Toon posts:

Andere boxen op 5,1 setje?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik op deze set; http://www.targetweb.nl/shop/article.asp?article=346 voor de 2 front speakers de 2 boxen van mijn vorige Sharp mini-setje kunnen aansluiten? (2x 20 of 25 watt) De huidige standaart boxjes zitten namelijk met gewoon stereodraad aangesloten dus het zou wel kunnen maar zou het apparaat het ook aankunnen, of misschien overbelast raken?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het apparaat heeft wel veel minder vermogen dan waar je speakers voor bedoelt zijn.
Dus flink hard zetten zal niet lukken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
---oeps, dubbele post---

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 15:52 . Reden: bericht dubbel gepost ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar zal het apparaat niet overbelast raken of zoiets?

• Gonadan

Gonadan

Als je hem flink hard zet dus wel.

In principe kan je bijna alles op elkaar aansluiten, alleen zit er bij de ene combinatie meer risico dan bij de andere. Maar 5W voor en 25W box is wel een factor 5. Je kan het proberen, dan merk je vanzelf hoever je kan gaan.
Al denk ik dat dit geen lekkere combinatie is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Gonadan schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 15:48:
Het apparaat heeft wel veel minder vermogen dan waar je speakers voor bedoelt zijn.
Dus flink hard zetten zal niet lukken.
Onzin!
Gonadan schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 15:52:
Als je hem flink hard zet dus wel.
Onzin2!

Zie FAQ...

Met 5 W kun je al een verg herrie maken. Echter als de efficientie van je nieuwe speakers niet erg hoog zijn kan het inderdaad zijn dat ze niet super hard gaan. Als het wel zo is, dan komt er nog best een hoop lawaai uit. Optimaal is het niet natuurlijk. Probeer het gewoon uit zou ik zeggen.

[ Voor 55% gewijzigd door voodooless op 09-03-2006 15:59 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Gonadan

Gonadan

deepspace schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 15:55:
[...]

Onzin!

[...]

Onzin2!

Zie FAQ...

Met 5 W kun je al een verg herrie maken. Echter als de efficientie van je nieuwe speakers niet erg hoog zijn kan het inderdaad zijn dat ze niet super hard gaan. Als het wel zo is, dan komt er nog best een hoop lawaai uit. Optimaal is het niet natuurlijk. Probeer het gewoon uit zou ik zeggen.
Uit de FAQ: Samenvattend: Je kan alles op alles aansluiten wat vermogens betreft. Pas wanneer je erg hard gaat spelen moet je opletten dat de versterker niet gaat clippen, of dat je de speakers niet overbelast.

Geen onzin dus, en ik heb zelf ook al eens een versterker laten roken dus het is zeker mogelijk |:(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gonadan schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 16:01:
Uit de FAQ: Samenvattend: Je kan alles op alles aansluiten wat vermogens betreft. Pas wanneer je erg hard gaat spelen moet je opletten dat de versterker niet gaat clippen, of dat je de speakers niet overbelast.

Geen onzin dus, en ik heb zelf ook al eens een versterker laten roken dus het is zeker mogelijk |:(
Nee, want een amp laten clippen kun je doen onafhankelijk van het "watt nummertje" dat er op je speaker staat. Het heeft er totaal niks mee te maken! Wat dat betreft mag de FAQ wel wat duidelijker zijn in een aantal opzichten :O

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 09-03-2006 16:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn vorgie mini-set (cd speler + 2 boxen) had ik dus ook boxen met meer vermogen aangesloten en na een tijdje viel die uit kon hij niet meer aan! Kapot dus, volgens de winkel was het de eindversterker, ik weet niet of het iets met die boxen te maken had maar ik ben nu dus wel extra voorzichtig!

• Gonadan

Gonadan

deepspace schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 16:05:
[...]

Nee, want een amp laten clippen kun je doen onafhankelijk van het "watt nummertje" dat er op je speaker staat. Het heeft er totaal niks mee te maken! Wat dat betreft mag de FAQ wel wat duidelijker zijn in een aantal opzichten :O
Als je de FAQ nog eens goed doorleest zul je zien dat het er wel degelijk mee te maken heeft. :)

Maar anyway, als Sakasa ook de FAQ leest is het probleem opgelost ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Op mijn vorgie mini-set (cd speler + 2 boxen) had ik dus ook boxen met meer vermogen aangesloten en na een tijdje viel die uit kon hij niet meer aan! Kapot dus, volgens de winkel was het de eindversterker, ik weet niet of het iets met die boxen te maken had maar ik ben nu dus wel extra voorzichtig!
Dan heeft dat te maken met de impedantie van de speakers, maar never nooit met het vermogen. Dat is maar een nummertje en zegt nagenoeg niks.

