Ik vraag me wel eens af waarom Tweakers.net nooit producten reviewt op de dag dat een NDA van een nieuw product afloopt. Je ziet vandaag overal reviews van de 7600/7900 op het internet verschijnen, paar weken geleden de X1900XT maar je ziet nooit meteen een review op Tweakers.net verschijnen. Lijkt mij dat een site als Tweakers.net toch ook wel aan wat review-exemplaren moet kunnen komen?
Misschien is het wel een kostenplaatje. Waarschijnlijk was/is het budget ook niet oneindig.
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel een eigen review door T.net.GH45T schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 17:04:
Ik zou zeggen doe een nieuwssubmit, dan kunnen ze het oppikken
Ik heb begrepen dat de inkomsten niet verkeerd zijn, dus kosten moet ook niet het probleem zijn. Daarnaast moet het ook mogelijk zijn om exemplaren te krijgen voor testdoeleinden.Justifier schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 17:05:
Misschien is het wel een kostenplaatje. Waarschijnlijk was/is het budget ook niet oneindig.
Er zijn in het verleden wel de nodige reviews geweest die na het verstijken van de NDA op T.net verschenen. Probleem is echter en volgens mij kan de redactie dat stukken beter uitleggen dus pin me niet op de volgende zin vast. Het ligt aan de beschikbare man/vrouwkracht en het ontbreken van een goede benchmark/test methode die zich onderscheid van de 100 in een dozijn reviews die overal op het internet verschijnen.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik denk dat er wat dat betreft genoeg enthousiaste tweakers zijn die wel een dagje of een paar dagen langs willen komen om iets te testen en een ander is weer een talent om er een leuk verhaaltje achter te hangen wat alles duidelijk maakt.RIKZ schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 09:47:
Er zijn in het verleden wel de nodige reviews geweest die na het verstijken van de NDA op T.net verschenen. Probleem is echter en volgens mij kan de redactie dat stukken beter uitleggen dus pin me niet op de volgende zin vast. Het ligt aan de beschikbare man/vrouwkracht en het ontbreken van een goede benchmark/test methode die zich onderscheid van de 100 in een dozijn reviews die overal op het internet verschijnen.
Natuurlijk zal dit wel onder begeleiding moeten gebeuren van de redactie maar ik denk dat hier best kansen liggen. Het zou dan ook wel mooi zijn als je de spullen mag lenen van fabrikanten/ winkels om ze te testen. Winkels zullen er weinig om geven maar ik denk dat toch voornamelijk fabrikanten graag zullen zien dat er ook een Engelstalige review komt, maar dan kun je ook wel meteen rekenen op bezoekers die geen Nederlands kunnen lezen of schrijven.
Kwa kosten moet het natuurlijk wel ook gunstig in de kosten-baten uitkomen. Als je alles steeds zelf zou aanschaffen (nieuw mobo om een AM2-proc te kunnen testen enzo) kan het nog best kostbaar worden, zonder dat het heel erg interessante meerwaarde hoeft te hebben.biobak schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 17:55:
Ik heb begrepen dat de inkomsten niet verkeerd zijn, dus kosten moet ook niet het probleem zijn. Daarnaast moet het ook mogelijk zijn om exemplaren te krijgen voor testdoeleinden.
't Is overigens nog altijd wel een wens om wat meer eigen content te schrijven, maar zolang de mankracht nog niet op orde of genoeg gestroomlijnd is, zal die tijdverslindende groep content niet de eerste keus zijn om online te brengen
Die coordinatie is natuurlijk ook niet mis, juist omdat we een poging doen correct Nederlands te schrijven en enigszins dezelfde stijl aan te houden. Het zou er zomaar op neerkomen dat we daardoor zo goed als evenveel werk kwijt zijn met de coordinatie dan met het gewoon zelf inzetten van (extra?) mankracht.GH45T schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 09:59:
Ik denk dat er wat dat betreft genoeg enthousiaste tweakers zijn die wel een dagje of een paar dagen langs willen komen om iets te testen en een ander is weer een talent om er een leuk verhaaltje achter te hangen wat alles duidelijk maakt.
Natuurlijk zal dit wel onder begeleiding moeten gebeuren van de redactie maar ik denk dat hier best kansen liggen.
Ook voor enkel de Nederlandstalige reviews komen we wel een eind met dingen lenen, gok ik.Het zou dan ook wel mooi zijn als je de spullen mag lenen van fabrikanten/ winkels om ze te testen. Winkels zullen er weinig om geven maar ik denk dat toch voornamelijk fabrikanten graag zullen zien dat er ook een Engelstalige review komt, maar dan kun je ook wel meteen rekenen op bezoekers die geen Nederlands kunnen lezen of schrijven.
