[VoIP] Hoe werkt Skype's P2P eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb een vraag mbt de P2P technologie van Skype. Ik ben niet honderd procent tevreden met de uitleg op hun site. Laat ik even beginnen met hoe ik denk dat het werkt:

http://www.skype.com/download/explained.html

uit die pagina maak ik op dat traditionele verbindingsproblemen die optreden als beide gebruikers achter een firewall of router zitten, omzeild worden door de telefoongesprekken de 'routen' via andere computers in het peer to peer netwerk. Wil dat dan zeggen dat - in het geval ik zelf geen router zou hebben - er eigenlijk gesprekken via mijn computer gevoerd worden. Ik vrees vooral voor mijn uploadlimiet, ja in België ligt die nog steeds vreselijk laag. Is het echt zo dat het gesprek via mij wordt geforward naar de gesprekspartner, of is het enkel een soort magische manier waardoor mijn computer de twee gesprekspartners in verbinding brengt met elkaar, maar dat ze verder wel rechtstreeks met elkaar verbonden zijn.

Bedankt

• BHQ
  • Laatst online: 18:12

BHQ

Het is meer een KaZaA-principe (hoe kan het ook anders ;).) Gesprekken zullen nooit via je pc gerelayed worden.

• bluppfisk
  • Niet online
Oef, da's een geruststelling. Heb je toch nog zin om een beetje meer uitleg te geven? Gewoon in lekentaal hoor, 't is puur uit nieuwsgierigheid. Hoe werken KaZaA en Skype dan eigenlijk. Als ik goed heb, is het toch onmogelijk voor twee computers achter een router om te communiceren? En als een gesprek niet gerelayed wordt via een centrale server of een andere computer, hoe komt het dan wel tot stand?

Alvast bedankt (:

• BHQ
  • Laatst online: 18:12

BHQ

Da's NAT he. Zelfde dat je bijv. gewoon kan torrenten terwijl je poorten niet gemapt zijn. Het gaat wel trager maar het kan.

• bluppfisk
  • Niet online
Ah, maar moet het juist niet erg vlot gaan om een deftig gesprek te kunnen aangaan? Ttz, ik bel hier met gemak vanachter mijn router naar iemand anders achter een router, terwijl als ik diezelfde persoon via MSN een bestand verstuur, ik niet hoger raak dan 4k/s. Ik kan me voorstellen dat voor een applicatie als realtime telefonie, wel iets meer nodig is dan dat?

• medendo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-01 15:39
Moet je dit eens lezen. Hier staat duidelijk uitgelegd hoe het werkt.
De technologie erachter is echt indrukwekkend. :)
Pagina: 1