[ Voor 53% gewijzigd door voodooless op 09-03-2006 16:12 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gonadan schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 16:07:
Als je de FAQ nog eens goed doorleest zul je zien dat het er wel degelijk mee te maken heeft. :)
FAQ kan zeggen wat ie wil, het klopt gewoon niet! Ik denk ook niet dat het er staat btw.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 09-03-2006 16:11 ]

• Gonadan

Gonadan

Dus eerst verwijs je me naar de FAQ, en als die inderdaad mijn verhaal ondersteund dan mag ik de FAQ niet meer volgen? 8)7
quote: FAQ
Wanneer moet je het dan wel in de gaten houden? Simpel: wanneer je de grenzen gaat opzoeken. Wanneer het vermogen dat je versterker kan leveren veel lager ligt dan wat je speakers kunnen verwerken is de versterker dus de beperkende factor. .......
Lees maar na

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gonadan schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 16:13:
Dus eerst verwijs je me naar de FAQ, en als die inderdaad mijn verhaal ondersteund dan mag ik de FAQ niet meer volgen? 8)7
Er staat niks van kapot gaan... Dat je amp dan de beperkende factor is, is natuurlijk logisch. FAQ klopt dus nog steeds.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 09-03-2006 16:16 ]

• Gonadan

Gonadan

quote: FAQ
Wanneer moet je het dan wel in de gaten houden? Simpel: wanneer je de grenzen gaat opzoeken. Wanneer het vermogen dat je versterker kan leveren veel lager ligt dan wat je speakers kunnen verwerken is de versterker dus de beperkende factor. Wat gebeurt er dan wanneer je de versterker helemaal voluit zet? In plaats van de muziek goed door te geven, worden de pieken "afgeplat". De versterker zit dan tegen de grenzen van zijn voedingsspanning aan en bij elke piek zal dat de maximale spanning zijn die over de speaker wordt gezet (beter bekend als "clippen" van de versterker). Dit is erg schadelijk voor de speaker en zelfs speakers die heel veel vermogen kunnen verwerken kunnen hier stuk van gaan. Vooral tweeters (de hoge-tonen units) leggen hierbij vaak het loodje.
Wel kapot dus.
Maar ik ga niet nog meer quoten van de FAQ.
Dit lijkt me toch een zin-/eindeloze discussie.

@Sakasa: ik hoop dat de FAQ genoeg zegt om je keuze te maken :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Klopt, maar dat alles heeft nog steeds niks te maken met het getalletje dat op de speaker staat (wat sowiso meestal onzin is).

Een speaker met een hoger getal zal een amp niet eerder laten clippen dan eentje met een lager getal!

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 09-03-2006 16:24 ]

• Gonadan

Gonadan

deepspace schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 16:23:
Klopt, maar dat alles heeft nog steeds niks te maken met het getalletje dat op de speaker staat (wat sowiso meestal onzin is).

Een speaker met een hoger getal zal een amp niet eerder laten clippen dan eentje met een lager getal!
zeg dat dan meteen :P

Het getal op een speaker is inderdaad niet zo betrouwbaar (piekvermogen bijvoorbeeld).
En dat getalletje maakt inderdaad niet zoveel uit, alleen dat het getalletje van de versterker zo laag is maakt wel uit :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Ff weer de vraag beantwoorden van de topicstarter.
Ik heb zo'n goedkoop aldi dingetje, alle speakers ervan weggeflikkerd en er nu Bose speakers van de 301 serie opgezet. Nou, ikl kan je wel verzekeren dat ik me de kamer uitblaas als ik de boel open draai. Dus komt genoeg herrrie uit, verde verwijs ik je naar de FAQ, daar staat alles wel duidelijk in. Je moet namelijk wel ff op het aantal ohm's letten. Maar erg veel kunnen die ohm's niet kwaad doen, ik let er iig nooit op en er is nog nooit iets stuk gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
Het gekke is dat op de doos de zelfde info stond als hier namelijk 5X20 watt! Alleen vind ik het zo raar dat op de officiele website (targetweb.nl) dan 5 watt staat. :? Ik vind het trouwens niet erg als de 2, 25 watt Sharp speakers kapot gaan, want dan kan ik altijd de orginele weer aansluiten. De Sharp speakers worden nu toch niet gebruikt! Zolang de versterker (subwoofer) maar niet kapot gaat...

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 15:58 ]

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 15:54:
Het gekke is dat op de doos de zelfde info stond als hier namelijk 5X20 watt! Alleen vind ik het zo raar dat op de officiele website (targetweb.nl) dan 5 watt staat. :? Ik vind het trouwens niet erg als de 2, 25 watt Sharp speakers kapot gaan, want dan kan ik altijd de orginele weer aansluiten. De Sharp speakers worden nu toch niet gebruikt! Zolang de versterker (subwoofer) maar niet kapot gaat...
Misschien geeft de doos piekvermogen aan en de site standaardvermogen.
Of je hebt een andere versie

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1