Maar de hoofdredactie heeft op al dit soort punten veel meer zicht dan ik, mijn reactie is meer wat ik er van gezien heb tot nu toe
Zelf alle hardware aan gaan schaffen is als je het mij vraagt geen optie. Misschien een keer een eenvoudig moederbordje met processortje om wat overklok resultaten te gaan bekijken maar die spullen kun je daarna, zolang ze niet gesloopt wordenACM schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 10:26:
Kwa kosten moet het natuurlijk wel ook gunstig in de kosten-baten uitkomen. Als je alles steeds zelf zou aanschaffen (nieuw mobo om een AM2-proc te kunnen testen enzo) kan het nog best kostbaar worden, zonder dat het heel erg interessante meerwaarde hoeft te hebben.
't Is overigens nog altijd wel een wens om wat meer eigen content te schrijven, maar zolang de mankracht nog niet op orde of genoeg gestroomlijnd is, zal die tijdverslindende groep content niet de eerste keus zijn om online te brengen
Goed punt, correct Nederlands zal door de juiste personen nog wel lukken maar die stijl aanhouden is toch weer een punt op zich.Die coordinatie is natuurlijk ook niet mis, juist omdat we een poging doen correct Nederlands te schrijven en enigszins dezelfde stijl aan te houden. Het zou er zomaar op neerkomen dat we daardoor zo goed als evenveel werk kwijt zijn met de coordinatie dan met het gewoon zelf inzetten van (extra?) mankracht.
Hier kan ik persoonlijk niets zinnigs over zeggenOok voor enkel de Nederlandstalige reviews komen we wel een eind met dingen lenen, gok ik.
Maar de hoofdredactie heeft op al dit soort punten veel meer zicht dan ik, mijn reactie is meer wat ik er van gezien heb tot nu toe
Ik ben overigens ook wel van mening dat meer projecten die hier op het forum gebeuren mogen worden doorgezet naar de frontpage, je hebt het dan wel niet over producten die net gereleased zijn maar toch zou het leuk zijn omdat je dan wat eigen reviews hebt welke uniek zijn. Ook zien de gebruikers die vooral op de fp komen wat er zoal op het forum speelt.
Dat het nooit gebeurt is niet waar. Het gebeurt wel weinig, ook te weinig in onze eigen ogen. We zijn bezig daar wat verandering in te brengen.biobak schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 17:02:
Ik vraag me wel eens af waarom Tweakers.net nooit producten reviewt op de dag dat een NDA van een nieuw product afloopt.
Soms wel, soms niet. Soms komen de weinige samples die in omloop zijn (daar kunnen wij ook weinig aan veranderen) pas op het allerlaatste nippertje ter beschikking, en is het niet goed (meer) te doen om voor het verstrijken van een NDA met een fatsoenlijke eigen review te komen. Tweakers.net lezers zijn erg kritisch; als we met een korte review komen is het 'niet goed', als we een paar dagen later met een normale review komen is het ook 'niet goed'; 'OUD!!' wordt er dan al heel gauw geroepen. En inderdaad, buitenlandse sites hebben vaak eerder een sample en een uitgebreide review klaar, waaraan wij dan tot dusver weinig vaak nieuwe info aan toe konden voegen, t.o.v. bijvoorbeeld de nieuwsposting over (meerdere van) dergelijke reviews, die wij veel sneller kunnen 'bakken'. Dat is dan een afweging.Je ziet vandaag overal reviews van de 7600/7900 op het internet verschijnen, paar weken geleden de X1900XT maar je ziet nooit meteen een review op Tweakers.net verschijnen. Lijkt mij dat een site als Tweakers.net toch ook wel aan wat review-exemplaren moet kunnen komen?
We hebben inmiddels een nieuw 'dedicated' testsysteem (en benchmarks), en zijn van plan meerdere producten, zoals videokaarten, vaker zelf te gaan testen, ook wanneer samples niet meer voor maar na een NDA beschikbaar zijn, om zo meer vergelijkingsmateriaal te hebben.
De afgelopen dagen speelde daarbovenop nog eens mee dat door het samenvallen van de VNU-deal en onze aanwezigheid op het IDF te San Francisco en op CeBit te Hannover zowel mensen als aandacht wat verspreid kwamen te liggen.
Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]
Een goede review schrijven is moeilijk 
Verder: Wat testcase zegt.
Verder: Wat testcase zegt.
Ja dat vroeg ik me ook al af..
Na het hele cebit en idf gebeuren zullen we het w.s. te weten komen.
(Als ik testcase zijn bericht zo lees.)
Na het hele cebit en idf gebeuren zullen we het w.s. te weten komen.
(Als ik testcase zijn bericht zo lees.)
