meer weet wanneer je wat ding waar ook al weer had gekocht, en toen ging het stuk...

"Euh, tja, als ik de specs bekijk lijkt het me nog in de garantieperiode te zitten, maar waar o waar heb ik het gekocht? En wanneer?" zal veel mensen niet heel onbekend voorkomen denk ik ;)

Ik zoek daarom ook een programma waarin ik een bedrijfsnaam, een datum en een lijst artikelen, eventueel met een groep en een serienummer oid op kan slaan. Gaat er dan een harde schijf kapot, dan kies je in de groep harde schijven de goede schijf (vandaar het serienummer :P ) en het programma weet je te vertellen wanneer je het waar gekocht hebt.
Even de (indien meerdere: goede) ordner met facturen open slaan, bladeren naar de juiste datum en je kunt vooruit.

Tja, dan ga je naar Google, GoT en SourceForge en tik je dingen als "invoice database", "factuur database", "inventory management" en nog wat exotischer dingen in.
Afbeeldingslocatie: http://www.motor-forum.nl/forum/images/smilies/pompom.gif 3 miljoen hits Afbeeldingslocatie: http://www.motor-forum.nl/forum/images/smilies/pompom.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.motor-forum.nl/forum/images/smilies/nopompom.gif 3 miljoen peperdure ERP's, CRM's, boekhoudpakketten, bussiness dit, bussiness dat...Afbeeldingslocatie: http://www.motor-forum.nl/forum/images/smilies/nopompom.gif

Al wat je vind zijn veel te uitgebreide factureringsprogramma's of te beperkte (al dan niet razend ingewikkeld) voorraadbeheermeuk.

Dan is er natuurlijk ook nog de optie het zelf te gaan schrijven, maar waarom het wiel opnieuw uitvinden als dat niet hoeft? Dus: weet iemand van zo een programma? PHP/MySQL en open source zou het mooiste zijn natuurlijk, maar strikt noodzakelijk is het niet :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:57

Reptile209

- gers -

Minder stoer, maar wat dacht je van een simpel tabelletje in Access of desnoods Excel? Of heb je zo gruwelijk veel facturen dat het echt het grote werk moet zijn? ;)

Zo scherp als een voetbal!

• Paul
Een paar honderd gok ik :) Ik heb het wel overwogen, maar met Excel is het zo lastig filteren, en ik heb een of andere fobie tegen access :+

Webbased is eigenlijk het grootste probleem/eis zeg maar, anders had ik al wel wat in elkaar gezet met Delphi :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Met een leuk ASP.Net script icm met Acces of MsSQL kom je al een heel eind, dan upload je de facturen (in PDF) in een mapje op de server.

Volgens mij is dat niet zo heel moeilijk te maken...

Portfolio

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:57

Reptile209

- gers -

Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 20:41:
Een paar honderd gok ik :) Ik heb het wel overwogen, maar met Excel is het zo lastig filteren, en ik heb een of andere fobie tegen access :+
Die Access-afkeer deel ik :). Kijk bij Excel eens naar Data -> Filter -> AutoFilter. Dan kan je per kolom (of meerdere tegelijk) filteren op het wel of niet voorkomen van bepaalde waarden en andere logica. Als je dan je sheet een beetje handig indeelt, moet je alles er in no-time uit kunnen trekken. Alleen het intikken wordt nog een h**renwerk :).

Zo scherp als een voetbal!

• Paul
Niet als je MS Windows Server (voor IIS en MsSQL, EUR 1000,-) en MsSQL (ook zoiets? Al zal hiervoor MSDE wel volstaan :P ) kunt veroorloven :P Oh ja, wat webdevelopment-kennis is ook wel makkelijk :P

Onopgemaakte HTML 4.01 strict pagina's (met gecopy/paste DTD en charset, dat is altijd hetgene waar de validator over gaat zeuren als ik weer eens iets simpels probeer te valideren, het ontbreken daaraan :P ) maken lukt me wel, en het staat ook wel op de planning om er wat meer mee te gaan doen, maar als het al bestaat, waarom 'moeilijk' doen? :P

Data -> Filter -> Autofilter? He, die kende ik nog niet :)
En ja, invoeren wordt een hels karwei :) Maar goed, dat wist ik van te voren :+ Ik moet die stapel (letterlijk ze zitten nog net in een bakje, maar niet echt gesorteerd) nog eens op volgorde leggen, gaatjes in maken en in ordners stoppen, maar ik stel dat eigenlijk al maanden uit omdat ik er eerst een fatsoenlijk zoeksysteem voor zou willen hebben :P

[ Voor 29% gewijzigd door Paul op 09-03-2006 21:14 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Idee:

Minder hardware kopen :+

Voor de rest is het wel een goed idee, veel mensen kopen regelmatig spullen, en dan is het idd maar net de vraag "Wanneer heb ik dat horloge gehaald?" of "Hoelang was de extra garantie op die 4 jaar oude wasmachine?"