[ Voor 72% gewijzigd door Roberto op 11-03-2006 21:14 ]
Dit vind ik eigenlijk de sterkste opmerking in het topic. Zoals laatst ook weer bleek zijn er bij nieuwe producten ettelijke websites die in een mum van tijd reviews publiceren, waaronder goeie (anandtech),uitgebreide (tomshardware) en nog heel veel anderenRIKZ schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 09:47:
Het ligt aan de beschikbare man/vrouwkracht en het ontbreken van een goede benchmark/test methode die zich onderscheid van de 100 in een dozijn reviews die overal op het internet verschijnen.
Tweakers.net is heel goed in het gebrek aan goeie reviews op het gebied van storage gedoken.
Wat ik wel leuk zou vinden zijn vergelijkingen tussen op de nederlandse markt beschikbare producten zoals bijvoorbeeld netwerkapparatuur, randapparatuur of moederborden. Als je daarvan een review leest op een buitenlandse site zitten er elke keer weer een paar merken tussen die je in nederland nog nooit gezien hebt, of namen waar je zelfs nog nooit van gehoord hebt. Daarnaast blijven dingen als case-modding en watercooling natuurlijk leuk.
Ik denk niet dat we ons teveel moeten voorstellen van de rol van VNU hierin. VNU heeft natuurlijk geld, maar ze zullen dat heus alleen investeren als het ook idd wat op gaat brengen. Een grote investering zal ook een grote verandering met zich mee brengen, en veel tweakers vinden dat eng (Hoewel ze niet bedenken wat het nou idd kan betekenen).
[ Voor 18% gewijzigd door Jesse op 12-03-2006 16:24 ]
Persoonlijk zou ik het wel erg waarderen als t.net zelf ook reviews zou schrijven voor videokaarten (e.d.) die net gereleased zijn. Engels leest niet zo makkelijk weg als Nederlands, plus dat tweakers misschien het ook wat uitgebreider zou kunnen doen. (vergelijking met oudere videokaarten mis ik vaak!)
Ik hoop niet dat t.net zich hiervan weerhoudt omdat er een paar blaatapen zijn die altijd "oud!!11" roepen, want ik denk dat die enkelingen die zich daar aan storen in de minderheid zijn.
Ik hoop niet dat t.net zich hiervan weerhoudt omdat er een paar blaatapen zijn die altijd "oud!!11" roepen, want ik denk dat die enkelingen die zich daar aan storen in de minderheid zijn.
Oke, maak van nooit dan maar zelden.testcase schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 11:40:
[...]
Dat het nooit gebeurt is niet waar. Het gebeurt wel weinig, ook te weinig in onze eigen ogen. We zijn bezig daar wat verandering in te brengen.
Het moet toch wel mogelijk zijn om in een dag of 3 a 4 een goede review in elkaar te zetten? Ik weet niet wanneer samples beschikbaar komen, maar ik denk dat een dag of 4 voor verstrijken van de NDA mogelijk moet zijn. Daarbij is Tweakers.net zo'n beetje de grootste tech-site van Nederland. Als een site als Guru3D het kan, dan kan T.net dat toch ook wel? Je moet alleen even de goede connecties krijgen (als die er al niet zijn).[...]
Soms wel, soms niet. Soms komen de weinige samples die in omloop zijn (daar kunnen wij ook weinig aan veranderen) pas op het allerlaatste nippertje ter beschikking, en is het niet goed (meer) te doen om voor het verstrijken van een NDA met een fatsoenlijke eigen review te komen.
Ik denk dat er een heel grote groep Tweakers is, die blij zou zijn met een goede nederlandstalige review. "OUD!!!" of niet.Tweakers.net lezers zijn erg kritisch; als we met een korte review komen is het 'niet goed', als we een paar dagen later met een normale review komen is het ook 'niet goed'; 'OUD!!' wordt er dan al heel gauw geroepen.
Veel van die reviews lijken inderdaad op elkaar. Bijvoorbeeld videokaarten: Rondje 3D Mark, rondje Doom, rondje FEAR (blegh) maar je kunt daar je eigen draai aan geven. Bijvoorbeeld bij HardOCP. Daar bekijken ze gameplay in plaats van benchmarks: op welke kwaliteit/resolutie/aa-methode kan ik een bepaald spel maximaal spelen zonder dat m'n frames onder de 30 fps droppen. Of welke kaarten zijn geschikt voor widescreen gaming.En inderdaad, buitenlandse sites hebben vaak eerder een sample en een uitgebreide review klaar, waaraan wij dan tot dusver weinig vaak nieuwe info aan toe konden voegen, t.o.v. bijvoorbeeld de nieuwsposting over (meerdere van) dergelijke reviews, die wij veel sneller kunnen 'bakken'. Dat is dan een afweging.
Lijkt me een goede doelstelling, maar ik hoop dat er ook eens wat pre-NDA materiaal in komt.We hebben inmiddels een nieuw 'dedicated' testsysteem (en benchmarks), en zijn van plan meerdere producten, zoals videokaarten, vaker zelf te gaan testen, ook wanneer samples niet meer voor maar na een NDA beschikbaar zijn, om zo meer vergelijkingsmateriaal te hebben.
Ik heb helaas nog geen Cebit coverage gezien van T.net. Zo krijg je inderdaad dat users OUD!!!! roepen helaas.De afgelopen dagen speelde daarbovenop nog eens mee dat door het samenvallen van de VNU-deal en onze aanwezigheid op het IDF te San Francisco en op CeBit te Hannover zowel mensen als aandacht wat verspreid kwamen te liggen.
Het is geen echte kritiek van mijn kant, maar ik probeer wat opbouwende puntjes te geven.
Het lijkt mij dat het voor T.net moeilijk is om een sample te verkrijgen van een product wat nog niet of amper uit is, omdat de grote jongens (THG, Anandtech etc.) hoger op de 'review ladder' staan lijkt mij.
Deze sites zijn internationaal namelijk meer bekend dan een relatief kleine Nederlandse site.
Aan de andere kant wordt er aangegeven dat reviews over relatief oudere producten snel worden afgeschilderd als oud.
Uit eigen ervaring lijkt mij dit wat overdreven, omdat ik praktisch nooit de allernieuste videokaart aanschaf (bijv. de Ati x1900xt), omdat die vaak een lagere bang per buck heeft dan een iets ouder model.
Als ik dan onderzoek doe naar bijvoorbeeld een nieuwe videokaart, lees je zelden reviews in het Nederlands en ben je voornamelijk aangewezen op gebruikerservaringen.
Kortom, ik ben wel een voorstander van reviews over relatief oude hardware.
Deze sites zijn internationaal namelijk meer bekend dan een relatief kleine Nederlandse site.
Aan de andere kant wordt er aangegeven dat reviews over relatief oudere producten snel worden afgeschilderd als oud.
Uit eigen ervaring lijkt mij dit wat overdreven, omdat ik praktisch nooit de allernieuste videokaart aanschaf (bijv. de Ati x1900xt), omdat die vaak een lagere bang per buck heeft dan een iets ouder model.
Als ik dan onderzoek doe naar bijvoorbeeld een nieuwe videokaart, lees je zelden reviews in het Nederlands en ben je voornamelijk aangewezen op gebruikerservaringen.
atyoursurface: reviews: CeBIT 2006: Storage en reviews: CeBIT 2006 in vogelvluchtbiobak schreef op maandag 13 maart 2006 @ 21:33:
[...]
Ik heb helaas nog geen Cebit coverage gezien van T.net.
Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]
Ja, een beetje de mainstream produkten zegmaar. Wat betreft videokaarten in de klasse van 150 tot 250 euro zegmaar.rfolkers schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:22:
*knip*
[ Voor 7% gewijzigd door Jesse op 14-03-2006 19:08 ]
Ik ben bezig om samen met mijn benchmarkassistent wat videokaartbenchmarks samen te stellen. De resultaten zullen voor producten die niet onder NDA zijn direct in de Benchmark Database toegevoegd kunnen worden. Harde schijven wil ik elk weekend laten testen en RAID-configuraties doordeweeks. Dit begint nu langzamerhand zijn vruchten af te werpen, maar vooral het testen van RAID-configuraties vergt veel tijd (niet eens zozeer qua tijd die je erin moet stoppen maar wel de tijd die de benchmarks nodig hebben om te draaien en de tijd die verspild wordt aan het builden van arrays.
Ik ben van plan om de resultaten zoveel mogelijk en zo snel mogelijk in .plans te bespreken zodat ze zo snel mogelijk genuttigd kunnen worden door de bezoekers. Er kan veel tijd verstrijken voordat testresultaten in een review verwerkt kunnen worden. In de tussentijd moeten de resultaten van het testwerk zo optimaal mogelijk benut kunnen worden.
Ik ben van plan om de resultaten zoveel mogelijk en zo snel mogelijk in .plans te bespreken zodat ze zo snel mogelijk genuttigd kunnen worden door de bezoekers. Er kan veel tijd verstrijken voordat testresultaten in een review verwerkt kunnen worden. In de tussentijd moeten de resultaten van het testwerk zo optimaal mogelijk benut kunnen worden.
Ik ben ook wel geinteresseerd naar de prestaties van diverse laptops, worden die ook nog een keer gereviewed? Lijkt me dat er wel meer mensen in geinteresseerd zijn btw...
[Signature]
Pagina: 1