• svandewouw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 14:20
Compiere: gratis, opensource, bevat bijna alles, veel documentatie

http://www.compiere.org

http://sourceforge.net/projects/compiere

Wat zou je nog meer willen ;)

• Paul
Nou, wat lagere requirements zou wel fijn zijn..
Requirements

• Any Oracle 10g RDBMS and Java Enabled Server Platform
o Windows 2000 (or NT) Server (Windows 2000 Professional seems to work too, but is not recommended. You challenge your luck with "personal" Windows platforms like Win98, etc.)
o Database approved(!) Linux / Unix Operating Systems
• Disk Space: > 5 GB (includes database) - Recommended: Hardware RAID 10
• Memory: > 512 MB - Recommended: > 1 GB
• TCP/IP connection to Clients
Het meeste is geen probleem, maar Oracle 10g ?? Heb je ff een paar duizend euro? (Geen idee of de Express Edition voldoet :P )

Daarnaast, 5GB schijfruimte en 1GB ram voor een paar honderd factuurtjes??

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 09-03-2006 21:50 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Express Edition is gratis te downloaden en te gebruiken, ik zou als ik jouw was er zeker is naar kijken. Het is geloof ik de standaard edition Oracle database, maar dan met een limiet van 4GB HD en 1GB mem. Zou toch wel genoeg moeten zijn voor een honderdtal factuurtjes.

• Paul
Maar dan nog: 10 MB per factuur (uitgaande van 500 facturen) opslag nodig?

Zo'n / dat ERP-pakket valt onder de in de TS genoemde "veel te uitgebreide factureringsprogramma's" :P

Maar als er nu al 2 man dat ene ERP pakket aanbeveeld (of ging het vash_stampede meer om de gratis Oracle?) dan is het blijkbaar toch wel de moeite waard misschien :P Ik zal er eens induiken :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Atari Paul
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:10
Misschien even kijken op sourceforge.net (ik heb gezocht op inventory en daar kwamen wel een paar projecten boven, ik weet alleen niet zeker of deze voldoen voor jou).

Stability ?? My Atari still has it :)

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 12:16:
Maar dan nog: 10 MB per factuur (uitgaande van 500 facturen) opslag nodig?
10MB per factuur? Wil je de factuur gaan scannen en opslaan in de database? Het lijkt mij als je de basisgegevens van de factuur registreerd en op basis daarvan je factuur kan terugvinden.

En ik ga je niet aanraden een duur ERP pakket te kopen, zelf maken voor nop werkt net zo goed 8)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien dat ik nu iets heel erg raars zeg, maar je zou je ook kunnen orienteren op fotoalbum-software. Elke ingescande factuur voeg je toe als foto en in de metadata zet je overige details (evt. verdeeld in velden). Categorieen zijn ook makkelijk in te delen (harddisks, moederborden, cpu's bladiebla). Met een zoekfunctie vindt je alles wel weer terug.

Wat jij wilt is nl. zo simpel dat de bestaande ERP-, DMS-, postregistratiesystemen etc. veel te uitgebreid zijn ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 10-03-2006 15:52 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

MyReact, en dan het serie nummer als topic-titel, rest van de info in de post.
Als het low-budget moet, doe het dan goed :P

Ey!! Macarena \o/

• Paul
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 15:27:
[...]

10MB per factuur? Wil je de factuur gaan scannen en opslaan in de database? Het lijkt mij als je de basisgegevens van de factuur registreerd en op basis daarvan je factuur kan terugvinden.

En ik ga je niet aanraden een duur ERP pakket te kopen, zelf maken voor nop werkt net zo goed 8)
Je lijkt dat open source ERP pakket aan te bevelen, en daar staat bij de requirements dat het 5 gigabyte schijfruimte nodig heeft -> met 500 facturen heeft dat pakket dus 10 mb per factuur nodig.
Wat ik met die reactie aan probeer te geven is dat ik dat volkomen belachelijk vind voor die 300 bytes tekst :P

Nu ja, dan mezelf maar een versnelde cursus HTML + CSS + PHP cadeau doen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Paul op 10-03-2006 17:03 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1